Sebring vaihteisto-ongelma

Autom.

Onko muilla Sebringin käyttäjillä automaattivaihteistossa sellaista "ominaisuutta", että kun vaihteen laittaa D:lle, vaihde saattaa kytkeytyä päälle melko "karkeasti"? Ts. auto nytkähtää melko voimakkaasti ja jarrutkin vähän rusahtavat, kun vaihde tömähtää päälle. Joskus tuntuu myös, että vaihteen päällekytkeytymiseen liittyy pieni (enintään kuitenkin luokkaa 1 s.) viive.

Onko normaalia käytöstä? Ihan uutena en nimittäin muista tuollaista huomanneeni, myöhemmin ilmiö esiintyi mielestäni toisinaan kylmänä ja nykyään melkein aina. Voi tietysti olla, että jarruihin on tänä aikana kertynyt likaa ja siksi tuohon rusahdukseen kiinnittää nykyään eri tavalla huomiota.

Auto on 2,7L, -05 mallia. Takuu voimassa, mutta ennen Autokeskuksen huollon kanssa neuvottelua kuulisin taustaksi mielelläni muiden mahdollisia kokemuksia.

9

4856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A.v.W.

      Samaa on kuulunut minunkin laatikostani. Kierrokset eivät saisi olla paljn yli 1000 rpm kun laittaa D:lle. Joskus tuntuu että laatikossa on viive joskus tuntuu taas että ottaa kiinni vähän liiankin hyvin osittain johtuen vaihteistoöljyn lämpötilasta ja kierroksista. Minulla oli myös hiukan rutinaa jarruissa jotka tosin hävisivät kun huollossa tekivät "perusteellisen"?? jarrujen puhdistuksen ja säädöt. Autoni ajettu 26 tkm ja vm 2005. Kannattaa kertoa tästä huollossa sillä olen kuullut samasta ongelmasta myös muilta sebringin omistajilta.

      • Autom.

        Kiitos vastauksesta - loi uskoa siihen, että ilmiö joko on normaali tai ainakin sellainen, etten ole ongelmineni yksin.


    • myös jotain?

      Itselläni on -02 Sebring 2.0 LE ja ajettu vähän yli 100 000. Vaihdettaessa N:ltä D:lle kuuluu lyhyt "laahaava" ääni. Onko teillä tietoa mistä johtuu ja kuuluuko asiaan. Vaihdettaessa ilman jarrunpainamista ääni kuuluu voimakkaammin. vaihteet menevät päälle ihan ok kuitenkin. Lisäksi huomannut liikkeellelähdettäessä lievän resonoivan tärinän, joka myös askarruttaa. Lähinnä vaan häiritsee mutta kuitenkin.

      • Autom.

        Onko "laahaava" ääni erityisen voimakas (kuuluu kabiiniin ikkunat suljettuinakin) vaikka tai uusi (ei kuulunut aikaisemmin)? Tuo *saattaisi* nimittäin olla ihan normaali solenoidien ääni vaihdetta kytkettäessä. Ks. esim. kohta "normal noises" oheisella sivulla (lähellä loppua):

        http://www.allpar.com/fix/trans.html

        Luin jostain, että vaihteistoa olisi myöhemmin (joskus 2004-2005) suunniteltu uudelleen vähän hiljaisemmaksi. Omassa -05 Sebringissäni en ole kiinnittänyt tuollaiseen ääneen huomiota, aiemmassa -02 Neonissa kylläkin.


      • mysö jotain?
        Autom. kirjoitti:

        Onko "laahaava" ääni erityisen voimakas (kuuluu kabiiniin ikkunat suljettuinakin) vaikka tai uusi (ei kuulunut aikaisemmin)? Tuo *saattaisi* nimittäin olla ihan normaali solenoidien ääni vaihdetta kytkettäessä. Ks. esim. kohta "normal noises" oheisella sivulla (lähellä loppua):

        http://www.allpar.com/fix/trans.html

        Luin jostain, että vaihteistoa olisi myöhemmin (joskus 2004-2005) suunniteltu uudelleen vähän hiljaisemmaksi. Omassa -05 Sebringissäni en ole kiinnittänyt tuollaiseen ääneen huomiota, aiemmassa -02 Neonissa kylläkin.

        kiitos vastauksesta ja linkistä! Auto menee kohta tarkastukseen ja selviää mistä on kyse. Toivottavasti. Niin paljon omasta Sebringistäni pidän että kaiken pitää olla kunnossa:-)


    • Autom.

      Asiaa vielä seurattuani olen kyllä aika varma siitä, että laatikon käytös on muuttunut siitä, mitä se oli uutena - ts. että kyse ei ole pelkästään lian kertymisestä jarruihin tms.

      Pakkohan tuosta on huollossa reklamoida ihan oman selustan turvaamiseksi. Eri asia, löytyykö laatikosta sellaista vikaa, jolle voitaisiin jotain tehdä.

      Vieläkin kuulisin mielelläni muista, joilla mahdollisesti on ollut samanlaisia kokemuksia. Jarrujen rutinasta vaihdetta D:lle laitettaessa mainitaan näköjään mm. Ilta-Sanomien oheisessa koeajojutussa:

      http://www.iltasanomat.fi/autot/Chrysler Sebring 2,7 LX/602018

    • Jougga

      Itsellä Vollen V40 2,0 turbo automaatti ja nykäisee sekin kylmänä. Kun vääntöä ja tehoa on tarpeeksi niin tarvii siinä jarrulla vähän vastaan pistääkkin. Ellei laatikko heitä vapaalle vaihdettaessa?

      • Ulpukkamia

        Onko kellekkään jääny vaihde vapaa asentoon.tarvii meisselillä siirtää lukitus vipu taakse päin ,mitä pitäisi tehdä.crysler Sebring 2009 automaatti.


    • raakanassu

      Korjausta vailla jenkkiauto korjaammossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5454
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4760
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2711
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2344
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1647
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1432
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1410
    Aihe