Vanishing point

Kowalski2

Otsikon 70-luvun kaahauselokuvan pitäisi olla tuttu kaikille Dodge-miehille. Pääosassa muskeliautojen kunkku, Dodge Challenger.

15

1656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amerikasta ei mitään hyvää

      oli elokuvan nimi suomessa ja siinä veteli piripäissään joku käkkärätukka jollakin valkoisella lotjalla joka piti kovaa tv- ääntä ja jaksoi sutia vain toisella pyörällä...ei lukkoa siis...ja tehoa tyypilliset 145 SAE hv.

      • leffa-asiantuntija

        440 hp V-8 engine, eikä mikään karvalakkimalli.

        leffatriviaa wikipediasta:
        the vehicles used for filming included four 440 4-speed cars and one 383 automatic.

        Että siitäs sait!


      • Amerikasta ei mitään hyvää ...

        Lotja mikä lotja, urheiluautosta ei voida puhua, oli kone mikä hyvänsä.


      • hemi sphere
        Amerikasta ei mitään hyvää ... kirjoitti:

        Lotja mikä lotja, urheiluautosta ei voida puhua, oli kone mikä hyvänsä.

        vaan muskeliauto. Jenkkiautoista ehkä Corvette on lähimpänä urheiluautoa. Jätetään se urheiluautojen tekeminen italialaisille, jookos?


      • Muskeli
        leffa-asiantuntija kirjoitti:

        440 hp V-8 engine, eikä mikään karvalakkimalli.

        leffatriviaa wikipediasta:
        the vehicles used for filming included four 440 4-speed cars and one 383 automatic.

        Että siitäs sait!

        Hei, ei toi 440 tarkoita hevosvoimia, vaan moottorin kokoa!?

        Moparin 440 magnumissa oli muistaakseni tehtaan ilmoituksen mukaan 375 hevosvoimaa, 440 six packissä (ei mikään kaljamoottori) oli 390 hevosvoimaa ja "norsumoottori" 426 hemissä oli 425 hevosvoimaa, huom! siis tehtaan ilmoituksen mukaan. Todellisuus on kai jotain ihan muuta (500 hv ->?).

        Amerikassa vakuutusmaksut perustuivat osittain aikanaan hevosvoimiin, eli mitä enemmän heppoja, niin sitä kalliipi vakuutus, siksi ne on ilmoitettu jo tehtaalta lähtiessä alakanttiin?

        Ei Challenger varsinaisesti mikään puhdasverinen urheiluauto olekaan, siinä tuo italiaano on kai oikeassa. Dodgen mallimerkintä R/T (Road & Track) tarkoittaa vapaasti käännettynä suomeksi, että auto tarkoitettu kadulle ja/tai radalle, eli sillä voi ajella missä haluaa.

        1960-1970 luvun vaihteen amerikkalaiset isolohkomoottorilla varustetut autot ovat ns. muskeliautoja.

        T: Muskeli Masa

        Ps. Dodge Caliberia ei pidä sotkea näihin juttuihin!?


      • muskelifani
        Muskeli kirjoitti:

        Hei, ei toi 440 tarkoita hevosvoimia, vaan moottorin kokoa!?

        Moparin 440 magnumissa oli muistaakseni tehtaan ilmoituksen mukaan 375 hevosvoimaa, 440 six packissä (ei mikään kaljamoottori) oli 390 hevosvoimaa ja "norsumoottori" 426 hemissä oli 425 hevosvoimaa, huom! siis tehtaan ilmoituksen mukaan. Todellisuus on kai jotain ihan muuta (500 hv ->?).

        Amerikassa vakuutusmaksut perustuivat osittain aikanaan hevosvoimiin, eli mitä enemmän heppoja, niin sitä kalliipi vakuutus, siksi ne on ilmoitettu jo tehtaalta lähtiessä alakanttiin?

        Ei Challenger varsinaisesti mikään puhdasverinen urheiluauto olekaan, siinä tuo italiaano on kai oikeassa. Dodgen mallimerkintä R/T (Road & Track) tarkoittaa vapaasti käännettynä suomeksi, että auto tarkoitettu kadulle ja/tai radalle, eli sillä voi ajella missä haluaa.

        1960-1970 luvun vaihteen amerikkalaiset isolohkomoottorilla varustetut autot ovat ns. muskeliautoja.

        T: Muskeli Masa

        Ps. Dodge Caliberia ei pidä sotkea näihin juttuihin!?

        Eiks toi sixpack viittaa kaasuttimiin, 3x2kurkkuinen rakennelma.

        70-luvun öljykriisihän tappoi tämän hienon autolajin sukupuuttoon.


      • Muskeli
        muskelifani kirjoitti:

        Eiks toi sixpack viittaa kaasuttimiin, 3x2kurkkuinen rakennelma.

        70-luvun öljykriisihän tappoi tämän hienon autolajin sukupuuttoon.

        Kyllä nimenomaan kolme kaksi kurkkuista kaasaria = SixPack.

        Kurkut aukeaa tarvittaessa, eli pienillä kierroksilla toimii yksi -tai kaksi kaasaria ja sitten kun tulee kiire ja polkasee, niin kaikki kolme kaasaria toimii, eli kaikki kuusi kurkkua on käytössä ja meno on sen mukaista kulku-ja kulutus puolella.

        SixPackejä löytyy myös Challengerin T/A malli-merkinnän omaavista pienemmästä 340 koneesta ja sama kaasarisysteemi löytyy myös Cudan mallistosta (olikohan se AAR-malli)?

        Cudaa (Barracudaa) sai myös 426 hemillä, 440 sixpackillä, 440 magnumilla, 383 magnumilla, 340 sixpackilla, tavallisella 340 ja 318 konella. Myös kutoskonetta oli saatavana Cudaan ja Challengeriin.

        Jotakuinkin samat koneet löytyy myös Dodgen Chargerista ja Coronetista, Plymouthin malleista, kuten Roadrunnerista ja SuperBeestä ja jopa Valianttia on kai tehty muutama kappale 426 hemikoneella?!

        Muskelit on makeita, valitettavasti niitä ei enää tehdä ja ne harvat, mitä on myynnissä ovat aika kalliita?

        T: Masa Muskeli


      • Öövini
        Muskeli kirjoitti:

        Kyllä nimenomaan kolme kaksi kurkkuista kaasaria = SixPack.

        Kurkut aukeaa tarvittaessa, eli pienillä kierroksilla toimii yksi -tai kaksi kaasaria ja sitten kun tulee kiire ja polkasee, niin kaikki kolme kaasaria toimii, eli kaikki kuusi kurkkua on käytössä ja meno on sen mukaista kulku-ja kulutus puolella.

        SixPackejä löytyy myös Challengerin T/A malli-merkinnän omaavista pienemmästä 340 koneesta ja sama kaasarisysteemi löytyy myös Cudan mallistosta (olikohan se AAR-malli)?

        Cudaa (Barracudaa) sai myös 426 hemillä, 440 sixpackillä, 440 magnumilla, 383 magnumilla, 340 sixpackilla, tavallisella 340 ja 318 konella. Myös kutoskonetta oli saatavana Cudaan ja Challengeriin.

        Jotakuinkin samat koneet löytyy myös Dodgen Chargerista ja Coronetista, Plymouthin malleista, kuten Roadrunnerista ja SuperBeestä ja jopa Valianttia on kai tehty muutama kappale 426 hemikoneella?!

        Muskelit on makeita, valitettavasti niitä ei enää tehdä ja ne harvat, mitä on myynnissä ovat aika kalliita?

        T: Masa Muskeli

        taitaa olla melkoonen harvinaasuus?


      • Muskeli
        Öövini kirjoitti:

        taitaa olla melkoonen harvinaasuus?

        kyllä vaan, mutta ainakin yksi sellainen löytyy tästäkin maasta?!


      • Peikkomo
        Muskeli kirjoitti:

        Hei, ei toi 440 tarkoita hevosvoimia, vaan moottorin kokoa!?

        Moparin 440 magnumissa oli muistaakseni tehtaan ilmoituksen mukaan 375 hevosvoimaa, 440 six packissä (ei mikään kaljamoottori) oli 390 hevosvoimaa ja "norsumoottori" 426 hemissä oli 425 hevosvoimaa, huom! siis tehtaan ilmoituksen mukaan. Todellisuus on kai jotain ihan muuta (500 hv ->?).

        Amerikassa vakuutusmaksut perustuivat osittain aikanaan hevosvoimiin, eli mitä enemmän heppoja, niin sitä kalliipi vakuutus, siksi ne on ilmoitettu jo tehtaalta lähtiessä alakanttiin?

        Ei Challenger varsinaisesti mikään puhdasverinen urheiluauto olekaan, siinä tuo italiaano on kai oikeassa. Dodgen mallimerkintä R/T (Road & Track) tarkoittaa vapaasti käännettynä suomeksi, että auto tarkoitettu kadulle ja/tai radalle, eli sillä voi ajella missä haluaa.

        1960-1970 luvun vaihteen amerikkalaiset isolohkomoottorilla varustetut autot ovat ns. muskeliautoja.

        T: Muskeli Masa

        Ps. Dodge Caliberia ei pidä sotkea näihin juttuihin!?

        Pitää muistaa noista huimista tehoista, että ne on SAE -brutto lukemia (ilman apulaitteita yms. mitattuja). Kun noista lukemista pudottaa n. 100 hv pois niin päästään lähemmäs tämän päivän DIN normeja. 70-luvun alussa jenkit ottivat käyttöön SAE-netto mittaustavan joka sekin on varsin vertailukelpoinen tämän päivän normeihin.


      • 318
        Muskeli kirjoitti:

        kyllä vaan, mutta ainakin yksi sellainen löytyy tästäkin maasta?!

        On niitä kuutoszallenkereita tehty yli 12000 kpl, tarkkaa lukua on vaikea äkikseltään sanoa, koska exportit ja kanukit puuttuvat jo tuostakin luvusta.
        On niitä suomessakin useita, osa jopa uutena tilattu slant six "packilla"


      • 318
        Peikkomo kirjoitti:

        Pitää muistaa noista huimista tehoista, että ne on SAE -brutto lukemia (ilman apulaitteita yms. mitattuja). Kun noista lukemista pudottaa n. 100 hv pois niin päästään lähemmäs tämän päivän DIN normeja. 70-luvun alussa jenkit ottivat käyttöön SAE-netto mittaustavan joka sekin on varsin vertailukelpoinen tämän päivän normeihin.

        Niin mitattiin, mutta eri asia on mitä lopulta ilmoitettiin tehoksi.
        Parhaiten verrattua nykyisiin tehoihin saat, kun vertaat varttimailiaikaa ja erityisesti loppunopeutta tämän päivän samantehoiseen ja samanpainoiseen autoon.

        Aikoinaan esim. pikkulohkoisen sixpackin testissä testaaja tuumi, että tässä on pakko olla vähintään 325hp, vaikka ilmoitettu teho oli 290hp.


    • St1

      Meilläpäinkinkin on noita vashing pointteja aika monella huoltsikalla. Kymmenellä egellä auto tulee aika puhtaaks ilman mitään hankauskuvia ja kiiltäväkskii, jos ottaa liuotinvahapesun. Oli sitten Totke tai Toijota.

    • indio

      jep!siinä viel kunnon dodge eikä näitä nykynelosdodgeja.eipä noita japseista oo aikoihin erottanu enää muuta ku laadusta joka jäi 70 luvun puolivälinjälkeen lisävarusteeksi niinkuin muillakin usa autoilla valitettavasti.harrastajat tietänee tosiasiat ja 50 ja 60-lukuiset jenkit upeita ja laadukkaita. arvopelejä nykyään!ite leffan juoni vaan lapsellinen:kaikki onnistuu ja jeparit tyhmiä..hohhoijaa..mut jos valita pitää niin alkuperäinen leffa parempi.jos barry newman leffat rajuine ajokohtauksineen kiinnostaa katsokaa pelko on aseeni jossa juonikin hyvä!

      • heebo123

        leffa on muuten ehdoton, meinaan Pelko on aseeni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4764
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3865
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      408
      2514
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2271
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2084
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1979
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1908
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1778
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1527
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1441
    Aihe