Kyllä lapseni on ollut onnellinen päästyään peruskouluun. Nyt jälkikäteen ymmärrän kaiken sen kamaluuden mistä olemme eroon päässyt. Steiner-koulu antaa ymmärtää, että siellä lapsen luovuus pääsee valloilleen. Mutta nyt kun lapseni on ihan tavallisessa peruskoulussa huomaan miten hänen luovuutensa on alkanut kukoistamaan. Lapseni kävi 3vuotta steineria ja kuviksessa oli aina sitä akvarelli maalausta märälle paperille. Jos halusi tehdä jonkun asian toisin sitä ei saanut tehdä. Ei saanut käyttää tusseja, hiiltä, kuivapastelleja, öljyvärejä... voisin jatkaa listaa loputtomiin. Käsityöt oli myös tiukkaan kontrolloituja ja omia ideoita niihin ei saanut lisätä. Lapseni inhosi kuvista steinerissa, nyt hän sitä peruskoulussa suorastaan rakastaa ja joka tunnilla on jotain uutta ja erillaista ja jos haluaa toteuttaa jonkun työn toisin on ope ollut tukemassa ja kannutstamassa, ei luovuuden lätistäjänä kuten steinerissa!
Steiner-koulu jopa lätistää luovuuden!
2
784
Vastaukset
- Maria_
Millä luokka-asteilla lapsesi on ollu steinerissa?
Alaluokilla tuota akvarellimaalausta tosiaan on suurin osa ajasta. Toki kuvikseen voi myös laskea muotopiirustuksen, mitä on myös paljon. Tavallaan kuvista on myös se, että työvihkoihin piiretään kuvat itse. Siinä alaluokilla käytettiin vahaliituja, kuten myös muotopiirustuksessa. Itsekin puuduin ainaiseen maalaamiseen ja se alkoi todella maistua puulta.
Ylemmillä luokilla tekeminen onneksi monipuolistui PALJON. Minunkaan opettajani ei juuri antanu valita työtapoja, mikä toisaalta on hyväkin asia, sillä olisin mieluiten tehnyt kaiken lyijykynällä piirtäen. Steinerkoulussa ajatuksena on kokeilla mahdollisimman paljon erilaisia asioita ja tämä toteutuu parhaiten, kun opettaja valitsee yhteensopivan työn ja toteutustavan. Ja jos kaikkien antaa valita itse työskentelytapansa, millä pidät huolen että kaikki tulevat kokeilleeksi kaikkea. Kaikki tavat eivät myöskään istu kaikkiin töihin, minkä näkeminen mielestäni vaatii opettajan kriittisyyttä. Itseäni raivostutti toisinaan suunnattomasti maalata jotain, minkä olisin halunnu tehdä piirtämällä piipertäen. Perfektionismi kuuluu perusluonteeseeni, ja minun oli vaikea tehdä mitään suurpiirteisiä töitä. Nyt minulla kuitenin on kaksi kuviskansiollista täynnä mitä erilaisimpia töitä, joita on hienoa katsella jälkeenpäin. Tavallisia tusseja tosin en ole steinerissa käyttänyt koskaan. Lisäksi steinerissa sai myöhemmin tehdä käsitöissä paljon sellaista, mitä en tiedä keskiverron peruskoululaisen koskaan kokeilleen.
Aiheet sen sijaan koin vapaiksi, joissa rajana oli oikeastaan vain oma mielikuvitus. Mallista piirtämistä tai maalaamista harjoittelimme muutaman kerran, jotka tekevät tietenkin poikkeuksen. Sama juttu käsitöissä. Oma kuviksen ja käsityön opettajani oli kaikinpuolin kannustava ja ammattitaitoinen. Hänellä oli valtavasti kokemusta kaikesta vähänkin jompaan kumpaan opettamaansa aineeseen liippaavasta.
Tämä kirjoittamasi on varmasti jonkin verran opettajakohtaisesti vaihteleva asia. Hienoa kuitenkin, jos lapsesi pitää nykyään kuviksesta ja saa toteuttaa itseään. Tärkeintä on, että lapsi tuntee itse onnistuvansa ja osaavansa. - Steinerlaisten äiti
mukaan tuo taas riippuu opettajastakin, kuinka tarkkaan määrättyjä nuo tehtävät ovat.
Yhden opettajan opastuksella syntyi neulotut puput ja toisen opettajan johdolla huilupussi ja sen neulottuaan ekaluokkalaiset innostuivat ideoimaan vapaasti ja syntyi mm. kännykkäpusseja, kukkaroita, laukkuja, pipoja jne... Ja kolmannen opettajan opetettua lapset virkkaamaan, alkoi syntyä paljon lasten ideoimia käsitöitä koulun avoimiin oviin.
Omat lapseni ovat aina tykänneet piirtää koulussa. Aluksi palikkaväreillä ja sitten puikkoväreillä. Onnellisina aina kertovat ja arvuuttelevat, minkä uuden värin ovat saaneet käyttöön. Kotona sitten piirtävät muillakin kynillä, eikä vielä ainakaan ole luovuudeen latistamista ilmennyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3238479Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1056702Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1783850- 863679
- 1703077
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee432979- 482972
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista412889Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222496Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962094