http://www.iltalehti.fi/uutiset/200608255022024_uu.shtml
Helsinkiläinen lääkäri Juhani Seppänen väittää kirjassaan "Selvästi juovuksissa" että alkoholistien hoito on pelkkää ryyppäyskuntoutusta ja että joka haluaa päästä riippuvuudesta irti, tekee sen aivan omin nokkinsa.
Niin teki minunkin isäni, olisin toivonut että hän olisi älynnyt tehdä sen vuosikymmeniä aikaisemmin.
Mitä mieltä olette, onko alkoholismi sairaus vai pelkkä riippuvuussuhde nautintoaineeseen, niinkuin joillakin voi olla suklaaseen tai muihin herkkuihin?
Onko Suomi juopon taivas?
54
4601
Vastaukset
- .fi
Kyllä se on riippuvuussuhde, sitä alkaa kaipaamaan ja sen maun maistaa suussaan kun ajattelee olutpulloa. Se EI ole sairaus, sillä ei ole mitään bakteeria joka sen aiheuttaisi, sen voi aiheuttaa vain itse..
Ja mitenkä viikonloput vietetään? Odottaen tietenkin baarien aukeamisia ja sunnuntai on latauspäivä, jotta voi mennä taas töihin (seuraavaan viikonloppuun päästessä ympyrä sulkeutuu). - palstalla sama
aihe on vielä käsittelyssä.Kyllä juoppoja on kaikkialla ja mitä väliä, kutsutaanko sitä itseaiheutetuksi sairaudeksi vai riippuvuudeksi.Oma valinta se on. Hoidetaanhan täällä ylensyömisestä ja urheilustakin johtuneet vammat ja sairaudet. Kyllästytää tämä jauhaminen.
50 palstalla, joten en tiedä mitä aiheita siellä käsitellään.
Seuraapa sitten siellä kuinka keskustelu etenee... me vanhat jauhamme täällä omiamme.- osaa otat?
nautitko kyllästymisestä?
- lukija***
Siellä eivät vielä tajua että aihe on vakava.
- Tankavaari
Kuuluisia luovia juoppoja on vaikka kuinka paljon. Sibelius kylläkin sanoi ettei hän humalassa ole kirjoittanut yhtäkään nuottia ja hän on kirjoittanut niitä paljon. Taiteilijoille ja kirjailijoille kuitenkin suodaan kernaammin bohemius kuin taviksille.
Nyt kuitenkin luovuutta perätään joka ammattiin. Tavoitteet asetetaan niin korkealle vaikkapa puhelinmyynnissä, ettei ilman kaljasessiota pärjää. Laivaseminaareissa harjoitetaan luovuutta, opettajatkaan eivät saa kokousta pidetyksi ilman viinaa etc.
Kun nyt ympäristöä tarkkailee, alkaa tuntua siltä, että kaikki muut juovat paitsi taiteilijat.Minusta tuntuu että tavalliset tavikset käyttävät alkoholia rentoutuakseen kovan työpäivän jälkeen. Rentouttava, rauhoittava, reseptittä saatava "lääke", kaikkien ulottuvilla.
Ihmiset, jotka matkustavat paljon työnsä takia, yöpyvät usein hotelleissa ja mini-baari on yömyssyn säilytyspaikka hotellihuoneessa.
Entäpä nuo esiintyvät taiteilijat? Kun esiintyminen on ohi ja aploodit vaienneet, sen jälkeen on ehkä yöpyminen hotellissa tai matkan jatkaminen seuraavalle paikkakunnalle.
Rentoutumisen pitäisi käydä nopeasti, että pystyy nukkumaan ja antamaan kaikkensa taas seuraavassa esiintymisessä...
Noidankehä alkaa olla valmis.
Mahtaako TV-ohjelmatkin takoa alitajuntaamme että on oltava lasi kännyssä, olipahan mikä pippalo tahansa kysymyksessä? Aina löytyy aihetta käyttää alkoholia.
- ii-li
Alkoholin kulutus Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti.
Aikoinaan, kun ruotsalaiset pilkkasivat suomalaisia juopottelusta, niin tosiasia oli, että alkoholin kulutus Suomessa oli paljon vähäisempää kuin Ruotsissa. (Näin oli vielä 70-80-luvuilla.)
Nyt tilanne on muuttunut päinvastaiseksi. Suomessa kulutetaan alkoholia enemmän kuin Ruotsissa. Jopa enemmän kuin viinimaissa. Pahinta on, että kulutuksen lisääntyminen koskee nimenomaan nuoria. Nuorena aloitettu ryyppääminen johtaa todennäköisemmin alkoholisairauksiin kuin vanhemmalla iällä aloitettu ryyppääminen.
Olen aina suhtautunut epäilevästi siihen, että alkoholismi olisi sairaus. Voi se tietysti olla mielisairaus. Miten muuten olisi mahdollista, että siitä voisi parantua AA-kerhossa. Fyysinen sairaus ei parane keskustelemalla.- Anu.1
Kaikki mikä johtuu huumaavista aineista on itse tehtyä sairautta, niinkuin huumeetkin.
Alkoholi pohjalta se alkaa nuorten huume- ongelmat, ja lopuksi päätyy koviin aineisiin, mistä ei niin vain irti pääsekään.
Sitä mukaa tulee sitten varkaudet ja muu väkivalta, kun ei raha riitä huumeisiin. - oikeen kunnolla
Anu.1 kirjoitti:
Kaikki mikä johtuu huumaavista aineista on itse tehtyä sairautta, niinkuin huumeetkin.
Alkoholi pohjalta se alkaa nuorten huume- ongelmat, ja lopuksi päätyy koviin aineisiin, mistä ei niin vain irti pääsekään.
Sitä mukaa tulee sitten varkaudet ja muu väkivalta, kun ei raha riitä huumeisiin.Joka paikassa mainostetaan viinasta
tulevaa muka hyvänolon tunnetta.
Keskaria ja lonkkua saa ostaa joka nakkikioskilta.Raittusyhdistykset hohoiiii..
olis töitä kieltopuolella.
Saavat r-yhdistyksen vakiväki todella hyvät
korvaukset toimistolla istumisesta,että ovat
suut supussa ja antavat nykymeinigin jatkua vaan. lisääntyy työttömyyden mukana täällä Ruotsissa, joskin viinien osuus on lisääntynyt verrattuna aikaisempien vuosien alkoholinkulutukseen.
Ehkä nuo tullivapaat alkoholikiintiöt ovat lisänneet kulutusta, pääsemme täältä helposti viinimaihin.
Täälläkin on juominen lisääntynyt nuorten, jopa lasten keskuudessa.
En voi kuvitellakaan, että omaa poikaani olisi tuotu humalassa kotiin 12-vuotiaana!
Taitaa muuten tuo humaltumisen tunne jäädä häneltä kokonaan kokematta.
Mies on nelikymppinen eikä voi ymmärtää että joku täysijärkinen, normaali ihminen muuttuu alkoholin vaikutuksesta reptiilitasolla olevaksi älyttömäksi olennoksi!Anu.1 kirjoitti:
Sitä mukaa tulee sitten varkaudet ja muu väkivalta, kun ei raha riitä huumeisiin.Nykyään monet perheet hajoavat ja lapset joutuvat selviytymään paljon yksin.
Teini-ikäisiä vetää kaveriporukat ja silloin olisi tärkeätä että vanhemmat tietäisivät minkälaisissa porukoissa heidän lapsensa liikkuvat. Se voi olla tuhoisaa aikaa monelle nuorelle. Hyvät ja huonot tavat istutetaan vastaanottavaiseen mieleen.
- Jaba_43
Lääkäri kuvaa asian ihan oikein,
- sen Juhanin
pitäisi itse mennä hoitoon, kun kirjakin pitää kirjoitella "Selvästi juovuksissa olosta". Sitä vaan en käsitä, miten selvänä voi olla juovuksissa. Selittäkääpä vähän.
hän on kirjoittanut kirjan omasta juomisestaan ja pysytteli raittiina ainakin vuoden päivät.
Hän ei kirjoittanut "Selvänä juovuksissa" vaan
"Selvästi juovuksissa"...
- Atolfia
se on. Huomaahan sen siitäkin, että jos alkoholisti pääsee alkoholiriippuvuudesta, hän hankkii pian toisen riippuvuuden eli joko hän hurahtaa uskoon tai alkaa vimmatusti urheilemaan.
Joka jonkinlaisen riippuvuuden on hankkinut, hänen on vaikea tulla toimeen ilman sitä ja se on korvattava jollain muulla.
Ehkä se nyt ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla, mutta tällaista olen huomannut lähipiirissäni. - Annukka**
Vaikuttaa siltä että suomalaisilla on suuria probleemeja alkoholin kanssa. Luin kaakkois-suomen lehdestä että jo alakoululaisia on otettu hoitoon alkoholi-ja huumeaineiden käytön takia. Tuntuu tosipahalle ajatella nykynuorison tulevaisuutta. Mistä tämä kaikki mahtaa johtua.
Kyllähän tässäkin maassa kaljaa menee laatikkotolkulla, kenties kuuman ilmaston takia, mutta kovemmat aineet jäävät hyvin vähälle käytölle. Kadulla hoipertelevia juopuneita en ole nähnyt koskaan täällä, suomessa lomalla ollessa , useinkin.Sanotaan että suomalainen (ja varmasti monet muutkin pohjoismaalaiset) juovat humaltuakseen, ei niinkään seuran vuoksi tai juhlistaakseen jotain tilaisuutta hyvien juomien kera humaltumatta.
Viinit katsotaan yleensä "akkojen juomiksi", oikea mies juo sellaisia juomia missä on runsaasti prosentteja ja humaltuminen siten turvattu.
Miksi sitten halutaan humaltua? Onko se pakoa jostakin? Arjesta? Ongelmista?
Alkoholi ja muut huumeet sanotaan olevan palkitseva huume: siitä saa hyvänolon tunteen nousuhumalan aikana, mutta ei kannata luulla että hyvänolon tunne vaan lisääntyy jos juo enemmän. Alkoholin maksimaalinen teho on saavutettu juuri silloin kun on päästy vasta "hyvään alkuun". Sen jälkeen alkaa alamäki.
Totta puhut, Annikka, humalaisia ei näe missään muualla kuin täällä pohjoismaissa. Muualla alkoholia käytetään niinkuin se on tarkoitettukin.- Tankavaari
MdK-MdK kirjoitti:
Sanotaan että suomalainen (ja varmasti monet muutkin pohjoismaalaiset) juovat humaltuakseen, ei niinkään seuran vuoksi tai juhlistaakseen jotain tilaisuutta hyvien juomien kera humaltumatta.
Viinit katsotaan yleensä "akkojen juomiksi", oikea mies juo sellaisia juomia missä on runsaasti prosentteja ja humaltuminen siten turvattu.
Alkoholi ja muut huumeet sanotaan olevan palkitseva huume: siitä saa hyvänolon tunteen nousuhumalan aikana, mutta ei kannata luulla että hyvänolon tunne vaan lisääntyy jos juo enemmän. Alkoholin maksimaalinen teho on saavutettu juuri silloin kun on päästy vasta "hyvään alkuun". Sen jälkeen alkaa alamäki.
Totta puhut, Annikka, humalaisia ei näe missään muualla kuin täällä pohjoismaissa. Muualla alkoholia käytetään niinkuin se on tarkoitettukin.Muistan omasta juomisestani (se päättyi neljännesvuosisata sitten), että en suinkaan juonut suruihin enkä vastoinkäymisiin. Päinvastoin. Elämä oli kaikin puolin raiteillaan. Halusin vain enemmän kuten optionääri miljoonia. Työni oli sillä tavalla itsenäistä, että sekään ei kärsinyt. Olin h-tin kova työmies.
Havahduin siihen, että ihmiset ympärilläni YMMÄRSIVÄT minua. Minua siis piti ymmärtää ja suvaita. Sitten aloin huomata, kuinka viina lopulta valehtelee. Se lupaa bonusta, mutta ei anna. Ei se anna bonusta. Siksi lopetin vähin äänin kaikkien hämmästykseksi ryyppäämisen. - Likka123
MdK-MdK kirjoitti:
Sanotaan että suomalainen (ja varmasti monet muutkin pohjoismaalaiset) juovat humaltuakseen, ei niinkään seuran vuoksi tai juhlistaakseen jotain tilaisuutta hyvien juomien kera humaltumatta.
Totta puhut, Annikka, humalaisia ei näe missään muualla kuin täällä pohjoismaissa. Muualla alkoholia käytetään niinkuin se on tarkoitettukin.Kun viinejä alettiin pakata kahden litran hanapakkauksiin, näin lehdestä artikkelin, että ruotsalaisten naisten viininkulutus meni "överiksi". Nauroin sille, mutta huomasin itsestäni saman. Helteisenä iltapäivänä saatoin hanasta lirutella huomaamattanai monta lasillista valkoviiniä kirjaa lukiessani. Pullosta kaadettuna pysyy paremmin ajan tasalla.On myös epämiellyttävää säilyttää aloitettua pahvipakettia jääkaapissa. En enää osta isoja pakkauksia kuin monen hengen aterioille.Silloin kun Ruotsinlaivoilla sai buffet-aterialla hakea hanasta ilmaista viiniä, juuri naiset humaltuivat silminnähden lyhyessä ajassa.Mikähän siinä on, että pidän humalaan itsensä juonutta naista vielä vastenmielisempänä kuin kännistä miestä.
- Likka123
Tankavaari kirjoitti:
Muistan omasta juomisestani (se päättyi neljännesvuosisata sitten), että en suinkaan juonut suruihin enkä vastoinkäymisiin. Päinvastoin. Elämä oli kaikin puolin raiteillaan. Halusin vain enemmän kuten optionääri miljoonia. Työni oli sillä tavalla itsenäistä, että sekään ei kärsinyt. Olin h-tin kova työmies.
Havahduin siihen, että ihmiset ympärilläni YMMÄRSIVÄT minua. Minua siis piti ymmärtää ja suvaita. Sitten aloin huomata, kuinka viina lopulta valehtelee. Se lupaa bonusta, mutta ei anna. Ei se anna bonusta. Siksi lopetin vähin äänin kaikkien hämmästykseksi ryyppäämisen.Minusta humaltumista kuvaa hyvin vanha suomalainen sanonta : velatkin tuntuvat saatavilta.
Tankavaari kirjoitti:
Muistan omasta juomisestani (se päättyi neljännesvuosisata sitten), että en suinkaan juonut suruihin enkä vastoinkäymisiin. Päinvastoin. Elämä oli kaikin puolin raiteillaan. Halusin vain enemmän kuten optionääri miljoonia. Työni oli sillä tavalla itsenäistä, että sekään ei kärsinyt. Olin h-tin kova työmies.
Havahduin siihen, että ihmiset ympärilläni YMMÄRSIVÄT minua. Minua siis piti ymmärtää ja suvaita. Sitten aloin huomata, kuinka viina lopulta valehtelee. Se lupaa bonusta, mutta ei anna. Ei se anna bonusta. Siksi lopetin vähin äänin kaikkien hämmästykseksi ryyppäämisen.Kun isäni joi, niin häntä oli "ymmärrettävä" perhepiirissä.
Minä ja veljeni olimme ainoita, jotka emme ymmärtäneet, että isä ajoi perheen raha-asiatkin pohjaan.
Lopulta hän halusi, että sitä mukaa kun me lapset olimme työikäisiä ja -kykyisiä, auttaisimme häntä juopottelun rahoittamisessa!
Meillä oli kovia yhteenottoja tästä ymmärtämisen mielettömyydestä. Viinan himo oli kaiken muun yläpuolella isän maailmassa.
Se loppui vihdoin kun kukaan ei enää jaksanut häntä ymmärtää ja hän itse sai ottaa täyden vastuun tekemisistään ja tekemättä jättämisistään.Likka123 kirjoitti:
Kun viinejä alettiin pakata kahden litran hanapakkauksiin, näin lehdestä artikkelin, että ruotsalaisten naisten viininkulutus meni "överiksi". Nauroin sille, mutta huomasin itsestäni saman. Helteisenä iltapäivänä saatoin hanasta lirutella huomaamattanai monta lasillista valkoviiniä kirjaa lukiessani. Pullosta kaadettuna pysyy paremmin ajan tasalla.On myös epämiellyttävää säilyttää aloitettua pahvipakettia jääkaapissa. En enää osta isoja pakkauksia kuin monen hengen aterioille.Silloin kun Ruotsinlaivoilla sai buffet-aterialla hakea hanasta ilmaista viiniä, juuri naiset humaltuivat silminnähden lyhyessä ajassa.Mikähän siinä on, että pidän humalaan itsensä juonutta naista vielä vastenmielisempänä kuin kännistä miestä.
Nuo hanapakkaukset ovat varmasti lisänneet viinin juontia.
Pakkauksen etuna piti olla se, ettei tule juotua liikaa kun viini säilyy avatussa hanapakkauksessa paremmin kuin jos avaisi viinipullon, joka "on juotava" loppuun ettei viini ehdi väljähtyä.
Tein saman havainnon kuin sinäkin että tuli käytyä useammin hanaa räpläämässä kun viiniä oli runsaammin esillä.
En osta enää hanapakkauksia muulloin kun isommalle vierasporukalle, muuten ostan pulloja, mutta en koskaan yksin ollessa.
Pelkään että pullosta voisi tulla yhtä hyvä kaveri kuin omalle isälleni aikoinaan.Joskus pyörittelen päässäni sanoja – alkoholisoituminen – alkoholisti - delirium. Kaiketi alkoholismi on pitkäaikaisen alkoholisoitumisen ääripää joka voi johtaa deliriumiin. Onko kohtuukäyttäjä vai juodaanko humalahakuisesti on kaksi eri asiaa. Kohtuukäyttö voi johtaa alkoholisoitumiseen jne.
Alkoholisoitumisen syyt ovat hyvin moninaiset jos sen ymmärtää, miettii milloin voi sormella toista osoittaa. Hoitomuotojen tultua käytäntöön ja yleiseen tietoisuuteen, hoitoon hakeutumismäärät ovat selvästi kohonneet. Harva haluaa juopotteluputken etenevän Deliriumiin (juoppohulluuteen) saakka joka on tosi rankka kokemus.
Selviytyminen liikakäytöstä on Seppäsen mukaan itsestä kiinni, lisäisin se vaatii ja lujasti tahdonvoimaa ongelmasta irtipääsyyn.
Olin eilen marketissa jonka yhteydessä on Alko. Kuinka ollakaan siellä pyöri mummo rollaattorin kanssa ja papat keppeineen. Minullekin tarttui Kaj Stenvall´in Ankka etiketillä oleva punkkupullo matkaan.
Etiketissä mainoksena kirjoitus: "Kaj Stenvallin ankkahahmot puhuttelevat suomalaisia. Ne saavat meidät ajattelemaan ja tuntemaan. Hymyilemään, ja joskus vakavoitumaan. Ja juuri nyt tuntemaan juhlan. Juhlan, jossa arvokkuus ja aito hauskanpito lyövät kättä. Arjen juhlan, joka on pitkä. Pitkä kuin *ISO JUHLAPUKU*.
Ajattelemisen aiheinen mainos. Olisiko sanoma ”viina on viisasten juoma se ei sovi kaikille”. Venäläinen sananlasku ilmaisee asian: "jos laulu, viini ja naiset luettaisiin synniksi, niin Paratiisissa ei olisi yhtään miestä". Mikä on informaation osuus alkoholin mainonnassa, kysyn vaan.
Jotenkin kohtuukäyttö sopii aikuisille mutta se, että jo alakouluikäisetkin sitä harrastavat, menee yli hilserajan. Siihen on puututtava yhteiskunnan taholta ja nopeasti.
Ei voi kun toivoa ongelman ratkeavan, jokaisen tiedostettava alkoholin käytön haitat ja hyödyt –onko niitä ja mitkä ne ovat.- viidanhelmi
MdK-MdK kirjoitti:
Kun isäni joi, niin häntä oli "ymmärrettävä" perhepiirissä.
Minä ja veljeni olimme ainoita, jotka emme ymmärtäneet, että isä ajoi perheen raha-asiatkin pohjaan.
Lopulta hän halusi, että sitä mukaa kun me lapset olimme työikäisiä ja -kykyisiä, auttaisimme häntä juopottelun rahoittamisessa!
Meillä oli kovia yhteenottoja tästä ymmärtämisen mielettömyydestä. Viinan himo oli kaiken muun yläpuolella isän maailmassa.
Se loppui vihdoin kun kukaan ei enää jaksanut häntä ymmärtää ja hän itse sai ottaa täyden vastuun tekemisistään ja tekemättä jättämisistään.Juopot ovat lahjakkaita syyllistäjiä.
Heillä on jokin ylimääräinen aisti tai tuntosarvet jonka avulla löytävät sellaisen ihmisen rinnalleen joka on helppo syyllistää koska tälläinen henkilö etsii ensin vikaa itsestään.
Minullakin silmät avautuivat ihan liian myöhään.
Miehen sukukin syytti minua miehen juomisesta.
Sairastan itse läheisriippuvuutta koska olen jo vuosia hoitanut miestäni joka on täysin liikuntakyvytön.
En onneksi ole uhrautuja sanan täydessä merkityksessä.
Matkustelen yksin ja elän omaakin elämääni.
En vain pääse tästä huolehtimisen pakosta eroon vaikka olen yrittänyt.
Pärjään tällaisenakin, en usko että pystyn miksikään muuttumaan. reetta5 kirjoitti:
Joskus pyörittelen päässäni sanoja – alkoholisoituminen – alkoholisti - delirium. Kaiketi alkoholismi on pitkäaikaisen alkoholisoitumisen ääripää joka voi johtaa deliriumiin. Onko kohtuukäyttäjä vai juodaanko humalahakuisesti on kaksi eri asiaa. Kohtuukäyttö voi johtaa alkoholisoitumiseen jne.
Alkoholisoitumisen syyt ovat hyvin moninaiset jos sen ymmärtää, miettii milloin voi sormella toista osoittaa. Hoitomuotojen tultua käytäntöön ja yleiseen tietoisuuteen, hoitoon hakeutumismäärät ovat selvästi kohonneet. Harva haluaa juopotteluputken etenevän Deliriumiin (juoppohulluuteen) saakka joka on tosi rankka kokemus.
Selviytyminen liikakäytöstä on Seppäsen mukaan itsestä kiinni, lisäisin se vaatii ja lujasti tahdonvoimaa ongelmasta irtipääsyyn.
Olin eilen marketissa jonka yhteydessä on Alko. Kuinka ollakaan siellä pyöri mummo rollaattorin kanssa ja papat keppeineen. Minullekin tarttui Kaj Stenvall´in Ankka etiketillä oleva punkkupullo matkaan.
Etiketissä mainoksena kirjoitus: "Kaj Stenvallin ankkahahmot puhuttelevat suomalaisia. Ne saavat meidät ajattelemaan ja tuntemaan. Hymyilemään, ja joskus vakavoitumaan. Ja juuri nyt tuntemaan juhlan. Juhlan, jossa arvokkuus ja aito hauskanpito lyövät kättä. Arjen juhlan, joka on pitkä. Pitkä kuin *ISO JUHLAPUKU*.
Ajattelemisen aiheinen mainos. Olisiko sanoma ”viina on viisasten juoma se ei sovi kaikille”. Venäläinen sananlasku ilmaisee asian: "jos laulu, viini ja naiset luettaisiin synniksi, niin Paratiisissa ei olisi yhtään miestä". Mikä on informaation osuus alkoholin mainonnassa, kysyn vaan.
Jotenkin kohtuukäyttö sopii aikuisille mutta se, että jo alakouluikäisetkin sitä harrastavat, menee yli hilserajan. Siihen on puututtava yhteiskunnan taholta ja nopeasti.
Ei voi kun toivoa ongelman ratkeavan, jokaisen tiedostettava alkoholin käytön haitat ja hyödyt –onko niitä ja mitkä ne ovat.Ennen alkoholin käyttö oli häpeä. Monet eivät edes kaupan nimeä halunneet sanoa, kaipa se koettiin vaaralliseksi. Pitkäripaissesta tai jostain muusta puhuttiin, aivan kuten karhua nimitettiin Mesikämmeneksi tai Osoksi, kun sitäkin pelättiin.
Ja humalainen oli hirvitys, kukaan ei sitä halunnut esim. tanssikaverikseen, sitä kavahdettiin, pakoiltiin oli sitten toukokuun eka tai juhannus, ei asia muuksi muuttunut.
Nyt sun on perusteltava, miksi juoma ei kelpaa!
Jo pienten poikain ja ehkä tyttöjenkin täytyy
yrittää olla mukana joukon hengessä. Ikäänkuin olisi häpeä olla juomatta!
"Näin sitä mennähän laidasta laitaan..."satu kirjoitti:
Ennen alkoholin käyttö oli häpeä. Monet eivät edes kaupan nimeä halunneet sanoa, kaipa se koettiin vaaralliseksi. Pitkäripaissesta tai jostain muusta puhuttiin, aivan kuten karhua nimitettiin Mesikämmeneksi tai Osoksi, kun sitäkin pelättiin.
Ja humalainen oli hirvitys, kukaan ei sitä halunnut esim. tanssikaverikseen, sitä kavahdettiin, pakoiltiin oli sitten toukokuun eka tai juhannus, ei asia muuksi muuttunut.
Nyt sun on perusteltava, miksi juoma ei kelpaa!
Jo pienten poikain ja ehkä tyttöjenkin täytyy
yrittää olla mukana joukon hengessä. Ikäänkuin olisi häpeä olla juomatta!
"Näin sitä mennähän laidasta laitaan..."Suhtautuminen alkoholiin on kuin se kuuluisa matikanopetuskokeilu parikymmentä vuotta sitten. Kun karahdetaan karille, ruori toiseen suuntaan ja odotetaan taas uutta kolahdusta väylän toisella reunalla.
Espanjassa viini myydään 5 l boxeissa.
Omasta itsestähän se on kiinni kuinka monesti hanaa räplää päivän mittaan. Onneksi(?) minulla on hyvä viinapää! Jo kahden alkoannoksen jälkeen alkaa hillitön päänsärky, joka ei edes viinalla parane!
- Huuha
Mielestäni sekä että. Pitkälle kehittynyt alkoholismi on sairauskin, koska viinakset vaikuttavat aivoihin suoraan eli henkilö ei enää koskaan palaudu täysin terveeksi, vaika juomisen lopettaisikin.
Uusia aivoja ei saa, menetettyä liikuntakykyä,ajattelykykyä, loppuunpalanutta maksaa ym. ei voi korvata millään. Monet entiset alkoholistit ovat harhaisia ja täydellisen kykenemättömiä yksinkertaiseenkin päätöksentekoon ja omien asioittensa hoitoon, tarvitsevat kodinhoito- ja pukeutumisapua jne. eli he ovat vammaisia sanan täydellisessä merkityksessä.
Tapajuomisen aloittaminen on näitä perimmäiskysymyksiä. Kukaan ketään pakota juomaan oli syy mikä tahansa. Itsekuri ja vastuu omasta elämästään ovat aikuisuuteen kuuluvia asioita. Kaikista ei vain koskaan tule aikuisia.
Mielestäni tapajuomiseen vaikuttaa Suomessa myöskin se, että me jostakin syystä hyväksymme alkoholismin ja rankan juomisen aina siihen saakka, kunnes se on jo sairaus. Silloin kukaan ei halua tietää alkoholisteista mitään, siihen saakka juominen kuitataan usein maan tapana. Ilo ilman viinaa jne... Jos muut juovat, seurassa katsotaan pitkään henkilöä, joka ei juo eikä uutta kutsua samaan porukkaan ehkä tulekaan.
Uskon kyllä siihen,että riippuvuuden voi katkaista ja että sen voi katkaista vain henkilö itse, jos niin haluaa. Siksi holhoaminen on täysin turhaa. Jos tapajuoppo ei itse halua perimmiltään raitistua eli aikuistua,muiden yritykset ovat ajan- ja rahanhukkaa. Alkoholismista johtuvat sairaudet sen sijaan eivät ole tahdon asioita, ne ovat lopullisia useinmiten.
Kokemusta on, isäni oli alkoholisti, mieheni, setäni, enoni jne. Naisjuoppoja suvussamme ei ole. Em. kokemuksista johtuen en itse pysty nauttimaan alkoholista.- Huuha
Jaha, niin se vanhuus tulee, vastaan vielä kysymykseesi: Onko Suomi juopon taivas? On ja johtuen siitä, että niin monet näyttävät arvostavan humalatilaa eli tilaa, jossa emme oikeasti ole läsnä. Siinäpä sitä riittäisikin mietittävää.
- Tankavaari
Huuha kirjoitti:
Jaha, niin se vanhuus tulee, vastaan vielä kysymykseesi: Onko Suomi juopon taivas? On ja johtuen siitä, että niin monet näyttävät arvostavan humalatilaa eli tilaa, jossa emme oikeasti ole läsnä. Siinäpä sitä riittäisikin mietittävää.
Toipumisen vaikeutta kyllä liioitellaan. Puhun kokemuksesta. Kun repäisee itsensä irti viinasta, huomaa kohta elämän olevan helpompaa. Nuo kauhukuvat ettei elimistö palaudu juomisen jälkeen, eivät pidä paikkaansa. Tietenkin, jos on vedetty maksa kirroosiin saakka ja kaikin puolin asiat olleet vuosikausia hoitamatta, se on eri asia. Monet juomisputken alussa olevat vain suotta pelkäävät raittiiksi alkamisen olevan liian myöhäistä. Aivosolujakin riittää kotikäyttöön ja pidemmällekin, kun vain alkaa niitä käyttämään.
- 63-v
Tankavaari kirjoitti:
Toipumisen vaikeutta kyllä liioitellaan. Puhun kokemuksesta. Kun repäisee itsensä irti viinasta, huomaa kohta elämän olevan helpompaa. Nuo kauhukuvat ettei elimistö palaudu juomisen jälkeen, eivät pidä paikkaansa. Tietenkin, jos on vedetty maksa kirroosiin saakka ja kaikin puolin asiat olleet vuosikausia hoitamatta, se on eri asia. Monet juomisputken alussa olevat vain suotta pelkäävät raittiiksi alkamisen olevan liian myöhäistä. Aivosolujakin riittää kotikäyttöön ja pidemmällekin, kun vain alkaa niitä käyttämään.
Nyt olen lukenut kaikki kirjoitukset ja suurinosa tuntuu olevan "mutu" tuntumalla. Onneksi me tankavaarin kanssa tiedämme, miltä se tuntuu. Ainakin minulla on niin paljon omakohtaisia kokemuksia omista ja läheisteni edesottamuksista. Vaikka tätä riippuvuutta en sairaudeksi nimittäkkään ja tiedän, että itsekkin siitä voi ainakin ryhdistäytyä, niin ihmetyttää tuo lukuisten kirjoitusten määrä, jotka toisista puhuvat.
Huuha kirjoitti:
Viinilasillisessa myrkkyä ei ole paljon, sen voi ruuan kanssa nauttia, mutta jos myrkkyä ottaa paljon, niin tietäähän sen, mitä se tekee!
- 63-v
että aloitit keskustelun. Luin sen eilen melko heti, sillä heräsin koneelleni aloittaakseni saman keskustelun. Se oli niin koskettava ja omakohtainen. Ei se ole sairaus, korkeintaan tunnetasolla, kuten ilo, suru ja rakkaus. Alan nyt vasta lukea näitä vastauksia ja on todellakin mielenkiintoista miten sinut "torpataan". Alkoholistina tiedän, että olet oikeassa ja sitä täydentää HS-mielipide kirjoitus aamun lehdessä, jonka kirjoitti Arto Virtanen, kirjailija Nurmijärvi.
Siitä on nyt toistakymmentä vuotta kun Tommy Hellstenin "Virtahepo olohuoneessa" ilmestyi.
Kirjassa ei käsitelty pelkästään alkoholistia itseään vaan koko perhettä, joka kärsi alkoholistin varjossa - perhe eli talossa jossa oli virtahepo olohuoneessa. Kaiken lisäksi oli virtahevon olemassaolo kiellettävä, vaikka se oli läsnä. Sen olemassaolo piti vaan hyväksyä.
Luultavasti useimmissa alkoholistiperheissä tulee juomisesta koko perheen ongelma, perheestä tulee myötäriippuvainen.
Itse katkaisin tuollaisen riippuvuussuhteen pakenemalla Ruotsiin. "Maanpakoa" on kestänyt yli 40 vuotta.- "Palstahäirikkö"
Ei juopolla ole taivasta; helvetti vain. Olkoon missä maassa tahansa. Mukanaan hän helvettiään kantaa.
Hän ei koskaan näyttänyt tuntevan pientäkään omantunnontuskaa aiheuttamistaan kärsimyksistä.
Hänen mottonsa oli: - Kun pienenä syntyy ja humalassa kuoloo, niin ei tiijä pahassa mualimassa käänessäkkää!- "Palstahäirikkö"
MdK-MdK kirjoitti:
Hän ei koskaan näyttänyt tuntevan pientäkään omantunnontuskaa aiheuttamistaan kärsimyksistä.
Hänen mottonsa oli: - Kun pienenä syntyy ja humalassa kuoloo, niin ei tiijä pahassa mualimassa käänessäkkää!Ei ollut poikkeus isäsi, ei. Kantoi vain helvettiään sisällään, ja ulospyrkivät rönsyt naamioi sananlaskuihin, itsekin keksimiinsä.
Näin se on jokaisella juopolla: Helvetti on siellä sisällä. Joinakin selvinä viikkoina sitten yritetään ostaa "taivasosuus". Ja itsestäkin tuntuu hyvältä, mutta se tuli vaan korventaa siellä sisällä. Helvetti se on, ei mikään muu! Eikä siitä mihinkään pääse.
- terästetty mummo
luettavaa tämä teidän keskustelu!
Itse kuulun niihin ihmisiin, joille alkoholi ei tuo erityistä hyvää oloa, vaan joskus pienikin määrä (esim. lasillinen punaviiniä) saa aikaan sietämättömän päänsäryn.
Työaikanani olin paljon tilaisuuksissa, joissa alkoholi kuului kuvioon. Kovin helposti erottuivat ne henkilöt, joille alkoholista oli tullut "kuningas". Heille varsinainen ohjelma ja seurustelu oli sivuseikka katseen ja askelten etsiytyessä alituiseen vain viinitarjoilupöytään. Surulliselta himolta ja sairaudelta se tuntui, itsellä kun ei ollut mitään kiirettä saada lasia täyteen, enemmänkin ongelmia sen tyhjentämisessä.
Joskus olenkin miettinyt, millainen mahtaa olla se hyvä olo, joka vie niin mukanaan. Olisin iloinen, jos joku voisi kertoa tuntemuksistaan.- "Palstahäirikkö"
Ei niitä kokemuksia voi kertoa; ne täytyy itse kokea.
Tutun tuntuista tuo; työmaalla jotkut kekkerit, vaikkapa harjannostajaiset, kokkariruokaa ja -juomaa. Hirvee hätä hakea sitä punkkua, ilmaista kun on, että ehtisi ennen loppua siemaista mahdollisimman paljon. Mutta ei siitä sitä helvettiä tule; se on jo ennestään tällaisella ihmisellä. Liekö perintönä saatu? - terästetty mummo
"Palstahäirikkö" kirjoitti:
Ei niitä kokemuksia voi kertoa; ne täytyy itse kokea.
Tutun tuntuista tuo; työmaalla jotkut kekkerit, vaikkapa harjannostajaiset, kokkariruokaa ja -juomaa. Hirvee hätä hakea sitä punkkua, ilmaista kun on, että ehtisi ennen loppua siemaista mahdollisimman paljon. Mutta ei siitä sitä helvettiä tule; se on jo ennestään tällaisella ihmisellä. Liekö perintönä saatu?me varmaan geeneissämme kuljetamme: sinä viinahimoa, minä heikkolaatuista rustokudosta!
Helpottaako ryyppy lainkaan sisäistä pahaa oloasi? Onko edes nousuhumalassa hyvää oloa? Entäpä rakasteleminen, tuoko se hyvää, rentoutunutta oloa? En halua olla tungetteleva, mutta olen ihan oikeasti kiinnostunut ja tällaisella palstalla voi kysellä sellaistakin, mitä nenätysten ei ehkä voisi. - Tankavaari
Alkoholilla on pelkästään hyviä ominaisuuksia - oikein käytettynä. Lääketeollisuus tuskin tulisi toimeen ilman alkoholia. Sormustimellinen konjakkia yömyssyksi vahvistaa hyvää yöunta ja terveyttä. Punaviinin lisäksi pullotetuista elämän eliksiireistä tulee mieleen oliviöljy.
Mesopotamiassa pantiin olutta jo 8000 vuotta sitten. Jeesus muutti veden viiniksi eikä päinvastoin. Keskiajalla luostarit olivat parhaiden viinien ja liköörien tuottajia.
Eikä ole kauan, kun Ranskassa virallinen suositus oli naisille yksi pullo, miehille kaksi pulloa punaviiniä per päivä. Maksakirroosi oli tietenkin yleinen kansantauti. Kaduilla ei kärsinyt kävellä humalassa, mutta autolla sai ajaa.
Olut ja viini korvasivat vanhoina aikoina veden janojuomana, koska kaivot olivat saastuneita. Tämä historiasta.
Se, että alkoholia käytetään dopingina, kuten eräitä muitakin lääkkeitä, on toinen juttu. In vino Veritas! Viinissä on totuus. Silloin kun suorituksiin tarvitaan sovinnaiset rajat ylittäviä ideoita, kokoonnutaan "seminaariin". Usein kuitenkin käy ettei totuutta löydy, humala vain.
Yksityinen juomari etsii myös totuutta yli rajojen. Nousuhumalassa se tuntuukin olevan käsillä. Aamulla sitten idea näyttäytyy käyttökelvottomana, joten on otettava uusiksi.
Parhaimmillaan nousuhumalaan liittyy euforinen elämän hurma. Kaikki ongelmat tuntuvat ratkeavan sillä siunaamalla. Palstahäirikkö kertoo sellaisella vakaumuksen rinta-äänellä juopon sisällä palavasta helvetin tulesta, että hänen on täytynyt monta kertaa olla sen äärellä. - Opiskelijana pääsin mukaan
Kokous oli Helsingissä 70-luvulla. Monta päivää puhuttiin viisaita, myös alkoholiriippuvuudesta ja vieroituksesta. Eri maissa oli erilaisia menetelmiä.
Kaikki oli syvällistä, sivistynyttä ja hienoa ministerin vastaanottoa myöten. Illalla oli vastaanotto Helsingin kaupungintalossa. Kaikki oli arvokasta ja juhlallista.
Sitten avattiin ilmainen viinapöytä. Voi, mikä ryntäys! Kaikki arvokkuus oli tipotiessään. Katsoin sitä suu auki. Ei mennut kauankaan, kun osa niistä viisaista tiedemiehistä oli ymäripäissään. Viimeiset kuulemma jatkoivat viiteen asti aamulla.
Miksikö kerron tällaisen? Siksi, että viinan himo ei ole minkään ryhmän erikoisominaisuus. Se voi koskea meitä kaikkia. Opiskelijana pääsin mukaan kirjoitti:
Kokous oli Helsingissä 70-luvulla. Monta päivää puhuttiin viisaita, myös alkoholiriippuvuudesta ja vieroituksesta. Eri maissa oli erilaisia menetelmiä.
Kaikki oli syvällistä, sivistynyttä ja hienoa ministerin vastaanottoa myöten. Illalla oli vastaanotto Helsingin kaupungintalossa. Kaikki oli arvokasta ja juhlallista.
Sitten avattiin ilmainen viinapöytä. Voi, mikä ryntäys! Kaikki arvokkuus oli tipotiessään. Katsoin sitä suu auki. Ei mennut kauankaan, kun osa niistä viisaista tiedemiehistä oli ymäripäissään. Viimeiset kuulemma jatkoivat viiteen asti aamulla.
Miksikö kerron tällaisen? Siksi, että viinan himo ei ole minkään ryhmän erikoisominaisuus. Se voi koskea meitä kaikkia.Ehkä vanhempien ihmisten keskuudessa on vieläkin se harhakuva että alkoholisoitunut ihminen on puistokemisti (sav. "pöhheikköpohheemi") joka on koditon, likainen, rähjäinen otus.
A-holisteja löytyy kaikista yhteiskuntaluokista, nykyään yhä enenevässä määrin myös naisten joukosta.
Liekö naisalkoholismin lisääntymiseen syynä naisten mukaan tulo yhä vaativampiin työtehtäviin ja että he ovat omaksuneet tavat, jotka on totuttu yhdistämään miehiseen käyttäytymiseen: lisääntynyt tupakanpoltto, niin myös alkoholin käyttö.- itse ostava
Opiskelijana pääsin mukaan kirjoitti:
Miksikö kerron tällaisen? Siksi, että viinan himo ei ole minkään ryhmän erikoisominaisuus. Se voi koskea meitä kaikkia.Tätä ns. ilmaisen viinan hiilitöntä hamuamista olen minäkin huvittuneena surannut. Ennen esim. teekkarit tekivät excursioita kaljatehtaille, on tainnut jäädä nuoruuden tapa "päälle". Eivätpä nuo lääkäritkään lääketehtaan tarjoiluille nyrpistele.Onpa suvussakin näitä kardiologeja ja neurologeja, jotka opettavat muita alkoholin käytössä, mutta itse imevät kuin sienet tilaisuuden tullen.
- "Palstahäirikkö"...
terästetty mummo kirjoitti:
me varmaan geeneissämme kuljetamme: sinä viinahimoa, minä heikkolaatuista rustokudosta!
Helpottaako ryyppy lainkaan sisäistä pahaa oloasi? Onko edes nousuhumalassa hyvää oloa? Entäpä rakasteleminen, tuoko se hyvää, rentoutunutta oloa? En halua olla tungetteleva, mutta olen ihan oikeasti kiinnostunut ja tällaisella palstalla voi kysellä sellaistakin, mitä nenätysten ei ehkä voisi....ei kertonut itsestään. Onneksi!
Vaan hyvin läheltä ja pitkään seuratusta läheisestä. Osaan eläytyä hänen tuntoihinsa ehkä liiankin hyvin. Siksi tekstistä tuli noin omakohtainen ja vakuuttava.
Itsekin kyllä nautiskelen, mutta tuota himoa ei ole. Luulisin, että homma on kohdallani "hanskassa" - "Omat eväät"
Tankavaari kirjoitti:
Alkoholilla on pelkästään hyviä ominaisuuksia - oikein käytettynä. Lääketeollisuus tuskin tulisi toimeen ilman alkoholia. Sormustimellinen konjakkia yömyssyksi vahvistaa hyvää yöunta ja terveyttä. Punaviinin lisäksi pullotetuista elämän eliksiireistä tulee mieleen oliviöljy.
Mesopotamiassa pantiin olutta jo 8000 vuotta sitten. Jeesus muutti veden viiniksi eikä päinvastoin. Keskiajalla luostarit olivat parhaiden viinien ja liköörien tuottajia.
Eikä ole kauan, kun Ranskassa virallinen suositus oli naisille yksi pullo, miehille kaksi pulloa punaviiniä per päivä. Maksakirroosi oli tietenkin yleinen kansantauti. Kaduilla ei kärsinyt kävellä humalassa, mutta autolla sai ajaa.
Olut ja viini korvasivat vanhoina aikoina veden janojuomana, koska kaivot olivat saastuneita. Tämä historiasta.
Se, että alkoholia käytetään dopingina, kuten eräitä muitakin lääkkeitä, on toinen juttu. In vino Veritas! Viinissä on totuus. Silloin kun suorituksiin tarvitaan sovinnaiset rajat ylittäviä ideoita, kokoonnutaan "seminaariin". Usein kuitenkin käy ettei totuutta löydy, humala vain.
Yksityinen juomari etsii myös totuutta yli rajojen. Nousuhumalassa se tuntuukin olevan käsillä. Aamulla sitten idea näyttäytyy käyttökelvottomana, joten on otettava uusiksi.
Parhaimmillaan nousuhumalaan liittyy euforinen elämän hurma. Kaikki ongelmat tuntuvat ratkeavan sillä siunaamalla. Palstahäirikkö kertoo sellaisella vakaumuksen rinta-äänellä juopon sisällä palavasta helvetin tulesta, että hänen on täytynyt monta kertaa olla sen äärellä.koska korkeakoulutus-matalapalkka-ala.
Niihin menin aina mieheni työsuhdeautolla, jotta oli syy olla nauttimatta mitään ihmistä väkevämpää.
Kyllä oli typerää se meno, en muuta sano. Tunnelma nousi ja laski aina sen mukaan, kuinka pulloja avattiin. Joku nousi tuolille örveltämään, kertoi kaskun. Sitten nauruparvet kohosivat ilmoille. nauroin sydämeni kyllyydestä kaskulle ja kaikelle muullekin. Sitten sanoin että "pitää mennä!" Moikkelis! itse ostava kirjoitti:
Tätä ns. ilmaisen viinan hiilitöntä hamuamista olen minäkin huvittuneena surannut. Ennen esim. teekkarit tekivät excursioita kaljatehtaille, on tainnut jäädä nuoruuden tapa "päälle". Eivätpä nuo lääkäritkään lääketehtaan tarjoiluille nyrpistele.Onpa suvussakin näitä kardiologeja ja neurologeja, jotka opettavat muita alkoholin käytössä, mutta itse imevät kuin sienet tilaisuuden tullen.
Hän oli sitä mieltä, että on turha etsiä syytä ihmisestä itsestään, kun vika on aineessa, alkoholi on hermostomyrkky. Kuka tahansa, joka juo riittävästi tulee alkoholistiksi.
Juhani S. on itse hyvästä kodista, professorin poika Tapiolasta, hänen suvussaan ei ole alkoholisteja, joten geenitkään eivät ole viallisia, häntä ei ole kohdeltu kaltoin, eikä hän edes kannata jääkiekkojoukkuetta, jolla menee huonosti...Ainetta vain oli virrannut liikaa.
Hän sanoi, että jos joku potilas kysyy rajaa, kuinka paljon voi juoda, hän sanoo, ettei sellaista rajaa voi asettaa. Ainoa raja, jonka kunnolla voi asettaa, johtuu ihmisen fysiikasta: se on täysraittius.:)
Nyt kun tutkimus on selvittänyt, ettei punaviinikään ole terveellistä, en ole enää sitä 12 cl punaviiniäkään juonut. Minulle ei tule helposti riippuvuuksia.
Kun äsken kerroin työkavereitteni illatsuista, muistan miltei säälineeni jotain nuorta miestä siellä, häntä, joka tuolille nousten kertoi kaskua.
Jostain luin, että a-holismi tulee hiipien,samalla tavalla kuin pullon pinta laskee, vähä vähältä, a-holismi nousee, kunnes se on tosiasia.- ii-li
MdK-MdK kirjoitti:
Ehkä vanhempien ihmisten keskuudessa on vieläkin se harhakuva että alkoholisoitunut ihminen on puistokemisti (sav. "pöhheikköpohheemi") joka on koditon, likainen, rähjäinen otus.
A-holisteja löytyy kaikista yhteiskuntaluokista, nykyään yhä enenevässä määrin myös naisten joukosta.
Liekö naisalkoholismin lisääntymiseen syynä naisten mukaan tulo yhä vaativampiin työtehtäviin ja että he ovat omaksuneet tavat, jotka on totuttu yhdistämään miehiseen käyttäytymiseen: lisääntynyt tupakanpoltto, niin myös alkoholin käyttö.Naiselle liiallinen alkoholin käyttö on vielä pahempi juttu kuin miehelle. Naisen elimistössä on vähemmän vettä kuin miehen elimistössä, joten veren alkoholiprosentti nousee nopeammin kuin miehellä, ja vauriot ovat herkemmässä. Sen vuoksi suosituksetkin ovat erilaiset. (Näin kerrottiin muutama päivä sitten aamu-TV:ssä.)
---
Tuttavani, ent. teekkari sanoi, että sitten alkaa olla valmis DI, kun oivaltaa, että kaikkea tarjolla olevaa viinaa ei tarvitse juoda loppuun. :)
Suomalaiset poliitikot olivat ennen kovia ryyppymiehiä. En tiedä, mikä tilanne nykyisin on. Liike-elämässä kosteat lounaat ovat olleet taaksejäänyttä elämää jo aikoja sitten. Sen takia minulle olikin yllätys, että pitäessäni kurssia Tanskassa ihmiset joivat olutta kesken työpäivän. Firman jääkaappi oli täynnä olutpulloja.
Olin kerran pitkällä bussimatkalla Ranskassa. Matka kesti 6-7 tuntia. Bussikuski joi matkan aikana kaksi pullollista punaviiniä. Oli vähän turvaton olo loppumatkasta.
Pohjoismaiselle ajattelulle on aika vierasta EU:n määritelmä, että alkoholi luetaan elintarvikkeeksi, kuten leipä tai maito.
Grönlannissa alkoholi oli aikoinaan kortilla: Sai ostaa VAIN 24 pulloa viiniä kuukaudessa tai vaihtoehtoisesti kolme pulloa viinaa tai 72 pulloa olutta. Rajoituksista luovuttiin, koska niistä tuli hankaluuksia, ja mustan pörssin kauppa kukoisti.
Minulle on jäänyt sellainen kuva, että Neuvostoliitto hajosi lopullisesti, kun Gorbatshov alkoi rajoittaa votkan myyntiä. Venäjällä votkan vapaa saanti on "pyhä" asia. - Kerran, kun olin Moskovassa, niin ravintolassa tuotiin 6 hengen päivällisseurueelle automaattisesti kolme pulloa votkaa ruokajuomaksi. Vaihdoimme votkan viiniin ja pyysimme myös vettä pöytään.
(PS: Minä osaa edes kuvitella kamalampaa alkoholijuomaa kuin Sovjetskoje Shampanskoje. Minua yököttää, kun ajattelenkin sitä. Nykyisin sitä valmistetaan muistaakseni Latviassa tai Liettuassa. Joka tapauksessa Venäjän rajojen ulkopuolella.) ii-li kirjoitti:
Naiselle liiallinen alkoholin käyttö on vielä pahempi juttu kuin miehelle. Naisen elimistössä on vähemmän vettä kuin miehen elimistössä, joten veren alkoholiprosentti nousee nopeammin kuin miehellä, ja vauriot ovat herkemmässä. Sen vuoksi suosituksetkin ovat erilaiset. (Näin kerrottiin muutama päivä sitten aamu-TV:ssä.)
---
Tuttavani, ent. teekkari sanoi, että sitten alkaa olla valmis DI, kun oivaltaa, että kaikkea tarjolla olevaa viinaa ei tarvitse juoda loppuun. :)
Suomalaiset poliitikot olivat ennen kovia ryyppymiehiä. En tiedä, mikä tilanne nykyisin on. Liike-elämässä kosteat lounaat ovat olleet taaksejäänyttä elämää jo aikoja sitten. Sen takia minulle olikin yllätys, että pitäessäni kurssia Tanskassa ihmiset joivat olutta kesken työpäivän. Firman jääkaappi oli täynnä olutpulloja.
Olin kerran pitkällä bussimatkalla Ranskassa. Matka kesti 6-7 tuntia. Bussikuski joi matkan aikana kaksi pullollista punaviiniä. Oli vähän turvaton olo loppumatkasta.
Pohjoismaiselle ajattelulle on aika vierasta EU:n määritelmä, että alkoholi luetaan elintarvikkeeksi, kuten leipä tai maito.
Grönlannissa alkoholi oli aikoinaan kortilla: Sai ostaa VAIN 24 pulloa viiniä kuukaudessa tai vaihtoehtoisesti kolme pulloa viinaa tai 72 pulloa olutta. Rajoituksista luovuttiin, koska niistä tuli hankaluuksia, ja mustan pörssin kauppa kukoisti.
Minulle on jäänyt sellainen kuva, että Neuvostoliitto hajosi lopullisesti, kun Gorbatshov alkoi rajoittaa votkan myyntiä. Venäjällä votkan vapaa saanti on "pyhä" asia. - Kerran, kun olin Moskovassa, niin ravintolassa tuotiin 6 hengen päivällisseurueelle automaattisesti kolme pulloa votkaa ruokajuomaksi. Vaihdoimme votkan viiniin ja pyysimme myös vettä pöytään.
(PS: Minä osaa edes kuvitella kamalampaa alkoholijuomaa kuin Sovjetskoje Shampanskoje. Minua yököttää, kun ajattelenkin sitä. Nykyisin sitä valmistetaan muistaakseni Latviassa tai Liettuassa. Joka tapauksessa Venäjän rajojen ulkopuolella.)Joku taisi jo mainittakin tässä ketjussa että humalainen nainen on melkein vastenmielisempi näky kuin humalainen mies.
Yhdyn mielipiteeseen. Mies on juonut "kautta aikojen" ja ollaan totuttu näkemään humalaisia miehiä.
Humalaisen naisen näkeminen on alkanut yleistyä, ainakin ravintoloissa, Ruotsin laivoilla, tanssipaikoissa.
Olemme tottuneet siihen, että nainen pitää huolen lapsistaan, suojelee ja hoitaa heitä, olipahan mies sitten minkälainen tahansa.
Jos tuo kuva särkyy... äiti on humalassa, pieni lapsi käsivarrellaan, tupakka hampaissa, viinilasi käden ulottuvilla, niin kyllä ensimmäisenä säälii viatonta lasta ja sitten vasta ajattelee miksi tuo äiti tekee niinkuin tekee.
http://www.paihdelinkki.fi/testit
Muistin että ruotsalaisen Systembolagetin kotisivuilla on paljon tietoa alkoholin negatiivisista vaikutuksista, siellä voi testata oman, mahdollisen alkoholiriippuvuutensa.
Katselin, minkälaista tietoa suomalaisen Alkon kotisivuilla on ja löysin ylläolevan testin.- kelpaa kelliä.
Kyllä täällä juoppoja paijataan.Minäkin säälin aina juoppoja.Läheiseni ovat tosi juoppoja.Ikävä kyllä.Suurin osa sukulaisistani on kuollut viinasta aiheutuviin sairauksiin.Muutama kuollut alkoholi myrkytykseen.Kai se on sama juoda kuin lapsi haluaa tutin kun on hailakka olo.Turvaa kai haetaan?On ikävää että alkoholi on yleensä keksitty.Aiheuttaa niin paljon surua maailmassa. -myrkkis-
- Turha opettaa
pienille lapsille , että pullo on onnen lähde.
Limsasta sokerihumala, viinasta alkoholihumala. Turha opettaa kirjoitti:
pienille lapsille , että pullo on onnen lähde.
Limsasta sokerihumala, viinasta alkoholihumala.Joskus iloluontoisella 60-luvulla kapakassa:
"Isä ota sinä vaan viskiä, minuun ei sovi enää yhtään jäätelöä"
Montakohan jätskiä pikkunappula oli saanut...- ! ! !
vaarivaari kirjoitti:
Joskus iloluontoisella 60-luvulla kapakassa:
"Isä ota sinä vaan viskiä, minuun ei sovi enää yhtään jäätelöä"
Montakohan jätskiä pikkunappula oli saanut...Lapsonen ottaa vanhempansa tekemiset oikeina.
Ei hän niitä osaa arvostella.
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124