Autoilijoiden on jälleen syytä olla varuillaan hirvivaaran takia. Hirvet ja peurat liikkuvat syyskuussa vilkkaasti, etenkin hämärässä, mikä puolestaan hankaloittaa niiden havaitsemista.
Pelkästään viime vuonna maanteillä kolaroitiin 1 994 kertaa hirven ja 2 618 kertaa peuran tai kauriin kanssa. Onnettomuuksissa kuoli 12 ja loukkaantui 222 henkilöä.
Lue lisää Tiehallinnon sivuilta:
http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=68&_dad=julia&_schema=PORTAL30&kieli=fi&menu=8436&_pageid=71&kieli=fi&linkki=14803&julkaisu=5476
Oletko sinä joutunut läheltä piti -tilanteeseen tiellä kulkevan hirven kanssa? Mikä on paras tapa välttyä kolarilta sarvipään kanssa?
Hirvet vaarana liikenteessä
68
10859
Vastaukset
- prius
Eli: nopeuden alentaminen on tienkäyttäjän paras keino törmäysten välttämiseksi.
On myös toinen, joskin melko hintava ja hankala asentaa, vaihtoehto. Nimittäin lämpökamera. Juuri tuli esite ajoneuvokäyttöön tarkoitetusta vehkeestä, jonka hinta oli 3900,-. Siihen näyttö ja joku tietokone, joka sitten varoittelee äänimerkein (tai jarruttelee jos oikein pitkälle vie). Villi arvaukseni on, että koko paskan hinta on siinä 6000-7000,- asennuksineen. Oletettavaa tosin on, että jos joku sen hankkisi, niin se yhdistettäisiin navigointilaitteen näyttöön.
Anyway, täältä löytyy lisätietoja kamerasta: http://www.flir.com/imaging/CVS/Applications/VehicleVisionSystems.aspx
Sieltä löytyvä video on aika havainnollinen.- lämpökamera?
eikös kaikuluotain olisi parempi? sekin pitää meteliä,kun kohde havaitaan.
- prius
lämpökamera? kirjoitti:
eikös kaikuluotain olisi parempi? sekin pitää meteliä,kun kohde havaitaan.
No mikäs siinä, jos sen voi suunnata myös tien sivuun ja silti vastaanottaa luotettavaa kaikua. Ideahan on saada varoitus myös sellaisesta elukasta, joka on aikeissa hypätä tielle vasta viime tingassa.
- Nopeus ennenkaikkea
Vastaantuleva liikenne varoitti valoin! Hirvenvasa juoksenteli aidatun tien sisäpuolella, mistä lie päässyt. Seutu oli Vaasa - Tampere tietä. Ei osunut, mutta parin metrin päässä työ kaveri tuijotti seisten tiellä minua hetken.
- Mikki*
Keskellä kirkasta päivää iltapäivällä täyskasvuinen hirvi juoksi tien yli. Hirvi oli tarpeeksi kaukana ettei tarvinnut tehdä äkkijarrutusta.
- Olive
Muutama vuosi sitten lähdin pimenevässä syyskesän illassa mökiltä kohti kaupunkia. Ennen kuin lähdin ajamaan, minun piti siirtää penkkiäni hieman taaksepäin, mutta unohdin. Ajo tuntui epämukavalta, joten päätin pysähtyä tienhaaraan korjataakseni ajoasentoani. Kun olin pysähtyneenä, ajovalojen keilaan ilmestyi siinä samassa tiheän metsän keskeltä suurisarvinen hirvenpää, joka katsoi suoraan minuun. Ilmestys tosiaan hätkäytti, muuta ei hirvestä puiden takaa näkynyt kuin pää. Jälkikäteen tuli mieleen, että olisiko se hypännyt juuri eteeni ilman pysähtymistäni. Vähältä taisi pitää.
- .....
Sanotaan että juuri kortin saaneet eivät pystyisi toimimaan hätätilanteessa, mutta kyllä se minut pelasti törmäämästä hirveen. Ensinnäkin ajonopeuteni oli sallituissa rajoissa ja toiseksi vasta-alkajana seurasin hyvinkin tarkasti liikennettä. Ja liukkaanradan harjoittelut oli vielä tuoreessa muistissa, pääsi niitä heti hyödyntämään oikeassa elämässä. Hyvin läheltä piti. Tosin nykyään ajoni taitaa olla enemmänkin sitä ettei ympäristöä tule huomioitua niin paljon kuin kuuluisi ja niin.. Se vauhti. Näillä eväillä ehkä olisinkin hirveen törmännyt.
- mickihiiri
Huhtikuu 2005 kantatie 3 Hämeenlinna-Tampere ilta yhdentoista jälkeen, ilma varsin kostea ja runsaasti sumua. Tiputin hetkeä aiemmin vauhdin 90 km/h (satasen rajoitusalueella) huonon näkyvyyden ja tiellä "leijailevien" sumulauttojen vuoksi. Olin tietoinen seudulla runsaasti liikkuvista hirvieläimistä joten pidin katseen tiukasti tien molemmin puolin, "nuolin" katseellani tien laitoja.
Kunnes - aivan nanosekunnissa havaitsin, että kaksi isoa ruhoa juoksee oikealta juurikin eteeni. Väistin vasemmalle kaistalle, en ehtinyt jarruttaa kun jo ensimmäisenä juossut hirvi kolahti repsikan oveen.
Minut pelasti ilmeisesti tällä kertaa etten juurikin ehtinyt jarruttaa, vaan auto "liukui" alta pois. Silti kolahti kylkeen ja lieviä vaurioita peugeot koki. Hirvi pakeni metsään. Selvisin tuolloin varsin vähällä, mutta pelastus numero 1 on vauhdin pudotus huonolla näkyvyydellä ja 2 pyrkiä seuraamaan tien laitoja molemmin puolin. Eläin on edessä sitten niin pirun nopeasti, ettei siinä ehdi juuri mitään tehdä...- .....
kaikista halvin tapa välttyä hirvikolareilta on tappaa ne pois suomen metsistä. Tietty niitä voi jättää vähän lappiin, mutta silloinkin tiet tulisi aidata hirviaidalla tai sitten alentaa nopeusrajoitus niillä alueelle 60km/h jolloin hirvet huomaisivat auton.
- palomies 18
..... kirjoitti:
kaikista halvin tapa välttyä hirvikolareilta on tappaa ne pois suomen metsistä. Tietty niitä voi jättää vähän lappiin, mutta silloinkin tiet tulisi aidata hirviaidalla tai sitten alentaa nopeusrajoitus niillä alueelle 60km/h jolloin hirvet huomaisivat auton.
eikös sen pitäisi olla kaikkien tiedossa että ne hirvet näkevät sen auton mutta ne vaan jäävät sitä katsomaan...
- XXXXrr
..... kirjoitti:
kaikista halvin tapa välttyä hirvikolareilta on tappaa ne pois suomen metsistä. Tietty niitä voi jättää vähän lappiin, mutta silloinkin tiet tulisi aidata hirviaidalla tai sitten alentaa nopeusrajoitus niillä alueelle 60km/h jolloin hirvet huomaisivat auton.
Niin ja etelän varikset sitten ajavat lapissa 60 km/h??? Kun ne idiootit osaavat ajaa KETJUKOLAREITA lapissa jossa on 2-3 autoa/10 km!!!!
- ensin mietitään tätä?
..... kirjoitti:
kaikista halvin tapa välttyä hirvikolareilta on tappaa ne pois suomen metsistä. Tietty niitä voi jättää vähän lappiin, mutta silloinkin tiet tulisi aidata hirviaidalla tai sitten alentaa nopeusrajoitus niillä alueelle 60km/h jolloin hirvet huomaisivat auton.
jotkut ihmiset kiikuttaa kukkia ja ties mitä kaikkea romua teiden varsille.
hautausmaalla on muistopaikka minne ne kukat voi viedä.
kukat kun imuroi hirviä ja peuroja teiden varsille.
joo ihan hieno ele sinänsä mutta mites muiden henki? onko mukamas ok että muidenkin henki laitetaan alttiiksi jos yksi on tonttuillut viemällä onnettomuus paikan viereen kukkia? - h o r t o n o m i
ensin mietitään tätä? kirjoitti:
jotkut ihmiset kiikuttaa kukkia ja ties mitä kaikkea romua teiden varsille.
hautausmaalla on muistopaikka minne ne kukat voi viedä.
kukat kun imuroi hirviä ja peuroja teiden varsille.
joo ihan hieno ele sinänsä mutta mites muiden henki? onko mukamas ok että muidenkin henki laitetaan alttiiksi jos yksi on tonttuillut viemällä onnettomuus paikan viereen kukkia?hirvet ja peurat ei syö mitään ruusuja sun muita koristekukkia.
- miettiä tätä
h o r t o n o m i kirjoitti:
hirvet ja peurat ei syö mitään ruusuja sun muita koristekukkia.
kuorma-auton kuljettajana ajan joka yö töihin ja töistä pois erään onnettomuus paikan ohi siis 4 kertaa yössä. ja vain harvoilla kerroilla siinä EI ole ollut peuroja tai hirviä mutustelemassa niitä "korista"kasveja.
että kyllä ne niitä syö.
- kaatolupia
meille metsästäjille.. Kiitos! Vaikka tänä vuonna onkin myönnetty n. 66 000 hirvenkaatolupaa.. Lupien määrä sais olla siinä 80 000 paikkeilla minun mielestä. Se veisi osan pois kolareista, vaikka niitä sattuu kyllä vielä senkin jälkeen.
- Kallonkutistaja
Käykös teidän seura raivaamassa vesakoita maanteiden varsilta? Sen lisäksi, että pientareet on putsattu puhtaiksi (tiealue), niin hieman pidemmälle metsään (metsänomistajan alue) viety vesakkopuhdistus auttaa myös autoilijoita näkemisessä. Muutenkin se on melko hyvää pr-toimintaa, kun autoilijat usein syyttävät metsästäjiä vain liian suuresta hirvimäärästä.
- Kaatolupia
Kallonkutistaja kirjoitti:
Käykös teidän seura raivaamassa vesakoita maanteiden varsilta? Sen lisäksi, että pientareet on putsattu puhtaiksi (tiealue), niin hieman pidemmälle metsään (metsänomistajan alue) viety vesakkopuhdistus auttaa myös autoilijoita näkemisessä. Muutenkin se on melko hyvää pr-toimintaa, kun autoilijat usein syyttävät metsästäjiä vain liian suuresta hirvimäärästä.
Ne raivaus hommat ei meille kuulu, ne hoitaa (jos hoitaa) tiehallinto tai maanomistaja.. Sitä en ymmärrä miksi autoilijat syyttää meitä metsästäjiä, mehän eniten rokotetaan hirvikantaa. Itse kyllä voisin ruveta raivuu hommiin mut ei siihen yksin kukaan rupea. Tuon raivaus jutun vois kyllä ottaa esille seuraavassa kokouksessa. Voi olla että sillä olisi sellainenkin vaikutus että, hirvi ei tule niin herkästi tielle jos se ei pääse siihen suoraan metsiköstä.
- mets88
Kaatolupia kirjoitti:
Ne raivaus hommat ei meille kuulu, ne hoitaa (jos hoitaa) tiehallinto tai maanomistaja.. Sitä en ymmärrä miksi autoilijat syyttää meitä metsästäjiä, mehän eniten rokotetaan hirvikantaa. Itse kyllä voisin ruveta raivuu hommiin mut ei siihen yksin kukaan rupea. Tuon raivaus jutun vois kyllä ottaa esille seuraavassa kokouksessa. Voi olla että sillä olisi sellainenkin vaikutus että, hirvi ei tule niin herkästi tielle jos se ei pääse siihen suoraan metsiköstä.
ja jos sinä olet metsästäjä niin eikö sinun pitäisi tietää että hirvet eivät katsele mitä maastoa on tien vieressä kun ne yli lähtevät... olen itse pelastuslaitoksella töissä ja saman verran on kolaireita oli tie pellon tai metsän reunassa.. aukn tai taimikon reunassa... se tulee niin se tulee...
- sinivilkku
Kaatolupia kirjoitti:
Ne raivaus hommat ei meille kuulu, ne hoitaa (jos hoitaa) tiehallinto tai maanomistaja.. Sitä en ymmärrä miksi autoilijat syyttää meitä metsästäjiä, mehän eniten rokotetaan hirvikantaa. Itse kyllä voisin ruveta raivuu hommiin mut ei siihen yksin kukaan rupea. Tuon raivaus jutun vois kyllä ottaa esille seuraavassa kokouksessa. Voi olla että sillä olisi sellainenkin vaikutus että, hirvi ei tule niin herkästi tielle jos se ei pääse siihen suoraan metsiköstä.
>>Sitä en ymmärrä miksi autoilijat syyttää meitä metsästäjiä, mehän eniten rokotetaan hirvikantaa.
- Kaatolupia
mets88 kirjoitti:
ja jos sinä olet metsästäjä niin eikö sinun pitäisi tietää että hirvet eivät katsele mitä maastoa on tien vieressä kun ne yli lähtevät... olen itse pelastuslaitoksella töissä ja saman verran on kolaireita oli tie pellon tai metsän reunassa.. aukn tai taimikon reunassa... se tulee niin se tulee...
Totta, se tulee kyllä mut ei niin herkästi kuin suoraan metsästä.
- Kaatolupia
sinivilkku kirjoitti:
>>Sitä en ymmärrä miksi autoilijat syyttää meitä metsästäjiä, mehän eniten rokotetaan hirvikantaa.
Yleensä koira on se joka hirven tielle ajaa ja koirahan ei sitä ymmärrä. Kun ihmiset on "ajoketjussa" niin silloin ei hirvee ajeta tielle päin paitsi jos määrätyt passipaikat on siellä suunnalla mut kyllä sen hirven matka katkee ennen tietä =)
- sinivilkku
Kaatolupia kirjoitti:
Yleensä koira on se joka hirven tielle ajaa ja koirahan ei sitä ymmärrä. Kun ihmiset on "ajoketjussa" niin silloin ei hirvee ajeta tielle päin paitsi jos määrätyt passipaikat on siellä suunnalla mut kyllä sen hirven matka katkee ennen tietä =)
En toki väitä, että tahallaan ajaisivat, silti niitä vaan sattuu ja hirvikin on niissä tilanteissa vielä "pöllömpi" kuin muuten olisikaan :)
Ja asiasta kukkaruukkuun, hirvenliha on kyllä aikasta namia, kyllä siitä minäkin osalliseksi pääsen joka vuosi....hmmmm....katajanmarjametsälle tästä pitääkin piakkoin lähteä :) - Kaatolupia
sinivilkku kirjoitti:
En toki väitä, että tahallaan ajaisivat, silti niitä vaan sattuu ja hirvikin on niissä tilanteissa vielä "pöllömpi" kuin muuten olisikaan :)
Ja asiasta kukkaruukkuun, hirvenliha on kyllä aikasta namia, kyllä siitä minäkin osalliseksi pääsen joka vuosi....hmmmm....katajanmarjametsälle tästä pitääkin piakkoin lähteä :)Hirvenliha on kyllä hyvää =) Mutta tehdäänpä me mitä hyvänsä niin aina niitä kolareita sattuu, siitä ei päästä mihinkään. Näin syksyn aikaan kehotan nostamaan sitä kaasujalkaa.. Ja jos näette hirven ylittävän tien niin sieltä saattaa tulla toinen hirvi perässä joten hiljentäkää vauhtia.
- Kallonkutistaja
Kaatolupia kirjoitti:
Ne raivaus hommat ei meille kuulu, ne hoitaa (jos hoitaa) tiehallinto tai maanomistaja.. Sitä en ymmärrä miksi autoilijat syyttää meitä metsästäjiä, mehän eniten rokotetaan hirvikantaa. Itse kyllä voisin ruveta raivuu hommiin mut ei siihen yksin kukaan rupea. Tuon raivaus jutun vois kyllä ottaa esille seuraavassa kokouksessa. Voi olla että sillä olisi sellainenkin vaikutus että, hirvi ei tule niin herkästi tielle jos se ei pääse siihen suoraan metsiköstä.
"Ne raivaus hommat ei meille kuulu..."
PR:n kannalta teidän kannattaisi lisätä tuokin niihin omiin hommiinne, kun eihän se tarkkaan ottaen kuulu kenellekään. Eipä kai se niin pahalta kuullostaisi järjestää esim talkoot maanomistajien kanssa.
"Sitä en ymmärrä miksi autoilijat syyttää meitä metsästäjiä, mehän eniten rokotetaan hirvikantaa."
Toki eniten, mutta monien mielestä pitäisi kanta ajaa alas pysyvästi, siis esim 60-luvun tasoille. Nythän monilla on käsitys, että hirvikantaa pidetään suurena vain helpon metsästämisen takia. No, jos purnaus käy kovaksi metsästäjät ilmeisesti menevät "lakkoon" ja jättävät joku vuosi metsästyksen kokonaan väliin? Toisaalta ne samat purnaajat ovat vaatimassa myös susi- ja karhukantojen pitämistä käytännössä nollassa, mikä puolestaan vielä lisää hirvien määrää. - Niin siis
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Ne raivaus hommat ei meille kuulu..."
PR:n kannalta teidän kannattaisi lisätä tuokin niihin omiin hommiinne, kun eihän se tarkkaan ottaen kuulu kenellekään. Eipä kai se niin pahalta kuullostaisi järjestää esim talkoot maanomistajien kanssa.
"Sitä en ymmärrä miksi autoilijat syyttää meitä metsästäjiä, mehän eniten rokotetaan hirvikantaa."
Toki eniten, mutta monien mielestä pitäisi kanta ajaa alas pysyvästi, siis esim 60-luvun tasoille. Nythän monilla on käsitys, että hirvikantaa pidetään suurena vain helpon metsästämisen takia. No, jos purnaus käy kovaksi metsästäjät ilmeisesti menevät "lakkoon" ja jättävät joku vuosi metsästyksen kokonaan väliin? Toisaalta ne samat purnaajat ovat vaatimassa myös susi- ja karhukantojen pitämistä käytännössä nollassa, mikä puolestaan vielä lisää hirvien määrää.Mutta niinhän se on, että sitä saa mitä tilaa. Kyllä ihminen itse ongelmansa on aikaan saanut. Harventamalla petoeläinkantaa ollaan tultu tilanteeseen, jossa hirvieläimillä on ollut otollisemmat lisääntymismahdollisuudet luonnollisen vihollisen puuttuessa.
Enkä voi olla vertaamatta reilua 5 miljoonaa 200... Siinä saa jo aikalailla olla tuuria, että siihen "kiiluva silmäiseen ja irvistelevään, ihmislihan himoiseen petoon" törmää jossain. - Kaatolupia
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Ne raivaus hommat ei meille kuulu..."
PR:n kannalta teidän kannattaisi lisätä tuokin niihin omiin hommiinne, kun eihän se tarkkaan ottaen kuulu kenellekään. Eipä kai se niin pahalta kuullostaisi järjestää esim talkoot maanomistajien kanssa.
"Sitä en ymmärrä miksi autoilijat syyttää meitä metsästäjiä, mehän eniten rokotetaan hirvikantaa."
Toki eniten, mutta monien mielestä pitäisi kanta ajaa alas pysyvästi, siis esim 60-luvun tasoille. Nythän monilla on käsitys, että hirvikantaa pidetään suurena vain helpon metsästämisen takia. No, jos purnaus käy kovaksi metsästäjät ilmeisesti menevät "lakkoon" ja jättävät joku vuosi metsästyksen kokonaan väliin? Toisaalta ne samat purnaajat ovat vaatimassa myös susi- ja karhukantojen pitämistä käytännössä nollassa, mikä puolestaan vielä lisää hirvien määrää.Me kyllä metsästettäis enemmänkin niitä hirviä mutta niistä kaatoluvista määrää ylempi taho. Itse olen sillä kannalla että hirveä saisi metsästää ilman kaatolupaa tänä päivänä, on niitä sen verran paljon. Sen verran tuosta talkoo hommasta että, jos oletetaan et meidän seura raivais meidän alueeseen kuuluvan tienpätkän, mites se toisen alueen tienpätkä?? Tuskin raivattais. Otan asian esille kumminkin seuraavassa kokouksessa. Saa nähdä miten siihen suhtaudutaan. Toivottavasti onnistun edes sen verran et asia viedään eteenpäin muillekkin.
- Kallonkutistaja
Kaatolupia kirjoitti:
Me kyllä metsästettäis enemmänkin niitä hirviä mutta niistä kaatoluvista määrää ylempi taho. Itse olen sillä kannalla että hirveä saisi metsästää ilman kaatolupaa tänä päivänä, on niitä sen verran paljon. Sen verran tuosta talkoo hommasta että, jos oletetaan et meidän seura raivais meidän alueeseen kuuluvan tienpätkän, mites se toisen alueen tienpätkä?? Tuskin raivattais. Otan asian esille kumminkin seuraavassa kokouksessa. Saa nähdä miten siihen suhtaudutaan. Toivottavasti onnistun edes sen verran et asia viedään eteenpäin muillekkin.
Oma käsitykseni on ollut, että käytännössä riistanhoitoyhdistykset "päättävät" kaatomääristä. Onkos se riistanhoitopiiri vai lääninhallitus puolestaan se lupaviranomainen? Ja ketä muita siellä yhdistyksissä on kaatomääriä suosittamassa kuin metsästäjät. Ainakin voidaan olettaa, että metsästäjillä on parempi paikallistuntemus kuin sillä ylemmällä taholla. Korjaile, jos käsitykseni ovat vääriä.
Aluejaosta voidaan varmaan sopia eri seurojen kesken, jos sitä tarkoitit. Siten kaikki tarvittavat alueet saadaan hoidettua. Ja voihan tuohon keksiä vielä itse lisää vapaaehtoisia osallistujia, esim. partiolaisista, tms. - automies69
Kallonkutistaja kirjoitti:
Oma käsitykseni on ollut, että käytännössä riistanhoitoyhdistykset "päättävät" kaatomääristä. Onkos se riistanhoitopiiri vai lääninhallitus puolestaan se lupaviranomainen? Ja ketä muita siellä yhdistyksissä on kaatomääriä suosittamassa kuin metsästäjät. Ainakin voidaan olettaa, että metsästäjillä on parempi paikallistuntemus kuin sillä ylemmällä taholla. Korjaile, jos käsitykseni ovat vääriä.
Aluejaosta voidaan varmaan sopia eri seurojen kesken, jos sitä tarkoitit. Siten kaikki tarvittavat alueet saadaan hoidettua. Ja voihan tuohon keksiä vielä itse lisää vapaaehtoisia osallistujia, esim. partiolaisista, tms.Kukahan tosiaan päättää kannan määrästä? Kertokaahan metsästäjät totuus, niin menee kritiikki oikeaan osoitteeseen!
Aluejaosta vielä senverran, että kyllä kateus siinäkin jyrää! Yhteistyö on kaiketi täysin pannassa hirviporukoiden kesken. Vai johtuuko se jostain ihmeellisestä keinotekoisesta säännöstä?
Läheltä pitänyt, eli senteistä kiinni ja onneksi kerkesin väistää kun noettakin vain noin 60km/h.
Vähemmän läheltä piti tilanteita useita, lisäpitkien ansiosta monasti hirven havainut aiemmin mitä olisin auton omilla valoilla ja tehokaan äänimerkin ansiotakin olen saanyt hirven perumaan tielle tulon.
Siis äänimerkikin autaa, kunhan tarpeeksi tehokas ja valitettavasti monissa autoissa surkea äänimerkki.
Kumma ettei Eu ole keksinyt pakolliseksi alppitorveja kaikkiin autoihin.
Lyhyet turvalitkin hirvittää, kerran jouduin reilusti jarrutaa vitos tiellä ja hirvikin kaatua mätkähti kun väisti vastaan tullutta autoa.
Turvalejä ei juuri ollut kun seurailut tausta peilistä takana kulkevaa jonoa ja ison uroshirven tiellä seikailunjälkeen turvalit olivatkin sit lähes satametriä.
Ohitus aikeetkin varmasti sillä kertaa unohtu monilta.
Ilmeiseti jonossa oli läheltä pititilanteita kun reilun satasen vauhdissa polkasin täys jarrutuksen, kuten vastaan tulevakin auto korin asenosta päätellen ja onneksi sattui valosaan kuivan kelin aikaan.
Hirvet liikku joten muistakaahan turvälit ja hirvellä on sit vaalet jalat.- lehmiäkään vapaana
kaksi kertaa peuraan,toisella kerralla mootoritielä,se olikin kallis peura remontti pari
tuhatta päivä korvaus saman verran.kerran hirvi
lähellä täys jarrutus noin 70 kmh tunnista.muuten
hirviä mennyt kauempaa ja lähempää.ainoa mikä näihin auttaa nopeuden pudotus ja lyijy.ei tarvi
kuin vilkaisu radioon tms.tässä ajassa hirvi voi
olla edesässi. - kerran
olen hirviä väistellyt,mutta peura on umpitollo elukka,se voi tulla heti takaisin tien ylitettyään. hurjin tilanne oli urjalassa,sumua niin,että näkyväisyyttä oli n.5 metriä,kun ojassa syömässä ollut 6 peuran lauma lähti juoksemaan auton rinnalla 20-30 metriä,hyppien siitä metsään yksitellen,uros viimeisenä.olisi siinä ollut aitiopaikka,jos joku olisi tullut vastaan.
- autolla
Tuo sattui runsas vuosi sitten Rovaniemen pohjoispuolella. Kieltämättä taitavasti tehty temppu saada hirvi nurin törmäyksen voimasta ja pitää auto sellaisessa kunnossa että sillä pysty jatkamaan reissua itsestä nyt puhumattakaan, tosin takana oleva sivuikkuna meni pirstaleiksi kun taisi elukan sarvi osua siihen. Niskakivun johdosta jouduin lisäksi käymään seuraavana päivänä terveysasemalla.
Tilanne tuli eteen ajellessani Sodankylän suuntaan puolen yön aikaan jolloin oli jo melko hämärää. Mukavan tunnelman katkaisi kun hoksasin jossain vastakkaisella kaistalla hortoilevan hirven ehkä n 40m päässä konepellistä. Näky oli niin järkyttävä hahmon osuessa auton valokeilaan hämärtyvässä loppukesän illassa että sitä uhkaavaa tilannetta en varmaan unohda koskaan. Olin tuolloin tottunut poroihin joita sen reissun aikana oli jo useamman kerran tullut auton eteen. Niistä selvisi aina jarruttamalla. Tosin olin havainnut ne paljon aikasemmin. Nytkin jostain selkäytimestä tuli käsky, painoin jarrut pohjaan ja ehdin hiljentää nopeutta jarrutusjäljistä päätellen runsaan 20m matkan jolloin auton nopeus tippui 90kmh:sta n.70km:n tunnissa. Koko tilanne oli ohi parissa sekunnissa. Juuri ennen voimakasta kolahdusta näin hahmon lähestyvän viistosti vasemmalta, Siitä erottui sarvet ja hirven pää ja tuo näky lähestyi lähestulkoon suoraan munun kasvoja kohti. Hirven pää osui tuulilasin ja sivuikkunan väliseen tukirautaan, jonka jälkeen hirvi sai mojovan tällin kattotelineestä, joka irtosi törmäyksen voimasta ja lensi suksiboksin kanssa ojaan ja vääntyi mutkalle. Törmäyksen jälkeen pääni oli kääntynyt jostain syystä taaksepäin ja näin hirven kaatuneena 10-20 metriä suoraan auton takana. Hetken lojuttuaan siinä se pomppasi pystyyn ja juoksi sinnepäin, mistä oli tullut. Mahto sitä sattua ja sillä oli purukalusto varmaan ihan palasina. Auton vauti hidastui huomattavasti törmäyksen aikana ja pysähdyin tarkastelemaan vaurioita. Em lisäksi huomasin ison ulosteläjän jossain bensan syöttöluukun kohdalla ja ovessa oli pieniä painaumia. Oli hyvä tuuri kun tuulilasi ei hajonnut, eikä hirvenpuolella olleeseen peiliin tullut jälkeäkään. Ja itse selvisin tilanteesta lähes säikähdykseltä.
Siinä sitten nuoltiin henkisiä haavoja, ilmoitimme tapahtuneen asiaankuuluvalle taholle ja yritettiin selvitä järkytyksestä. Seuraavana päivänä jatkettiin matkaa. Sivuikkunan paikalle hommattiin muovia huoltsikalta.
Jälkeenpäin kun spekuloin tilannetta tili mielen pari asiaa, mitä ehkä olis kannattanuty tehdä toisin. Huomattuani hirven keskityin vain jarrun polkemiseen, jonka jälkeen kadotin otteen koko eläimestä, en tiennyt mitään sen liikkeistä, enkä nähnyt sen sijaintia. Jos olisin pitänyt katseen elukassa, olisin pystynyt tekemään väistöliikkeen ja koko törmäys olisi ollut vältettävissä. Tosin samaan aikaan ei voi pitää jarrua pohjassa ja väistää eläintä, kun minulla ei ollut ABS-jarruja autossani.
- varoitti hirvestä
väläyttämällä pari kertaa pitkiä, hidastin äkkiä vauhtia ja ehkä reilun sadan metrin päässä näin kun hirvi hyppäsi tielle. jos ei olisi varoitettu niin kai siitä olisi kolari tullut, olisin nimittäin ajanut aika lailla justiinsa kohdalle :/
- hirvien kyttääjä
Joka vuosi näkee tien laidoilla hirviä,kun osaa katsoa,kyseinen tie osuus on Pohjois-Karjalan "synkintä" hirvi aluetta.Syys pimeillä on ollut montakin läheltä piti tilannetta kun hirvet on juosseet yli tien ,mutta pahin oli kun pimeällä ajeltiin,tiellä oli paikka paikoin sumua ja yht äkkiä sen sumun keskellä seistä jökötti kolme hirveä.Vain nopea jarrutus,väistö ja tyyttäys pelasti kolarilta.On hankittu lisäpitkät valotkin näkemistä helpottamaan,tarpeelliset ovat,ja tärkein on se vauhti ja valppaus.
...hitaasta liikenteestä, eläimestä tiellä, yleensäkin vaarasta laittamalla hätävilkut päälle. Itse teen samoin, sanoi polliisi mitä tähänsä. Myöskin vilkutan ajovaloja vastaan tuleville jos on hirviä nähty. Tarkkaavaisuus silloin kasvaa vastaantulevilla ja voivat helposti välttyä tuhoisalta törmäykseltä. Liikenne on tiimityötä.
Siis autoilijat tietää tuon vaaran ja alueen jossa nopeuden pitäisi olla ei vaarallisen tuhoa aiheuttava.
Mutta näin ei viisaskaan ihminen tee, ei ymmärrä vaaraa selvästi merkittyä, saati nopeutta jolla hän liikkuu.
Hirvihän ei tajua missään nimessä, että joku voi liikkua luontoa kovemmin, eli mitään muuta eläintä tai ihmistä jalkaisin kovemmin.
Hirvellä on nimittäin itsesuojeluvaisto, hmmm,,,siis vaisto jolla sekään ei halua henkeänsä menettää törmätessään vaikka, lehmään , peuraan tai seinään.
Minusta tuntuu että sille vain nyt ei anneta aikaa , eikä aikaa itselle väistää.
Eli, onko hirven syy, syy olla elämättä, sekä syy tappaa ihmisiä tahallaan.- Vaarallinen tie
Huittisista Raumalle matkatessa on toden teolla pidettävä silmänsä auki. Paitsi ajokorttinsa muropaketista löytäneitä kuskeja, myös hirviä seikkailee teillä tietyillä alueilla todella paljon hämärien tullessa.
Itsellä oli läheltä piti tilanne juuri viime syksynä. Hirvi oli pysähtynyt keskelle kaistaa odottamaan kahta vasaansa. Auton sain pysähtymään viime hetkellä, väliä hirveen jäin noin metri. Hirvi tuijotti ajovaloja aina siihen hetkeen saakka, kun auto pysähtyi. Vasta sitten se loikki tien toiselle puolelle, vasojen juostella eri suuntaan.
Yleensähän hirvet ovat ylittämässä tietä, eivät seisahdu kaistalle. Itsellä kesti jonkin aikaa ennen kuin edes hahmotin, että edessä oli hirvi - se tuntui niin uskomattomalta, että se seistä tönöttäisi vain keskellä kaistaa.
Kehotan näin hämärien aikana suureen tarkkaavaisuuteen ajettaessa Huittisista Raumalle. Tämä tie on muutenkin onnettomuuslistoilla korkealle "sijoittunut". - Timpe_
Ehkäpä kijoitan väärään topicciin, kun se hirvi osui, okei mutta jatkan silti =)
Eilen tosiaan vauhtia oli n. 85 kmh, poppiradio soi suhtkoht kovaa ja ajatukset oli kaikenkaikkiaan muualla, kun vastaantulevien kaistalla oli yhtäkkiä isokokoinen hirven roikale hölkkäämässä autoni editse. Luulisin välimatkaa olleen joitakin kymmeniä metrejä, kun sen huomasin ja kerkesin tehdä ns. kovan jarrutuksen, sekä kääntää ohjauspyörää vasemmalle.
Ei auttanut, keula osui hirven takajalkojen kohdalle ja eläin lensi vinosti konepellin kautta pientareelle, apukuskin sivupeilin samalla vääntäen. Pysäytin auton ja juoksin katsomaan, eläin jatkoi matkaa kohti metsän siimestä kaikessa rauhassa. Epäselväksi jäi, että loukkaantuiko hirvi vai ei??? (ei verijälkiä) Auton jäljet: Konepelti lommolla, puskurissa halkeama, lamput naarmuuntuivat ja ilmeisesti ohjaustehostin hajosi, kun pitää "nestemäistä" ääntä rattia käännettäessä. Nyt on kaara korjaamolla, odotellaan tuomiota. Onneksi ei tullut henkilövahinkoa. Miettimään tämä pisti kuitenkin, että pitäisikö ostaa seuraavaksi maastoauto. Tiedä mitä olisi käynyt, jos en olisi kerinnyt väistämään, olisiko tullut suora osuma ja olisiko hirvi sitten tullut syliin tuulilasin läpi. En kerinnyt edes säikähtää. Oli iltahämärä.
Ja tuosta jarruttamisesta, jos ei ole abs:ää, niin jarrupoljinta on kerran jarrutuksen aikana löysättävä, muuten lukittuneilla renkailla mennään vain suoraan. - Aikoinaan
Silloin kun aikoinaan ajelin vielä kuorma-autoa niin eräällä hiekkatiellä pienen nyppylän alla oli neljä hirveä. Kaksi vasaa ja kaksi aikuista oli ihan kokonaan tien tukkona. Ei ollut mahdollisuutta pysäyttää vaikka nopeutta ei ollut kuin n. 60-70km/h ja onneksi oja oli sen verran matala että ohitin hirvet sitä kautta. Se on lähin tuttavuus mitä olen tehnyt autolla hirvien kanssa.
- Silliperuna
viime keväänä oltiin kaverin kanssa ajelemassa, oli suht pimeetä ja hirvi pomppasi auton eteen, onneksi kerettiin pysähtyä eikä hirvelle tai meille käynyt kuinkaan :) läheltä piti!
...kun ajelee hirvivaarallisilla alueilla. Itse olen välttänyt monta hirvikolaria siten, että tarkkailen molempia tienpientareita koko ajan ja vielä useamman sadan metrin etäisyydelle edessäpäin. Pienikin liike tai tuttu eläimen hahmo tienreunassa, ojassa, metsän reunassa pistää minun jalan jarrulle valmiiksi. Muista piemässä, että hirven harmaat "sukat" jalassa montakertaa voivat paljastaa liikkeen varsinkin puoli valoissa. Pimeällä, ja varsinkin hämärässä kannattaa seurata hirven valossa kiiluvia silmiä. Ja kyllä se vaan niin on, että kun liikenne on vilkasta ja ei voi ajaa pitkillä valoilla, niin kannattaa se nopeus tiputtaa sinne alle 90:nen tai mieluummin 80 kmh:n. Teoriassa 100 km:n matka kestää 100 kmh ajettaessa tunnin, mutta käytännössä se kestää tunti ja vartti. Jos nyt sitten pudottaa nopeuden välillä 80 kmh:n, niin siinä voi menettää 5 - 10 minuuttia, mutta säästää 10 - 30 vuotta elämästä. Ja muistakaa se väistöliike sinne hirven peräpuolelle ei etupuolelle. Se on jotain sellaista mitä pitää oikein harjoitella, jotta se sitten olisi takaraivossa. Itse olen aikamoisia sarvipäitä onnistunut väistelemään, mutta kyllä on tullut ajettua sitten onnella yli 100 kmh puolivaloissa. Harkintaa.....
- V70
Pari viikkoa sitten bongasin hirven pellolla kun olin viemässä polttopuu kuormaa, ajelin traktorilla joten siinä ei käynyt kuinkaan...
Viime lauantaina olin palaamassa autollani messureissulta kun yht´äkkiä viime vuotinen vasa juoksi vasemmalta pusikosta tielle, onneksi se veti hiukan tiensuuntaisesti, joten ehdin hyvin jarrutella. Arvasin kuitenkin , että sieltä voi tulla lisää...
Kun pääsin paikan ohi ja katselin taustapeileihin niin toinen vasa sieltä jo tuli juosten tielle, samalla näin emän odottelevan vasojaan...
Vilkuttelin vielä varmuuden vuoksi vastaan tuleville autoille hätävilkkuja ja kaukovaloja.
Olisikohan siinä mun tämän syksyn "hirvitreffit" tehtynä. Toivottavasti. - itse ajoin hirven päälle
joskus ei auta aina tarkkaavaisuus koska jos hirvi puolijuoksua juoksee tielle pusikosta juuri oikeaan aikaan, pusikosta matkaa tielle on metri tai puolitoista ja vieläpä kapea tie silloin ei auta vaikka olisi maailmanmestarikuski silti auto romuttuu joka tapauksessa.
- Nimetön
itse ajoin hirven päälle kirjoitti:
joskus ei auta aina tarkkaavaisuus koska jos hirvi puolijuoksua juoksee tielle pusikosta juuri oikeaan aikaan, pusikosta matkaa tielle on metri tai puolitoista ja vieläpä kapea tie silloin ei auta vaikka olisi maailmanmestarikuski silti auto romuttuu joka tapauksessa.
...mutta on monessa tapauksessa ollut mahdollista, että piennarta ja metsän reunaa tarkkailemalla olisi voinut havaita eläimen aikaisemmin. Hirvi on varovainen eläin ja ei ihan suinpäin juokse tielle, ellei sitten ole jonkun takaa-ajama. Totta kuitenkin mitä sanot. Jos on lapsia ja perhettä kyydissä, niin kyllä kannattaa ajella sitä 80 kmh kun tällainen vaara on olemassa.
- mickihiiri
Tuo opetettu väistäminen perspuolen kautta aina ei pidä paikkaansa. Oma pelastuminen tapahtui juurikin kun väistinkin edestä - eläin kolahti silti kylkeen, mutta usein ja myös tässä tapauksessa niitä olikin kaksi, joten jos olisin väistänyt takaa...aivan saletisti olisin ajanut päälle - ehkä jopa molempien. Eli, tilanteen mukaan.
- hirvivaieiiiiiiiiiiiii...
lukemattomia kertoja olen väistellyt hirviä parin metrin päästä autolla ja prätkällä. joskus vielä osuu, tarkkana saa olla.
- sinivilkku
Vuosia sitten, tansseista tulossa kevätkesän aamuyön hämärässä hyppäsi hirvi eteen, vauhtia oli n. 100km/h. Ehdin jarruttaa ja luulin ettei osunut.
Aamulla kun menin lehteä hakemaan postilaatikolta, ihmettelin pikkulintujen käyttäytymistä auton edessä. Menin katsomaan ja puskuriin oli jäänyt pari karvaa ja jotain pikkulinnut siitä kai löysivät, koska siinä parveilivat.
Skarppina pitää olla aina, myös jonossa ajessaan vaikka olisi hiljainenkin vauhti. Hirvi nimittäin tulee kyllä vaikka olisi jonot molempiin suuntiin, jos on niin päättänyt tehdä.
Ystävättäreni ajoi joitakin vuosia sitten asuntoautolla Heinolan pohjoispuolella katkeamattomassa jonossa, jonot olivat molempiin suuntiin.
Hirvi tuli vasemmalta, onnistui pääsemään kaistan yli ja mäjähti sitten täysillä ystävättäreni auton etuosaan.
Poliisit olivat ihmetelleet, että niin pieni nainen piti auton hallinnassa, eikä muille autoille siten tullut mitään vahinkoa. Kyllähän ystävätär sanoi, että käsivarret olivat kipeät muutaman päivän ajan.
Kaikki kaapit ja laatikot autossa olivat auenneet ja tavarat lentelivät sikinsokin takana.
Että aika äkkipysäys se oli ollut. - ritu
Kaksi kertaa olen ollet lähellä ajaa hirven kanssa yhteen.
Ekakerta oli kun olin pakettiautolla liikkellä.kaksi hirveä ylitti tien,ehdin jarruttaa ja yhteentörmäystä ei tullut.Toisella kertaa istuin vieressä ja mieheni ajoi,olimme henkilöautolla liikkeellä.Hirvi tuli tielle,mieheni väisti,kuului hirveä paukaus ja pysäytimme auton ja totesimme,että sen kaviot kävivät jetokoukkuun,kun mitään jälkeä ei näkynyt,Oli hyvää tuuria,mutta jetkuuko tuuri loputtomiin. - huono tuuri
siellä kapealla asfaltoiduilla tiellä, nopeuteni 80 km/h. Aurinko paistoi sieltä suunnalta mistä hirvi tuli pusikosta minun kasvooni päin ja pusikosta matkaa tielle oli vain puolitoistametriä. Mikä huono tuuri autoni meni lunastuksiin, itselläni ei käynnyt mitenkään. Elokuun 22 päivä tapahtui illalla.
Kannattaa olla varovainen kapealla sivuteillä illalla, tämän tuli opetukseksi minulle.
Mikä huono onni sekin, enoni ajoi hirven päälle kaksi viikkoa sitten Ranuan lähettyvillä ja oli lähellä kuolema, onneksi hänet pelasti se oli pienikokoinen mies. - . . . . .
.
.
.
. - Niin siis
Elikkä miettimisen aihetta:
Liikennerikkomuksia tulee ILMI vuosittain n. 167000 kpl.
Rattijuopumuksia ILMENEE vuosittain yhteensä lähes 22000 (näistä törkeitä tapauksia on peräti 12817).
Joka neljännessä kuolonkolarissa osatekijänä on alkoholi.
12 vuoden seurannan aikana kuolemaan johtaneet onnettomuudet jakaantuivat seuraavasti:
- yhteentörmäys 1867 kpl
- yksittäisonnettomuus 1111 kpl
- eläinonnettomuudet 73 kpl (!!!)
Jospa rakkaat siskot ja veljet (minä mukaan lukien) ensin korjaisivat omat virheet, rikkomukset ja asenteet ja sitten vasta tarpeen niin vaatiessa ja välinpitämättömyydestä johtuvien onnettomuuksien roimasti vähentyessä tarttuisimme niihin aseisiin.
Mutta kiitosta muille teillä liikkuville siitä, että kohdatessanne vaaratekijän ilmoitatte siitä myös muille (esim. juuri pitkiä väläyttämällä).- ....
vaikka vain pieni osa kolareista onkin eläinkolareita niin ne ovat kuitenkin kolareita, joskus tappavia sellaisia ja ne pitää kitkeä pois. Pienikin parannus on hyvästä. En voi tajuta miten voi olla niin vaikeaa tehdä niinkin pieni asia kuin tappaa hirvet suomesta. Joskus ihmetyttää miten yksinkertaiset asiat voidaan tehdä niin monimutkaisiksi. Turvallisuus ennen kaikkea.
- Niin siis
.... kirjoitti:
vaikka vain pieni osa kolareista onkin eläinkolareita niin ne ovat kuitenkin kolareita, joskus tappavia sellaisia ja ne pitää kitkeä pois. Pienikin parannus on hyvästä. En voi tajuta miten voi olla niin vaikeaa tehdä niinkin pieni asia kuin tappaa hirvet suomesta. Joskus ihmetyttää miten yksinkertaiset asiat voidaan tehdä niin monimutkaisiksi. Turvallisuus ennen kaikkea.
Höpö höpö. Nauroit varmaan itsekin tekstiä kirjoittaessasi. Vastaan, siis provokaatiosi toimii.
Väität, että koko maan hirvien lahtaaminen olisi pieni operaatio päättäjille ja metsästäjille. Luulen ja uskallan väittää, että monikaan ei yhdy kommenttiisi, mutta jokainen olkoon mitä mieltä kulloinkin haluaa olla. Puhumattakaan tuon kaltaisten toimien järjellisyydestä.
Ymmärrät varmasti millaiset ekologiset vaikutukset kyseisillä toimilla olisi, joten en lähde niitä tässä erikseen ruotimaan.
Ehkä kaltaisesi (tein tietyt johtopäätökset muutamasta lauseestasi) luonnosta, luonnollisuudesta, urbanisoituneet ihmiskuvatukset eivät vain hyväksy kilpailevia lajeja (reviireillenne). Siis näin kärjistetysti.
Pienenä vihjeenä kuitenkin: mustavalkoisuus ei johda mihinkään. Maailmassa on muitakin sävyjä.
Mutta kirjoita toki lisää. Olen aidosti kiinnostunut (omista mielipiteistäni) eriävistä mielipiteistä ja siitä kuinka nämä mielipiteet ovat syntyneet. - ....
Niin siis kirjoitti:
Höpö höpö. Nauroit varmaan itsekin tekstiä kirjoittaessasi. Vastaan, siis provokaatiosi toimii.
Väität, että koko maan hirvien lahtaaminen olisi pieni operaatio päättäjille ja metsästäjille. Luulen ja uskallan väittää, että monikaan ei yhdy kommenttiisi, mutta jokainen olkoon mitä mieltä kulloinkin haluaa olla. Puhumattakaan tuon kaltaisten toimien järjellisyydestä.
Ymmärrät varmasti millaiset ekologiset vaikutukset kyseisillä toimilla olisi, joten en lähde niitä tässä erikseen ruotimaan.
Ehkä kaltaisesi (tein tietyt johtopäätökset muutamasta lauseestasi) luonnosta, luonnollisuudesta, urbanisoituneet ihmiskuvatukset eivät vain hyväksy kilpailevia lajeja (reviireillenne). Siis näin kärjistetysti.
Pienenä vihjeenä kuitenkin: mustavalkoisuus ei johda mihinkään. Maailmassa on muitakin sävyjä.
Mutta kirjoita toki lisää. Olen aidosti kiinnostunut (omista mielipiteistäni) eriävistä mielipiteistä ja siitä kuinka nämä mielipiteet ovat syntyneet.Hirvien metsästäjät metsästivät mieluusti paljon enemmän kuin mihin heillä on lupia joten sen ei pitäisi olla mikään ongelma. Toiseksi hirvet metsissämme eivät ole ympäristölle kovinkaan merkittäviä. Tietenkin olisi mukava pitää kaikenmaailman eläimiä metsässä, mutta mielestäni sitä ei tarvitse tehdä turvallisuuden kustannuksella. Ehkä tilanne ei ole sinulle mikään ongelma jos osatu alueella jossa hirviä hyvin harvoin esiintyy. Täällä hirviä on tiellä todella usein eikä ole todellakaan mikään ihme jos sellaiseen vielä joskus törmää varovaisuudesta huolimatta.
- perskarvat
tuli ohitettua muutaman sentin päästä mutta eipähän osunut .Onneksi ei ollut vastaantulijoita , eikä hirvi pyörähtänyt tulojäljilleen.Autosta meni kyllä rikki nokka-akseli (mystinen vaurio).
- .........
Ite ajan aina pimeellä hiukan alle sallitun nopeuden(vaikka rajoitus olis 80), että ehtii varmasti jarruttaa jos hirvi tulee tielle. Niitä on hirveesti vanhalla Hämeenlinna-Tampere-tiellä. Ja sitä tietä on tullu kuljettua ja paljon. Siellä on juossu useempaankin otteeseen hirvi eteen ja joka kerta sydän pomppaa kurkkuun. Tähän mennessä selvinny säikähdyksellä, mutta ei oo jatkossa ihan niin varmaa.. Henkilökohtaisesti pelkään ajaa pimeellä ja tuntuu, ettei muut autoilijat ymmärrä sitä kun haluaa hidastaa nopeutta.
- kuin heijastimet
Kun auton valot osuu hirven tai peuran silmiin, ne näyttää punaisilta pisteiltä. Oon lukenu tän lähes joka vuos lehdestä ja huomannut sen myös käytännössä. Tarkkailkaa näitä samalla kun vilkuilette pientareille! Ja muistakaa, että täytyy eteensäkin katsoa, koska hirvi voi olla jo tiellä.. Sit se nopeus.....
- punaiset
kyllä jämpti on nii että eläimmien silmien heijaste on vihreä/keltaisen värinen ei punainen.
- NÄHTY
Toissa syksynä olin tulossa jyväskylästä tampereelle, vähän jo hämärti, kun huomasin reilun 100 m päässä uroshirven ojassa, lähellä pellon ja metsän rajaa. Itse hiljensin heti, ja kun vastaantulijoitakin näkyi, aloin väläytellä pitkiä valoja. Hirvi lähtikin ylittämään tietä, ja kun vastaantulija ei yhtään hiljentänyt vauhtiaan, pysäytin oman auton noin 50m päähän hirvestä, jotta hän tajuaisi jotain olevan tiellä. Hirvi ehti keskitielle, ennenkuin vastaantulijan silmät aukesi, ja kumi rupesi huutaan, hirvi ehti juuri ja juuri pois alta.
Toinen samanlainen sattui tänä kesänä Tornion yläpuolella keskellä päivää. Mentii pitkää ja suoraa tienpätkää, kun taas näin hirven ojassa. Ja varoitin vastaaantulijaa valoilla, kun hirvi tuli tielle. Eipä vastaantulija hiljentänyt, ei vaikka pysäytin oman autoni ja painoin pitkään äänimerkkiä. Kaveri ajoi jarruttamatta suoraan hirveen! Onneksi oli pakettiauto, ettei tullu kuin hirvestä raato paikalle pysähtyneen rekkamiehen viimeistellessä sen. Valitettavasti näkötesti ei kerro mitään näkökyvystä. - Nimetön
Hirvet ovat etuoikeutettuja liikenteessä koska kuuluvat Suomalaiseen kulttuuriimme jo paljon ennen autoja. Komeita elukoita olen nähnyt useasti tuulilasin läpi, onneksi kukaan ei ole halunnut tulla autooni sisälle enkä minä ole halunnut ajaa hirvien päälle.
Hirvipaistikin on minusta mielettömän hyvää... - Seppio
Hirvet, peurat, porot, muut elukat kaikki teillämme liikkuvat yhtä vaarallisia törmäyksen sattuessa.
Valittaminen sikseen ja lyhyt oppimäärä ajoneuvon kuljettamisesta, tieliikennelakihan sanoo että ajoneuvo on hallittava kaikissa olosuhteissa ja saatava jopa pysähtymään tien näkyvallä osalla (kelistä ja valon määrästä riippumatta).
Minulle isäni joka ajoi vuosikymmeniä työkseen opetti jo pikkupoikana ettei sitä auton nokkapeltiä tarvii kytätä se kun ei siitä karkaa, se sijaan kaikki mikä näkökentässä on havaittavissa pitää kiinnostaa pirusti ja siinäpä sitä oppi havaitsemaan kaiken mitä tien molemmin puolin näkökentässä tapahtuu, erityisesti isä jaksoi messuta pimeällä ajon tärkeimmät asiat.
1. valot pitää olla hyvät ja kunnossa.
2. pyyhkijänsulat samoin, kertapyyhkäisyllä puhdasta.
Ankarana hirvimiehenä hän myös opetti ettei niitä saa autolla tappaa, hirvimetsällä kiikarin läpi katsottu ja kinnerissä roikkuva hirvi tuo suuremman tyydytyksen. - Äijälä.
Ei siihen ole olemassa mitään muuta keinoa, kuin ajonopeutta pudottaa reilusti, varsinkin, jos on:
- pimeää ja märkää, mikä syö kaiken valon
Minusta auton vauhti määrää kaiken. Mitä kovempi vauhti, sitä huonompi on selvitä ja varsinkaan ehtiä tehdä mitään, mutta kun on nopeutta vaan 70 km/h, ehtii jo huomattavasti reagoimaan.
Mutta orjallista liikennekulttuuria seuraava autoilija ei usko tällaiseen, eikä halua missään tapauksessa pudottaa nopeuttaan.
Tämmöistä se siis on tämä liikennekulttuuri- .....
Nopeutta pitäisi juuri alentaa kun on yö ja pimeä, mutta ei myöskään paljo poliiseja joten kiireisimmille tahtoo käydä toisin päin. Nopeutta on 100 rajoitusalueella 120 hirvi hyppää eteen ja sitten mennään. Nopeuksien valvontaa tulisi jotenkin tehostaa. Varsinkin syrjäisimmmillä alueilla se ei ole läheskään riittävä.
- YMMÄRRYSTÄ LIIKENTEESEEN
Sokaistuin vastaantulijan valopatterista (sumarit päin peetä) ja väläytin pitkiä sille. Vastauksena tuli pitkät koko kohtaamismatkalle. Sen jälkeen olikin jo sarvipää edessä jonka olisin havainnut ilman valosirkusta huomattavasti aikaisemmin. Kosketus oli onneksi kevyt (n. 30 km/t) ja hän kiitti nyökyttämällä päätään poistuen pellolle. On muutama karvatukko vielä tallella.
- eipä siinä muuta
Tuli koettua tämäkin. Hirvi tulee vastaantulijoiden kaistan yli osuen ensin vastaantulijaan(jälkiä oveen), jonka jälkeen melko vinosti oman auton vasempaan takaoveen. Onnea oli mukana ettei pahemmin käynyt. Sivupeili palasiksi, etuoveen lommo, takaovi kasaan ja kylki ruttuun ja vielä painaumia peräkonttiin.
Tämä tapahtui siis päivällä. Vastaantulijat(2) pakottivat pysymään omalla kaistalla, (estivät samalla näkyvyyttä vasemmalle) mahdollisimman kova jarrutus ja toive että selviää ilman henkilövahinkoja. Auto lunastukseen.
Kovempi jarrutus olisi johtanut hirven törmäämiseen tuulilasiin, mutta näitä on turha miettiä jälkeenpäin, hengissä ollaan, ilman vahinkoa.
Todellakin, hirviä ei osaa ottaa vakavasti ennen kuin on liian myöhäistä. Vaikka minun kohdalla oli "ihanteellinen" ajokeli(aurinko paistoi, ei kuitenkaan silmiin ja tie oli kuiva), olin osallisena kolariin.
Etenkin syksyilloin ja -öisin kun ympäristö imee kaiken valon, tulisi hidastaa nopeuttaan. Muutama minuutti enemmän ajoajassa on halpa henkivakuutus.
Hirven pökkelöt vouhottavat näin syksyisin normaalia enemmän joten olkaa varuillanne.
Turvallista matkaa! - hiljaahyvätulee
Tästä nyt on jo aikaa vaikka kuinka. Olin rantatiellä(51) viemässä setää ja serkkuja faijan 50v juhlista. Oli aivan järkyttävä sumu(pitkiä ei voinut käyttää, ja lyhyetkin antoi vaan muutaman metrin tietä) ja setä heräsikin n.10min välein sanomaan että:"Tää on kyllä pahin sssumu mitä muissstan"...tästä miellyttävästä matkanteosta huolimatta en ajanut juuri 50km/h kovempaa.Vastaan tuli farmari-volvo sitä suurinta sallittua ja vähän tämän jälkeen olikin peurat pitämässä kokousta tiellä, ei tarvinnut mitään järkyttäviä manöövereitä vaikka nuo huomasinkin vasta muutaman metrin päästä.
Volvo kun olisi aikaisemmin tullut niin olisi kyllä saanut täyskaadon....niitä elikoita oli tosiaan muutama.
Että nopeus tilanteen mukaan :) - pso
Olin tulossa Jyväskylästä nelostietä Lapinjärvelle kesänviettopaikkaan. Kello oli jo
n. 23.15 kun saavuin Artjärvelle. Päätin ajaa Lapinjärven kautta Pukaroille. Ajaessani pimeätä
metsätietä erotin tien vasemmassa laidassa ison uroshirven, joka heilutti päätään. Laitoin kaukovalot päälle ja samassa hetkessä hirvi
hyppäsi tielle ja ryntäsi tien toiselle puolelle.
Se jäi siihen tuoijottamaan autoa. Kaasutin
ja jatkoin matkaa. Hirvet taitavat pelätä kaukovaloja. Olin onnellinen, kun selvisin tilanteesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197606Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista807041- 955304
- 524785
- 2424357
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494336- 444255
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san284008- 593143
- 482606