Itä-Helsinki

yes/no

Kertokaapa Itä-Helsingistä, että mitkä alueet ovat rauhallisia ja mitkä kuhisevia ongelmapesäkkeitä. Ja toivon, että olisitte edes asuneet/olleet alueella ja nähneet omin silmin asian, ennen kuin kommentoitte, sillä ohikulkija ei näe kaikkea. Minusta Vuosaari esimerkiksi vaikutti ohikulkiessa aika luotaantyöntävältä, koska metrossa tuli maahanmuuttajia useampi kappale samoille penkeille ja alkoivat viittoilla ja soheltaa jotain. Kontulassa ja Mellunmäessä taas ei ollut mitään häiriötä.

21

5747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • """

Vastasin aikaisempaan ketjuun, kopioin vastauksen tähän alle. Lisäksi suosittelen Puotilaa ja vanhaa Herttoniemeä. Ne ovat 50-luvun lähiöitä, joissa hyvin rakennettuja kerrostaloja pihoineen ja laajoja, vehreitä omakotialueita.

Puotila sijaitsee meren rannalla, jossa myös Puotilan vanha kartano ja ihanat puutarhapalstat. Mystinen, kaunis alue, jossa historiaa ja nykypäivää parhaassa mahdollisessa paketissa...

En ole itse asunut kummassakaan, mutta sukulaisia ja tuttavia kyllä on asunut Herttoniemessä ja Puotilassa ja kehuvat kovasti.

Kannattaa tulla näille alueille itse katsomaan, kävellä tai pyöräillä. Metrolla ja busseilla pääsee joka paikkaan lähelle. Metrossa on todellisuudessa vain vähän järjestysongelmia, mutta HKL saisi pitää asemista parempaa huolta. Rauhaton fiilis tulee joillakin (mm. Kontulan) asemalla niiden kammottavasta sisustuksesta. Liikaa räikeitä mainoksia, liian vähän taidetta ja muuta suunniteltua sisustusta. Kokemusteni mukaan liikenneyhteydet ovat turvalliset ja toimivat.

siis Kontula/Mellunkylä:
      Voin suositella Mellunkylää, se on Kontulan kupeessa. Tanhuankuja on yksi hyvä osoite (minun tämänhetkinen!), ja Humikkalanrinne. Sieltäpäin löytyy mm. VVO:n vuokra-asuntoja ja aso-asuntoja.

Kontula kaiken kaikkiaan on parempi paikka kuin yleisesti annetaan ymmärtää. Levottomuutta on yksittäisissä taloissa, olen kuullut, mutta en valitettavasti tiedä missä juuri ne talot sijaitsevat. Omani on niin rauhallinen ja mukava. Täällä on kiva, iso piha lapsille, vieressä urheilukentät ja erittäin kauniit puistot - Emännänpuisto, Kelkkapuisto jossa Mini-Golf ym. ym. Muitakin hyviä ulkoilumaastoja lähellä.

Eräs tutkimus juuri todisti, että esimerkiksi kaupungin vuokratalot (itse asun VVO:lla) ovat yleisesti ottaen rauhallisia ja hyvinhoidettuja, mutta niissä on tiettyjä yksittäisiä "levottomuuden pisteitä", joihin kerääntyvät meluisat porukat ja muut ongelmat. Kierrehän alkaa siitä, kun yksi asuja terrorisoi muita eikä häntä saada ulos, sitten muut muuttavat vähitellen pois.

Meidän talossa ei ole minkäänlaisia järjestyshäiriöitä ollut sinä viitenä vuotena kun olen asunut. Olen hyvin tarkka esim. yörauhasta, kun teen pitkää työpäivää. Meillä on kivat, huolehtivaiset naapurit, jotka pitävät yllä järjestystä pihallakin, katsovat vähän toistenkin lasten perään.

Talossa asuu eri kansallisuuksia - somaleita ei, niitä kohtaan tunnustan olevani itsekin vähän ennakkoluuloinen. Suomalaisia täällä tietysti valtaosa, mutta venäläiset ja esim. lähi-idästä tulleet ovat tosi ystävällistä ja mukavaa väkeä. Piristää, kun kuulee vieraita kieliä ja muiden maiden musiikkia.

Kontulan ostari on legendaarinen. Siellä tulee kyllä spurguja vastaan, näkee ettei olla Eirassa. ;) Mutta ne eivät kenellekään mitään tee, kannattaa vaan ohittaa ja kiinnittää huomio Kontulan hyviin palveluihin: Pari oikein hyvää ravintolaa (mm. kaupungin paras kiinalainen), hyvä Uudenmaanleivän konditoria ja ihana Marian kahvila, kampaamoja, kukkakaupoja, kaksi kodintarvikeliikettä, tasokas antikvariaatti, ym. ym. Julkisia palveluita mm. terveyskeskus, kirjasto, uimahalli, kuntosali, nuorisotila ja lähiöasema, eikä tässä edes kaikki.

Kontulan ostari tosin on kokemassa kielteistä muodonmuutosta, kuten moni muukin ostari: pikkuliikkeitä lopettaa, kun ketjut rynnivät tilalle. Pari vuotta sitten täällä oli vielä kaksi yksityistä kenkäkauppaa ja ketjuihin kuulumaton videoliike, palvelupesula sekä hyvinhoidettu kirpputori. Niillä oli vakioasiakaskunta ja ne toivat hyvää ilmapiiriä ja turvallisuudentunnetta ostarille. Kuitenkin vuokria korotettiin niin että liikkeet joutuivat lopettamaan. Jäljellä on onneksi vielä mm. kesäisin vihannes- ja kukkatori.

Kontulan/Mellunkylän ylpeys on mielestäni Mikaelinkirkko, yksi kauneimmista moderneista kirkkorakennuksista Suomessa. Se on ihan metropysäkin lähellä Emännänpuistossa, kattoveistos näkyy kauas...

• kauneutta

olen sunut nyt 10 vuotta-en tosin kaupungin vuokra-asunnossa-ja talo on meillä tosi auhallinen ja metsä vieressä. kesällä lenkille ja talvella hiihtämään jos kiinnostaa.jäniksiä ja siilejä näkee, olenpa nähnyt hirven ja ketunkin. mutta kyitä on myös täällä kun louhivat Viikin suunnalla. En kyllä hevillä muuta kuin Espooseen jos muuttaa pitäisi. Itäkeskuskin on lähellä(pyörällä) ja Kontula vielä lähempänä.

• idässä

Itä-Helsingissä ei ole paljon yhtään työpaikkoja, vaan sieltä käydään keskustassa töissä. Juuri vähän aikaa sitten tuli uutinen, että Helsingin työpaikkamäärä on hitaassa laskussa ja ne siirtyvät Espooseen ja Vantaalle. Itäisestä Helsingistä on pitkä matka kaikkiin muihin kaupunginosiin, kun sen takana ei ole mitään. Kulkuyhteydet idästä Espooseen ja Vantaalle ovat heikot.

Siksi voisi olla parempi valita joku keskeisellä sijainnilla oleva alue, josta pääsee kaikkialle, kuten Pasila, Maunula, Etelä-Haaga tai Sörnäinen. Miksei Leppävaarakin, vaikka se onkin Espoon puolella. Tikkurilakin Vantaan puolella on aika hyvä. Tilanne muuttuu, jos työpaikkoja saadaan jaettua tasaisemmin.

• ____

Jos käy töissä, niin sinne töihin on varmaan varaa autoilla kehäteitä pitkin.

• niin sitten muualle
        ____ kirjoitti:

Jos käy töissä, niin sinne töihin on varmaan varaa autoilla kehäteitä pitkin.

Ja jos on varaa autoilla, ei tarvitse ottaa halvan vuokran asuntoa Itä-Helsingistä, vaan voi muuttaa parempituloisten asuinalueille. Mutta jos ei tykkää autoilusta. Sitä paitsi Kehä I on sen verran tukkoinen, ettei sillä autoilu ole mikään nautinto.

• ulkoilija.
        niin sitten muualle kirjoitti:

Ja jos on varaa autoilla, ei tarvitse ottaa halvan vuokran asuntoa Itä-Helsingistä, vaan voi muuttaa parempituloisten asuinalueille. Mutta jos ei tykkää autoilusta. Sitä paitsi Kehä I on sen verran tukkoinen, ettei sillä autoilu ole mikään nautinto.

Eivät kaikki halua asua Taka-Töölön pakokaasunkatkuisessa katukuilussa.

• anyway...

Senhän tietää kaikki että koko Suomi, verrattuna stadiin, on yhtä työtöntä aavikkoa. Mutta viestisi on hikkasen kyllä harhaanjohtava, Itä-Helsingissä on kyllä enemmän duunia kuin esim. Pohjois-Helsingissä. Ja idästä on loistavat yhteydet lähes joka suuntaan, toki matkat kestää, mutta onhan välissä kilsojakin.. Vantaalle pääsee myös dösällä todella nopsaan,mm. 61 menee lentokentälle Tikkurilan läpi vartin välein. Ja metro ydinkeskustaan... Ihan oikeesti, ota selvää.

• töitä
        anyway... kirjoitti:

Senhän tietää kaikki että koko Suomi, verrattuna stadiin, on yhtä työtöntä aavikkoa. Mutta viestisi on hikkasen kyllä harhaanjohtava, Itä-Helsingissä on kyllä enemmän duunia kuin esim. Pohjois-Helsingissä. Ja idästä on loistavat yhteydet lähes joka suuntaan, toki matkat kestää, mutta onhan välissä kilsojakin.. Vantaalle pääsee myös dösällä todella nopsaan,mm. 61 menee lentokentälle Tikkurilan läpi vartin välein. Ja metro ydinkeskustaan... Ihan oikeesti, ota selvää.

Tietysti bussilla pääsee, mutta eikö olisi helpompaa kaavoittaa niitä työpaikkoja sinne itään, kuin laittaa asukkaat matkustamaan pitkin pääkaupunkiseutua työn perässä? Jos on liian pitkä matka töihin bensan hinnan noustessa ja joukkoliikenteen ollessa nykyisenlaista, idässä asuvat pian vain työttömät. Sama ongelma vaivaa myös muuta Helsinkiä keskustaa lukuunottamatta. Kaikki työpaikat on keskitetty keskustaan ja lähiöissä vaan asutaan. Turhaa ajanhukkaa tuo matkustaminen eestaas.

• jokapuolella
        töitä kirjoitti:

Tietysti bussilla pääsee, mutta eikö olisi helpompaa kaavoittaa niitä työpaikkoja sinne itään, kuin laittaa asukkaat matkustamaan pitkin pääkaupunkiseutua työn perässä? Jos on liian pitkä matka töihin bensan hinnan noustessa ja joukkoliikenteen ollessa nykyisenlaista, idässä asuvat pian vain työttömät. Sama ongelma vaivaa myös muuta Helsinkiä keskustaa lukuunottamatta. Kaikki työpaikat on keskitetty keskustaan ja lähiöissä vaan asutaan. Turhaa ajanhukkaa tuo matkustaminen eestaas.

keskusta on keskusta ja lähiö lähiö. Niin on aina ollut ja tulee aina olemaan.

• höpö höpö höpö
        töitä kirjoitti:

No voi helvetti, onpa pitkä työmatka. Itse joduin muuttamaan 160km päästä hikiseen yksiöön työnperässä ja täällä olen viikot ja viikonloput siellä missä töitä ei ole - luonnonrauhaa kylläkin kuten juuret ja sukulaiset, ystävät.

Mun mielestäni ne työt voitaisiin keskittää niin, että työtä olisi jossain muuallakin kuin 5 suurimmassa kaupungissa.

Joten ihan turhaa marista jos työmatka kestää 15 minuuttia tai 20 minuuttia. mielelläni poistuisin näistä ruuhkista ja hulinasta, jos siihen olisi työtilanteiden pohjalta mahdollisuus.

• kanniainen

Asuin Asiakkaankadulla vuosikaudet. Viihtyisä ympäristö, rauhallista, luonto lähellä, ostosparatiisi myös lähellä, mukavat naapurit ja lähiympäristön ihmiset. Mitä vielä keksisi... kiva oli asua, nyt harmittaa kun asun sörkassa - puliukkojen maassa.

• Puotilassa

Aivan meren läheisyydessä. Todella upeeta maisemaa. Viljelyspalstojen ympäristössä näkyy fasaaneja. Metroradan lähellä näin ketun pyöriskelevän nurmikolla. Jäniksiä loikkii pitkin pihoja. Ihanat kulkumaastot. Talvella meren rannan läheisyydessä kulkee latu. (virallinen). Keväällä ja kesän alussa joka paikka täynnä kukkivia tuomia ja sireeniä. Aivan kuin maalla asuisi. Ja kuitenkin vain kilometrin verran esimerkiksi Citymarkettiin. (ehkä vähemmänkin). Täällä ei ole näkynyt maahanmuuttajia, paitsi kesällä Puotilan uimarannalla. Kesällä Puotilan uimarannan ympäristö on vähän levoton, kun nuoriso ryyppää rannalla ja polttaa nuotioita. Mutta muina vuodenaikoina on ihan rauhallista. Tuon välttää, kun ei kesän helleiltoina mene uimarannalle päin. Voi mennä rauhallisimmillekin reiteille.

• Anonyymi

Hittoon itä hesa, sinne trumpin muuri.

• stadilainen

ja rauhatontakin jos sikseen tulee. Eli jokaisella asuinalueella on omat ongelma-alueensa ja talonsa, olipa kyse sitten Marjaniemestä, Kontulasta, Vesalasta, Mellunmäestä, Myllypurosta, Kulosaaresta, Roihuvuoresta, Puotilasta, Puotinharjusta, Itäkeskuksesta, Laajasalosta, Herttoniemestä, Herttoniemenrannasta, Vuosaaresta tai Tammisalosta (jotka kaikki luetaan ns. Itä-Helsinkiin). Kaikilla alueilla on sekä omakoti- että kerrostaloasutusta, sekä vuokra- että omistusasuntoja. Omista ennakkoluuloista ja tietämättömyydestä riippuu se, minkälaisena niitä alueita kokee.

• stadilainen

Ja mikä parasta, juuri sen vuoksi että suurimmalla osalla taviksista on täysin väärät ennakkokäsitykset kyseisestä alueesta, siellä asuntojen hinnat ovat vielä (toistaiseksi vähän aikaa) siedettäviä.

• suhteellinen käsitys

Niin on hirveän vaikeaa kuvailla aluetta rauhalliseksi, kun se merkitsee monille niin eri asiaa. Jos on asunut esim. Kontulassa ja tottunut siihen että siellä on ulkomaalaisia suht. paljon ja myös puleja mutta ne eivät häiritse, niin totta kai alue voi olla "rauhallinen". Itse olen asustellut lännessä Konala/Pitäjänmäki-akselilla viime vuodet ja olen pari kertaa Kontulassa piipahtanut, ja minusta siellä ei ole rauhallista kun en ole tottunut puliukkoihin ja ulkomaalaisten suureen määrään kun täällä niitä on katukuvassa on todella paljon vähemmän... kehä I:sen melua sitäkin enemmän....eli todella subjektiivinen tuo rauhallisuuskysymys

• Asukas

Kuten muutkin ovat kirjoittaneet, löytyy Itä-Helsingistä paljon hyviä ja rauhallisia alueita. Kirjoitit itsekin, että ohikulkijana ei näe kaikkea. Sen osoitti jo kuvauksesi Vuosaaresta.

Olen asunut täällä liki kolme vuotta, alueella, jossa lähimmät vuokra-asunnot ovat kaukana. Vuokra-asunnoistakaan ei ole välttämättä ongelmia, vaikka ne olisivat naapuritalossa. Niin omistusasunto- kuin vuokratalossakin yksikin ongelma-asuja voi pilata muiden asukkaiden arjen.

Vuosaaren metroasema antaa vääränlaisen kuvan alueesta. Täällä on liki 40 000 asukasta, joista noin 10 % on ulkomaalaistaustaisia. Meri-Rastilassa oli aikanaan rauhatonta, mutta nyt sekin on rauhoittumassa (näin ovat kertoneet siellä itse tätä nykyä asuvat tuttavat). Vanha-Vuosaari ja Aurinkolahti ovat rauhallista aluetta. Vanha-Vuosaari on rakennettu 60-luvulla, joten siellä on jäljellä vielä paljon vehreyttä. Aurinkolahdessa talot ovat uusia ja osin melko tiheään rakennettuja. Mutta mikä siitä tekee hyvän on meri, pitkä hiekkaranta, venesatamat, naapurissa oleva Uutelan ulkoilu- ja luonnonsuojelualue sekä läheltä löytyvät palvelut.

Vuosaari on iso alue, pinta-ala jotain 15 km ja rantaviivaa löytyy 30 km. Alueelta löytyy myös omakoti- ja rivitaloja ja Pohjois-Vuosaaressa on kuulemma ratsastustalli ja Uutelassa maatila.

Työpaikkoja tänne tulee koko ajan lisää. Kuukauden kuluttua avataan Vuosaaren keskustassa uusi Citymarket ja erikoisliikkeitä, joihin tulee yli 100 uutta työpaikkaa. Lisäksi tulevan sataman alueelle muuttaa monia isoja yrityksiä, eli sielläkin työpaikat tulevat lisääntymään.

Itselläni oli kovat ennakkoluulot Itä-Helsinkiä kohtaan ja monet muualla pääkaupunkiseudulla ja muualla Suomessa olevat sukulaiset ja ystävät kauhistelivat, kuinka voin muuttaa Vuosaareen. Katunut en ole kuitenkaan päivääkään, koska täältä on tosiaan hyvät liikenneyhteydet kaikkialle, palvelut ovat lähellä ja alue on rauhallista.

Kannattaa jalkautua itse jonakin päivänä tänne Vuosaareen. Tehdä vaikkapa kävelyretkiä eri puolille aluetta ja kysellä asukkailta mielipiteitä. Vuosaaressa on lisäksi avattu kaupunkipolkuja, joiden avulla voi tutustua alueeseen. Reitit ja tiedot poluista löytyvät osoitteesta www.vuosaari.fi. Sieltä löytyy myös muuta tietoa Vuosaaresta.

• PKK

Minulla on Kivikosta hyviä kokemuksia.. Asun omistusasunnossa,talo on tosi rauhallinen. Luontoa on ympärillä ja mukavia hiihto/ lenkkeilymaastoja menee ristiin rastiin. Koska Kivikko on Kehä 1 varrella, omalla autolla kulkeminen on helppoa (aamuisin tosin vähän ruuhkaisaa). Pyöräilyreitit ovat myös hyviä. Myllypuron ja Kontulan metrolle lyhyt matka ja bussiyhteydet toimivat. Eikä se Kontula pahapaikka ole, vaikka sitä useasti sellaiseksi väitetään..Metron ja ostarin seutu on tarkkaan vartioitua.
        Kivikossa terveysasema, koulu, päiväkoti,lähikauppa, nuorisotalo jne. ovat kävelymatkan päässä. Täällä ei näy päihteidenkäyttäjiä kaduilla ja pimeälläkin on turvallista liikkua.
        Kesällä kannattaa suunnata Herttoniemen uimarannalle, Kallahteen tai Marjaniemeen.. Tervetuloa vain Itä-Helsinkiin, täällä on hyvä asua!

• juppu
        PKK kirjoitti:

Minulla on Kivikosta hyviä kokemuksia.. Asun omistusasunnossa,talo on tosi rauhallinen. Luontoa on ympärillä ja mukavia hiihto/ lenkkeilymaastoja menee ristiin rastiin. Koska Kivikko on Kehä 1 varrella, omalla autolla kulkeminen on helppoa (aamuisin tosin vähän ruuhkaisaa). Pyöräilyreitit ovat myös hyviä. Myllypuron ja Kontulan metrolle lyhyt matka ja bussiyhteydet toimivat. Eikä se Kontula pahapaikka ole, vaikka sitä useasti sellaiseksi väitetään..Metron ja ostarin seutu on tarkkaan vartioitua.
        Kivikossa terveysasema, koulu, päiväkoti,lähikauppa, nuorisotalo jne. ovat kävelymatkan päässä. Täällä ei näy päihteidenkäyttäjiä kaduilla ja pimeälläkin on turvallista liikkua.
        Kesällä kannattaa suunnata Herttoniemen uimarannalle, Kallahteen tai Marjaniemeen.. Tervetuloa vain Itä-Helsinkiin, täällä on hyvä asua!

Uskon että Itä-Helsingissä on hyvä asua ja rauhallista, ainakin joissain paikoissa. Tietty aina on vähän elämisen ääniä ei voi kieltää. Helsinki kokonaisuudessaan varmasti kaikille ihanteellinen asuinpaikka. Mutta ne jotka ovat varttuneet jossain muualla kaukana pääkaupunkiseudusta, ovat tottuneet alhaisempiin hintoihin. Mutta pääkaupunkiseudulla, ja ainakin itse Helsingissä on aina se pääkaupunkiseutu/Helsinkilisä. Asunnot ovat kalliimpia (eivät tosin kaikki). Mutta olen kyllä sitä mieltä että laadusta voi maksaa. Jos muutan Helsinkiin (jonka todennäköisesti lähivuosina teen) aion kyllä muuttaa todennäköisesti lähemmäs keskustaa. Mutta kaikki alueet Helsingissä ovat harkinnassa. Olen itse monesti käynyt Itä-Helsingissä enkä ole mihinkään hirveään meluun törmännyt. Jos hyvin käy ja saan jostain päin Helsinkiä hyvän asunnon, niin en voisi olla tyytyväisempi, Helsinki on ollut aina se paikka jossa olen haaveillut asuvani!

• Anonyymi

Kaikki luettelemasi paikat ohan hirveitä, siellä paljon maahanmuuttajia ja muuta pohjasakkaa.

• Anonyymi

Helsinki 🤮
      Niin luotaan työntävä paikka, kun olla ja voi.🙄😬

Mutta, jos/ kun työssä JOUTUU siellä olemaan, niin PAKKO mikä PAKKO asuakin.
      Kehdosta, hautaan, tavataan sanoa😅😂

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      3874
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      16
      2795
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      386
      2107
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1909
    5. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1791
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1677
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1619
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1307
    9. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1220
    10. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1151
    Aihe