Tämä konsertti sai alkunsa kun Berliinissä asuva ruotsalaissäveltäjä Sven-Åke Johansson heräsi eräänä kesäaamuna traktorien unta häiritsevään ääneen.
Traktorikonsertti on tavallaan hänen kostonsa ja hän päätti kääntää nuo häiritsevät äänet joksikin positiiviseksi.
Niinpä hän teki sävellyksen 12 traktorille.
Tämä konsertti on esitetty Tanskassa ja Saksassa. Konsertti on myös filmattu ja musiikki on levyllä.
Ruotsissa tämä konsertti esitettiin 21.7.2002 Brösarpissa Skoonessa ja herätti suurta huomiota, yleisöä oli tuhatmäärin. Itsekin olin mukana kun olin Ystadissa käymässä.
Konsertin mahdolliseksi tekemistä edelsi suuret esivalmistelut. Säveltäjä Sven-Åke Johansson oli jo aikaisemmin keväällä kierrellyt Skoonessa taloissa, jotka olivat ilmoittaneet omistavansa 2-tai 3-sylinterisen vanhan traktorin, hän kävi kuuntelemassa traktoreitten "äänen laatua". Tilaisuudet olivat oikeita "audition-tilaisuuksia" suuren maailman tyyliin, jolloin akanat erotellaan jyvistä.
12 traktoria sai kunnian olla mukana konsertissa.
Useimmat "instumentit" (8 kpl)olivat Bolinder Munktellin malleja vuosilta -52--57. Mukana oli myös Porsche -59, Volvo BM -64, Deutz -52 ja Steyr -51.
Viimeksi mainittu, pitkän päivätyön tehnyt traktori, saikin kunnian vetää soolo-osuuden.
Traktorit oli ajettu mäelle kaaren muotoon, mistä kaikilla traktorikuskeilla oli hyvä näköyhteys kapellimestariin, jonka merkkejä traktorikuskit tarkkaan seurasivat.
Konserttia varten oli tietysti kovat harjoittelut niinkuin asiaan kuuluu.
Voitte kuvitella mikä päkätys ja räpätys mäellä kävi kun instrumentteja ensin viriteltiin! Vaikka traktorien äänet olivat niin kovin erilaisia, niin kyllä tuo syvällä "rintaäänellä" säksättävä traktori oli aivan omiaan solistin osaan.
Kyllähän moottorien ääni on monelle musiikkia.
Ajatellaanpa vaikka vanhoja kalastusveneitä, joissa on "kuulamoottori". Tai moottoripyöriä, esim. HD, jonka ääni on jopa patentoitu.
Traktorikonsertti 2002
3
224
Vastaukset
- aupA
Jospa Oulaisten "Vanhan Voiman" päivä kehittelisi vastaavaa tilaisuuksiinsa. Säksätys sielläkin käy, kun ajelevat kulkueena.
sitäkin säksätystä, varsinkin kun olen asunut Oulaisissa ja käynyt siellä yhteiskoulua 50-luvulla.
Mahtaisinko enää tuntea paikkoja ollenkaan?
Pyhäoki ei ole siirtynyt paikoiltaan, eikä kirkko. Ja entinen kouluni on varmaan samalla paikalla, tietenkin kovasti laajennettuna.
Jos itse asut Oulaisissa niin vihjaise päivien järjestäjille, että ottaisivat uusia juttuja ohjelmistoonsa!
1979 ilmaantui TV-ruutuun veljesporukka Bröderna Djup.
He olivat pukeutuneet haalareihin, ruudullisiin paitoihin, lippikset päässä.
Instrumentteina oli viikate, harava, saha, pyykkilauta ja sitten aivan oikea kaksirivinen hanuri.
Musiikki oli yhtä omaperäistä kuin instrumentitkin.
Mieleen on jäänyt sellaisia "hittejä" kuin Viikaterokki, Itikanpuremaromantiikkaa, Makkaraa ja muusia, Kahvintuoksu, Asumme maalla jne.
Veljeksillä oli kiirettä kun yrittivät ehtiä kulkea keikoilla ja hoitaa maatilaansa.
Eiköhän tästä meidänkin porukasta löytyisi ideoita ja instrumentalisteja jos pistettäisiin bändi kasaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7395003Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734239Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192125MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401898- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711493OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941154