scania

kaN

ONKO KUKAAN RASSANNU ABS JARRUJA VALO PALAA KOJELAUDASSA JA VÄLILLÄ MYÖS DIAG.LÄPÄN ALLA

9

7839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä malli?
      Minkä ikänen auto?
      Minkälainen alusta?
      Onko teliä?
      Monta akselia?

      • KANIA124

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO


      • KANIA124 kirjoitti:

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO

        Tietoa tulee, sitten on hankalampi antaa neuvoja.

        Scania pitkällä akselivälillä ja telillä, niissä on takapäässä jatkoliittimiä useempi ja hapettumia esiintynyt, lisäksi sielä takana on tyyppivikana yhdessä kohtaan hankauma. Paikkaa en muista.

        Mitä tietoa antureilta tulee?
        Anturi vastukset olen kyseisestä scaniasta mitannut etumaskin takaa hytin läpivientiliittimistä. eräässä tapauksessa telipyörän johto oli taka ja hytinliittimen väliltä poikki.


      • akselin
        RK-asentaja kirjoitti:

        Tietoa tulee, sitten on hankalampi antaa neuvoja.

        Scania pitkällä akselivälillä ja telillä, niissä on takapäässä jatkoliittimiä useempi ja hapettumia esiintynyt, lisäksi sielä takana on tyyppivikana yhdessä kohtaan hankauma. Paikkaa en muista.

        Mitä tietoa antureilta tulee?
        Anturi vastukset olen kyseisestä scaniasta mitannut etumaskin takaa hytin läpivientiliittimistä. eräässä tapauksessa telipyörän johto oli taka ja hytinliittimen väliltä poikki.

        kohdalta,missä johdot tekevät mutkia,yleensä hankautuvat ja hapettuvat


      • telipyörien
        KANIA124 kirjoitti:

        MALLI 124 VM 97 RAUTAJOUSILLA KOLMIAKSELINEN BOSCHIN JÄRJESTELMÄLLÄ JA ANTUREILTA TULEE TIETOO

        laakerit missä kunnossa? Usein antoi ABS-vikaa ja syynä telin laakerien kuluminen loppuun eli klappia runsaanlaisesti


      • kanj
        akselin kirjoitti:

        kohdalta,missä johdot tekevät mutkia,yleensä hankautuvat ja hapettuvat

        autossa on abs anturit vain etu ja veto akselilla


      • kanj kirjoitti:

        autossa on abs anturit vain etu ja veto akselilla

        ABS versioita on monia.

        Mittausta mittausta.

        Sieltä etumaskin takaa saa mitattua ABS anturit ja sen ventiilin joka säätelee jarrupainetta jarrulle (niitäkin on vaihdettu)

        ABS anturin mittaus, Joka anturilta tulee johto sinne hytin läpivientiin, merkattu L vasen, R oikea ja numero (numero merkitsee akselia) johtojen väri on musta ja valkoinen, johtojen paikat liittimessä/liittimeissä on epälookisesti mutta etsivä löytää. Ota liitin pistokkeesta irti ja mittaa jokainen anturi, anturin ohmi arvo pitää ollaa 1 - 1.8 ohmia jos joku lukema heittää muista olennaisesti niin vika todennäköisesti siinä.

        jarrun paineensäätö ventiilin (joka pyörälle oma) mittaus.
        Mittaus arvoja en muista, mutta poikkeama muista kertoo paljon.
        Samat liittimet kuin ABS, eli johdot tulee sinne samoihin liittimiin (sekaisin)jokaiselta venttiililtä tulee kolme johtoa, en siis muista arvoja mutta kun nämä kolme johdon vastukset mittaa aina parina (lukemia tulee kolme) ja näitä verratessa muihin ventiileihin niin voidaan saada ventiilivika esiin.

        Nämä mittaukset ei kerro laakerivälystä joten seuraavaksi pyörät ilmaan ja "polvi" välysmitauksella kokeileen onko välystä.

        Paperille merkinnät.
        ABS L1 R2 (etuakseli) L2 R2 taka-akseli) jne.
        Ventiili. Muistaakseni niisä luki L ja R ja jokin muukin kirjain ja numero josta voi päätellä ventiilin sijainnin.
        paperilta ne lukemat on sitten helpompi analysoida kuin muistista.

        Viimmeksi tein scaniaan tämä työn noin vuosi sitten joten kirjain ja numero merkinnät voi poiketa ohjeista, maalaisjärjellä kyllä selviää. Vuosimalli erojakin voi sähkösysteemissä olla, mutta katsomalla selviää.


      • Anonyymi
        RK-asentaja kirjoitti:

        ABS versioita on monia.

        Mittausta mittausta.

        Sieltä etumaskin takaa saa mitattua ABS anturit ja sen ventiilin joka säätelee jarrupainetta jarrulle (niitäkin on vaihdettu)

        ABS anturin mittaus, Joka anturilta tulee johto sinne hytin läpivientiin, merkattu L vasen, R oikea ja numero (numero merkitsee akselia) johtojen väri on musta ja valkoinen, johtojen paikat liittimessä/liittimeissä on epälookisesti mutta etsivä löytää. Ota liitin pistokkeesta irti ja mittaa jokainen anturi, anturin ohmi arvo pitää ollaa 1 - 1.8 ohmia jos joku lukema heittää muista olennaisesti niin vika todennäköisesti siinä.

        jarrun paineensäätö ventiilin (joka pyörälle oma) mittaus.
        Mittaus arvoja en muista, mutta poikkeama muista kertoo paljon.
        Samat liittimet kuin ABS, eli johdot tulee sinne samoihin liittimiin (sekaisin)jokaiselta venttiililtä tulee kolme johtoa, en siis muista arvoja mutta kun nämä kolme johdon vastukset mittaa aina parina (lukemia tulee kolme) ja näitä verratessa muihin ventiileihin niin voidaan saada ventiilivika esiin.

        Nämä mittaukset ei kerro laakerivälystä joten seuraavaksi pyörät ilmaan ja "polvi" välysmitauksella kokeileen onko välystä.

        Paperille merkinnät.
        ABS L1 R2 (etuakseli) L2 R2 taka-akseli) jne.
        Ventiili. Muistaakseni niisä luki L ja R ja jokin muukin kirjain ja numero josta voi päätellä ventiilin sijainnin.
        paperilta ne lukemat on sitten helpompi analysoida kuin muistista.

        Viimmeksi tein scaniaan tämä työn noin vuosi sitten joten kirjain ja numero merkinnät voi poiketa ohjeista, maalaisjärjellä kyllä selviää. Vuosimalli erojakin voi sähkösysteemissä olla, mutta katsomalla selviää.

        Olis 3 sarjan scaniassa (vm94) sellainen ongelma, että antaa vikakoodia "alhainen jännite ohjainyksikkö tai säätöventtiili" ja etu- ja takajarrujen säätimelle tulee 15V jännite? Onko oikein vai miten tämä toimii? Hytin liitoksesta yhdestä johdosta mikä menee abs ohjaimelle tulee 24.8V, yleismittarilla mutta virtakynän kun kytkee niin menee 0V ja ampeereita ei yhtään, mikä johto? Taisi 3-4 muusta johdosta mennä voltit ja ampeerit läpi käsikädessä ohjaimelle/relesyötölle


    • Anonyymi

      Pittäää ajaa teli alhaalla et saat ABS .N TOIMII ON tehty ohitus jo tehtaalla

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5324
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4508
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2631
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2294
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2038
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1968
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1627
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1561
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1307
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1224
    Aihe