Kertokaapa joku miulle ystävällisesti, että helpottaako ristilukon päällä pitäminen asfaltilla kääntymistä ja vähentääkö se renkaiden murtamista?
Ristilukon toiminta
20
20579
Vastaukset
- jormax
ei mitään vaikutusta
- edes kannata
kytkeä,kuin ihan ääritilanteessa ja silloinkin äärimmäistä varovaisuutta noudattaen,lähinnä ilman kuormaa jos on talvi ja tosi liukasta,silloin siitä voi olla hyötyä. Muuten tulee vaan peräremonttia,ihan turhaan. Ei kai sellaisia enään kellään työhommissa olekkaan. Ne Timkenit oli suunniteltu Saigoniin,sotilaskäyttöön.
- Meinaat
Vai ei ristilukoilla tee mitään.Et sitt ole telivetoisella ajanut.Joten se siitä.
- ei ole
sama kuin tasauspyörästön lukko.Jos ristilukkoa ei saa käyttää telivedossa,niin saapi heittää hanskat tiskiin samantien.
- pöllimies
ei ole kirjoitti:
sama kuin tasauspyörästön lukko.Jos ristilukkoa ei saa käyttää telivedossa,niin saapi heittää hanskat tiskiin samantien.
kuitenkin on tasauspyörästönlukko,mutta siis perienvälisentasauspyörästön! periaatteessa ihan sama juttu.
eikä sitä todellakaan kannata pitää asfaltilla päällä! - aina avaltilla
pöllimies kirjoitti:
kuitenkin on tasauspyörästönlukko,mutta siis perienvälisentasauspyörästön! periaatteessa ihan sama juttu.
eikä sitä todellakaan kannata pitää asfaltilla päällä!kaikki lukot päällä.TYHMÄ !
- ihmeessä?
aina avaltilla kirjoitti:
kaikki lukot päällä.TYHMÄ !
Tuollalailla tuhoat perän jo yhdessä kesässä.
- Rattimatti
ihmeessä? kirjoitti:
Tuollalailla tuhoat perän jo yhdessä kesässä.
Itse oon ajanut pariakin telivetoautoa (akseliperät molemmissa). Liukkaalla (ainakin tosiliukkaalla) aina ristilukko päällä, samoin epätasaisilla maastonosuuksilla ja tiukoissa käännöksissä. Hyvin pelasivat eikä yhtään vetoakseliakaan katkennut saati lukoissakaan ilmennyt vikaa. Mitä muuta varten se ristilukko siinä autossa sitten olisi? Koristeenako? Vaiko henkisenä tukena?
- ristilukko
Rattimatti kirjoitti:
Itse oon ajanut pariakin telivetoautoa (akseliperät molemmissa). Liukkaalla (ainakin tosiliukkaalla) aina ristilukko päällä, samoin epätasaisilla maastonosuuksilla ja tiukoissa käännöksissä. Hyvin pelasivat eikä yhtään vetoakseliakaan katkennut saati lukoissakaan ilmennyt vikaa. Mitä muuta varten se ristilukko siinä autossa sitten olisi? Koristeenako? Vaiko henkisenä tukena?
tarkottaa? Miten se eroaa tasauspyörästönlukosta.
- välinen
ristilukko kirjoitti:
tarkottaa? Miten se eroaa tasauspyörästönlukosta.
lukko
- ???
välinen kirjoitti:
lukko
???
- mikk-78
??? kirjoitti:
???
Ilman ristilukkoa teliveto vetää periaatteessa vain yhdelä pyörällä jommalta kummalta akselilta. Ja kun laitetaan ristilukko päälle, niin molemmilla vetävillä akseleilla vetää jomman kumman puolen renkaat. Ja sitten kun laitetaan vielä tasauspyörästön lukko päälle, niin saadaan molemmat perät vetämään molemmilla pyörillä.
- ristilukko
mikk-78 kirjoitti:
Ilman ristilukkoa teliveto vetää periaatteessa vain yhdelä pyörällä jommalta kummalta akselilta. Ja kun laitetaan ristilukko päälle, niin molemmilla vetävillä akseleilla vetää jomman kumman puolen renkaat. Ja sitten kun laitetaan vielä tasauspyörästön lukko päälle, niin saadaan molemmat perät vetämään molemmilla pyörillä.
päällä ajaa mutkaan vai puskeeko?
- llo
ristilukko kirjoitti:
päällä ajaa mutkaan vai puskeeko?
Ei se sillon puske ja jos autoo meinaat ajaa niin eiköhän nämä asiat oo aikapian saanu selville koittamalla
- Teli,neli ja Pitkäveto
Sisulla on ollut malleja joissa on ollut ns. kiinteä teli! Elikkä ko. tasauspyörästön rakenne oli kiinteä,eikä sen asfaltti kääntymis ominaisuuksia eroittanut ns. vapaan perän ominaisuuksista. Pehmeissä oloissa ja hiekalla tosin lähtö ruopasut jäi vähemmälle,kun oli aina molemmilla akseleilla veto valmiiksi päällä.
- syö perää
Ellei kyseessä ole viskolukko, niin perän käyttöikä asfaltilla lyhenee tajuttomasti. Tämä sikisi, että asfaltilla pyörät pyörivät täsmälleen samaa nopeutta huolimatta siitä, että vetolaitteilta tulevassa nopeudessa saattaa olla livää heittoa. Vaikea selittää.
Ja sitten kun jomman kumman akselin vetävä pyörä nousee syystä tai toisesta (esim. monttu) hetkellisesti ilmaan, mitä telivedolla tapahtuu paljon, niin sen pyörän osuessa takaisin maahan saa vetolaitteisto tällin, joka on niin pieni, ettei sitä huomaa, mutta se kuitenkin kuluttaa vetolaitteita. - joka kuski
syö perää kirjoitti:
Ellei kyseessä ole viskolukko, niin perän käyttöikä asfaltilla lyhenee tajuttomasti. Tämä sikisi, että asfaltilla pyörät pyörivät täsmälleen samaa nopeutta huolimatta siitä, että vetolaitteilta tulevassa nopeudessa saattaa olla livää heittoa. Vaikea selittää.
Ja sitten kun jomman kumman akselin vetävä pyörä nousee syystä tai toisesta (esim. monttu) hetkellisesti ilmaan, mitä telivedolla tapahtuu paljon, niin sen pyörän osuessa takaisin maahan saa vetolaitteisto tällin, joka on niin pieni, ettei sitä huomaa, mutta se kuitenkin kuluttaa vetolaitteita.tajua milloin mitäkin lukkoja pidetään päällä.Epäs yritetä jallittaa.
- autoissa
ainakin näkee kuka ei ole käyttänyt ristilukkoa louheen/murskeen päällä ns.telipyöristä on lähtenyt isoja kappaleita irti
- teli
Voi v#!%&ttu mitä juttuja, kyllä jokainen telivetosella ajanut tietää miten lukkoja käytetään!!!!!!!!!
- ana,69
Niin, enpä tiedä ristilukoista yms. Mut aikanaan oli sisussa nousuteli, puutavara hommis, ja mentiin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224324- 193391
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4022331- 272011
- 341954
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391949- 351704
- 151578
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191337- 121301