luomua vai eettisesti tuotettua?

kumpi on sinulle tärkeämpää?

Hei!
Kiinnostaisi tietää millaisia perusteita luomun käyttäjillä on valintaansa. Löytyykö kaltaisiani kuluttajia, joita ensisijaisesti huolettaa eläinyksilöiden hyvinvointi - ei niinkään ruoan 'puhtaus' ja ekologisuus?
Luomulihaa on huonosti tarjolla, joten pöytään päätyy siksi yleensä kalaa, lammasta ja hirveä. Mikään näistä ei ole luomua, mutta arvostan sitä, että eläin on saanut elää mahdollisimman vapaata ja lajinomaista elämää. Ulkona elänyt lihakarjakin kävisi, villisika jne.
Itse asiassa en ole edes tyytyväinen luomulihan eettisiin kriteereihin. Tilaa eläimille ei nyt niin hirveän paljon ole enemmän ja luomutilakin voi hakea poikkeuslupaa pitää eläimet sisällä vuorokaudet ympäri. Sen sijaan luomueläinten saama ravinto on tarkassa syynissä.
Jos olisi kanttia, ottaisin itselleni esim. kanoja, joille järjestäisin mahdollisimman mukavan elämän ja laittaisin ne sitten lopulta pataan. Ongelmana vain on se, että enpä taitaisi pystyä tällaisia kanoja sittenkään syödä (saatikka teurastaa).
Toivoisin löytäväni tilateurastamolla varustetun pientilan, jossa eläimet eläisivät lajinmukaista elämää ja niiden kohtelu olisi asianmukaista. Sieltä ostaisin mielelläni vaikka vuoden lihat pakkaseen.
Jos joku tietää tällaisen paikan, infoa ihmeessä!

17

2630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuuuooooommmuuuuuu

Itselläni valintakriteerinä on luomun parempi laatu ja puhtaus. Kun luomussa ei käytetä kaikenmoisia myrkkyjä ja luonnottomia lisäaineita kuten hormoneja. Eläinten hyvinvointi ja ekologisuus on plussaa, mutta ei niinkään valintakriteeri. Luomu on usein myös maukkaampaa. Eli aika itsekkäät syyt minulla.

• omatunto....

Jotkut kärvistelevät ja ostavat luomua ja kuvittelevat että se on merkittävästi parempi vaihtoehto...ja toiset taas tekee oikeasti epäitsekkään teon ja lakkaa syömästä lihaa kokonaan. Eipähän tarvitse miettiä että missä oloissa se ruoka siinä lautasella on elänyt tai kuollut.

• ...

Tässä mun perustelut luomuruoalle, tärkeys/merkittävyysjärjestyksessä:

1)Tuotantoeläinten olot. Siksi luomuliha (vaihtoehtoisesti lihan välttäminen, jos ei löydy luomuna), luomukananmunat ja luomumaitotuotteet. Etenkään maitotuotteista ja kananmunista en tingi, koska luomutarjontaa löytyy. Lihaakin saisi olla enemmän tarjolla!!

2) Ympäristönäkökulma. Luomuvilja ja kasvikset on tuotettu ympäristöystävällisemmällä tavalla.

3) Terveellisyys.

• Homo sapiens

Koivulan marja- ja lammastilalla Lohjalla myydään oman tilan lammasta. Olen käynyt tilalla muutaman kerran marjaostoksilla, ja on näyttänyt siltä, että lampailla olisi kohtuulliset olot.
      Kannattaa tietysti vielä itse perehtyä asiaan omakohtaisesti.
      Itselleni maidon ja munien valinnassa (en syö lihaa) kaikkein tärkeintä on eläinten eettisesti kestävä kohtelu, ja tällä hetkellä kaupungissa asuvana minun on pakko arjessani tyytyä kaupasta saatavaan luomuun. Parempi se kuitenkin on mielestäni kuin ostaa tehotuotettua, niiden eläinten verta en halua käsiini.

• Homo sapiens

Vilkaisepa Iltasanomien keskustelua "Maajussienkin tehotuotantoeläimillä huonot olot", joka on aloittamani keskustelunaihe nimimerkillä Sikanauta.
      Turpiin tuli muutaman sadan kommentin verran kun uskalsin kritisoida tehotuotantoeläinten oloja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1730
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe