Missä yh:n "rakkauden hedelmä" viettää viikonloppujaan?
Itä-Helsingissä on toukokuusta lähtien puututtu tehostetusti alaikäisten päihteiden käyttöön. Lastensuojelun, nuorisotoimen ja Itäkeskuksen poliisipiirin yhteisessä hankkeessa on yhteistyössä pyritty saamaan alle 18-vuotiaiden nuorten juopottelu kuriin.
Poliisin kenttäpartioita on ohjeistettu aktiivisesti tarkistamaan julkisilla paikoilla alkoholia hallussa pitävien tai silminnähden päihtyneiden nuorten ikä. Mikäli nuoret todetaan alaikäisiksi, viinat kaadetaan maahan ja heidän henkilötietonsa otetaan ylös.
Kesän ja alkusyksyn aikana kiinni on jäänyt satoja juopuneita alaikäisiä. Heistä nuorimmat ovat olleet 13-vuotiaita.
Missä lapsesi
10
1394
Vastaukset
- tunnoton
isi ja äiskä vähän pämppää yhdessä ja lapset työnnetään kartanolle...ei ne kaikki ole yh-tten lapsia.
Oletkos jonkun isä/äiti, kun sormella osoittaa, neljä on itseään kohti! - BruceS.
"ei varmasti meidän pikku Viljo tee mitään pahaa, ollessaan kahden aikaan yöllä ulkona pikku Eeron kanssa"
viettävät viikonloppujaan kotona äiskän seurassa ja niinkuin kaikki muutkin illat.(tytär 14v ja poitsu 16v)tai ovat kaverinsa luona yötä. Eivät hillu iltaisin kylillä, eivät polta (kokeiltu on)eivätkä alkoholia juo.
- äiskä minäkin
muksut,ne vanhimmat 13 ja 14v pojat,viettävät viikonloppunsa kotona..kuten minäkin!
Välillä ovat kavereillaan yötä..ja minä tiedän kenellä kaverilla kulloinkin ovat!Eivät onneksi vielä ole kokeilleet alkoholia,eivätkä tupakkaa.Haistaisin sen kyllä,sillä itse en tupakoi.
Ei pidä yleistää/eikä erotella lapsia/heidän tekemisiään toisten perhetilanteen vuoksi. - Pari korjAUSTA
äiskä minäkin kirjoitti:
muksut,ne vanhimmat 13 ja 14v pojat,viettävät viikonloppunsa kotona..kuten minäkin!
Välillä ovat kavereillaan yötä..ja minä tiedän kenellä kaverilla kulloinkin ovat!Eivät onneksi vielä ole kokeilleet alkoholia,eivätkä tupakkaa.Haistaisin sen kyllä,sillä itse en tupakoi.
Ei pidä yleistää/eikä erotella lapsia/heidän tekemisiään toisten perhetilanteen vuoksi."viettävät viikonloppujaan kotona äiskän seurassa ja niinkuin kaikki muutkin illat.(tytär 14v ja poitsu 16v)tai ovat kaverinsa luona yötä. Eivät hillu iltaisin kylillä, eivät polta (kokeiltu on)eivätkä alkoholia juo."
Kuinka sä voit olla varma ettei esimerkiksi 16-vuotias miehenalku hillu missään kylillä vaikka on "mukamas" kaverillaan yötä? kuule kokemusta on.. ainaku ite oon dokaamassa ni oon iha suoraan sanottuna mutsin tiedoissa "kaverilla yötä".
Vinkki: seuraavan kerran kun kumpi lapsistasi tahansa on menossa kaverilleen yöksi tai nii edelleen niin sanot että et mene sinne ellen saa puhua kavereittes vanhempien kanssa, että asia on ok. asiahan voi olla niinkin päin että lapsi todella on kaverin luona yötä niin kaverin vanhemmat saattavat olla matkoilla tai kenties hurvittelemassa muualla, jolloin kotona siellä on satavarmat bileet.
Jos kuitenkin on niin että oot varmistanu että kaverin vanhemmat on himassa ja asia on niin ok, ja pojat ei esimerkiks hillu sit keskellä yötä keskustassa jne. niin saat olla todella ylpeä lapsistas.. tää maailma on menny vähän vinoon suuntaan nykypäivänä.
Välillä ovat kavereillaan yötä..ja minä tiedän kenellä kaverilla kulloinkin ovat!Eivät onneksi vielä ole kokeilleet alkoholia,eivätkä tupakkaa.Haistaisin sen kyllä,sillä itse en tupakoi. Ei pidä yleistää/eikä erotella lapsia/heidän tekemisiään toisten perhetilanteen vuoksi."
Et ole sitten ajatellu asiaa enempää? itse nuorena osaan sanoa että nykyäajan nuorilla on aika monta konstia peittää tupakan hajut hengityksestä ja esimerkiks käsistä.
Vaatteisiin ei mulla ainakaan tartu hajut, huppari usein päällä ja ei haise..
Käsiä kun pesee niin haju pikkuhiljaa haihtuu ja saippuaa käyttämällä.. kädet alkaa tuoksumaan saippualta. Myös kun jotain hajustetta laitta käsiin nopeasti niin hajut hälvenee.
Hengityksestä hajut yleensä haihtuu kun syö esimerkiksi jotai, ihan mitä vaan. syö purkkaa, juo jotain jne..
eli jos sä et joka kerta ku lapset tulee himaan ni käy haistelemassa naamaa 30 sentin päästä tai haistelemassa käsiä läheltä niiin et voi olla varma asiasta.
Älkää ottako kritiikkiä. tää oli vaan mun, 15 vuotiaan normaalin suomalaisen nuoren näkökulma asiasta. - äiskä minäkin...
Pari korjAUSTA kirjoitti:
"viettävät viikonloppujaan kotona äiskän seurassa ja niinkuin kaikki muutkin illat.(tytär 14v ja poitsu 16v)tai ovat kaverinsa luona yötä. Eivät hillu iltaisin kylillä, eivät polta (kokeiltu on)eivätkä alkoholia juo."
Kuinka sä voit olla varma ettei esimerkiksi 16-vuotias miehenalku hillu missään kylillä vaikka on "mukamas" kaverillaan yötä? kuule kokemusta on.. ainaku ite oon dokaamassa ni oon iha suoraan sanottuna mutsin tiedoissa "kaverilla yötä".
Vinkki: seuraavan kerran kun kumpi lapsistasi tahansa on menossa kaverilleen yöksi tai nii edelleen niin sanot että et mene sinne ellen saa puhua kavereittes vanhempien kanssa, että asia on ok. asiahan voi olla niinkin päin että lapsi todella on kaverin luona yötä niin kaverin vanhemmat saattavat olla matkoilla tai kenties hurvittelemassa muualla, jolloin kotona siellä on satavarmat bileet.
Jos kuitenkin on niin että oot varmistanu että kaverin vanhemmat on himassa ja asia on niin ok, ja pojat ei esimerkiks hillu sit keskellä yötä keskustassa jne. niin saat olla todella ylpeä lapsistas.. tää maailma on menny vähän vinoon suuntaan nykypäivänä.
Välillä ovat kavereillaan yötä..ja minä tiedän kenellä kaverilla kulloinkin ovat!Eivät onneksi vielä ole kokeilleet alkoholia,eivätkä tupakkaa.Haistaisin sen kyllä,sillä itse en tupakoi. Ei pidä yleistää/eikä erotella lapsia/heidän tekemisiään toisten perhetilanteen vuoksi."
Et ole sitten ajatellu asiaa enempää? itse nuorena osaan sanoa että nykyäajan nuorilla on aika monta konstia peittää tupakan hajut hengityksestä ja esimerkiks käsistä.
Käsiä kun pesee niin haju pikkuhiljaa haihtuu ja saippuaa käyttämällä.. kädet alkaa tuoksumaan saippualta. Myös kun jotain hajustetta laitta käsiin nopeasti niin hajut hälvenee.
Hengityksestä hajut yleensä haihtuu kun syö esimerkiksi jotai, ihan mitä vaan. syö purkkaa, juo jotain jne..
eli jos sä et joka kerta ku lapset tulee himaan ni käy haistelemassa naamaa 30 sentin päästä tai haistelemassa käsiä läheltä niiin et voi olla varma asiasta.
Älkää ottako kritiikkiä. tää oli vaan mun, 15 vuotiaan normaalin suomalaisen nuoren näkökulma asiasta.Minun miesystäväni tupakoi satunnaisesti..ja haistan sen todellakin..ja jo kaukaa!
Olen minäkin ollut nuori aikoinaan..tiedän kyllä nuorten metkut!Ja hoitoalalla,nuorisotyötä tehneenä tiedän senkin millä tavoin tupakoiva nuori yrittää peittää tupakointinsa...ei onnistu meillä.
Ja todellakin olen yhteydessä lasten "yökyläily" paikkaan...sehän on aivan selvä asia!Eivät mene,jollei siellä ole selvää aikuista paikalla koko yötä!
Jotensakin siis olen "eliminoinut"nuo mahd. ongelmat...enempään ei kukaan vanhempi pysty.
Onneksi tuo kaveriporukka,jossa lapseni ovat,eivät
käytä alkoholia..eivätkä tupakoi.Me vanhemmat kun pidämme yhteyttä toisiimme!!!
Miten lapset voivat unohtaa sen että se isä ja äitikin ovat olleet joskus nuoria... - vielä yksi äippä
Pari korjAUSTA kirjoitti:
"viettävät viikonloppujaan kotona äiskän seurassa ja niinkuin kaikki muutkin illat.(tytär 14v ja poitsu 16v)tai ovat kaverinsa luona yötä. Eivät hillu iltaisin kylillä, eivät polta (kokeiltu on)eivätkä alkoholia juo."
Älkää ottako kritiikkiä. tää oli vaan mun, 15 vuotiaan normaalin suomalaisen nuoren näkökulma asiasta.Hei, sinä normaali 15-vuotias suomalainen nuori. Paljoapa et arvosta omaa ikäpolveasi, jos haluat, että heitä täytyy suurinpiirtein kytätä koko ajan. Haluatko, että sinua kohdeltaisiin noin? Oletko kuullut koskaan luottamuksesta? Itse olen 14-vuotiaan tytön yksinhuoltajaäiti. Tyttärelläni on viikolla iltaisin kotiintuloaika (viimeistään kymmeneltä kotona), monestikaan hän ei käy iltaisin missään. Viikonloppuisin hän saisi olla yhteentoista asti "ulkona", mutta useimmiten on kotona. Silti hän ei ole millään tavalla nössö, vaan hänellä on paljon todella mukavia kavereita, joista suurimman osan olen tavannut, hän on ulospäinsuuntautunut, harrastaa tanssia ja liikuntaa. Ei polta, ei juo (voi olla, että on kokeillut, mutta kukapa meistä ei olisi tuohon ikään jo edes kokeillut). Mutta tärkeintä minusta on luottaa. En nuuski hänen tavaroitaan tai kännykän tekstiviestejä, en vahdi hänen menemisiään ja tulemisiaan, joskus vain kysyn, missä olit tai olet ja muistutan tulemaan ajoissa kotiin. Uskon, että juuri tuo luottamus on suurin tekijä siinä, että hänen ei tee mieli kapinoida minua vastaan juomalla tai polttamalla tai hillumalla kaupungilla. Meillä on jopa ihan mukavaakin yhdessä, pidämme elokuvista tai joistain tietyistä tv-sarjoista, usein hän kuunteluttaa minulla musiikkia, josta pitää, voimme jutella monista asioista, joista itse en oman äitini kanssa voinut jutella. Meillä toki riidellään, paiskotaan ovia, mutta myös halataan ja sovitaan asiat.
Terveisin normaali suomalainen äiti
- Jonne-84
Hullua touhua tai no, ehkä meno on eri Helsingissä kuin tuolla maalla, missä itse vartuin.
Joo elikkäs mulla on kyllä hyvin tuoreessa muistissa miten itse nuoruuteni elin. Tuli kyllä ryypättyä ja poltettua varmaan enemmän kuin tarpeeksi ja kaikki alkoi siitä kun yläasteelle mentiin. Tässä mä kuitenkin vielä olen ja nyttemmin lopettanut molemmat paheet, sekä röökin että juomisen.
Kyllähän ne vanhemmat sen hokas että mä olin juopottelemassa ja tupakoin kuin ei kello 12 jälkeen näkynyt. Koittihan ne kovin menemisiä estellä, mutta eihän siitä mitään tullut. Niin menin että tukka viuhu. Joskus oli ne tyypilliset kärhämät ja joskus oli rillit solmussa ja vaatteet riekaleina rankkaakin rankempien kotimatkojen jälkeen, mutta aika harvinaista oli sekin. Ikinä en mitään paikkoja särkenyt, enkä muutakaan rikollista tehnyt, eikä heti tule mieleen, että kukaan muukaan lähipiiristä olisi moiseen sortunut.
Jännittävää kyllä oli tuo aika kun nykyään niin arkiset asiat kuin kaljan juonti, oli niin salaista touhua, joka yritettiin salata vanhemmilta. Kyllähän sitä pussien kanssa tuli poliiseja pakoon joskus juostua, ettei juomia kaataisi maahan ;-)
No tietysti oli ne vanhemmat ihmiset, jotka hyssytteli, syytteli ja tsotsotteli, kun puolitoistametrinen taniainen kittaa pussikaljaa kylillä, mutta sekin taitaa olla aika normaalia. Mihis sitä muuallekaan olis mennyt kun baariehin ei päässyt. Aina sitä tietysti oli syyllinen kaikkeen, tapahtui mitä tapahtui. Siinä sitä oltiin se huligaani, joka teki kaikki pahat vaikka tosiasiassa se pahantekijä olikin joku nelikymppinen äijänrohjo, joka rankan baari-illan jälkeen veti nyrkillä Alepan ikkunat paskaks kun ei muutakaan voinut. No joo...
Aikaa on nyt kulunut jo useita vuosia pahimpien teinikännihumujen, mutta siinä jollain tavalla sain hilattua koulut läpi, sain ammatin ja tässä teen putkitöitä. Niin ne muutkin kylien hurjat. Jotkut lähti opiskelemaan toiset meni töihin. Pääsääntöisesti kaikki lähti johonkin suuntaan, muutti, saivat tyttöystävät ja poikaystävät. Joillain on jo talot ja perheet. Kaikista niistä huligaaneista ja kylien ryyppääjistä kasvoi ihan tavallisia aikuisia ihmisiä.
Ei jäänyt kuin muistot ja nyt olo on aika tyhjä. Oikeastaan mitään ei ole jäljellä siitä entisestä elämästä eikä mikään ole enää yhtä jännittävää kuin silloin mopolla ajellessa ja sitä kilpaa kaverien kanssa viritellessä., Nyt ei oikeastaan ole enää ketään jäljellä siitä jengistä mitä meitä silloin oli, joten on vain todettava, että siinä meni sekin elämänvaihe ja jäi historiaan elämään pelkästään kauniina muistona. ...kultaakin kalliimpi kokemus, sinänsä.
Että ei me nyt niin pahjo oltu nuorina, enkä mä usko että nämä nykyisetkään sen pahempia on. Kestää vain aikansa tajuta, että ei se elämä ole aivan sitä ruusuillatanssimista, mitä se nuorena on, kun ei ole sellaista vastuuta elämästä eikä kokemusta asioiden todellisesta luonteesta. Sanoisinko, että nuorelle ehkä vaarallisempaa kaiken ryyppäämisen ja reuhkaamisen sijaan on se masennus, joka seuraa siitä kun tajuaa mitä elämä oikeasti on. Se tulee aika nopeasti vastaan sitten kun on tullakseen...
En mä nyt tällä kirjoituksellani sitä tarkoita että rikollisuuteen ei pitäisi puuttua. Kyllä se pitää kitkeä, jos esimerkiksi alkaa tulla soittoja, että paikkoja rikotaan tai sormet on yltä päältä spray -maalissa kun kotio tullaan, mutta jos ei ongelmia ole, niin voi olla, että vanhemmat tekee pahemman virheen jos telkeää nuoren kotiinsa eikä päästä tätä vapaan tahtonsa mukaan menemään. Kyllä se elämänkokemus ja vitsa on väännettävä nuorena ja kyllä sen parhaiten hoksaa siellä missä on ne kaveritkin...lähtökohtana ne käyttäytymisnormit on opetettava jo ennen varsinaista murrosikää.- .......
sama juttu kuin edellisel kirjoittajalla. Tuli kyllä kavereiden kanssa joskus otettua, mut ei siihen aikaan poliisit ja sossuämmät perässä juosseet. jepulis.
- 16-vuotias
Kuinka vanhana tuo tapahtui sinulle tuo juopottelu ja polttaminen kaduilla? Olitko juuri tyyliin joku 16, kun alotit?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1052983- 101864
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371855Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3901706Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211621Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191277
- 131186
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039