A6 vaihdelaatikko?

Ostaakko vai ei...

Olemme katselleet A6 dieseliä automaattilaatikolla mutta nyt meille sanottiin että niissä ei kestä laatikko kuin 100000km. Jopa audin merkkiliikkeen myyjät ovat varoitelleet siitä ja sanoneet että se ei kestä. Onko näin?

14

8864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäilevä tuomas

      On hieman vaikea uskoa että automyyjä sanoisi mitään tuollaista tuotteesta joiden myymisestä maksetaan hänelle palkkaa.

      • tuo mainitsemasi

        kilometrilukema. Useimmat multitronicit alkavat reistaamaan jo alta 15.000 km ajon jälkeen. Erityisesti dieseleissä tuo multitronic on aivan susi. Nykyään on melko mahdoton vaihtaa ko. A6 versiota kunnon hintaan. Vaihtotarjous on laskettu "kympin" alakanttiin tulevien harmien vuoksi. Käytetyn myyjähän on vastuussa käytetystäkin. Varo kyseisiä autoja!!!


      • Realismi
        tuo mainitsemasi kirjoitti:

        kilometrilukema. Useimmat multitronicit alkavat reistaamaan jo alta 15.000 km ajon jälkeen. Erityisesti dieseleissä tuo multitronic on aivan susi. Nykyään on melko mahdoton vaihtaa ko. A6 versiota kunnon hintaan. Vaihtotarjous on laskettu "kympin" alakanttiin tulevien harmien vuoksi. Käytetyn myyjähän on vastuussa käytetystäkin. Varo kyseisiä autoja!!!

        Totuushan on se, että ne multitronicit ovat alkaneet reistailemaan jo 1000 km ajon jälkeen, joillakin jo neitsytajossa autokaupasta kotiin! Tiedänpä tapauksia, joissa multitronikki on todettu tehtaalla vialliseksi mutta laitettu siltikin A6:een paikoilleen. Erityisesti diisseleissä näin on.

        Kannattaa muuten kävellä vähän kauempana jos näet A6 multitronicin käynnissä, nimittäin kun se vaihdelaatikko hajoaa, kaikki 744 lamellinpalasta lentävät räjähdyksen voimasta ympäristöön kuin kranaatista ikään. Tämän takia A6 multironikit on kielletty monissa sivistys yhdyssana maissa, mutta Suomeen näitä dumpataan alihintaan.

        Itselläni on A6 multitronicista sellainen spesiaaliversio, joka kestää pitkään. Mutta tällaisen saadakseen pitää olla joko suhteita Audin sikarihisseihin (portaat eivät riitä tai vievät vain alaspäin), taikka riittävästi paalua elikkäs fyffendaalia.


    • infoaa

      Multitronic kestää vuosimallista 2004 eteenpäin paremmin kuin ekat multitronicit, joissa 5 lamellia. Uudemmassa 7 lamellia ja kesto huomattavasti parempi. Tämä 5-lamellinen voi hajota jo ennen 100 000 kilometriä. Varsinkin dieselautojen kovan vääntömomentin takia multitroniclaatikko ei tahdo kestää, mutta myös bensavehkeissä paljon ongelmaa. Tiptronicin heikoin paikka on momentinmuuntimen liukulaakeri. Vuosimallista 2000 eteenpäin liukulaakeri on korvattu neulalaakerilla, joka kestää paremmin.

      • Anonyymi

        Jaahas.
        Mulla A8 2000 3,3 automaatti v8 diesel.
        Nyt naksahti d ja automaatti vikanikaan.
        Taakse menee 4 ja muilla.
        Kaasua vaatii 2000 4 sitten nykäisee ja lähtee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaahas.
        Mulla A8 2000 3,3 automaatti v8 diesel.
        Nyt naksahti d ja automaatti vikanikaan.
        Taakse menee 4 ja muilla.
        Kaasua vaatii 2000 4 sitten nykäisee ja lähtee

        Kuulostaa tutulle ongelmalle. Kaverillani oli juurikin samanlainen auto, samalla moottorilla.

        Talvipakkasella liikkeelle lähtiessä, kuului laatikosta pamaus ja sen jälkeen se meni vikatilaan.

        Kun tuota vikaa alkoi selvittämään, alkoi käydä selväksi, mistä oli kyse. Kun vaihdelaatikko on mitoitettu kestämään 450Nm vääntömomentti, antaa kyseinen moottori maksimissaan 480Nm vääntömomentin.

        Kestäähän tuo aikansa, ja jos ajelee kevyellä kaasujalalla, kestää varmaan loputtomiin, mutta kun sitä vääntöä on niin sitähän myös käytetään.

        Muistelisin näin, että tyypillisesti sieltä hajoaa ykkösvaihteen rumpu. Ilmeisesti kylmä keli aiheuttaa tuon rikkoutumisen vielä normaalia herkemmin.

        Ebayssa oli ainakin pari vuotta sitten korjaussarjaa tuohon tarjolla noin 600 euron hinnalla. Sen lisäksi pitää se laatikko ja moottori irrottaa autosta (iso työ), purkaa laatikko, vaihtaa tarvittavat osat ja asentaa takaisin autoon. Jos kotiasentaja tuon laatikon osien vaihdon tekee, on virheen mahdollisuus suuri.

        Jos korjaamon kanssa pääsee hyvään diiliin, niin laatikon irroitus ja takaisinlaitto maksaa ehkä noin 1000 euroa ja käytetty vaihtolaatikko (joka on arvoitus), voi löytyä 1500 hinnalla. Todennäköisesti kumpikin arvio on ehdoton minimi ja vaatii hyvää tuuria jos noilla hinnoilla saa homman hoitumaan.

        Jos laatikon haluaa korjauttaa, niin siihen on ehkä recro Latviassa "järkevin" paikka. Kustannuksia tulee siitäkin kun laatikkoa lähetellään edestakaisin, eikä tuollakaan korjauttaminen ilmaista ole, vaikka kustannustaso lienee "siedettävä" verrattuna moneen suomalaiseen pajaan.

        Jos arvaukseni vian laadusta meni kohdilleen niin sellainen 3000 - 4500 euron korjaus on edessä.


    • 450 Nm

      Jos uudessa 3.0 litran diesel moottorin teho / vääntö joudutaan rajaamaan 450 Nm vaihteiston takia.

      Missä muussa Saksalaisessa premium merkissä / mallissa joudutaan rajaamaan maksimivääntö keinotekoisen alas ?

      Moottorista saataisiin ilman kikkoja enemmänkin vääntöä. Vertaat vain BMW ja M-B.

    • Ei kestä vääntöä

      Automaattien kehitys ei ole pysynyt mukana dieseleiden hurjan väännön lisääntymisen matkassa.
      Diesel-automaattiyhdistelmien kestossa on ollut ongelmia muillakin valmistajilla. Mitä uudempi vuosmalli, sitä kestävämpi automaattikin toden näköisesti on, sillä niistäkin kehitetään kestävempiä versioita koko ajan.

    • lähes

      huuhaata kyllä loota kestää 120 000 km

      • mustana

        Olisko makee, kevät aurinkossa?


    • Anonyymi

      Kesto on huono sana.

      Jokainen automaatti vikaantuu joskus koska siellä on kuluvia osia. Jotka pitää uusia ja likainen öljy aiheuttaa vikoja.

      Automaatti on suunniteltu kestämään sen moottorin tuottama teho ja vääntö.


      Eli automaattien toiminta huononee kokoajan käytön jatkuessa ja jossakin vaiheessa tulee vika joka esim estää vaihteiden kytkeytymisen.

    • Anonyymi

      googlaa DSG viat

    • Anonyymi

      Mulla oli MB E 320 CDI jossa oli 280 hv ja vääntöä 700 nm .
      Vaihteisto kuulemma kestää 1000 nm väännön

      • Anonyymi

        Kyllä automaattivaihteisto kestää.............. aikansa!!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5434
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      27
      4705
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2691
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2334
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1390
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      18
      1386
    Aihe