Kokemuksia Zafira 1.8 Elegancesta vm 1999-2001?
Miten hyvin pärjää kilpailussa 1-2 vuotta vanhemmalle Opel Sintra 2.2i 16V GLS -tila-autolle? Entä vanhemmille jenkeille Pontiac Trans Sport 2.3 16v:lle ja Chrysler Grand Voyager 2.5:lle tai Mitsubishi Space Wagon GLXi:lle, jotka ovat hintansa puolesta huokuttelevampia vaihtoehtoja?
Soveltuuko Zafira muita saman tai halvemman hintaluokan käytettyjä paremmin/huonommin käyttöön, jossa vanhempien lisäksi kyydissä on 4 lasta (vanhin ala-asteella), mahtuuko kuinka hyvin vielä lastenvaunut ja matkatavaraa?
Kokemukseni mukaan ainakin 90-luvun alkupuolen/puolivälin ooppeleissa ruostuminen on vaikea ongelma, toisin kuin ranskalaisissa, joissa on galavanoidut korit, mutta miten on vähän myöhäisemissä oppeleissa? Millainen on Zafiran ruostumisherkkyys verratuna vaikkapa jenkkeihin, japseihin tai ranskalaisiin, ja ovatko huollot/varaosat ooppelissa kalliita, ottaen huomioon, ettei itse niitä voi tehdä?
Kiitos asiallisista vastauksista!
Zafira 1.8 Elegance vs. muut?
4
1825
Vastaukset
- ....
Ei Zafiraan paljon tavaraa 6 hengen kuormalla mahdu. Yhdet rattaat kyllä, kun yksi penkki piiloon taitettu. Autohan on Astra kokoluokan auto eikä mikään iso tila-auto. Olihan tuo Elegance aikanaan ylihintainen (mm. nykymalli halvempi), mutta ei liene ollut silloin kilpailua.
Opelin ruostuminen on kurissa noin -95 jälkeen. Nyt myynnissä olevilla malleilla ruostesuojaus on erinomainen, noilla hieman vanhemmillakin kohtalainen. Voit tarkistaa täältä:
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp - huoltaa
Opelit mielestäni hyvin halpoja huoltaa, jos kyse on merkkiliikkeiden hinnoista. Erityisesti varaosat edullisia.
http://www.opel.fi/content_data/GME/019/FI/fi/GBPFI/pdf/huoltopaketit.pdf - kyytiiin
1.8 -00 Elegancella tuli ajettua 130tkm, nyt alla uusi samanlainen. Neljällä lapsella reissatessa oli aina boxi katolla. Kaikki vaatteet ja muut kevyet sinne, niin sisällä on tilaa matkustaa mukavasti. Turvaistuin paikoille menee yksi kassi lattialle. Keskirivin etäisyys säädetään takana olevan polvien mukaan.
Suurin ero mainittuihin kilpailijoihin on polttoaineenkulutus ja huoltojen hinnat. Bensaa meni isolla porukalla boxin kanssa viikonloppuna n. 7 litraa, vaimon kanssa kahdestaan n.6. Ero Voyageriin vajaa 10 litraa.
Jos on reilusti rahaa voi ottaa ison kuten Voyager, mutta köyhempi ajaa ja huoltaa pienempää kuten Zafira.
Ruoste ei ole ongelma Zafiroissa. Ajo-ominaisuudet on hyvät verrattuna kilpailijoihin. Esim väistöliike täydellä kuormalla.
Vakiovikoja merkeistä löytyy keskustelupalstoilta. - Kierekoula
Kovinpa erinlaisia nuo autot ovat, ehkä ainoa joka yhdistää on sana tila-auto.
Sattumoisin olen omistanut noista autoista, Pontiacin, Voyagerin ja nyt tulossa Zafira
Voyager, tilaa ja kokoa on joka tuntuu myös ajettaessa, eli se on jokseenkin kömpelö mutta siihen tottuu. Vikoja oli paljon tekniikassa ja yleisesti ei antanut mitään ns laatuvaikutelmaa, nitiöitä ja natinoita piisasi ja auton kori oli veltto jonka huomasi mm siitä kun vaihtoi esim takarengasta ja nosti tunkilla pyörän irti maasta niin kuljettajan oven sai auki mutta kiini se ei mennyt kun vasta sitten kun laski auton takarenkaan maahan. Ovipaneelit irtoili vanhemmiten oven kiini lyödessä alati, kuljettajan selkänoja joustaa ilkeästi uudesta asti, takana olevat penkit kolisevat jos niissä ei istu ketään jne. Moottori söi öljyä jonkin verran alusta asti, eli sitä oli lisättävä vaihtojen välillä. Kannentiiviste on tuon auton heikkous, samoin keskuslukitus/ajonesto viat, etujarrulevyt syöpyvät nopeasti, alapallonivelet ja takajousitus (lehtijousi) pohjaa jos kuormaa enempi ja se soutaa omaa soutuaan sivusuunnassa isommalla kuormalla.
Kyse on -97 mallisesta Voyagerista jolla ajettu 40-150tkm.
Jos haluaa todella ison ja tilavan auton, lisäksi vielä mukavan pitkänmatkan kulkineen eikä pelkää kalliita käyttökuluja on valinta ehdottomasti tämä.
Pontiac on parempi kyytinen ja hiljaisempi kuin voyager ja tilaakin on enempi kuin vouagerissa mutta auton harvinainen tekniikka yms tekniset oivallukset ja vakavat tyyppiviat joiden korjaaminen maksaa todella paljon niin kannattaa jättää tämä auto ostoharkinnasta pois heti alkuunsa, en suosittele.
Mitsubishi, jos hyvä korisen löydät niin miksei, tekniikka varmaan kestää siinä kuin muillakin ja ehkä paremminkin mutta se ruoste. Ajo-ominaisuudet ja mukavuus ei esim Zafiran tasolla mutta varmaan halvempi hankkia, jos diesel kone niin se ei ole kyllä parhaita vaan varauksella tuon joutuu ostamaan, ongelmia saattaa ilmetä.
Zafira kokemusta on vähän, mutta seurannut olen sitäkin enempi. Zafiran ruostuminen on varmaan ole ongelma mutta tuon alkupään Zafiroissa saattaa esintyä joitain vikoja sähköpuolella jotka yleensä on helposti ja halvalla korjattavissa, paljon saa kuulla myös sitä että auto on pelannut aivan moitteetta. Zafiran tilat eivät ole mitään ruhtinallisia mutta kumminkin yllättävän tilava se on ja varmaan ajettavuudeltaan paras noista vaihtoehdoista.Jos katsoo että tilaa on Zafirassa riittävästi on se tuosta porukasta järkevin vaihtoehto ilman muuta, mutta jos tilat eivät mielestäsi riitä on paras vaihtoehto Voyager.
Sintrasta en tiedä muuta kuin sen että ainakin minulle se on harvinainen auto joten en kyllä sitä siksi pitäisi vaihtoehtona, joku varmaan tietäisi kertoa paremmin jolla kokemusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406933
- 323908
- 453290
- 342854
- 162672
- 372228
- 162176
- 412113
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482057- 391980