Viitiskö joku kertoa miten sm ja sk sisut eroavat toisistaan?
sm ja sk
8
8819
Vastaukset
- Junior-Trucker
Kirjoitin tämän tekstin joskus hylsy.orgin rekkafoorumille, ja kopioin sen juuri sieltä..
No tässäpä olisi tietoa S-sarjasta:
SK ja SL ovat pikkuhyttisiä, SK nokaton, ja SL Nokallinen.
Numero tarkoittaa todellakin kilowatteja.
SK ja SL 150 ja 170 olivat S-sarjan alkupään autoja, ja moottorina Valmetin 611, olikohan 7,4L. Turbolla höystettynä.
Sitten tuli SK 171,181 ja (184 harvinaisempi), joissa oli Valmetin 612 moottori, Turbolla ja vesitoimisella välijäähdyttimellä.
Näihin sai vaihteistoiksi ZF:n tupla-H -vaihteistoa, jossa oli siis peruutus, ryömintä ja 4 4 eteen. Tupla-h:n aluevaihtajahan toimii niin, että iso alue tulee, kun lyödään keppiä oikealle, ja pikkualue, kun lyödään vasemmalle. Pakki ja ryömintä toimivat vain pikkuaueella. Mallimerkintä taisi olla ZF-B9, ja sitähän saa ainakin vielä esim. Renault Premiumiin.
On muuten nopea aluevaihtaja, jos vertaa esim. Scaniaan.
Toinen vaihteisto oli Eatonin Twin Splitter, joka on synkronoimaton. Tässä oli kolmeasentoinen aluevaihtaja, ja neljä vaihdetta eteen pakki. Kaikkia vaihteita voi käyttää joka alueella.
Kolmas vaihtoehto olikin sitten Allisonin 5-vaihteinen automaatti.
SK- ja SL-sarjan tehokkaammissa malleissa oli sitten Cumminsin 10-litrainen moottori, jossa olikin sitten vääntöä ja tehoa vähän eri malliin, kuin suomalaisessa Valmetissa. Cumminsin tehovaihtoehdot olivat: 190, 210 ja 250kw. 250kw on 341hv. Monessa Cumminsilla varustetussa Sisussa lukeekin hevosvoimat maskissa, ja kilowatit mallimerkinnässä sivuikkunan alla.
Myöhemmin, euro2-moottorien aikakaudella oli mahdollista saada myös 10-litraista cumminsia 262-kilowattisena. Näitä näkee ainakin paloautoissa, usein automaattilaatikolla.
Cumminsin jatkeeksi oli myös (ainakin) kolme vaihteistoa.
Eaton Fuller, Peruutus ja neljä vaihdetta eteen, aluevaihtaja puolittaja. Taisi siinä olla ryömitäkin.
Eaton Twin Splitter, kuten Valmet-moottorien yhteydessä.
Allisonin automaatti, muistaakseni 6-vaihteinen versio, joka oli tyypitetty 360 hevosvoimaan asti.
SR- ja SM-sarja
SM-sarjahan oli yleisin tukki- ja sora-autona käytetty Sisu. Moottorina oli 14-litrainen cummins. Tehot 262-340kw. 340 kilowattinen antoi tehoa 471-heppaa, joka oli tuohon aikaan jo aivan kiitettävä määrä.
Vaihteistona SM-sarjassa taisi olla ainoastaan synkronoimatonta ja suorahampaista Eaton Fulleria.
SR-sarja on nokallinen, mutta silti siitä erikoinen, että siinä on kippaava ohjaamo. Voimalinja on sama, kuin SM-sarjassa.
Euro2-moottorit toivat mukanaan SM- ja SR-sarjaan 512-hevosvoimaisen moottorivaihtoehdon. Moottori oli edelleen Cummins, ja kantoi mellinimeä Celect.
Mitään taulukkotietoa nämä eivät ole, joten korjatkaa jos on virheitä. Olen vaan Sisujen keskellä kasvanut, ja joskus niihin on ollut kiinnostusta aika paljon enemmän kuin koulunkäyntiin..
Työpaikallani on erilaisia Sisuja n. 30 kpl. Niihin sopiikin koko kirjo Karhu-Sisusta E-14:seen.. R-ja C-sarjaa olen vain nähnyt muutaman liikenteessä.- vaihteisto
ainakin sm sisussa on ollut myös sk ssa käytettyä twinsplitter lootaa ja myös synkronoitua eatonia kovan fullerin lisäksi.
- Tttt255
Valmet 611 moottori on 6.6 litrainen. Tyyppimerkintä tarkoittaa 6-sylinteriä, 1,1 litraa/sylinteri.
612 on 7.4 litrainen, samaa logiikkaa ei enään ollut tässä tyyppimerkinnässä. - tässäkin
Tttt255 kirjoitti:
Valmet 611 moottori on 6.6 litrainen. Tyyppimerkintä tarkoittaa 6-sylinteriä, 1,1 litraa/sylinteri.
612 on 7.4 litrainen, samaa logiikkaa ei enään ollut tässä tyyppimerkinnässä.611: 6 x 1,10 = 6,6
612: 6 x 1,23 = 7,4
614: 6 x 1,40 = 8,4 - sun mainitsemat
Euro2 moottorit on todellisuudessa Euro1 moottoreita.
SK-malleissa Euro2 moottorina oli 380hv 11-litrainen cummins ja SR/SM-malleissa 380/425/475/525hv moottorit. Joista 3 viimeksi mainittua 14-litraisia.
ne eroaa toisistaan ohjaamon korkeudessa. sm ohjaamo on 25cm korkeammalla kun sk. sk;n ovet ovat "lovettu" ja sm taas ei. ja sm ovat isommilla koneilla ym ym
- Anonyymi
tietäiskö kukaan et jos hytinkippaus pumpun se ylös/alas väännin vuotaa ni mikä mahtaa olla vikanan 95vm sisu sk262 kyseessä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564750Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031414
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos221324- 871315
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271091Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671036Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi251941- 65916