Hallitus esittää, että peleihin on tehtävä selkeä merkintä ikärajasuosituksesta. Hallituksen esityksen mukaaan Suomessa levitettävissä peleissä tulisi käyttää yleiseurooppalaista järjestelmää, jossa on ikärajamerkinnän lisäksi pelin sisältöä kuvaavia symboleja.
Lue uutinen Digitodaysta:
http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=11&news_id=200617080
Lue lisää pelien ikärajoista:
http://www.vet.fi/pelit/Pelit.htm
Pitäisikö pelien ikärajoja valvoa tarkemmin?
Peleihin selkeät ikärajat?
86
9544
Vastaukset
- paremman puutteessa
Minun mielestäni pelit ovat huonoa viihdettä ihan iästä riippumatta, mutta ikärajoilla ei kuitenkaan pystytä rajoittamaan pelaamista kunnolla. Uskon, että tarkoilla ja valvotuilla ikärajoilla ei olisi positiivista vaikutusta, koska tämä saattaisi vaan lisätä pelien laitonta lataamista.
- Shadow
Kukin näkee asiat omalla tavallaan...
Ja oon samaa mieltä tosta, että valvotuilla "ikärajoilla ei olisi positiivista vaikutusta" , mutta ei sitä voida edes mitenkään valvoa kuka siellä pelin ääressä istuu, vaikka olisikin kaiken maailman rekistöröintymiset ja vastaavat. - thevisa
Minusta ainakin tuntuu siltä, ettei ikärajojen valvominen vaikuta piratismiin yhtään. Jos vanhemmat eivät välitä ikärajoituksista, saa lapsi yleensä pelin helposti ja jos lapsi lataa pelejä laittomasti, osaa hän myös yleensä pitää huolen etteivät vanhemmat saa asiaa selville.
Ja mikä tekee pelistä ääliöviihdettä? Kuinka se eroaa esim. elokuvista, joita katsellessa istutaan paikallaan ja tuijotetaan ruutua. Pelatessa kehittyvät esimerkiksi englannin kielen taito, refleksit ja tiimityöskentelykyky. Mitä elokuvat kehittävät mitä pelaaminen ei kehittäisi? - salödf
pelit on siis ääliöviihdettä ja pussikaljan ääressä dokaaminen paskaa jauhaen (nuorison suosituin harrastus) eliittiviihdettä?
- olen siis ääliö
salödf kirjoitti:
pelit on siis ääliöviihdettä ja pussikaljan ääressä dokaaminen paskaa jauhaen (nuorison suosituin harrastus) eliittiviihdettä?
todellakin, on olemassa paljon huonompiakin tapoja viettää aikaa kuin "ääliöviihde" ja ei tämä minunkin harrastama "ääliöviihde" estä muuta harrastamista.
pelamminenkin on "ääliöviihdettä" vain silloin kun sen itse sellaiseksi tekee ruudun takana istuva ääliö.
emme me kaikki "ääliöviihteen" harrastajat ole kuitenkaan ääliöitä - E olla Ääliöitä Kukkaa
olen siis ääliö kirjoitti:
todellakin, on olemassa paljon huonompiakin tapoja viettää aikaa kuin "ääliöviihde" ja ei tämä minunkin harrastama "ääliöviihde" estä muuta harrastamista.
pelamminenkin on "ääliöviihdettä" vain silloin kun sen itse sellaiseksi tekee ruudun takana istuva ääliö.
emme me kaikki "ääliöviihteen" harrastajat ole kuitenkaan ääliöitäÄäliöt ovat ne jotka viettävät viikonloppunsa alkoholia juoden aivan viimeiseen pisaraan asti kunnes sammuvat. Ääliöitä ovat ne jotka polttavat tupakkia ja saastuttavat ilmastoa, saastuttavat oman kehonsa, tappavat itsensä loppuun asti. Ääliöitä ovat ne jotka viettävät iltansa vittuilemassa joillekkin henkilöille jotka haluaisivat rauhallisesti viettää kävelyiltansa yksinänsä. Ääliöitä ovat ne jotka tahallaan ovat kusipäitä toisille. Ääliöitä ovat ne jotka kiusaavat. Ääliöitä ovat ne jotka kokoontuvat ryhmään ja perustavat ääliöiden ääliö kiusaaja ryhmän.
Ääliöitä ovat ne jotka syrjivät joitakin ihmisiä.
Pelaaminen ei ole ääliötä. Kun pelaa niin oppii kaikkea, mutta jos joku pelaa, ei se tarkoita että se istuu kokoajan koneella, koska jos se istuisi kokoajan koneella, olisi se kuollut pian. Pelaaminen on hauskaa kun on hyvä peli. Pelaaminen antaa uusia ulottuvuuksia, mielenkiintoisia asioita ja kaikkea muuta hienoa ja jännää. Minäkin kun pelaan tietokoneella, harrastan myös siinä sivussa eri juttuja. Osa pelaajistakin on ärsyttäviä, mutta myös muistakaa se että osa on niitä järkeviä ja hyviä tyyppejä.
Ei peli tapa. On kaksi eri asiaa, elämä ja peli, toisessa sinä elät oikeasti, toisessa virtuaalisesti. Jos pelaat virtuaalimaailmassa, on sinun muistettava myös yritettävä elää oikeassa elämässä. Minäkin samalla kun pelaan virtuaalimaailmassa, samalla minäkin yritän jollain tavalla elää oikeassa elämässä, että selviydyn elämässä viimeiseen tikkiin asti. Eli huomasitte nyt te jotka ajattelette meistä pelaajista että meillä ei ole elämää, että huomasitte sen että me pidämme kiinni myös oikeasta elämästä.
Elämän laki on - Tee sinä mitä sinä haluat ja minä teen mitä minä haluan. Tuo on elämässä tärkeä muistaa, eli toisen elämää ei voi omistaa. Eli elämässäsi saat tehdä mitä haluat, mutta joillakin päätöksillä voi olla huonot seuraukset. Muista kuitenkin olla järkevä ja hyvä ihminen toisille niin pääset pitkälle elämässäsi sitten. - niimp nii
Shadow kirjoitti:
Kukin näkee asiat omalla tavallaan...
Ja oon samaa mieltä tosta, että valvotuilla "ikärajoilla ei olisi positiivista vaikutusta" , mutta ei sitä voida edes mitenkään valvoa kuka siellä pelin ääressä istuu, vaikka olisikin kaiken maailman rekistöröintymiset ja vastaavat.anttilan top ten:issä käydessäni kuulin myyjän kysyvän pojilta papereita jotka halusivat ostaa gta sa. ei myynyt koska ikä ei riittänyt. hymyilin mielessäni hyvä että jotkut myyjät ovat kiinostuneita asiasta minkä ikäisille pelejä myydään. ja sitten suurin osa vanhemmista ei ole tietoinen pelin sisällöstä oli siinä mitkä ikä rajotukset tai merkit tai eivät välitä eivät tajua että pelit vaikuttavat nuoriin. sitä mieltä että peleihin selvät ikärajat ja ei myydä ala ikäisille pelejä jotka eivät heidän käsiinsä kuulu. ja vanhemille pitäisi saada informoituun näistä peleistä paremmin vaikkan jollain mainos kamppanjalla aihe on vakava. tulee peli riippuvuuksia ja isompi suhde koneeseen kuin ulkomaailmaan. jotkut ovat tehneet itse murhan pelin takia nämä tosin ääri tapauksia mutta kumminkin. päivittäin kuulee ett äjoku ei mennyt kouluun koska joku peli oli just siinä jännittävässä kohdassa. miten tämä liitty ikä rajoituksiin ei ehkä mitenkään. mutta jos joku 12 vuotias pelaa vaikka silent hill peliä.. voin sanoa sen pojan yö unet ei tule olemaan normaaleja. eli mainos kamppanja informaatiota myyjille ja vanhemmille ja jos on väkivaltaisi yms pelejä niitä tulisi sitten vanhempien kanssa pelata.
- TuomariKuusisto
Perusteleppa, mikä tekee peleistä sellaista? Voin veikata, ettet itse ole tutustunut kovinkaan hyvin pelien mahdollisuuksiin ja viihdearvoon. Nykyajan pelit voivat tarjota huikeita kokemuksia tekniikan kehittyessä kuten elokuvatkin. Eikä kaikki pelit ole sitä samaa "tapa kaikki liikkuva" tyyliin vaan on myös reilusti hoksottimia vaativia pelejä.
- Shh...
niimp nii kirjoitti:
anttilan top ten:issä käydessäni kuulin myyjän kysyvän pojilta papereita jotka halusivat ostaa gta sa. ei myynyt koska ikä ei riittänyt. hymyilin mielessäni hyvä että jotkut myyjät ovat kiinostuneita asiasta minkä ikäisille pelejä myydään. ja sitten suurin osa vanhemmista ei ole tietoinen pelin sisällöstä oli siinä mitkä ikä rajotukset tai merkit tai eivät välitä eivät tajua että pelit vaikuttavat nuoriin. sitä mieltä että peleihin selvät ikärajat ja ei myydä ala ikäisille pelejä jotka eivät heidän käsiinsä kuulu. ja vanhemille pitäisi saada informoituun näistä peleistä paremmin vaikkan jollain mainos kamppanjalla aihe on vakava. tulee peli riippuvuuksia ja isompi suhde koneeseen kuin ulkomaailmaan. jotkut ovat tehneet itse murhan pelin takia nämä tosin ääri tapauksia mutta kumminkin. päivittäin kuulee ett äjoku ei mennyt kouluun koska joku peli oli just siinä jännittävässä kohdassa. miten tämä liitty ikä rajoituksiin ei ehkä mitenkään. mutta jos joku 12 vuotias pelaa vaikka silent hill peliä.. voin sanoa sen pojan yö unet ei tule olemaan normaaleja. eli mainos kamppanja informaatiota myyjille ja vanhemmille ja jos on väkivaltaisi yms pelejä niitä tulisi sitten vanhempien kanssa pelata.
Niin no myyjät... Vanhemmilla on taas omat käsitykset peleistä jos neki pelaa...
Itse en oo huomannu mitää erikoista muutosta tai vaikutusta elämässäni vaikka oonki pelaillu k18 pelejä. Suurin osa pelien ikä rajoistuksista on liioittelua, mutta ymmärrän kyllä sen, että esim Quake4 ei oo sopiva peli kenellekkää 12v, 15v sitä taas voi ihan hyvi pelaa, mutta tietenki ei kannata alistaa itseään liiallisen pelon valtaan koska juuri siitä johtuu noi väkivaltaisuudet ja muut. Pieni jännitys on aina hauskaa ja jos peleistä tulee jotain pientä häikkää niin kuin, että rupee väkivaltaiseksi tai nuoret ei mee kouluu pelien takii nii sitä pitäs tosissaa rajottaa pelaamista, ei yksi peli voi olla niin tärkeä, että sitä pitää väkisin pelata vaikka pelkää tai ei jaksa mennä kouluu. - juupsa
E olla Ääliöitä Kukkaa kirjoitti:
Ääliöt ovat ne jotka viettävät viikonloppunsa alkoholia juoden aivan viimeiseen pisaraan asti kunnes sammuvat. Ääliöitä ovat ne jotka polttavat tupakkia ja saastuttavat ilmastoa, saastuttavat oman kehonsa, tappavat itsensä loppuun asti. Ääliöitä ovat ne jotka viettävät iltansa vittuilemassa joillekkin henkilöille jotka haluaisivat rauhallisesti viettää kävelyiltansa yksinänsä. Ääliöitä ovat ne jotka tahallaan ovat kusipäitä toisille. Ääliöitä ovat ne jotka kiusaavat. Ääliöitä ovat ne jotka kokoontuvat ryhmään ja perustavat ääliöiden ääliö kiusaaja ryhmän.
Ääliöitä ovat ne jotka syrjivät joitakin ihmisiä.
Pelaaminen ei ole ääliötä. Kun pelaa niin oppii kaikkea, mutta jos joku pelaa, ei se tarkoita että se istuu kokoajan koneella, koska jos se istuisi kokoajan koneella, olisi se kuollut pian. Pelaaminen on hauskaa kun on hyvä peli. Pelaaminen antaa uusia ulottuvuuksia, mielenkiintoisia asioita ja kaikkea muuta hienoa ja jännää. Minäkin kun pelaan tietokoneella, harrastan myös siinä sivussa eri juttuja. Osa pelaajistakin on ärsyttäviä, mutta myös muistakaa se että osa on niitä järkeviä ja hyviä tyyppejä.
Ei peli tapa. On kaksi eri asiaa, elämä ja peli, toisessa sinä elät oikeasti, toisessa virtuaalisesti. Jos pelaat virtuaalimaailmassa, on sinun muistettava myös yritettävä elää oikeassa elämässä. Minäkin samalla kun pelaan virtuaalimaailmassa, samalla minäkin yritän jollain tavalla elää oikeassa elämässä, että selviydyn elämässä viimeiseen tikkiin asti. Eli huomasitte nyt te jotka ajattelette meistä pelaajista että meillä ei ole elämää, että huomasitte sen että me pidämme kiinni myös oikeasta elämästä.
Elämän laki on - Tee sinä mitä sinä haluat ja minä teen mitä minä haluan. Tuo on elämässä tärkeä muistaa, eli toisen elämää ei voi omistaa. Eli elämässäsi saat tehdä mitä haluat, mutta joillakin päätöksillä voi olla huonot seuraukset. Muista kuitenkin olla järkevä ja hyvä ihminen toisille niin pääset pitkälle elämässäsi sitten.kato jotku ei tee mitää muutakö syö juo ja pelaa. sitte ne jotku ääliöt saa vaikutteita niistä. jokainen saa pelata mutta rajasa kaikella!!
- Phoenix Wrong
Riippuu ihmisestä ja tuo minusta aika rasista olettaa tai sanoa että pelit ovat ääliö viihdettä vaikka se on todistettu että pelajaat ovat keskivertoa tasamaan tallaajaa viisaampia monissa asiossa. Riipuen taas ympäristöstä jos ihan 24/7 pelaa vaikka jotain hidastempoista räiskintä peliä niin se vaikuttaa jonkin verran. Niin ja ihmiset jota tapaat puhuvat ihan täydellistä kaksikielistä suomen englantia niin ei mene hyvin. Se vain todistaa että olet sosiaalisestirajoittuneiden joukossa jotka eivät osaa puhua tai kommunukoida ilman sanoja LOL tai noob. Niin ja jossa olet altistunut tälläiselle 24/7 niin se todellakin vaikuttaa sinuun aika paljolti vaikka itse et sitä tiedosta. Semmoinen vaikuttaa pysyvästi ihmisen aivo toimintaan ja sosiaaliseen kanssa käymiseen. Itse en ainakaan pidä näistä uuden sukupolven pelaajista joiden ikä haarukka on 6-10. Ihan täysiä idiooteja pelin aikana ja sen jälkeenkin ne eivät osaa yksin kertaisesti pelata sota pelejä joissa tarvitaan strategiaa ja nopeita päätöksiä jotka pitää suorittaa sadas osa sekunneissa eli melkein vaiston varaisesti. Joten olen joutunut automaattisesti poistamaan joitain pelejä osto vaihto ehdoistani koska tiedän että kun ne tulee kauppaan niin tiedän että se peli on jonkin kakaran osto toive.
Olen ollut pelien hyvä ystävä jo 14,5 vuotta aloitin aika nuorena 3,5 vuotiaana sain kokeilla iso veljeni segan commando peliä mahtava räiskintä peli sellainen jossa oli paljon räjähdyksiä ja missä piti mennä vain eteen päin ja ampua kaikkea mikä liikkuu. Mutta siinä ei ollut verta niin kuin joissain nyky peleissä pelit kehittyvät nykyään jonkin verran väärään suuntaan niistä puuttuu aina jotain tarina, tarkoitus, mukavuus, hauskuus, pelattavuus. Mutta iän myötä pelit ovat muutuneet jonkin verran tylsiksi koska niissä joko toistetaan samaa vanhaa tai niistä puuttuu joku yllä mainituista. Räiskintä pelien taroituksena tulisi olla puhdas räiskintä paljon räjähdyksiä ja ääniä ja valoja ei vain pelkkää verta niin kuin doom tai quake ne eivät ole räiskintä pelejä vaan tappo pelejä avaruus örkki tai seonnut ihminen ja demonit ei sovi yhteen. Mutta oikeasti hyvät pelit ovat sellaisia missä tulee halu lopettaa jotta pääsee nukkumaan ja sitten kouluun tekemään hommia mahdollisimman nopeasti ja hyvin jotta pääsisi kokeilemaan sitä yhtä vastusta vielä kerran tai ongelmaa jotta pääsisi eteenpäin. Tiimi peleissä mukavinta se kun porukka on niin tasa väkistä ettei tiedä kumpi voittaa tai häviää se on niin raskasta vääntöä henkisesti että meinaa pää räjähtää siihen ruudun ääreen kun tulee tasa peli niin silloin tulee semmoinen hyvä olo jota ei voi kuvailla. Mutta yleensä tälläinen peli menee pilalle ihmisten takia jotka huijaavat vain sen takia että on pakko voittaa kun muutkin voittavat aina. Vaikke se ei pidä paikkaansa jos et osaa niin mitä sitten kokeille uudestaan älä luovuta sen minä ainakin olen oppinut että ei saa luovuttaa vaikka mikä olisi.
Peleissä on niin monta ulottovuutta mitä te tavalliset koiran syöjät ette ikinä opi tuntemaan koska teillä ei ole siihen tarvittavaa mieltä ja tahtoa. Siis jokainen todellinen pelaaja tietää miltä tuntuu pelata todella hyvää peliä.
Peli joka vieläkin on myynti listoilla ja ihmiset jotka vieläkin sitä pelaavat tietää mistä puhun.
Pelin nimi on Final Fantasy VII
Paras peli jota olen ikinä pelannut ja pelaan vieläkin koska siihen löytyy aina jotain uutta.
Odotan kuin kuutta nousevaa sen Playstation 3 versiota.
Mutta kumminkin pitäkää ne prkl kakarat pois hyvistä peleistä ja antakaa niille joku vanha sega tai nintendo jota peleevat kunnes oppivat miten pelataan ja pistäkää ne sellaiseen seuraan jossa puhutaan niin varmaa suomea että ei kuulu nörtti slangia tai on panda kuviot silmän ympärillä.
Jos lapsi kysyy että saanko tuon pelin vastaus pitää olla jyrkkä eikä mitään juu ei paskaa (nähty monessa kaupassa) jossa päädytään pelin ostoon vaihtoehto on koti työt joiden jälkeen saa rahaa pelin ostoon tai hyvät koulu arvosanat mutta ei urheilusta saaduista pokaaleista tai mitalleista (koska se on jo palkinto ja jos lapsi haluaa vielä toisen palkinnon lapsella ei ole moraalia).
Jos olen julma niin se johtuu siitä että en jaksa katsella ihmisten logiikkaa oli sitten mies tai nainen (yleensä ihmiset jotka juo ja tupakoi tai ovat kaupunkilaisia jotka eivät ole metsässä olleet ja eläneet rauhassa metsänelukoiden kanssa)
Aequat omnis cinis. - Ei pelit pyöritä maailmaa!
Phoenix Wrong kirjoitti:
Riippuu ihmisestä ja tuo minusta aika rasista olettaa tai sanoa että pelit ovat ääliö viihdettä vaikka se on todistettu että pelajaat ovat keskivertoa tasamaan tallaajaa viisaampia monissa asiossa. Riipuen taas ympäristöstä jos ihan 24/7 pelaa vaikka jotain hidastempoista räiskintä peliä niin se vaikuttaa jonkin verran. Niin ja ihmiset jota tapaat puhuvat ihan täydellistä kaksikielistä suomen englantia niin ei mene hyvin. Se vain todistaa että olet sosiaalisestirajoittuneiden joukossa jotka eivät osaa puhua tai kommunukoida ilman sanoja LOL tai noob. Niin ja jossa olet altistunut tälläiselle 24/7 niin se todellakin vaikuttaa sinuun aika paljolti vaikka itse et sitä tiedosta. Semmoinen vaikuttaa pysyvästi ihmisen aivo toimintaan ja sosiaaliseen kanssa käymiseen. Itse en ainakaan pidä näistä uuden sukupolven pelaajista joiden ikä haarukka on 6-10. Ihan täysiä idiooteja pelin aikana ja sen jälkeenkin ne eivät osaa yksin kertaisesti pelata sota pelejä joissa tarvitaan strategiaa ja nopeita päätöksiä jotka pitää suorittaa sadas osa sekunneissa eli melkein vaiston varaisesti. Joten olen joutunut automaattisesti poistamaan joitain pelejä osto vaihto ehdoistani koska tiedän että kun ne tulee kauppaan niin tiedän että se peli on jonkin kakaran osto toive.
Olen ollut pelien hyvä ystävä jo 14,5 vuotta aloitin aika nuorena 3,5 vuotiaana sain kokeilla iso veljeni segan commando peliä mahtava räiskintä peli sellainen jossa oli paljon räjähdyksiä ja missä piti mennä vain eteen päin ja ampua kaikkea mikä liikkuu. Mutta siinä ei ollut verta niin kuin joissain nyky peleissä pelit kehittyvät nykyään jonkin verran väärään suuntaan niistä puuttuu aina jotain tarina, tarkoitus, mukavuus, hauskuus, pelattavuus. Mutta iän myötä pelit ovat muutuneet jonkin verran tylsiksi koska niissä joko toistetaan samaa vanhaa tai niistä puuttuu joku yllä mainituista. Räiskintä pelien taroituksena tulisi olla puhdas räiskintä paljon räjähdyksiä ja ääniä ja valoja ei vain pelkkää verta niin kuin doom tai quake ne eivät ole räiskintä pelejä vaan tappo pelejä avaruus örkki tai seonnut ihminen ja demonit ei sovi yhteen. Mutta oikeasti hyvät pelit ovat sellaisia missä tulee halu lopettaa jotta pääsee nukkumaan ja sitten kouluun tekemään hommia mahdollisimman nopeasti ja hyvin jotta pääsisi kokeilemaan sitä yhtä vastusta vielä kerran tai ongelmaa jotta pääsisi eteenpäin. Tiimi peleissä mukavinta se kun porukka on niin tasa väkistä ettei tiedä kumpi voittaa tai häviää se on niin raskasta vääntöä henkisesti että meinaa pää räjähtää siihen ruudun ääreen kun tulee tasa peli niin silloin tulee semmoinen hyvä olo jota ei voi kuvailla. Mutta yleensä tälläinen peli menee pilalle ihmisten takia jotka huijaavat vain sen takia että on pakko voittaa kun muutkin voittavat aina. Vaikke se ei pidä paikkaansa jos et osaa niin mitä sitten kokeille uudestaan älä luovuta sen minä ainakin olen oppinut että ei saa luovuttaa vaikka mikä olisi.
Peleissä on niin monta ulottovuutta mitä te tavalliset koiran syöjät ette ikinä opi tuntemaan koska teillä ei ole siihen tarvittavaa mieltä ja tahtoa. Siis jokainen todellinen pelaaja tietää miltä tuntuu pelata todella hyvää peliä.
Peli joka vieläkin on myynti listoilla ja ihmiset jotka vieläkin sitä pelaavat tietää mistä puhun.
Paras peli jota olen ikinä pelannut ja pelaan vieläkin koska siihen löytyy aina jotain uutta.
Mutta kumminkin pitäkää ne prkl kakarat pois hyvistä peleistä ja antakaa niille joku vanha sega tai nintendo jota peleevat kunnes oppivat miten pelataan ja pistäkää ne sellaiseen seuraan jossa puhutaan niin varmaa suomea että ei kuulu nörtti slangia tai on panda kuviot silmän ympärillä.
Jos lapsi kysyy että saanko tuon pelin vastaus pitää olla jyrkkä eikä mitään juu ei paskaa (nähty monessa kaupassa) jossa päädytään pelin ostoon vaihtoehto on koti työt joiden jälkeen saa rahaa pelin ostoon tai hyvät koulu arvosanat mutta ei urheilusta saaduista pokaaleista tai mitalleista (koska se on jo palkinto ja jos lapsi haluaa vielä toisen palkinnon lapsella ei ole moraalia).
Jos olen julma niin se johtuu siitä että en jaksa katsella ihmisten logiikkaa oli sitten mies tai nainen (yleensä ihmiset jotka juo ja tupakoi tai ovat kaupunkilaisia jotka eivät ole metsässä olleet ja eläneet rauhassa metsänelukoiden kanssa)
Aequat omnis cinis."Itse en ainakaan pidä näistä uuden sukupolven pelaajista joiden ikä haarukka on 6-10. Ihan täysiä idiooteja pelin aikana ja sen jälkeenkin ne eivät osaa yksin kertaisesti pelata sota pelejä joissa tarvitaan strategiaa ja nopeita päätöksiä jotka pitää suorittaa sadas osa sekunneissa eli melkein vaiston varaisesti. Joten olen joutunut automaattisesti poistamaan joitain pelejä osto vaihto ehdoistani koska tiedän että kun ne tulee kauppaan niin tiedän että se peli on jonkin kakaran osto toive.
Olen ollut pelien hyvä ystävä jo 14,5 vuotta aloitin aika nuorena 3,5 vuotiaana sain kokeilla iso veljeni segan commando peliä mahtava räiskintä peli sellainen jossa oli paljon räjähdyksiä ja missä piti mennä vain eteen päin ja ampua kaikkea mikä liikkuu."
Tiedän, että osa on erotettu asianyhteydestä, mutta miksi 6 vuotiaat kersat eivät saisi pelata pelejä mitä haluaa, jos sinä aloitit jo 3,5 vuotiaana?????
Tekopyhää?
Itse pelasin vanhoja super nintendon ja nintendo 64-pelejä 6-12 vuotiaaksi(n. 5 vuotta sitten). Sen jälkeen kerran- kaksi vuodessa olen 64 pelejä pelaillu ja ihan mukavaa satunnaista ajanvietettähän se on.
Pelit on mukavia kavereiden kesken ja keskimääräinen kaksi tuntia pelaamista päivässä on vielä tervettä. Mutta, jos se lähentelee 5 tuntia niin voi jo puhua peliriippuvuudesta.
Nykyään en itse paljoa virtuaalipeleistä perusta, mutta annettakkoon kiksit niille, jotka niistä perustavat. - Fun with games
Ei pelit pyöritä maailmaa! kirjoitti:
"Itse en ainakaan pidä näistä uuden sukupolven pelaajista joiden ikä haarukka on 6-10. Ihan täysiä idiooteja pelin aikana ja sen jälkeenkin ne eivät osaa yksin kertaisesti pelata sota pelejä joissa tarvitaan strategiaa ja nopeita päätöksiä jotka pitää suorittaa sadas osa sekunneissa eli melkein vaiston varaisesti. Joten olen joutunut automaattisesti poistamaan joitain pelejä osto vaihto ehdoistani koska tiedän että kun ne tulee kauppaan niin tiedän että se peli on jonkin kakaran osto toive.
Olen ollut pelien hyvä ystävä jo 14,5 vuotta aloitin aika nuorena 3,5 vuotiaana sain kokeilla iso veljeni segan commando peliä mahtava räiskintä peli sellainen jossa oli paljon räjähdyksiä ja missä piti mennä vain eteen päin ja ampua kaikkea mikä liikkuu."
Tiedän, että osa on erotettu asianyhteydestä, mutta miksi 6 vuotiaat kersat eivät saisi pelata pelejä mitä haluaa, jos sinä aloitit jo 3,5 vuotiaana?????
Tekopyhää?
Itse pelasin vanhoja super nintendon ja nintendo 64-pelejä 6-12 vuotiaaksi(n. 5 vuotta sitten). Sen jälkeen kerran- kaksi vuodessa olen 64 pelejä pelaillu ja ihan mukavaa satunnaista ajanvietettähän se on.
Pelit on mukavia kavereiden kesken ja keskimääräinen kaksi tuntia pelaamista päivässä on vielä tervettä. Mutta, jos se lähentelee 5 tuntia niin voi jo puhua peliriippuvuudesta.
Nykyään en itse paljoa virtuaalipeleistä perusta, mutta annettakkoon kiksit niille, jotka niistä perustavat.Taisi olla ensimmäinen pelikonsoli mitä pelasin niin c64. Sitten nintendo. Sitten super nintendo. Segaa kaverilla. Sitten alkoi tietokonepelit. Ensin pasianssi, miinaharava, hertta, freecell. Sitten hankittiin uus kone, quake, delta force, quake 2, half life. No jaa nuiden välillä jotain pelejä.
Taisin aloittaa pelaamisen jo alle 3 vuotiaanakohan. Tutustuin c64 konsoliin mitä veljeni räpelsi siinä vieressä. Niissä oli räiskintää ja kaikenlaista, kivaa touhaamista. Erityisesti tämä peli nintendolta on jäänyt mieleen "Teenage Mutant Ninja Turtles". Tuo on mahtava peli edelleen.
Enkä ole tullut hulluksi tai sairaaksi tai mitään. Enkä ole mennyt ak47 tai ilmakiväärin kanssa pankkiin tai minnekkään koska mainitsin jo että en ole sairas. Vaikka monet väittävät että se johtuu siitä se järki kun pelaa. Järki tulee suoraan päästä, ei peleistä. Kun järkeä käyttää oikein, pysyy myös poissa ongelmista. - äiti*
niimp nii kirjoitti:
anttilan top ten:issä käydessäni kuulin myyjän kysyvän pojilta papereita jotka halusivat ostaa gta sa. ei myynyt koska ikä ei riittänyt. hymyilin mielessäni hyvä että jotkut myyjät ovat kiinostuneita asiasta minkä ikäisille pelejä myydään. ja sitten suurin osa vanhemmista ei ole tietoinen pelin sisällöstä oli siinä mitkä ikä rajotukset tai merkit tai eivät välitä eivät tajua että pelit vaikuttavat nuoriin. sitä mieltä että peleihin selvät ikärajat ja ei myydä ala ikäisille pelejä jotka eivät heidän käsiinsä kuulu. ja vanhemille pitäisi saada informoituun näistä peleistä paremmin vaikkan jollain mainos kamppanjalla aihe on vakava. tulee peli riippuvuuksia ja isompi suhde koneeseen kuin ulkomaailmaan. jotkut ovat tehneet itse murhan pelin takia nämä tosin ääri tapauksia mutta kumminkin. päivittäin kuulee ett äjoku ei mennyt kouluun koska joku peli oli just siinä jännittävässä kohdassa. miten tämä liitty ikä rajoituksiin ei ehkä mitenkään. mutta jos joku 12 vuotias pelaa vaikka silent hill peliä.. voin sanoa sen pojan yö unet ei tule olemaan normaaleja. eli mainos kamppanja informaatiota myyjille ja vanhemmille ja jos on väkivaltaisi yms pelejä niitä tulisi sitten vanhempien kanssa pelata.
Anttila teki tosi hienosti, ettei myynyt kun ikä ei riittänyt ja niinhän se on muissakin tuotteissa kuten tupakka ja alkoholi. Väkivaltapelitkin ovat haitallisia siinä kun tupakka ja alkoholi, vaikka ERI TAVALLA, mutta haitallisia kuitenkin.
- Phoenix wrong
"Itse en ainakaan pidä näistä uuden sukupolven pelaajista joiden ikä haarukka on 6-10. Ihan täysiä idiooteja pelin aikana ja sen jälkeenkin ne eivät osaa yksin kertaisesti pelata sota pelejä joissa tarvitaan strategiaa ja nopeita päätöksiä jotka pitää suorittaa sadas osa sekunneissa eli melkein vaiston varaisesti. Joten olen joutunut automaattisesti poistamaan joitain pelejä osto vaihto ehdoistani koska tiedän että kun ne tulee kauppaan niin tiedän että se peli on jonkin kakaran osto toive.
Tekopyhää?
Nykyään en itse paljoa virtuaalipeleistä perusta, mutta annettakkoon kiksit niille, jotka niistä perustavat.Siis en tarkoittanut kaikkia mutta jos itse olet sitä mieltä niin omapa on asiasi.
- Phoenix wrong
Fun with games kirjoitti:
Taisi olla ensimmäinen pelikonsoli mitä pelasin niin c64. Sitten nintendo. Sitten super nintendo. Segaa kaverilla. Sitten alkoi tietokonepelit. Ensin pasianssi, miinaharava, hertta, freecell. Sitten hankittiin uus kone, quake, delta force, quake 2, half life. No jaa nuiden välillä jotain pelejä.
Taisin aloittaa pelaamisen jo alle 3 vuotiaanakohan. Tutustuin c64 konsoliin mitä veljeni räpelsi siinä vieressä. Niissä oli räiskintää ja kaikenlaista, kivaa touhaamista. Erityisesti tämä peli nintendolta on jäänyt mieleen "Teenage Mutant Ninja Turtles". Tuo on mahtava peli edelleen.
Enkä ole tullut hulluksi tai sairaaksi tai mitään. Enkä ole mennyt ak47 tai ilmakiväärin kanssa pankkiin tai minnekkään koska mainitsin jo että en ole sairas. Vaikka monet väittävät että se johtuu siitä se järki kun pelaa. Järki tulee suoraan päästä, ei peleistä. Kun järkeä käyttää oikein, pysyy myös poissa ongelmista.Paremmin tota et voinut sanoa.
Teenage mutant ninja turtles oli aivan mahtava peli sitä tuli kanssa pelattua kaverin kanssa tiimi pelinä ja Mortal kombat oli kanssa yksi mukavimmista peleistä. - Minä.
salödf kirjoitti:
Mitäs itse teit nuorena? Haravoit 24h putkeen pihaa, ja olit jokin mallioppilas? Hei haloo.
- Minä.
Phoenix Wrong kirjoitti:
Aequat omnis cinis.Meniko kauankin kirjoitta tuo?
- Zewrath
juupsa kirjoitti:
kato jotku ei tee mitää muutakö syö juo ja pelaa. sitte ne jotku ääliöt saa vaikutteita niistä. jokainen saa pelata mutta rajasa kaikella!!
Yleensä nämä ongelmatapaukset ovat taas muullatavoin laiminlyötyjä ja psyykkisesti vajaavaisia. Näitä samoja ihmisiä kulkee tuolla kaduilla ihan peleillä pilaamattominakin.
Ihmiset vaan pitävät viivojen vetämisestä toisiinsa kuulumattomien asioiden välille.
Kyllä tommonen nappula tajuaa että mikä on sallittua ja mikä ei. Jos ei niin kasvatuksessa jotain häikkää.
Toki, ovathan nuo herkempiä vaikutteille, ja tekevät typeryyksiä. Mutta aina ne niitä ovat tehneet. Sormea on vaan helpompi osoitella itsestään poispäin.
Vanhempien tehtävähän se on katsella ipanoidensa tekemisiä. Eikä se niin vaikeaa ole sieltä koneelta niitä ohjelmia etsiä.
Niin, ja kyllä noita huonompia ja haitallisempia tapojakin on elää yhteiskunnalle kun pelaaminen.
Plussat ikärajojen tarkemmalle valvonnalle.
-Z- - itsekin pelaaja
Zewrath kirjoitti:
Yleensä nämä ongelmatapaukset ovat taas muullatavoin laiminlyötyjä ja psyykkisesti vajaavaisia. Näitä samoja ihmisiä kulkee tuolla kaduilla ihan peleillä pilaamattominakin.
Ihmiset vaan pitävät viivojen vetämisestä toisiinsa kuulumattomien asioiden välille.
Kyllä tommonen nappula tajuaa että mikä on sallittua ja mikä ei. Jos ei niin kasvatuksessa jotain häikkää.
Toki, ovathan nuo herkempiä vaikutteille, ja tekevät typeryyksiä. Mutta aina ne niitä ovat tehneet. Sormea on vaan helpompi osoitella itsestään poispäin.
Vanhempien tehtävähän se on katsella ipanoidensa tekemisiä. Eikä se niin vaikeaa ole sieltä koneelta niitä ohjelmia etsiä.
Niin, ja kyllä noita huonompia ja haitallisempia tapojakin on elää yhteiskunnalle kun pelaaminen.
Plussat ikärajojen tarkemmalle valvonnalle.
-Z-juuri näin "ihmiset vaan pitävät viivojen vetämisestä toisiinsa kuulumattomien välille"
TÄYSIN totta. väkivaltaa ja rikoksia on ollut aina. Osa henkirikoksen tekijoistä on jopa saanut hieman lievemmät tuomiot, kun ovat kysyneet harrastuksia yms. vastannut että:
"mä oon pelannut melko paljon GTA SA:ta"
ajatellaan ns. "automaattisesti" että peleien pelaamisella ja rikoksella on jotain yhteistä.
eräässä tapaukesessa on jopa selvinnyt että murhaaja sanottuaan että pelaa paljon gta:ta, henkilö ei edes omista pelikonsolia tai pc:tä ???
mitäköhän tästäkin pitäisi ajatella? - fossu
Tekopyhää?
Nykyään en itse paljoa virtuaalipeleistä perusta, mutta annettakkoon kiksit niille, jotka niistä perustavat.mulla on kans yks kamu joka pelaa arkisin about 9 h päivässä ja wiikonloppusin saattaa venyy yli 12 !!! ihan sekoo ... =/
- taisin
...Olla toka joka kirjotti tähä keskusteluun!! :D ei niit tartte ikärajoi ylentää eikä alentaaa......
- mun
kamut aina ostaa k18-pelei,ne sanoo,että ei niit myyjii kiinnosta kaikki vaan ostaa k18-pelei,en kyllä ite koskaan k18-pelei osta,siks mua haukutaan ku pelaan k3-12 pelei,mutta en sentään joudu aivopestyksi
- thevisa
mun kirjoitti:
kamut aina ostaa k18-pelei,ne sanoo,että ei niit myyjii kiinnosta kaikki vaan ostaa k18-pelei,en kyllä ite koskaan k18-pelei osta,siks mua haukutaan ku pelaan k3-12 pelei,mutta en sentään joudu aivopestyksi
Kosta näille haukkujille ilmoittamalla jonnekkin, että kauppa myy k18 pelejä alaikäisille :). Tämähän nimittäin käsitykseni mukaan on laitonta.
- sami11190
moi ei pitäisi kun isommille on paremat pelit ja ne on halpoja
- thevisa
Tosiaankin yleensä lasten pelit ovat joko jotain armottoman surkeita räpellyksiä tai surkeita EA:n lisenssipelejä (Eli kalliimpia), mutta toisaalta tuon takia ei pitäisi vielä lopettaa ikärajojen valvomista. Jos lasten k18-pelien hankintaa ei voida estää, niin ainakin pitäisi sitten saada myyjät jättämän myymättäjä ja selkeät merkit vanhemmille (ja kopionsuojaukset jos lapsi osaa w4r3tt44...)
- almost_romeo
thevisa kirjoitti:
Tosiaankin yleensä lasten pelit ovat joko jotain armottoman surkeita räpellyksiä tai surkeita EA:n lisenssipelejä (Eli kalliimpia), mutta toisaalta tuon takia ei pitäisi vielä lopettaa ikärajojen valvomista. Jos lasten k18-pelien hankintaa ei voida estää, niin ainakin pitäisi sitten saada myyjät jättämän myymättäjä ja selkeät merkit vanhemmille (ja kopionsuojaukset jos lapsi osaa w4r3tt44...)
Mutta jos 12-v lapsi ei saisi ikärajoitusten mukaan katsoa esim. Doom-leffaa, niin miksi hän saisi pelata Doom-peliä joka myös on k-18? Vaikka pelissä roiskuu virtuaaliveri, niin eihän elokuvissakaan lennä oikeaa verta.
Ja mikäli pelit, jotka sopivat kunkin ikään, kelpaa, niin aina voi tehdä jotain muuta.. ehkäpä hyödyllisempää/hauskempaa kuten mennä ulos pelaan futista/lätkää jne. kavereiden kanssa. almost_romeo kirjoitti:
Mutta jos 12-v lapsi ei saisi ikärajoitusten mukaan katsoa esim. Doom-leffaa, niin miksi hän saisi pelata Doom-peliä joka myös on k-18? Vaikka pelissä roiskuu virtuaaliveri, niin eihän elokuvissakaan lennä oikeaa verta.
Ja mikäli pelit, jotka sopivat kunkin ikään, kelpaa, niin aina voi tehdä jotain muuta.. ehkäpä hyödyllisempää/hauskempaa kuten mennä ulos pelaan futista/lätkää jne. kavereiden kanssa.Pelejen ikärajat on kyllä merkitty tasan yhtä selkeästi kuin elokuvien ikärajat... Ja on järjetöntä käyttää mitään ikärajoja yleensäkkään... Ikäsuositukset ovat hyödyllisiä, ikärajat eivät, sillä jos ihmiset haluavat jotain he sen hankkivat riippumatta ikärajoista. Pornolehdissä on ikärajat. Onko siitä jotain hyötyä? Toki on. Se aiheuttaa rikoksia. Suuri osa porukasta jonka tunsin silloin joskus ala-asteikäisenä oli varastanut pornolehtiä kaupasta, koska niitä ei heille myydä. Samoin pelien ikärajojen tarkempi valvonta enintään lisää pelien hankkimista laittomin menetelmin.
- sami11190
thevisa kirjoitti:
mutta antaa 10w ostaa k18 ja 15w ja 12w ja 16w ja muut ikärajat vai mitä?
- Ikärajat
Eihän niitä surkeimpia esityksiä saa muuten kaupaksi. Meillä vaan ymmärretään muuta eurooppaa hitaammin nämä markkinointikikat.
- Teletapin tuppi tapinreiässä
Jos teletappi peli on olemassa, siihen k80 ikäraja, ettei nuoret tyypit ala uudestaan tekemään tyhmyyksiä.
Uudestaan. Uudestaan. Uudestaan. - PeliGamerDuunari
Ei tartte ikärajoja, mutta valvontaa siihen minkälainen henkilö on. Itse pelasin quakea 6 vuotiaanakohan. 9 vuotiaana ostin half lifen. Ei minusta ole tullut murhaajaa, hullua sairasta henkilöä, kusipäätä. Normijätkä vieläkin. Eli juuri tähän minkälainen henkilö on pitäisi juuri siihen asiaan katsoa suuremmalla silmällä. Kuinka räiskintä esim vaikuttaa henkilöön, miten pelaajat käyttäytyvät kun pelaavat pelejä. Jos peliohjain tai näppis tai jopa näyttö tai tv lentää, kannattaa lopettaa pelaaminen ennen kuin jotain muuta särkyy. ^^
Tässä aihetta, mitäs mieltä olette.- ................
Samaa mieltä...ihmiset ovat erilaisia joihinkin se vaikuttaa voimakkaasti,kun taas joihinkin ei lainkaan.Joissakin peleissä ne ikärajat ovat kyllä kohdallaan...:)
- thevisa
No se on hyvä että jotkut osaavat erottaa todellisuuden ja pelimaailman, mutta on niitäkin jotka eivät. Ja sitten on niitä jotka haluavat valvoa etteivät viimeksi mainitut ala räiskimään kouluissaan, joten jos ja kun jonkun vanhemmat oikeasti valvovat lastensa pelejä, pitäisi saada selvä merkki siitä, että millainen peli on kyseessä.
- postal kakkosta
................ kirjoitti:
Samaa mieltä...ihmiset ovat erilaisia joihinkin se vaikuttaa voimakkaasti,kun taas joihinkin ei lainkaan.Joissakin peleissä ne ikärajat ovat kyllä kohdallaan...:)
en suosittele kuin ainoastaan hulluille :)
- Sairas Peli
postal kakkosta kirjoitti:
en suosittele kuin ainoastaan hulluille :)
Todella sairas peli täytyy myöntää... Lapioilla katkotaa päitä ja kissoja käytetää m4:ssa änärinä! Just näit!
- Kurg
Sairas Peli kirjoitti:
Todella sairas peli täytyy myöntää... Lapioilla katkotaa päitä ja kissoja käytetää m4:ssa änärinä! Just näit!
Joku postal 2...sehän on ihan läppä peli, kai nyt pentukin tajuaa että ei päitä katkota lapiolla tai tungeta m4:n piippua katin buttholeen. Hauskaahan sitä Postal 2:sta on joskus vetää kun saa riehua ja sekoilla. Itsekkään en ole vielä 18, mitä sitten.. kai te nyt tajuatte mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.
- itsekin pelaaja
Kurg kirjoitti:
Joku postal 2...sehän on ihan läppä peli, kai nyt pentukin tajuaa että ei päitä katkota lapiolla tai tungeta m4:n piippua katin buttholeen. Hauskaahan sitä Postal 2:sta on joskus vetää kun saa riehua ja sekoilla. Itsekkään en ole vielä 18, mitä sitten.. kai te nyt tajuatte mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.
oletko nyt aivan varma. kuka hullu antaisi jonkun alle 13v olevan lapsen nähdä tuollaista väkivaltaa. VAIKKA se olisi "läppä" peli. lapsi on juuri tuolloin melko herkässä iässä ja lähes kaikki mitä näkee kuulee, tms. vaikuttavat kehitykseen.
- Nimetön
Minusta sillä ei ole väliä, mitkä on pelien ikäraja.
Olen jo kuitenkin pilalle mennyt joten pelaan mitä pelaan, oli ikäraja sitten 15 tai 18.
Joskus kun surffailen netissä, olen löytänyt keskustelupalstoilta kaikenlaisia aiheita pelailusta.
Jotkut muumiot haluavat kieltää pelit kokonaan,
koska, ne muka turmelevat lasten mielet.
Toiset taas kannustavat käyttämään ”peliaikoja”. Eli annetaan lasten pelata määrätyn ajan verran, kunnes tietokone sammutetaan. Minun mielestä peliajoista on vain haittaa. Luojan kiitos minun ei ole tarvinnut kärsiä peliajoista.
Elikkä tässä teille vanhat kurttunaamat, Pelit ovat tulleet jäädäkseen, ettekä mahda sille yhtään mitään. Turha holhous on yhtä hyödyllistä, kuin opettaa norsulle matematiikkaa.
- unto aatami
Voi herregud ...peleistä valitetaan ...kai nyt normaalin älykkyyden omaava nuori mies tai erottaa pelin oikeasta maailmasta ..ja pyh
- populisti
Pelit näyttää luoneen Suomeen " onbgelma-vyyhdin" ja on aivan oikein kun näitä ruvetaan seuraamaan. Olisi aivan oikein jos " potti/ pokeri" -ongelmaiset myöntäisivät pelihimonsa ja saisivat hoitoa tähän sairauteen -josta jopa avioerot johtuvat. Tähän myös liittyy TV-pelit jotka pyörivät Tv;ssä ,mtv-3 sekä nelos-kanavilla. Kuinka kauan menee aikaa että joku kiinnittää huomioo tähän kansakuntamme ongelmaan? Jota voi jo suuressa -määrin rinnastaa alkoholiongelmaan !
- aatamin omena
sä olet järkyttävä
- esko
Oletko aivan varma että puhut nyt videopeleistä?
Ja itse olet "onbgelma" - ja pelaan
sairaus on aina katsojan silmissä!!!
- DarthVenom
Minusta ikäsuositukset ovat suuntaa antavia,eivät pilkun tarkasti noudatettavia. Itse pelasin 14-vuotiaana GTA Vice cityä,joka on K18. Ei minusta tullut sen seurauksena hullua,joka ryntää esimerkiksi kouluun rynnäkkökiväärin kanssa.
Oman kokemuksen pohjalta voin sanoa,että ammuskelijan yliskamarissa on ihan ennestään jotain vialla eivätkä pelit saa täysissä järjissään olevaa kaveria riehumaan reaalimaailmassa. Itse asiassa kaikki tuntemani pelaajat ovat rauhallisia,hyvin koulussa ja elämässään pärjääviä henkilöitä.
Muuten, eikös pelin sisältöä kuvaavat symbolit ole jo käytössä Suomessa? Ainakin omasta hyllystäni löytyvissä peleissä on sellaiset.- Pelejeä
Minullakin on doomissa, day of defeat sourcessa ja muissa peleissä ne symbolit. Totta se on että päässä pitää olla vikaa jo ennestään jos ryhtyy ampumaan ohikulkijoita.
Elämäkin on peliä, siinä kuollaan ja eletään, mutta elämän pelissä on monia vaihtoehtoja. Kun elämässä tekee väärän valinnon, siitä voi joutua kärsimään tai muuten vaikeuksiin. Life is game, be alive or your life is short.
- cobra
Mikä kumman vimma hallituksella on rajoittaa joka hemmetin asiaa.Koskahan viimeksi on tullut laki joka SALLII jotain.Kommunisti Kiinakin varmaan kadehtii Suomen valvontajärjestelmää.
- _jompex_
totta nykyään kakrat pelaa entistäkin enemmän räiskintä pelejä ja muita tappo pelejä ...
Semmoseen peliin jossa vähänkin asetta näkyyy tai edeskäytetään niin ikärajaks saman tiän 15w- AK-47 b spetsnaz
Ei mitään ikärajoja tartte.. Ja kyllä mä ainakin saan ihan sen pelin minkä haluan.. Ihan törkeetä kun kaikki hyvät pelit on kielletty alle 18v niin kaverit ei saa pelata.
- Kekkosenpieru
Ei mitään ikärajoja!! Pelaamisesta menee into jos kaikki hyvät räiskintäpelit kielletään.
- **pelailija84**
Täällä missä asun, oli neljällä 15-16 vuotiaalla menny peli ja todellisuus sekasin. Olivat menneet paikalliseen kioskiin aidon näköinen kuulapyssy mukanaan mopokypärät päässä osoitteleen myyjää ja karjuneet tiskillä,että rahat tänne! Pelanneet liikaa Gta pelejä. Sai siinä miettiä,että eikö sen ikäisellä pitäisi järjen jo juosta niin paljon, että tajuaa mikä on oikein ja mikä väärin?
- Ashbringer
Just näin... Eivät tainneet olla sitte iha muutenkaa terveitä yläkerrasta jos ovat menneet tollai tekee,
tuossa iässä luulis tosissaa et järki on jo suurempaa luokkaa ku jonkun 7v... - voi voi
kun itse v2001 olin 15 silloin kavereitten kanssa juopoteltii kulettii naisissa ja paiskittii töitä. nyky nuoriso pelaa,pelaa ja pelaa vain!!! mihin tämä maailma on menossa..
konemiehet on jees=) - MassaPelikaaniPelitto
Mä alotin heti ensimmäisen gta ilmestymisestä kohta pelaamaan sitä. Olinkohan joku 10 vuotias kun pelasin sitä gta:ta. Taisin olla 11 vuotias sitten gta 2 peliä pelatessa. Heroes of might and magic 2 oli kiva sinä aikana kun olin pieni.
Ei minusta hullua tai murhaajaa ole tullut, enkä koskaan ole ollut ilkeä toista kohtaan. Että järki kun päässä on, mitään huonoa ei ala tapahtumaan.
- aerigjoijeoit
Suomessa on jo käytössä tällainen järjestelmä. Ikärajoituksen lisäksi pelin takakannesta löytyy symboleita jotka kertovat pelin sisällöstä.
- samm89
Pois tuommoset turhat säännöt, itekkin jo 11w ostin Gta ja myyjä jostain mumis iästä muistaakseni, mutta myi kuitenki hymy suussa sen, pääasia peliliikkeeissä että pelit myydään keinolla kun keinolla.
- nunchaku-overlord
En näe mitään järkeä joidenkin pelien ikärajojen nostosta, tai niistä ollenkaan. Itselläni on monia k-18 pelejä ja enkä ole mennyt tappamaan ketään haulikon kanssa, vaikka olenkin pelannut niitä monia vuosia. Minusta lapsen täytyy itse ottaa vastuu ostamastaan pelistään.
- nunchaku-overlord
Tuskinpa yksikään pelinmyyjä ottaisi huomioon kenenkään ikää pelejä myydessään.
- voi voi
kyllähä se niin onkin että ei täyspäiset saa vaikutteita peleistä!!!
- thevisa
Ja sinä olet koko maailman väestö...?
- nunchaku-overlord
thevisa kirjoitti:
Jokaisen täytyisi ottaa itse vastuu ostamistaan peleistään ja niiden vaikutuksesta itseensä.
- nunchaku-overlord
thevisa kirjoitti:
Kuka myyjä ottaisi huomioon lapsen iän myydessään peliä?
- thevisa
nunchaku-overlord kirjoitti:
Jokaisen täytyisi ottaa itse vastuu ostamistaan peleistään ja niiden vaikutuksesta itseensä.
Niin tietenkin pitäisi, mutta siinä on se ongelma, että uutisista päätellen monet eivät tätä alaa oikein osaa. Ja tuohon isojen poikien pelejen myyntiin alaikäisille, omalla alueellani ainakin myyjät osaavat hieman katsoa, että mille pikatchulle oikein San Andreaksiaan myyvät. Muualla ei kai sitten ole yhtä hyvin...
- Tietäjä1
Itse ostin ensimmäisen Medal of honor pelin 9-vuotiaana. Sitten taisi tulla eka GTA 12-vuotiaana. Niin on kaikilla kavereillakin ollut ja kenestäkään ei ole tullut pöpipäätä. Kukaan ei ole mennyt ampumaan ketään eikä ryöstämään kauppaa. Kyllä päässä on jotakin vikaa jos menee kauppaa ryöstämään. Enemmänkin elokuviin tarkemmat ikärajat kuin peleihin. Elokuvissa on "oikeita" ihmisiä. Peleissä se on vain pikseleitä.
- naurattaa
mitä se auttaa peleihin laittaa ikä suositukset isommin näkyville!!! ei se vähennä pelaamista.. on kumma kun vanhemmat itkee kun poika ei tee muutako pelaa.. niin miksi ostellaa ja annetaa pelata.jos lapsi/nuori ei tajua itse lopettaa/rajoittaa niin kyllä vanhempien tulisi puuttua siihen.. voisi sanoa näinki niille joiden elämä kuluu pelatessa koneella että menkää hoitoo!!!!ja hankkikaa elämä!!!
- Scamander
Miten niin valvoa tarkemmin? Eikös pitäisi lähteä siitä, että pelien ikärajoja edes valvotaan?
Itse olen tehnyt työtä lasten ja nuorten parissa aika lailla vaikka olenkin vasta 25v. Missään nuorisotalossa, perhekodissa tai laitoksessa en ole huomannut kenenkään kyselevän ikärajojen perään. Olenpa jopa huomannut sairaalassakin n.7v tenavan pelaavan kauhupeliä, jossa oli K-15 leima.
Ensisijainen vastuu on mielestäni myyjällä. Mikäli peliä ostaa alaikäinen, ei sitä myydä. Tarvittaessa kysytään paperit, vaikka kuvallinen kela-kortti. Tähän menee aikaa 5sek... Verrataan vaikka tupakkatuotteisiin; alaikäiselle myyminen on rikos ja siitä saattaa mennä toimilupa. Tupakka on vaarallista, mutta myös raa'a pelit alaikäiselle. Ei tosin yhtä suoraan kuin tupakka mutta siltikin. Mikäli peliä ostaa aikuinen, kysytään kenelle peli tulee ja muistutetaan ikärajoista sekä siitä, miksi kyseisessä pelissä on sellainen ikäraja. Toissijaisena tulevat vanhemmat tai muut, jotka pelejä lapsilleen ostavat (kuten nuorisotyöntekijät). Ei osteta pelejä alaikäisille! Juu, ei siitä paljon haittaa ole jos 7v pelaa kauhupeliä, tuskin menettää edes yöuniaan. Vaan mitä se tekee nuoren ajattelumaailmalle? Mörköjä on ja ne syövät ihmisiä, tappaminen on ratkaisu, ilman verta peli/elokuva on huono, painajaiset ovat todellisuutta ja niin edelleen.
Valvotaan ikärajoja tai poistetaan ne turhina! - Nimetön
Gillette tehtaan markkinamiehet hirttää.Saateri soikoon.Teriä tahallaan tehdään kymmeniä.sitten menee sekaisin niistä .Hain miesystävälleni ja taas väärät. voi voi voi
- IHQU GIRL
mitä järkee laitaa ikärajoja kun lapset ei niitä kuminkaan noudata se on mun mielipide
- Vilanhitkautin
Miks sen iän täytyy niin monen mielestä olla ainut rajaava tekijä, voihan peleitten pelaamist rajottaa vaik paskahätä!!! hehehee. Paras ikäraja on mielestäni öö vaik 40 v. Eli ei suositella hurjia pelejä tätä vanhemmille. Saavat pian härslaakin!!! Ei kannata kaikkee pelaamist ottaa niin tosissaa, ei siit sillo mittää tulekkaan, ja saa yöt nukuttuu kans, ehkä. joo. ÄLKÄÄ TÄTÄKÄ NII TOSISSANNE SIT OTTAKO.
- karbe
Täyttä asiaa.Tämäkin asia
pitäisi hoitaa järjestykseen.Pelit ovat raakoja ja ikärajoja ei noudateta.nuoriso jää koukkuun niihin ja eivät jaksa hoitaa koulua,opiskelua,väsyneenä työssä. - beer2beer
Sieltä ne pelit nykyään hankitaan vaikka ois ikärajana 100v. Täysin toivoton ja tekopyhä idea.
- Ei juo eikä polta
Kerta alkoholinkaan ikäraja ei estä nuoria lapsia alle 10 vuotiaita tai siinä keskimäärin 10-15. Alle 10 vuotiaat uskokaa tai älkää juo osa heistä alkoholia. Eiköhän tämä alkoholi ja tupakka ongelma pitäisi ensin saada kuriin, sitten vasta pelejä käpelöimään. Saataisiin turvallisempi liikenne ja kaikki kun alkoholin myynti lopetettaisiin, paljon turvallisempi. Ei tarvitse kotimatkalla säikkyä juoppo kuskeja. Oikeastaan alkoholiakaan ei tarvitse, se on turha ostos koska se vain huonontaa kehoa entistä enemmän.
Mutta tupakasta olen ottanut suuremmalla kouralla kiinni että tupakan myynti pitäisi lopettaa. Tupakka on huumetta, mutta laillista sellaista. Tupakka oikeasti pitäisi lopettaa kokonaan. Tupakka vahingoittaa kehoa ja yhden tupakan kun polttaa, on tupakan verran tyhmempi, eli sinulta kuolee aivosoluja. Tupakka lisää agressiivisuutta, olen huomannut monesti tupakoijien käyttäytymisen. Tupakka tappaa ja se joka polttaa murhaa itsensä. Valitettavasti se on näin.- väliä
Pelit ovat hyviä syntipukkeja huonosta kasvatuksesta.Ennen videopelejähän ei ollut rauhattomia ja väkivaltaisia lapsia.Terveet ja normaalit tuskin saa mitää vaikutteita peleistä.
- äiti*
En tajua miten joku aikuinen antaa 5-vuotiaan pelata pelejä, jotka on tarkoitettu 18 täyttäneille (kokemusta). Lasten vanhemmat ovat suurimmassa vastuussa mitä pelejä antavat lastensa pelata, mutta, mutta valmistajan ja kuluttajan välissä on myös niitä jotka tulisi ottaa vastuunsa asiasta.
- Roskapönttö
No LOL lasten pitäisi saada pelata mitä vaan
pelejähän ne vaan on 5 luokkalaisetki pelaa resident eviliä. eikä se ees ole paha.. no huhhuh kaikki kotirouvat ja kaikki. ei pelit maailmaa pilaa.. - Ainakin
ehdottomasti päiväkodissa pitäisi katsoa mitä pelejä annetaan 4-5 vuotiaitten pelata. Nelisen vuotta sitten järkytyin, kun tuon ikäiset pelasi hyppypeliä, jossa ihmishahmot mm.hyppäsi rotkojen yli. Siis ne rotkot... ihmishahmot tippui rotkoon missä jääteriä pystyssä ja veri vaan roiskui.
Turha ihmetellä nyrkkitappeluita ym. akressioita kun päiväkodeissakin tuollaisia annetaan pelailla.
Haloon siitä nostin ja tarhatädit vetosi siihen, kun lapset haluaa näitä pelejä pelata ja muut pelit kalliimpia. Haloo, eiköhän lapset pelaa sitä mitä annetaan pelaa!!
Vein sinne lainaksi napero pelin, jossa oppi samalla numeroita ja kirjaimia. Sitten myöhemmin nekin olivat hankkineet sinne saman pelin.
Joo, eihän päiväkoti kaikkia asenteita luo. Tosin lapsi on keskimäärin 9 tuntia vaikutteiden alaisuudessa ilman vanhempiansa ja vanhempiensa kanssa loppuillan 3-5 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Eli jotain vaikutteita sieltä päiväkodistakin lapset vääjäämättä saa.
Minusta kumminkaan ei ole kovin mielekäs ajatus, että muutama tunti päivässä kukin vuoronperään tuollaisia pelejä annetaan pelaa. Makuasioistahan ei voi kiistellä, mutta vanhemmilta ekaksi voisi kysyä annetaanko veri roiskuu pelejä pelata. - mikko9
ei.
- itsekin pelaaja
tämä keskustelu on turha:
1.peleissä ON ikärajat, ja vieläpä melko selkeät.
2.vaikka olisikin, niitä ei kovin tunnollisesti noudatettaisi.- itsekin pelaaja
aika nolo, eräässä isommassa kaupassa löysin yhdestä pelistä kolme eri "versiota". kaikissa eri ikämerkinnät 8D hahhaah:
15, 16, 18.
onkohan jollakulla tullu pikkunen virhe? o_O - Ei turusta
itsekin pelaaja kirjoitti:
aika nolo, eräässä isommassa kaupassa löysin yhdestä pelistä kolme eri "versiota". kaikissa eri ikämerkinnät 8D hahhaah:
15, 16, 18.
onkohan jollakulla tullu pikkunen virhe? o_OTurussahan oli eri ikämerkinnöillä Half life 2 peli. Oon kuullu juttua, oli jossain kuviakin.
- Jätkä-joka-pelaa ;D
Kyllä mulla ainakin on Battlefield 2 -peli mikä on K-16 ku tuol sanotaan et on vaa 18 ja 15 jne... ja kyllä niissä on ne peliä kuvaavat symboolitki... :o mitä tää nyt on olevinaan... :o
- scrolllock
Joo, paskaeduskunta tekee paskalakeja vaan lisää kun ei muuhun pysty.
Kuka näitä sitten valvoo, ei ainakaan poliisi.- 077525
niin uka niitä valvoo
Itse olen 22 v. ja olen harrastanut internetissä pelaamista kohta 4 vuotta.
Peleissä on selvästi ikärajat mainittu pelin kansissa. Tämä ainakin toteutuu kun käyt ostamassa pelin kaupasta.
Väkivaltaisemmat pelit ovat 15 vuotiaille tarkoitettu. Mutta kyllä siellä pyörii alle 15 -vuotiaita, koska syypää tähän kaikkeen on vastuullisilla vanhemmilla.
En kiellä etteikö alle 15 -vuotiaat saisi pelata kyseisiä pelejä, mutta vanhempien on luotava omalle lapselleen selvät pelisäännöt jotka eivät aiheuta yllättäviä ongelmia.
Tähänkin touhuun tulee riippuvuus, josta ei pääse helposti irti!- 075215
että lapset ei opi väkivaltaa
- 075215
minulla on k-16 k-12 k-18
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117265Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista635288- 954894
- 524045
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493996- 2223883
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283598- 413243
- 522819
- 412397