Mazda 626 2.0 vm -01 varoitusvalo

Tuore Mazdanomistaja

Kyseessä siis Mazda 626 2.0 vm-01, bensiinikäyttöinen. Ajeltiin illansuussa mökiltä kotiinpäin kun rauhallisessa maantieajossa syttyi moottorin ja pakokaasujärjestelmän merkkivalo. Valo jäi palamaan yhtäjaksoisesti ja paloi koko loppumatkan ajan. Käsikirjasta selvitin että valo syttyy seuraavissa tilanteissa: Polttoneste loppumassa, moottorin sähköjärjestelmässä vika, pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä on vika, ROOM-sulake on palanut tai poistettu. Auto katsastettu viisi viikkoa sitten ja pakokaasupäästöt yms. olivat täysin kunnossa. Kertokaahan nyt kokeneemmat Mazdaihmiset mitä kautta tätä ongelmaa kannattaisi lähteä selvittämään,onko mitään "kotikonstia" jota voisi kokeilla ennenkuin vie auton huoltokorjaamolle.

9

3196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama vm malli

      Ja sama valo syttyi joskus. Yleensä se syttyi kun esim auto startattiin ja jostain syystä esim vaihde päällä auto sammui, oli vaikka 4 päällä tms.

      Seuraavaksi jonkin ajan kuluttua valo sammui itsestään.

      Eli mitään vikaa ei ilmennyt.

      En oikein koskaan päässyt selville mikä valon juju oli.

      Jos autosi toimii ihan ok, seuraa ja katso sammuuko itsestään.

      • Alkuperäinen kysyjä

        Kiitos vastauksestasi.Irrotin ohjekirjassa mainitun Room-sulakkeen. Sulake oli ehjä, laitoin sen takaisin ja kas kummaa, varoitusvalo oli tämän operaation jälkeen sammunut.


    • Anonyymi

      Minulla samanlainen auto. Room sulakkeella irroitus auttaa hetkellisesti, mutta tulee varoitusvalo päälle, yleensä ohitustilanteessa. Onko Mazda kuskeilla tietoa, mitä osia vaihtamalla homma korjaantunut?

      • Anonyymi

        Ei tuohon taida olla yksikäsitteistä vastausta: "vaihda osa x".

        Tuo valo kun syttyy monenlaisesta häiriötilanteesta, lainatakseni aloittajaa:

        "valo syttyy seuraavissa tilanteissa: Polttoneste loppumassa, moottorin sähköjärjestelmässä vika, pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä on vika, ROOM-sulake on palanut tai poistettu."

        Jos ja kun autosta saa luettua vikakoodit OBD portista niin ainakin itse alottaisin noiden lukemisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuohon taida olla yksikäsitteistä vastausta: "vaihda osa x".

        Tuo valo kun syttyy monenlaisesta häiriötilanteesta, lainatakseni aloittajaa:

        "valo syttyy seuraavissa tilanteissa: Polttoneste loppumassa, moottorin sähköjärjestelmässä vika, pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä on vika, ROOM-sulake on palanut tai poistettu."

        Jos ja kun autosta saa luettua vikakoodit OBD portista niin ainakin itse alottaisin noiden lukemisella.

        No niin. Kävin hakemassa koodin., P0421 tuli. Eli vika voi olla katalysaattorissa tai jossain ihan muussa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuohon taida olla yksikäsitteistä vastausta: "vaihda osa x".

        Tuo valo kun syttyy monenlaisesta häiriötilanteesta, lainatakseni aloittajaa:

        "valo syttyy seuraavissa tilanteissa: Polttoneste loppumassa, moottorin sähköjärjestelmässä vika, pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä on vika, ROOM-sulake on palanut tai poistettu."

        Jos ja kun autosta saa luettua vikakoodit OBD portista niin ainakin itse alottaisin noiden lukemisella.

        P0421 koodi tuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin. Kävin hakemassa koodin., P0421 tuli. Eli vika voi olla katalysaattorissa tai jossain ihan muussa...

        Koodihan viittaa ns. esikatalysaattorin tehottomuuteen. Kannattaa tsekata onko autossasi edes sellaista. Siellä se "pötkylä" pitäisi olla heti pakosarjan jälkeen ja ennen lambda-anturia. Tuossa on jonkinlainen kuva siitä:

        https://www.mazdapartsfactor.com/oem-parts/mazda-2000-2002-mazda-626-pre-converter-fs1n20500

        Kyseisenlaiset ongelmat voi olla kiusallisen hankalia selvitettäviä. Mutta jos hommaan alkaa, ei kannata aloittaa kalliimpien osien (katalysaattori) vaihtamisella. Vika kun ei välttämättä ole siinä katalysaattorissa vaan siinä, että moottori ei toimi kaikilla kierros/teho-alueilla oikein, jolloin katalysaattoriin menee sellaista pakokaasua, jota se ei pysty pelkistämään.

        Mitä itse tekisin?

        -ensimmäisenä selvittäisin mahdolliset imuvuodot moottorista. Vanhassa moottorissa kovettuneet imusarjantiivisteet saattaa hyvinkin vuotaa.
        -pakopuolikaan ei saa vuotaa, senkin puolen tarkistaminen
        -sitten varmistaisin että sytytyspuolella on kaikki kunnossa ja sytytystulpat on varmasti oikeat ja toimivat
        -sen jälkeen vaihtaisin moottorin ruiskujärjestelmää ohjaavat anturit, aloittaen halvimmasta kalleimpaan, tai vaikka kaikki kerrallaan, ei ne niin kalliita ole nykyisin:

        1. jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
        2. imuilman lämpötila-anturi
        3. kaasuläpän asentoanturi
        4. lambda-anturi
        5. ilmamassamittari

        Jos noiden vaihtamisella ei olisi vaikutusta asiaan, olisi varmaan pakko vaihtaa se katalysaattori. Tuo vaan taitaa maksaa satoja euroja...

        Vanhat anturit tuppaa "vaeltamaan" jonkun verran mittausaluleellan. Omassa vanhassa autossani oli mm. moottorin lämpötila-anturi muuttanut 20% arvostaan. Noista ei tule mitään vikakoodia, kun muutos todellisesta toimintapisteestä on sangen pieni, mutta se voi vaikuttaa moottorin ohjaukseen paljonkin.

        Olen nähnyt miten erääseen japanilaisautoon vaihdettiin joka katsastukseen uusi esikatalysaattori. Se toimi hetken ja sitten alkoi moottorin valo syttymään. Vikahan ei oikeasti ollut katalysaattorissa vaan moottorin väärässä seoksessa, mutta uusi katalysaattori sai pienen hetken pelkistettyä sitä vääränkin seoksen pakokaasua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koodihan viittaa ns. esikatalysaattorin tehottomuuteen. Kannattaa tsekata onko autossasi edes sellaista. Siellä se "pötkylä" pitäisi olla heti pakosarjan jälkeen ja ennen lambda-anturia. Tuossa on jonkinlainen kuva siitä:

        https://www.mazdapartsfactor.com/oem-parts/mazda-2000-2002-mazda-626-pre-converter-fs1n20500

        Kyseisenlaiset ongelmat voi olla kiusallisen hankalia selvitettäviä. Mutta jos hommaan alkaa, ei kannata aloittaa kalliimpien osien (katalysaattori) vaihtamisella. Vika kun ei välttämättä ole siinä katalysaattorissa vaan siinä, että moottori ei toimi kaikilla kierros/teho-alueilla oikein, jolloin katalysaattoriin menee sellaista pakokaasua, jota se ei pysty pelkistämään.

        Mitä itse tekisin?

        -ensimmäisenä selvittäisin mahdolliset imuvuodot moottorista. Vanhassa moottorissa kovettuneet imusarjantiivisteet saattaa hyvinkin vuotaa.
        -pakopuolikaan ei saa vuotaa, senkin puolen tarkistaminen
        -sitten varmistaisin että sytytyspuolella on kaikki kunnossa ja sytytystulpat on varmasti oikeat ja toimivat
        -sen jälkeen vaihtaisin moottorin ruiskujärjestelmää ohjaavat anturit, aloittaen halvimmasta kalleimpaan, tai vaikka kaikki kerrallaan, ei ne niin kalliita ole nykyisin:

        1. jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
        2. imuilman lämpötila-anturi
        3. kaasuläpän asentoanturi
        4. lambda-anturi
        5. ilmamassamittari

        Jos noiden vaihtamisella ei olisi vaikutusta asiaan, olisi varmaan pakko vaihtaa se katalysaattori. Tuo vaan taitaa maksaa satoja euroja...

        Vanhat anturit tuppaa "vaeltamaan" jonkun verran mittausaluleellan. Omassa vanhassa autossani oli mm. moottorin lämpötila-anturi muuttanut 20% arvostaan. Noista ei tule mitään vikakoodia, kun muutos todellisesta toimintapisteestä on sangen pieni, mutta se voi vaikuttaa moottorin ohjaukseen paljonkin.

        Olen nähnyt miten erääseen japanilaisautoon vaihdettiin joka katsastukseen uusi esikatalysaattori. Se toimi hetken ja sitten alkoi moottorin valo syttymään. Vikahan ei oikeasti ollut katalysaattorissa vaan moottorin väärässä seoksessa, mutta uusi katalysaattori sai pienen hetken pelkistettyä sitä vääränkin seoksen pakokaasua.

        Pakko lisätä vielä kun tuli mieleen, että vaikuttaahan suuttimienkin kunto siihen, miten moottori käy.

        Eli jos suuttimet ruiskuttaa ihan "vesipyssynä" niin eihän se seos voi ihan optimi olla.

        Suuttimista pitäisi siis tulla hienojakoista sumua, mutta ainakin omien kokemusten perusteella, vanhoja autoja kun on joutunut rassaamaan, niin likaantuneet ja/tai vanhat suuttimet tuppaa ruiskuttamaan kuin vesipyssy.

        Suuttimissa on myös o-renkaat jotka vuotaessaan, laskevat ilmaa imupuolelle.

        Paljon on vikamahdollisuuksia kyllä... Sinnikkyyttä tarvitaan jos noita meinaa selvittää. Oman autoni kanssa taistelin muistaakseni pari - kolme vuotta.

        Kun kaikki anturit ja imupuolen tiivisteet oli vaihdettu, puola vaihdettu ja suuttimet huollettu niin auto alkoi toimimaan kuten pitääkin.

        Ainiin, olihan siellä johtosarjassakin muutama huono liitos...
        Ikääntyminen ei tee hyvää autollekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko lisätä vielä kun tuli mieleen, että vaikuttaahan suuttimienkin kunto siihen, miten moottori käy.

        Eli jos suuttimet ruiskuttaa ihan "vesipyssynä" niin eihän se seos voi ihan optimi olla.

        Suuttimista pitäisi siis tulla hienojakoista sumua, mutta ainakin omien kokemusten perusteella, vanhoja autoja kun on joutunut rassaamaan, niin likaantuneet ja/tai vanhat suuttimet tuppaa ruiskuttamaan kuin vesipyssy.

        Suuttimissa on myös o-renkaat jotka vuotaessaan, laskevat ilmaa imupuolelle.

        Paljon on vikamahdollisuuksia kyllä... Sinnikkyyttä tarvitaan jos noita meinaa selvittää. Oman autoni kanssa taistelin muistaakseni pari - kolme vuotta.

        Kun kaikki anturit ja imupuolen tiivisteet oli vaihdettu, puola vaihdettu ja suuttimet huollettu niin auto alkoi toimimaan kuten pitääkin.

        Ainiin, olihan siellä johtosarjassakin muutama huono liitos...
        Ikääntyminen ei tee hyvää autollekaan.

        Kiitos viesteistäsi, ensi viikolla alan tutkimaan autoa. Teen tilannepäivitystä miten homma etenee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5294
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4478
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2591
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2274
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2018
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1968
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1617
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1551
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1297
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1204
    Aihe