Volvon tuntimittari

KAD32

Kauden viime metreillä veneeni kierrosluku-/tuntimittari alkoi temppuilla ja lopulta nestekidenäyttöinen tuntimittari pimeni tyystin. Huoltomies kertoi, että pimeni lopullisesti ja on jossain määrin jopa Volvon tyyppivika. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Menikö mittari uusiksi, á 280 euroa?

15

2736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hesfu

      Koeta seuraavaa (toimii KAD42P digitaalisessa):
      1. sammuta kone ja koneen päävirta pääkytkimestä,
      2. paina sitten reset -nappulaa moottorin päällä,
      3. pistä moottorin virta päälle pääkytkimestä, ja käynnistä kone, käytä lämpimäksi,
      4. paina sitten taas samaa reset -nappulaa moottorin päällä,
      5. anna kierroksia vähän kerrallaan niin, että
      kompressori kytkeytyy esim. 1600 rpm - ei liikaa.
      Nyt sen mittarin lukemat pitäis näkyä.
      Näin oma mittarini on herännyt henkiin joskus uutena kauan sitten.

      • Andee

        Siis mihin tuo "resetointi" perustuu?
        Omaan tamd42:seen tuli sama vika viikolla, kun ajoin sitä ylösotettavaksi. Tai siis tunnit ei näy ja digiosassa pomppii pixeleitä sinne tänne ... Vai 280€ "ainoastaan" ihmeen halvalla pääsee :(


      • hesfu
        Andee kirjoitti:

        Siis mihin tuo "resetointi" perustuu?
        Omaan tamd42:seen tuli sama vika viikolla, kun ajoin sitä ylösotettavaksi. Tai siis tunnit ei näy ja digiosassa pomppii pixeleitä sinne tänne ... Vai 280€ "ainoastaan" ihmeen halvalla pääsee :(

        Kun painaa moottorin päällä olevan mustan laatikon Reset-nappulaa takaa eteenpäin,
        koneen ohjauslogiikka jotenkin resetoituu eli saa jotenkin kelvollisemmat alkuarvot.
        Sama pitäisi toimia myös TAMD42:ssa.


    • viesti vdo:mittarista.
      ei koneen "sähkölaatikossa" logiikoita ole reset on autom. sulakkeen kuittaus, jos vaikka kaikki mittarit pimenee,ei erottele eri mittareita.

      • hesfu

        Sitä kutsutaan maailmalla yleisesti reset:ksi.
        Alla lainaus:
        "Never once in all that time did the KAD 42 engines let me down. Oh, I broke a steering hose once, had some trouble with an electrical reset once, and a bad tilt selenoid another time. Oh yes,a bad oil filter had me baffled for a couple of days once.. We replaced the stern drives at 1800 hours (recommended by Volvo) as you may recall, but that was it."


    • AD31

      Mulle teki AD31:n mekaaninen (siis sellaiset pyörivät kiekot) saman tempun kesällä. Otin selvää korjausmahdollisuuksista ja purkaamoiden mittarivalikoimista. Aika huonoa oli kummassakin. Uuden mittarin hinta nosti tukan pystyyn.

      No, noin kymmenen tunnin tauon jälkeen mittari heräsi uudelleen henkiin ja on toiminut moitteettomasti sen jälkeen.

      Ota näistä selvää.

      En tiedä voiko digitaalisessa maailmassa kokea vastaavia ihmeitä.

      • hesfu

        Samalla tavalla toimi KAD42 digitaalinen,
        kun sammutin, käynnistin ja resetoin sen automaatisulakkeen yllä kuvatulla tavalla.
        Sen jälkeen mittari on minullakin toiminut moitteetta.


    • täälläkin

      Ostin tässä syksyllä TAMD31P:llä varustetun veneen jossa tuo mittari on mykkä. Edellinen omistaja oli asentanut erillisen pikku analogisen Hobbs-mittarin hoitamaan hommaa kun tuo Pentan oma on liian kallis. Korjaaminen ei kuulemma onnistu.

      • AD31

        Samaa viestiä mullekin kerrottiin, että korjaaminen ei onnistu / siitä ei ole hyviä kokemuksia.

        Tätä on aika vaikea ymmärtää. Se on kai VDO:n mittari ja sille merkille on ihan erikoistuneita mittarikorjaamoja. Miten niin sitä ei voisi korjata? Ihmisen tekemä laitehan se on. Eikä toimi ydinvoimalla tai kvanttimoottoreilla.

        Ettei vaan ole Volvon pelotteluja, jotta uuden mittarin kauppa lutviutuisi paremmin...


      • ongelma mullakin
        AD31 kirjoitti:

        Samaa viestiä mullekin kerrottiin, että korjaaminen ei onnistu / siitä ei ole hyviä kokemuksia.

        Tätä on aika vaikea ymmärtää. Se on kai VDO:n mittari ja sille merkille on ihan erikoistuneita mittarikorjaamoja. Miten niin sitä ei voisi korjata? Ihmisen tekemä laitehan se on. Eikä toimi ydinvoimalla tai kvanttimoottoreilla.

        Ettei vaan ole Volvon pelotteluja, jotta uuden mittarin kauppa lutviutuisi paremmin...

        Missä tuo reset nappi sijaitsee? Voisin kokeilla tätä ensin kun uusi mittari maksaa sen 300€...

        Jossain kytkentä kotelossa? Onko kannen alla vai ihan näkösällä? En ole ennen huomannut. Pitänee ilalla veneenlaskun yhteydessä kokeilla.


      • ongelma mullakin
        ongelma mullakin kirjoitti:

        Missä tuo reset nappi sijaitsee? Voisin kokeilla tätä ensin kun uusi mittari maksaa sen 300€...

        Jossain kytkentä kotelossa? Onko kannen alla vai ihan näkösällä? En ole ennen huomannut. Pitänee ilalla veneenlaskun yhteydessä kokeilla.

        Niin ja kyseessä kad43, mutta eikös se ole sama kuin kad42? Vain kompressori lisähuolena 42:een verrattuna.


      • tietäjiä?
        ongelma mullakin kirjoitti:

        Niin ja kyseessä kad43, mutta eikös se ole sama kuin kad42? Vain kompressori lisähuolena 42:een verrattuna.

        Ei kukaan osaa neuvoa aiheessa?


      • Osaa osaa, YT Hesfu
        ongelma mullakin kirjoitti:

        Niin ja kyseessä kad43, mutta eikös se ole sama kuin kad42? Vain kompressori lisähuolena 42:een verrattuna.

        KAD42:ssa ja KAD32:ssa ainakin on myös kompressori.
        Musta reset-nappula löytyy koneen mustasta laatikosta,
        ja sitä painetaan paksun kaapelin viereiseltä sivulta takaa eteenpäin.
        YT Hesfu

        "Koeta seuraavaa (toimii KAD42P digitaalisessa):
        1. sammuta kone ja koneen päävirta pääkytkimestä,
        2. paina sitten reset -nappulaa moottorin päällä,
        3. pistä moottorin virta päälle pääkytkimestä, ja käynnistä kone, käytä lämpimäksi,
        4. paina sitten taas samaa reset -nappulaa moottorin päällä,
        5. anna kierroksia vähän kerrallaan niin, että
        kompressori kytkeytyy esim. 1600 rpm - ei liikaa.
        Nyt sen mittarin lukemat pitäis näkyä.
        Näin oma mittarini on herännyt henkiin joskus uutena kauan sitten. "


      • KAD44
        Osaa osaa, YT Hesfu kirjoitti:

        KAD42:ssa ja KAD32:ssa ainakin on myös kompressori.
        Musta reset-nappula löytyy koneen mustasta laatikosta,
        ja sitä painetaan paksun kaapelin viereiseltä sivulta takaa eteenpäin.
        YT Hesfu

        "Koeta seuraavaa (toimii KAD42P digitaalisessa):
        1. sammuta kone ja koneen päävirta pääkytkimestä,
        2. paina sitten reset -nappulaa moottorin päällä,
        3. pistä moottorin virta päälle pääkytkimestä, ja käynnistä kone, käytä lämpimäksi,
        4. paina sitten taas samaa reset -nappulaa moottorin päällä,
        5. anna kierroksia vähän kerrallaan niin, että
        kompressori kytkeytyy esim. 1600 rpm - ei liikaa.
        Nyt sen mittarin lukemat pitäis näkyä.
        Näin oma mittarini on herännyt henkiin joskus uutena kauan sitten. "

        Mulla on ollut samoja oireita. Neuvoivat pitämään mittarivalot myös päivällä päällä, koska ne kehittävät lämpöä ja vähentävät kosteuden vaikutuksia. Nyt taa mittari on toiminut itsestään moitteetta. KAHA oy:llä on aikoinaan ollut pätevä VDO mittareiden huolto Ansatiellä Vantaalla. Sieltä voisi kysyä vieläkö he huoltavat moista laitetta. Tuo on tosiaan tyyppivika Volvon mittarissa. Mitä tulee tuohon automaattisulakkeen (sijaitsee koneen päällä releboxissa) reset ominaisuuksiin epäilen asiaa ja se selviää kun tutkii koneen sähköjen piirustuksia. Olisiko käynyt niin että se "paksu" kaapeli on ollut huonolla kosketuksella ja kun olet painellut tuota "reset" näppäintä niin kosketus on palanut. Tuon kaapelin kautta nimittäin kaikki tieto menee mittaristolle. Usein käy niin että häärätessä ahtaassa konehuoneessa voi esim jalalla potkaista tuota kaapelia jolloin sen liittimen lukitus rengas voi murtua ja kosketus releboxiin tulee epävarmaksi. Kokemusta on tuollaisesta viasta. Uuden lukitusrenkaan saa liittimeen parilla eurolla Pencentrasta ja sen voi työntää helposti etukautta paikoilleen. Mukavaa kesää......


    • Matkaveneilijä

      Sama vamma. Kun virtakytkintä kääntelin edestakaisin, niin välillä tuli numerot hyvin näkyviin. Ilmeisesti virtalukossa vikaa sen osalta. Kun tuossa ajelin, niin näin hyvin hyvin himmeästi polaroid-laseilla numerot. Ja laskuri ilmeisesti toimii, mutta näyttö ei. Se taas viittaa kontaktihäiriöön itse lcd-näytössä.

      Vaihdan pyyhkeitten paikkaa vessassa, jos vaikka auttais ;-)

      Otan joku päivä irti ja puran osiin. Eiköhän se käyntisavu sieltä löydy. Pitää muistaa hakea purkillinen varasavua ja pussillinen kipinöitä, jos ne sattuu karkaamaan...

      Mutta kokeilen myös resetti-juttua, kun ei siinä mitään menetäkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7151
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4721
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4697
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3859
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3788
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      215
      3748
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3333
    8. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      51
      2711
    9. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      37
      2594
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      38
      2289
    Aihe