Oulun yliopiston tenttikäytäntö

laillistako?

Onko aivan pykälien mukaab toimittu, kun Oulun yliopistossa opiskelijoiden arvosanat asetetaan nimellä tiedekuntien ilmoitustauluille. Eikö asiassa tulisi toimia esimerkiksi siten, että arvosanat asetettaisiin jonkun koodinumeron tms alle?

Toimitaanko tällä tavoin kaikkialla?

15

1645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelija2

No, onpas kauheaa! Tämä sama hirveä käytäntö on myös Helsingin yliopistossa.

• HY opiskelija

Kyllä meilläkin ainakin täällä maatalous-metsätieteellisessä ilmoitetaan arvosanat ja tenttien pisteet ilmoitustaululla nimien kanssa. Toisaalta hyväkin, niin opiskelumotivaatio kasvaa ;) Vaikkakin ei se ole ainakaan minua estänyt saamasta ykkösiä tai kakkosia.

• No voi jessus, jos motivaatio on kiinni siitä että muut näkevät arvosanasi, niin herää kysymys, miten riippuvainen olet toisten ihmisten mielipiteistä jne. ylipäätänsä?? Käytäntö sinänsä ei ole laillinen.

• useaan kertaan

Yliopistolla ollaan kuitenkin sitä mieltä, että asian pohtiminen ja siitä päättäminen vie vähintään kymmenen vuotta.

• vast556

Minä en kyllä näe asiassa mitään ongelmaa. Mikä tuossa käytännössä nyt niin laitonta olisi? Kyllähän netissäkin ilmoitetaan nimi, mm. avoimen yliopiston tuloksissa. Liittyykö tämä teidän mielestä kunnianloukkaukseen, jos joku saa ykkösen? Miten suu sitten pannaan, kun joku saakin viitosen?

Miettikää nyt vähän. Jos korjaisitte itse tentin yliopistolla, niin on kai se nimilista helpompi tehdä kuin esim. lista opiskelijanumeroista.

Kaikenlaisia kysymyksiä sitä saa lukea kun vanhaksi elää. :D

• tainneet jäädä väliin..
        vast556 kirjoitti:

Minä en kyllä näe asiassa mitään ongelmaa. Mikä tuossa käytännössä nyt niin laitonta olisi? Kyllähän netissäkin ilmoitetaan nimi, mm. avoimen yliopiston tuloksissa. Liittyykö tämä teidän mielestä kunnianloukkaukseen, jos joku saa ykkösen? Miten suu sitten pannaan, kun joku saakin viitosen?

Miettikää nyt vähän. Jos korjaisitte itse tentin yliopistolla, niin on kai se nimilista helpompi tehdä kuin esim. lista opiskelijanumeroista.

Kaikenlaisia kysymyksiä sitä saa lukea kun vanhaksi elää. :D

Ei, kyse ei todellakaan ole kunnianloukkauksesta.

Vaan tietosuojasta. Lähtökohtaisesti viranomaisen, kuten yliopiston, hallussa olevat asiakirjat ovat julkisia. Aivan kuten kuntakin julkaisee rakennuslupapäätökset ilmoitustaululla ja netissä.

En kyllä osaa suoraan sanoa, että miksi nimen ja tuloksen julkaiseminen ilmoitustaululla olisi lainvastaista.

Esim. Turun yliopistossa ilmoitustaululla on nimi arvosana. Netistä ei löydy nimiä, vaan opiskelijanro ja arvosana. Nimiä ja opiskelijanroita ei löydy mistään yhdessä.

Halutessaan opiskelija voi kieltää tulostensa ilmoittamisen kansliaan tehtävällä ilmoituksella.

• vast556
        tainneet jäädä väliin.. kirjoitti:

Ei, kyse ei todellakaan ole kunnianloukkauksesta.

Vaan tietosuojasta. Lähtökohtaisesti viranomaisen, kuten yliopiston, hallussa olevat asiakirjat ovat julkisia. Aivan kuten kuntakin julkaisee rakennuslupapäätökset ilmoitustaululla ja netissä.

En kyllä osaa suoraan sanoa, että miksi nimen ja tuloksen julkaiseminen ilmoitustaululla olisi lainvastaista.

Esim. Turun yliopistossa ilmoitustaululla on nimi arvosana. Netistä ei löydy nimiä, vaan opiskelijanro ja arvosana. Nimiä ja opiskelijanroita ei löydy mistään yhdessä.

Halutessaan opiskelija voi kieltää tulostensa ilmoittamisen kansliaan tehtävällä ilmoituksella.

Tuo kunnianloukkaus oli tietty pelkkä vitsi. Ei nyt pidä jokaista sanaa lukea suurennuslasin kanssa.

Tietosuojasta puheenollen: tärkeintä mielestäni on, että ilmoitustaululla ei ole henkilötunnuksia.

Niin, varmaan voi kieltää nimen kirjoittamisen ilmoitustaululle, mutta varmaan pitäisi muistaa sitten kirjoittaa joka tenttiin, että tulosta ei saa laittaa seinälle. Muuten on kyllä hankalaa, jos täytyy toimistosta tarkastaa, kenen tietoja ei saa julkaista.

Ainakin Helsingin yliopistossa on weboodi-sivusto, jossa voi lukea vain omat arvosanat. Eli periaatteessa yksinkertaista varmaan olisi, jos tulokset tulisivat vain sinne, joten ei tarvitsisi enää pohtia tätä huippukysymystä ... Hankala puoli on vain se, että joskus tentitään osatenttejä, jolloin osatenttiarvosana ei tule rekisteriin. Kyllä on vaikeeta. :D

• Kylteri

Kyllä tuo menettely on laiton. Arvosanat pitäisi julkaista taululla esimerkiksi opiskelijanumeroiden, ei nimien, kanssa.

Suurimmassa osassa yliopistoja käsittääkseni ei julkaista nimiä yhdessä arvosanojen kanssa.

• ______________________

Kysymys on periaatteesta. Itse tiedän, että on mukava katsella toisten saamia numeroita talululta ja vertailla omiin, mutta en haluaisi, että juuri minun numeroani tuijotettaisiin.

Periaatteessa tällainen menettely on laitonta. Joissain yliopistoissa arvosanat piilotetaan opiskelijanumeron taakse. Tietysti on helpompi korjata nimellisiä papereita, mutta niin moni muukin asia olisi helpompaa juuri toisella tavalla. Yliopistojen pitäisi hankkia viivakoodinlukijat, jolloin jokainen opiskelija kirjoittaisi kokeeseen oman nimensä ja asettaisi liitteeksi oman viivakoodinsa.

• kuis.

"Periaatteessa tällainen menettely on laitonta."

Tätä täällä hoetaan, mutta osaisiko joku jopa perustella väitteen? Itselleni ei ole tullut pieneen mieleen, että tuossa mitään laitonta olisi, enkä usko että onkaan.

Henkilön nimeä ja opiskelijanumeroa ei saa ilmoittaa niin, että ne voidaan yhdistää. Muuten käsittääkseni on yhdentekevää onko taululla nimi vai opnro.

• Njeee

Meillä TTY:lla ilmoitetaan pelkät opiskelijanumerot tenttitulosten
      yhteydessä. Minusta se on ihan fiksu käytäntö, kun kaikki eivät
      kuitenkaan halua tenttituloksiaan muiden nähtäville.

Kyllähän jokaisen täytyy oma opiskelijanumeronsa muistaa,
      joten yhtä helposti ne omat tulokset saa tarkastettua.

• :):)

Sama homma Kuopiossa, ei kai tuo mitenkään vaarallista ole?

Ei enää olla missään lastentarhassa, jossa kilpaillaan siitä kenen auto kulkee kovimpaan tai kenellä on kaunein nukke.
      Itsensä kanssa pitäisi itse kunkin kilpailla.
      Ei muiden, eikä siis muiden tuloksilla pitäisi olla mitään merkitystä.

Luoja.

• totuus asiasta

Olen kuullut, että kyseisessä oppilaitoksessa tenttien tulokset ja kurssien arvosanat julistetaan niin salaiseksi, ettei niitä tiedä vastaisuudessa edes opiskelija tai kurssin pitäjä, vaan ne tallennetaan tietohallinnon syövereihin.

Tosin käsittääkseni myös opiskelijan etu on, että arvosanat ja opintosuoritukset olisivat mahdollisimman julkisia, sillä tämä estää tehokkaasti korruption ja kaikenlaisen muunkin vedätyksen.

• hum.tdk

Ainakin humanistisessa tiedekunnassa siirrytään ensi vuoden alusta käytäntöön, jossa tenntituloksia ei ilmoiteta nimellä vaan opiskleijanumerolla. Itse en kyllä ymmärrä, miksi nimen ilmoittaminen tenttituloksen yhteydessä on niin paha asia... Mutta valitusten suuresta määrästä johtuen toimintatapa siis muuttuu vuoden 2007 alusta lähtien.

• ....kkkk...

Jyväskylässä tulee ainakin nimellä ja hyvä niin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6475
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      656
      2757
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1239
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1185
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      91
      1174
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1113
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1100
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      275
      1088
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      71
      985
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      229