Tuli käytyä pikavisiitillä lapissa. Perjantaina todella paskassa kelissä pohjoiseen ja sunnuntaina takasin. Ajokkina 2.0 sxt. Auto toimi hyvin ja hakkapeliitta 5:set myös. Keskikulutus oli ilahduttava 7,6 l/100km. Auto tuntui pykälää isommalta ja erittäin turvalliselta olosuhteista riippumatta. Sunnuntaina oli -18 astetta pakkasta ja auto starttasi kuin palmun alta ja lämpeni nopeasti eli ei valittamista talviominaisuuksissa. En oikein ymmärrä mistä lehdet repii testituloksensa, mutta toisaalta en ole kaikkia kilpailijoita ajanut. Minusta auto on parempi kuin TM ja Tuulilasi yrittää vakuuttaa. Varsinkin tuulilasin testi oli rimanalitus. Mistäköhän se 14 l/100km kaupunkikulutuskin revittiin, minulla kaupungissa mennyt alle 9. On kyllä meikäläisen usko lehtien testeihin mennyt lopullisesti.
2000 km 3vrk
15
2948
Vastaukset
- reksa
Höpö höpö. Noin iso auto ei alle yhdeksällä kaupungissa kulje. Olipa merkki mikä tahansa.
Yhdeksään voi päästä, jos valtaosa ajamisesta koostuu ideaalista 60 nopeudella ajettavista asuinalue ym. isoista taajamaväylistä.
Oikea keskustapyöritys syö väkisin reilun kympin. Tuo 14 litraa satasella on aika lähellä sitä mitä esim. 2,0 Mondeo tai Avensis syö.
Siinä varmaankin hämää se, että 100 kilometriä keskusta-ajoa on todella pitkä pätkä. Niinpä tavallisessa ajossa "kaupunkiajo" sisältääkin reilusti enemmän sitä tasaista ja taloudellista ajoa isommilla kaupunkiväylillä.- Tulituli
Okei, minun kaupunkiajo sisältää kyllä aika paljon juuri tätä "taajama-ajoa". Voi olla että ajattelin väärin. Uskon kyllä että tuulilasin testaaja saa 14 menemään, mutta kyllä pitää yrittää parhaansa.
- Tulituli
Tulituli kirjoitti:
Okei, minun kaupunkiajo sisältää kyllä aika paljon juuri tätä "taajama-ajoa". Voi olla että ajattelin väärin. Uskon kyllä että tuulilasin testaaja saa 14 menemään, mutta kyllä pitää yrittää parhaansa.
Ja vielä se, että entinen autoni Nissan Primera 2.0 CVT vm.2000 vei samassa käytössä 11 l/100km
- CaliberCVT
Tulituli kirjoitti:
Ja vielä se, että entinen autoni Nissan Primera 2.0 CVT vm.2000 vei samassa käytössä 11 l/100km
Onnittelut Tulituli. Vaihto hyvästä hieman parempaan. Mulla oli juuri samanikäinen Primera 2,0 CVT M-6 laatikolla. Kulutus Caliberiin verrattuna oli samaa luokkaa ehkä hieman isompikin jopa paikoitellen, tosin sillä tuli päästeltyä reippaammin maantiellä. Vaihteisto piti kierrokset hieman alempana samoilla nopeuksilla.
- SXT
Tärkeintä että itse olet tyytäväinen autoosi viis testituloksista. Ainoa mikä todella nypyttää on surkea valoteho. Varsinkin märällä asvaltilla iltamyöhään tuntuu että valoja ei olisi ollenkaan. Sumarit hiukan auttaisivat mutta ei kehtaa ajaa päällä. Miten muuten tuo renkaiden melu noilla nastoilla?
- Lefa
Ei sumareita kannata käyttää ellei ihan oikeasti ole SUMU. Ne valaisevat kirkkaasti lyhyen alueen, jolloin silmien kyky nähdä kauempana oleva ajovalojen valaisema himmeämpi alue heikkenee. Paitsi tietysti jos ajelee kävelynopeutta, jolloin sumareitten kantama riittää. Niin, tai tietysti jos ajovalojen kantama on heikompi kuin sumareitten, mikä olisikin jo melkoinen saavutus.
- mitäs muista
Turha noista autolehtien testeistä on mieltään pahoittaa. Varsinkin ne testaajien henkilökohtaisiin perustuvat arviot voi unohtaa ja olla itse toista mieltä.
Testeistä kannattaa ottaa vakavasti kaikki ne asiat, joita voidaan mitata kiistattomasti. Valojen kantama on juuri sellainen, samoin jarrutusmatka ym. - Tulituli
Rengasmelu on kyllä aika kova, siihen on kai vaan totuttava.
- Croma
Tulituli kirjoitti:
Rengasmelu on kyllä aika kova, siihen on kai vaan totuttava.
totu!!
Siksi ostinkin auton, jossa sitä kiusaa ei ole. Ja eikä halvan muovin tunnelmaa muutenkaan... - fänä
Croma kirjoitti:
totu!!
Siksi ostinkin auton, jossa sitä kiusaa ei ole. Ja eikä halvan muovin tunnelmaa muutenkaan...Onnee vaa sullekin...
- heheheheheeeeee
Croma kirjoitti:
totu!!
Siksi ostinkin auton, jossa sitä kiusaa ei ole. Ja eikä halvan muovin tunnelmaa muutenkaan...Ajovalon testissä cromasta sanotaan mm.
- Croman kori on perusidealtaan samantyyppinen kuin Opel Signumissa, joka poistui Suomen markkinoilta vähäisen myynnin takia.
- Ulkonäkö on useammankin arvioijan mukaan poikkeuksellisen mitäänsanomaton. Uuden Punton linjakkuudesta ei ole jälkeäkään.
- Etuistuimien muotoilu ei ole täysin onnistunut. Toppauksissa on voimakkaita muotoja, jotka tuntuvat vaatteiden läpi ja istuinosa on lyhyehkö.
-Korkeilla moottorin kierroksilla tulee esille Opel-moottorien tuttu karkea ääni.
- Verhoilukangas tosin ei ole kaikkein laadukkainta materiaalia.
- Jarruissa on turhaa terävyyttä, josta useimmissa autoissa on viime vuosina päästy eroon.
-On oikeastaan yllättävää, että Croma nähdään Suomessa. Maahantuoja on pitänyt äärimmäisen suppeaa tuontimallistoa, mutta ilmeisesti hintaneuvotteluissa päästiin tällä kerralla niin hyvään tulokseen, että tuonti päätettiin aloittaa. Halpa Croma nimittäin on. Aivan toinen kysymys on sitten se, kuka Croman ostaa. Lähinnä tulee mieleen työsuhdeautoilija, jolla hintarajana on 30 000 euroa varusteineen.
- Omalla rahalla ostavan kannalta ongelmana on se, että ennustettava jälleenmyyntiarvo on surkea, jolloin hintaedun menettää myytäessä.
- Valitettavasti vain ulkokuoren osalta budjetti on ollut liian tiukalla. Myös tavaratilaa olisi voinut mitoittaa hieman runsaammin.
Tuulilasin testissä taasen kommentoitiin mm:
-Torinossa puhalletaan hiillokseen uutta tulta. Alfa 159 ja Fiat Grande Punto lupaavat jo lämpöä italialaismerkin ystäville, mutta ennen näitä esitelty Croma jättää osittain kylmäksi.
Onko nimi enne? Fiatin ylemmän keskiluokan tuote kurottaa Stilon yläpuolelle ja tavoittelee lisää asiakkaita Italian suuntaan. Kaava ei ole uusi – eikä valitettavasti Fiatin kohdalla kovin menestyksekäs.
Fiatin tietotaito on aina ollut pikkuautoissa, mutta isommissa kokoluokissa saavutukset ovat jääneet vähäisiksi. Uusi Croma ei muuta tilannetta. Kilpailu on kovaa, eikä Croma esittele mitään maata mullistavaa.
- Croman olemus on äkkiseltään hieman kömpelö. Syyllisenä ei voi pitää pelkästään muotoilusta vastaavaa Giugiaroa. Isompi ongelma on, ettei Croma itsekään tiedä, mikä se on.
-Kokonaisuus ei ole varsinaisesti vanhahtava, muttei muotoja voi kovin moderneiksikaan kehua.
-Kori sijaitsee hieman tavallista korkeammalla, joten Croma kallistelee mutkiin reippaammin ajettaessa selvästi. Tämä vähentää suurimpia menohaluja. Ohjaus on Fiatille tyypillisesti alhaisissa nopeuksissa turhan kevyt, ja tunto jää etäiseksi. Tilanne paranee vauhdin myötä, mutta ajettavuus ei nouse missään vaiheessa kovin dynaamiselle tasolle.
Kyl määkin epätoivone joskus oon ollu mut koskaan en niin epätoivonen et fiiatin olisin ostamaan menny.
- Dodge__man
Mukava kuulla, että reissu meni hyvin. Minulla on omassa 2L SXT CVT Caliberissa vasta 500 km takana. Auto tuntuu erittäin hyvältä ajaa. Olin yllättynyt miten Caliber kiihtyy 80-120 alueella. Ohittelu käy todella jouheasti ja Caliberin tehot tuntuvat pääsevän oikeuksiinsa. Liikkeelle auto lähtee vähän tahmeasti. Jokatapauksessa loistava paketti ja kerrankin tuntuu, että autossa viihtyy vähän liiankin hyvin.
- keikka caliber 1,8:lla
Viikonloppuna heitin reilut 600 km 1,8 caliberilla, keskikulutus maatieajossa 6,7 reippaalla ajolla.
Alla tuliterät nokialaiset nastoilla, yllättävän hiljaiset.
Kulki mukavasti, ohituksissakin.
Ei valittamista. - aikaa kaksi viikkoa
Olen autooni tyytyväinen. Ajanut olen pääasiassa työmatka-ajoa pääväylillä n.3000km ja mittasin kulutukseksi 7,1/100km. Lämmityslaite on tehokas. Automaattilaatikko mersumaisen yllätyksetön. Kulku on nastarenkaista huolimatta äänetöntä ja istuu tiessä vavahtelematta suuntaan tai toiseen. Jos pitäisi yhdellä sanalla kuvailla autoni ajo-ominaisuuksia tiellä, niin sanoisin "junamainen". Koska kyseessä on elegance-varustelu on mukana kaikkea kivaa pikkusälää mitä ilmankin voisi elää. Tosin sitä aitoa jalopuuta ei dekoraatiossa mikään voita.
Ai niin. Autoni on Mercedes-Benz 220 CDI ja vuosimallia 1997 ja kilometrejäkin sen verran jo takana, että 90% saman verran ajetuista nissaneista on jo paalaamossa.
Ai miksi kirjoitan tästä tänne? Hmm. Muistatteko kun vuorikiipeilijältä kysyttiin, että miksi kiipesi sille pirun korkealle vuorelle? Mattinykäsmäisesti vuorikiipeilijä vastasi;"ko se nyppylä oli siinä".- calibeerit
Ainahan no vanhojen taksimersujen kuskit on lohduttautuneet sillä, että oli se joskus uutena tosi kallis ja hieno..
Ykskin tuttu ihaili mersunsa jalopuulistoja samalla kun takaluukun reunat oli samanväriset.. ruosteesta. Olipa kaunista katseltavaa.
Sit kun vielä ihan piruuttaan vähän kehui sitä sen autoa, niin tyyppi oli kymppitonnin arvoisen sotaratsunsa kanssa onnen kukkuloilla.. Heh..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406953
- 323918
- 453300
- 402909
- 162672
- 372228
- 162176
- 412123
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482057- 392000