Mikä oli ns.Pykälälaiva -60 luvulla

maakrapu

Muistan -60 luvulla kerrotun radiouutisissa ja lehdissä rahtilaivojen onnettomuuksista ja silloin mainittiin että kyseessä oli "pykälälaiva" ja ne tuntuivat olevan onnettomuusalttiimpia kuin jotkut muut alustyypit.

Mikä oli tuo pykälälaiva?

14

2610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sotakamaa

      En tiedä mutta valmistautuessaan Euroopan maihinnousuun länsiliittolaiset rakensivat pikavauhtia sotarahtialuksia USA:n itärannikon telakoilla , joilla sitten rahdattiin sotamateriaalia Eurooppaan ja rauhan tultua niitä ehkä rakennettiin vielä lisää tuomaan apua eurooppaan.
      Ehkä -50-60 luvulla noita aluksia oli myynnissä paljonkin (hmmm. jopa tuhatkunta, joita siviilivarustamot ostivat siviilirahtiliikenteeseen halvalla ja vain pienin muutoksin ja uudelleen maalattuina.
      Ehkä nuo laivat eivät olleet kovinkaan vakaita siviilirahdilla lastattuina, ja niin niille sattui myös väärilastattuina palvon havereita.

      • Maatruusu

        Nopeasti rakennetut jenkkipaatit olivat libertyjä. Niitä seilasi Suomenkin lipun alla. Tunnetuimpia lienevät olleet Paulinin isot rohjut, esim. Verna Paulin.
        Pykälälaivat olivat Itämeren liikenteen persveivareita. Kävihän ne kyllä Pohjanmeren puolellakin.


    • vahtijärjestelyt

      4-4-vahtia.

    • kansanvälinen sopimus

      joka sääteli aluksen käyttöä jne.Laiva rakennettiin kokoon bruttovetoisuus on niukasti alle 500 rekisteritonnia.Kantavuus ylittää tuhat painotonnia.Tämä on laivanrakentajien kehittämä alustyyppi jolla saadaan jonkun sopimuksen mukaan palkat,miehitys ja työaika sopivaksi.(eräitä yleissopimuksia palkasta ja työajasta ei sovelleta niihin).Ainakin v.1962 moottorilaiva Vaasa bruttovetoisuus 499 rekisteritonnia lastauskyky 1917 tonnia.Samoin mm.1961 effoan m/s vikla oli pykälälaiva.Muitakin oli.Ei pidä sotkea toisen maailmansodan laivanrakennusta pykälälaivoihin.Amerikkalainen suurteollisuusmies Henry J.Kaiser organisoi Rooseveltin käskystä yksinkertaisen laivanmallin joka oli nopea rakentaa.n,2600 Liberty ja n.560 Vigtory tyypin laivaa.Se on eri tarina!

      • kohdalleen

        Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
        Ps. Se on Victory- tyyppi


      • Epä Asiallinen
        kohdalleen kirjoitti:

        Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
        Ps. Se on Victory- tyyppi

        vastaamatta ensi kerralla - viisaille.

        -4-4-vahtia pykäläpaatissa-


      • Epäselvää..
        kohdalleen kirjoitti:

        Aika hyvin: Jo kolmas vastaus oli asiallinen ja oikea.
        Ps. Se on Victory- tyyppi

        No kun tuota vastausta muokkasin niin pohdiskelin omaa merimiesuraani.Se alkoi 60-luvun puolessa välissä moottoriava Stavoksella.En tiedä oliko se pykälälaiva.Ehkä aika lähellä sitä.Parhaiten jäi työaika mieleeni joka oli 4-4 4-4 ja 6-6 vahti. Ilman merimieskoulutusta sen aikuisten merimiesten kanssa 16 vuotiaana antoi kovan koulutuksen merimies elämään!


    • ainut oikea vastaus

      1/7 normaali tulos "merellä" !!!!

      • ajattelen kuitenkin,,

        pykälälaivan pääsystä Saimaalle.Jos Saimaalla laivan syvyys pitää olla alle 4 metriä niin onko pykäkälaivoilla yleisesti mahdollisuus käydä kanavalla?Toinen kysymys tulee mieleeni.Muistini mukaan uudistetulla Saimaan kanavalla ensimäinen laiva oli Booren oisko no?????Olin erään laivan mukana Ruotsin rannikolla syysmyrskyssä etsimässä tätä merihätään joutunutta laivaa,.Upposi ja vei mukanaan Suomalaisia merimiehiä.Oliko kyseessä pykälälaiva?Muistaakseni laivan kannelle kertynyt jää oli osasyyllinen turmaan?Muistanko asiat oikein?


      • miksi ne tapahtui
        ajattelen kuitenkin,, kirjoitti:

        pykälälaivan pääsystä Saimaalle.Jos Saimaalla laivan syvyys pitää olla alle 4 metriä niin onko pykäkälaivoilla yleisesti mahdollisuus käydä kanavalla?Toinen kysymys tulee mieleeni.Muistini mukaan uudistetulla Saimaan kanavalla ensimäinen laiva oli Booren oisko no?????Olin erään laivan mukana Ruotsin rannikolla syysmyrskyssä etsimässä tätä merihätään joutunutta laivaa,.Upposi ja vei mukanaan Suomalaisia merimiehiä.Oliko kyseessä pykälälaiva?Muistaakseni laivan kannelle kertynyt jää oli osasyyllinen turmaan?Muistanko asiat oikein?

        No olisinkin vaan halunnut tietää, että miksi nuo "pykälälaivat" olivat onnettomuusherkempiä kuin jotkut muut rahtilaivat!?


      • Pykälälaivassa seilannut
        miksi ne tapahtui kirjoitti:

        No olisinkin vaan halunnut tietää, että miksi nuo "pykälälaivat" olivat onnettomuusherkempiä kuin jotkut muut rahtilaivat!?

        Pykälälaiva oli laiva jolla oli kaksi mittakirjaa ja ns. tonnistoluukku, se mahdollisti, esim. Kielin kanavamaksujen kanssa keplottelun. Yleensä ne olivat 499 Tonnin pikkukiuluja. Voisi ajatella, että mitä pienempi laiva, sen arempi myrskyille, muutenhan ne olivat ihan OK.


    • Anonyymi

      Niillä kierrettiin kanavamaksuja!

      • Anonyymi

        Lienee niin, että kierrettiin kanavamaksuja. Mutta ei ollut mitään tekemistä pykälälaivojen kanssa, ainoastaan. Hiukan isommillakin paateilla oli tonnage todistus avoin ja suljettu.

        Tonnisto / tonnage. Rekisteritonni on 100 kuutiojalkaa. Siis tilavuusmitta, ei painomitta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienee niin, että kierrettiin kanavamaksuja. Mutta ei ollut mitään tekemistä pykälälaivojen kanssa, ainoastaan. Hiukan isommillakin paateilla oli tonnage todistus avoin ja suljettu.

        Tonnisto / tonnage. Rekisteritonni on 100 kuutiojalkaa. Siis tilavuusmitta, ei painomitta.

        brt. oli aika simppeli juttu.

        Sen tilalle tuli GT, Gross Tonnage.

        {GT=(0,2+0,02*log(GV))*GV}

        Ihan simppeli juttu :))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7135
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3988
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      50
      3448
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2988
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2216
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2183
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2167
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      44
      2133
    Aihe