Lada 2000TC/1800TC/1600TC

BA3

miten ihmessä sen koneen saisi sinne laitettua
kun startti tulee ohjaushäslingin eteen? kuinka
sen saisi kierrettyä, niin että ratti pyörisi
sujuvasti molempiin suuntiin? entäs kuinka
laittaa jarrut semmoisiksi että pääsisi
katsastuksesta läpi?

14

4850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jone797

      jos keksit niin ilmottele mullekkin.

    • Vaihtoehtoliike

      LADA Fiat TC kone on toimiva ja helposti
      toteutettava yhdistelmä.

      Omat kokemukset ovat 80-luvun lopulta, mutta
      samat periaatteet pätevät ainakin koneen vaihdon
      tekniseen puoleen vieläkin. Nykyisistä
      säädöksistä en ole perillä.

      Vaihdoimme perusLADAn (1200 pyöreälamppuinen)
      väsähtäneen oman koneen tilalle Fiat 125
      Specialin 1,6 TC koneen ja homma sujui sunnilleen
      kuin valssi kesällä.

      Käytimme LADAn vaihteistoa sellaisenaan, jolloin
      tämän vanhan TC-koneen startti jäi pakosarjan
      alle pelkääjän puolella ja imusarja on kuskin
      puolella. Pakoputken alkupään kanssa oli hieman
      askartelua, koska startin, koneenkorvakkeiden ja
      apusimpukan yms. väliin jää aika vähän tilaa.
      Putkenpätkiä ja hitsipilli käteen niin kyllä se
      siitä.

      Fiatin 1,6 TC sopii LADAan helposti paikalleen.
      Ainakin 124 Fiatin koneenkorvakkeet osuvat
      suoraan LADAn etupalkkiin ja samat kumityynyt
      sopivat. Jos on ongelmia korvakkeiden kanssa
      kannatta kokeilla LADAN korvakkeita TC koneeseen.
      1,6 TC sopii LADAn vaihdelaatikkoon siten, että
      kytkinkopasta otetaan n. 1 - 1,5 cm ainetta pois
      kahden ylimmän kiinnityspultin reikien välistä
      ylhäältä keskeltä. Tällä tehdään tilaa Fiatin
      lohkon peräpäässä olevalle kannelle. Kytkinkoppa
      käy muuten sellaisenaan. Starttina voi käyttää
      joko LADAn tai Fiatin starttia. LADAn lienee
      tehokkaampi. Vauhtipyöräksi käy samoin kumpi
      vain, kiinnitys kampiakseliin on samanlainen.
      Kytkimen paineasetelma ja levy ovat myös
      vaihtokelpoisia.

      Jos tuntee tarvetta isompaan askarteluun voi
      tietenkin vaihtaa myös Fiatin vaihteiston, mutta
      siinä ei mielestäni ole järkeä, koska LADAn
      vaihteisto on samanlainen ja kestää tällaisen
      koneenvaihdon hyvin. Jos on ongelmia startin
      paikan kanssa kytkinkopat ovat vaihtokelpoisia
      Fiatin takavetomallein ja LADAn laatikoista,
      joten eiköhän niistä saa sopivan yhdistelmän
      sekoiteltua. Fiateissa on monenlaisia
      kytkinkoppia, startteja on sekä pelkääjän että
      kuskin puolella.

      Kaasuvivuston ja vesiletkujen kanssa on pientä
      askartelua, mutta ei mitään ylivoimaista.

      Käyttökokemukset olivat hyvät, perusladan
      tiuhalla perällä kiihtyvyys oli hyvä ja
      yhdistelmä toimi muutenkin hyvin yhteen. Laulu
      loppui tiukassa kiihdytyksessä pakoventtiilin
      katkeamiseen.... Konevaurion jälkeen ajo jatkui
      Fiatin 1,4 l työntötankokoneen voimin
      koneenvaihdon sujuessa jo rutiinilla.

      Uudemmissa takavetoisten Fiatien TC koneissa
      jotkut asiat voivat olla hiukan erilaisia, mutta
      niiden pitäisi sopia yhtä hyvin LADAn konetilaan.

      1,6 TC:n (110 hv) katsastuksessa ei ollut
      aikanaan ongelmia eikä jarruille tai
      jousitukselle tarvinnut tehdä muutoksia. 1.6 TC
      oli jopa muutaman kilon kevyempi kuin LADAn 1,2
      kone.

      Reippaasti vain askartelemaan ...

    • make

      itselläni on lada 1200s moottorina 2000tc. auto
      on katsastettu 1600tc:lle vaihteistona on
      lada1500:sen 5v ja hyvin tuntuu kestävän vähän
      rankempaakin käyttöä ajettu kohta 30000km ilman
      mitään voimansiirto ongelmia kytkin on 1200:sen
      startti on ladasta moottori korvat on
      ladasta .välitys on 1500:sen jarrut hyväksyttiin
      sellaisinaan katsastuksessa ja hyvin tuntuvat
      riittävän sen verran kovaa on tullu ajettua .

      • tehoja

        ...vaikkapa 2000TC koneeseen ruuvaa vielä ruisku
        turbovehkeet kiinni? Vieläkö on mahdollista irrota
        leima?


      • make
        tehoja kirjoitti:

        ...vaikkapa 2000TC koneeseen ruuvaa vielä ruisku
        turbovehkeet kiinni? Vieläkö on mahdollista irrota
        leima?

        eipä taida tulla leimaa enää siinä vaiheessa.


      • tehoja
        make kirjoitti:

        eipä taida tulla leimaa enää siinä vaiheessa.

        Latukan oman koneen turbotuksen luulisi olevan
        mahdollista?


      • leon
        tehoja kirjoitti:

        Latukan oman koneen turbotuksen luulisi olevan
        mahdollista?

        Konela asensi ladoihin turboja 80-luvulla


      • IHI
        leon kirjoitti:

        Konela asensi ladoihin turboja 80-luvulla

        Konela ei itse asentanut turboja ladoihin vaan
        sen suoritti toinen paja tilaustyönä konelalle.
        Aikoinaan Auto-Hiomo nimellä tunnettu paja teki
        asennussarjoja ladoihin IHI-ahtimella ja turbo
        rellun kaasarilla. Lisäherkkuna sai
        välijäähdyttimen ja nakutuksentunnistimen yms.
        Itselläni on lada 1300 vm.75 johon on asennettu
        ladan 1500 moottori, 5vaihteinen aski ja 1600:sen
        perä. Autoon on asennettu v.88 IHI:n ahdin
        välijäähdyttimellä ja muut tarpeelliset rekkulat.
        Moottorille ainoa muutos alkuperäiseen on
        puristussuhteen laskeminen. Ladan tekniikka on
        ihmeen kestävää, sillä näiden 13v. aikana ei ole
        moottoria tarvinnut avata kertaakaan eikä
        voimansiirrossa ole ollut ongelmia(auto on saanut
        myös kenkää).
        Ainut mikä ei ole kestänyt mukana on ollut ahdin.
        Kerran on akselitiivisteet joutunut vaihtamaan ja
        toinenkerta tuntuu olevan lähellä.
        Siis turha ladan konehuoneeseen on fiuden
        romppeita ängetä, kun oikeaoppisella ahtamisella
        pääsee paljon parempaan tulokseen. Valitsemalla
        oikeankokoinen ahdin joka lähtee tarpeksi
        alhaalta mukaan saa latukkaankin tosi mukavan
        väännön jota ei saa vapaasti hengittävällä
        tuplanokalla(fakta).


      • make
        IHI kirjoitti:

        Konela ei itse asentanut turboja ladoihin vaan
        sen suoritti toinen paja tilaustyönä konelalle.
        Aikoinaan Auto-Hiomo nimellä tunnettu paja teki
        asennussarjoja ladoihin IHI-ahtimella ja turbo
        rellun kaasarilla. Lisäherkkuna sai
        välijäähdyttimen ja nakutuksentunnistimen yms.
        Itselläni on lada 1300 vm.75 johon on asennettu
        ladan 1500 moottori, 5vaihteinen aski ja 1600:sen
        perä. Autoon on asennettu v.88 IHI:n ahdin
        välijäähdyttimellä ja muut tarpeelliset rekkulat.
        Moottorille ainoa muutos alkuperäiseen on
        puristussuhteen laskeminen. Ladan tekniikka on
        ihmeen kestävää, sillä näiden 13v. aikana ei ole
        moottoria tarvinnut avata kertaakaan eikä
        voimansiirrossa ole ollut ongelmia(auto on saanut
        myös kenkää).
        Ainut mikä ei ole kestänyt mukana on ollut ahdin.
        Kerran on akselitiivisteet joutunut vaihtamaan ja
        toinenkerta tuntuu olevan lähellä.
        Siis turha ladan konehuoneeseen on fiuden
        romppeita ängetä, kun oikeaoppisella ahtamisella
        pääsee paljon parempaan tulokseen. Valitsemalla
        oikeankokoinen ahdin joka lähtee tarpeksi
        alhaalta mukaan saa latukkaankin tosi mukavan
        väännön jota ei saa vapaasti hengittävällä
        tuplanokalla(fakta).

        muistatko paljonko oli hevosvoimia konelan
        teettämissä turbo ladoissa. tarvitsisin moista
        tietoa. tai henkilöä joka tietäisi näistä turbo
        ladoista.


      • Ace
        IHI kirjoitti:

        Konela ei itse asentanut turboja ladoihin vaan
        sen suoritti toinen paja tilaustyönä konelalle.
        Aikoinaan Auto-Hiomo nimellä tunnettu paja teki
        asennussarjoja ladoihin IHI-ahtimella ja turbo
        rellun kaasarilla. Lisäherkkuna sai
        välijäähdyttimen ja nakutuksentunnistimen yms.
        Itselläni on lada 1300 vm.75 johon on asennettu
        ladan 1500 moottori, 5vaihteinen aski ja 1600:sen
        perä. Autoon on asennettu v.88 IHI:n ahdin
        välijäähdyttimellä ja muut tarpeelliset rekkulat.
        Moottorille ainoa muutos alkuperäiseen on
        puristussuhteen laskeminen. Ladan tekniikka on
        ihmeen kestävää, sillä näiden 13v. aikana ei ole
        moottoria tarvinnut avata kertaakaan eikä
        voimansiirrossa ole ollut ongelmia(auto on saanut
        myös kenkää).
        Ainut mikä ei ole kestänyt mukana on ollut ahdin.
        Kerran on akselitiivisteet joutunut vaihtamaan ja
        toinenkerta tuntuu olevan lähellä.
        Siis turha ladan konehuoneeseen on fiuden
        romppeita ängetä, kun oikeaoppisella ahtamisella
        pääsee paljon parempaan tulokseen. Valitsemalla
        oikeankokoinen ahdin joka lähtee tarpeksi
        alhaalta mukaan saa latukkaankin tosi mukavan
        väännön jota ei saa vapaasti hengittävällä
        tuplanokalla(fakta).

        Mistähän saisi hommattua noita turbo romppeita,
        minä vuosina konela teetti turbo ladaa? teho?
        Mitä kaikkea on vaihdettava et saa turbon
        asennettua ja auton katsastettua? jarrut,
        imu/pakosarja,....


      • IHI
        make kirjoitti:

        muistatko paljonko oli hevosvoimia konelan
        teettämissä turbo ladoissa. tarvitsisin moista
        tietoa. tai henkilöä joka tietäisi näistä turbo
        ladoista.

        Tässä vastaus vähän myöhään toivottavasti ei
        liian myöhään.
        Konelan uutisissa nro1 vuodelta 84 kerrotaan
        seuraavaa."Lada Nivan teho lisääntyy IHI-
        ahtimella asennettuna 35% ja lada 2105:n teho
        50%". Tämä siis 0,5bar ahtopaineella.
        VM:ssä oli 2105 (1300) mitattu tehoksi 85hv kun
        vakion teho on 65hv.


      • IHI
        Ace kirjoitti:

        Mistähän saisi hommattua noita turbo romppeita,
        minä vuosina konela teetti turbo ladaa? teho?
        Mitä kaikkea on vaihdettava et saa turbon
        asennettua ja auton katsastettua? jarrut,
        imu/pakosarja,....

        Konela teetti näitä autoja jostain vuoden 84
        kieppeiltä jonnekkin 90-luvun alkuun.
        Auto kannattaa olla riittävän vanha jotta
        pakokaasumääräyksistä ei jäisi kiinni.
        Jarrujen osalta ei ole muuta rajoitusta kuin,että
        autossa on oltava jarrutehostin.
        Konelan sarja kävi suoraan auton omaan imu- ja
        pakosarjaan kiinni. Äkkiältään muisteltuna
        vaihtaa ei tarvitse kuin sytytys- ja
        polttoainejärjestelmä. Tietenkin pakoputkistoon
        ja imuilman suodattimeen on tehtävä
        muutoksia/sovituksia. Alustaan kannattaa myös
        panostaa. Tehoista vastasin jo aiemmin
        edelliselle kysyjälle.
        Konelalta tuskin enää asennussarjaa saa mutta
        suomi tuntuu olevan täynnä pieniä virityspajoja
        joista osia ja tietoa varmaan rahalla saa.


      • Anonyymi
        tehoja kirjoitti:

        ...vaikkapa 2000TC koneeseen ruuvaa vielä ruisku
        turbovehkeet kiinni? Vieläkö on mahdollista irrota
        leima?

        niin se tc-kone on päällepäin sama 1.4 - 2.0 l koneissa että se on helppoa muutoskatsastaa fiatin 1.4 moottorille vaikka olisikin 2litranen


    • make

      ps. auton pitää olla 2105 sarjaa tai uudempi
      (neliskanttisilla valoilla) koska niitä tuli
      1700:lla koneella siksi menee muutos
      katsastuksella läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4274
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      19
      3300
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      399
      2302
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1981
    5. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1949
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1924
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1649
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1558
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1271
    10. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1270
    Aihe