Jenkkirekat hienoja!

Miksi rumia vaan täällä..

Kuka keksi että Suomessa rekkojen pitää olla noita rumia kenkälaatikkomallisia,siis tollasia kun olisi norsuun törmätty(keula sisällä) ja muutenkin aika rumia kapistuksia. Noi jenkkirekat on toista maata, on vähän laitettu laatuunkin rahaa,on kromia ja hieno rekan nokka kuten pitääkin olla. Kaikenlisäksi voimaahan noissa jenkeissä on vielä paljon enemmän kuin näissä kenkälaatikoissa,tuttu joka ajelee rekkoja sanoi että kunnon jenkkinupin saa sutimaan miten tahtoo millä vaihteella tahtoo kun volvoissa ja scanioissa tuppaa löyly loppumaan..

No,eikö Suomi ollut vielä vähän aikaa sitten NL:n sateelliittimaa,että kaiketi kalusto muuttuu Volgista länsilaitteisiin sitten ajan kanssa.

19

4511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YrjöJurri

      Tarkoitit varmaan Euroopassa. En oikein innostu noista joulukuusista, kyllä tämä eurooppalainen linja on parempi jossa auto on muutakin himmeli huoltamon pihalla...toki makuasioista on turha kinata...tämä oli vain oma mielipiteeni.

    • Toisintietäjä

      Kehitys on täällä kulkenut nokallisista nokattomiin aivan järkisyistä. Isompi osuus kokonaisuudesta saadaan hyötykuorman käyttöön. Paluuta nokallisiin ei ole.

      Eikä se tavara kromikoreilulla mihinkään kulje! Kuorma-autojen tehtävänä on kuljettaa kuormaa ja tuoda rahaa isännän taskuun. Asiapohjalla on oltava liikkeellä, joulukuusilla leikkijät jäävät rahanjaossa vähemmälle.

      Jenkkilän raskaan kaluston moottoritehot pyörivät samoissa lukemissa kuin täälläkin, ehkäpä keskimäärin vähän alempanakin. Perävaunut ovat puolikkaita ja kokonaispainot pienemmät kuin täällä. Hevosvoimia voi täten olla himpun verran enemmänkin kokonaispainotonnia kohden.

      Tekniikka on yksinkertaisempaa, vanhanaikaisempaa ja alkeellisempaa. Jos jenkkien kuorma-autotekniikka olisi todella kilpailukykyistä, niin pelithän tekisivät kauppaansa täälläkin! Vaan kun ei ole.

      • ristiin menee

        Vai jenkkirekka joulukuusi joka seisoo huoltamon pihassa ja tehty yksinkertaisesta vanhasta tekniikasta.

        Kyllä kokemuksien mukaan yksinkertainen tekniikka on ajossa silloin kun se uusin tietokonesiruhimmelöity turbotekniikka lakoaa ja seisoo virrat pois joulukuusen valoista-periaatteella sen huoltamon pihassa.

        Koettakaa nyt päättä millä ylistätte sitä kenkälaatikkoanne. Se että jenkki tekee samalla rekkansa vielä hyvännäköiseksi ei pitäisi ongelma,voithan sä vaikka maalata kromimaskin muovinväriseksi jos tuntuu kodikkaammalta. Tää taitaa olla sama asia kun autojen maailmassa, omasta Ladasta survotaan maanteiden ykkönen vaikka millä saduilla. Tiedoksi että maailman suurin talousalue,maailman rikkain alue ja vaikutusvaltaisin alue,on yksi maa,USA. Sen talous on voimakkaampi kuin koko EU:n yhteensä, ja te pidätte saavutuksena kun Euroopassa myydään paljon jotain litrasta Micraa(Micra on nyt sitten paras auto vai?) verrattuna USAahan jossa on totuttu että alla on vähän enemmän varustelua,luxusta ja voimaa.


      • maailmaa nähnyt
        ristiin menee kirjoitti:

        Vai jenkkirekka joulukuusi joka seisoo huoltamon pihassa ja tehty yksinkertaisesta vanhasta tekniikasta.

        Kyllä kokemuksien mukaan yksinkertainen tekniikka on ajossa silloin kun se uusin tietokonesiruhimmelöity turbotekniikka lakoaa ja seisoo virrat pois joulukuusen valoista-periaatteella sen huoltamon pihassa.

        Koettakaa nyt päättä millä ylistätte sitä kenkälaatikkoanne. Se että jenkki tekee samalla rekkansa vielä hyvännäköiseksi ei pitäisi ongelma,voithan sä vaikka maalata kromimaskin muovinväriseksi jos tuntuu kodikkaammalta. Tää taitaa olla sama asia kun autojen maailmassa, omasta Ladasta survotaan maanteiden ykkönen vaikka millä saduilla. Tiedoksi että maailman suurin talousalue,maailman rikkain alue ja vaikutusvaltaisin alue,on yksi maa,USA. Sen talous on voimakkaampi kuin koko EU:n yhteensä, ja te pidätte saavutuksena kun Euroopassa myydään paljon jotain litrasta Micraa(Micra on nyt sitten paras auto vai?) verrattuna USAahan jossa on totuttu että alla on vähän enemmän varustelua,luxusta ja voimaa.

        tiesitkö ettö Kiina omistaa kohta suurimman osan USA:aa.

        On jenkeille vakava paikka kun Kiinassa määrätään mitä he tekevät.


      • pitkää linjaa
        ristiin menee kirjoitti:

        Vai jenkkirekka joulukuusi joka seisoo huoltamon pihassa ja tehty yksinkertaisesta vanhasta tekniikasta.

        Kyllä kokemuksien mukaan yksinkertainen tekniikka on ajossa silloin kun se uusin tietokonesiruhimmelöity turbotekniikka lakoaa ja seisoo virrat pois joulukuusen valoista-periaatteella sen huoltamon pihassa.

        Koettakaa nyt päättä millä ylistätte sitä kenkälaatikkoanne. Se että jenkki tekee samalla rekkansa vielä hyvännäköiseksi ei pitäisi ongelma,voithan sä vaikka maalata kromimaskin muovinväriseksi jos tuntuu kodikkaammalta. Tää taitaa olla sama asia kun autojen maailmassa, omasta Ladasta survotaan maanteiden ykkönen vaikka millä saduilla. Tiedoksi että maailman suurin talousalue,maailman rikkain alue ja vaikutusvaltaisin alue,on yksi maa,USA. Sen talous on voimakkaampi kuin koko EU:n yhteensä, ja te pidätte saavutuksena kun Euroopassa myydään paljon jotain litrasta Micraa(Micra on nyt sitten paras auto vai?) verrattuna USAahan jossa on totuttu että alla on vähän enemmän varustelua,luxusta ja voimaa.

        Eurooppalainen kotirouva ajaa kauppaan Micralla, amerikkalainen ajaa isolla katumaasturilla, jossa on V8-moottori. Kumpi on tyhmempi?

        USA on maailman suurin saastuttaja.


      • viherpiipitystä
        pitkää linjaa kirjoitti:

        Eurooppalainen kotirouva ajaa kauppaan Micralla, amerikkalainen ajaa isolla katumaasturilla, jossa on V8-moottori. Kumpi on tyhmempi?

        USA on maailman suurin saastuttaja.

        Juuri tuli dokumentti jossa todettiin että oikeasti maapallo ei ole lämpenemässä normaalista poikkeavasti. Se siitä kasvihuoneilmiöstä(joka muuten kuuluu luontoon sellaisenaan).

        Jos jenkkityttö tahtoo ajaa turvallisella,luxusvarustellulla,tehokkaalla,tilavalla,tyylikkäällä autolla niin mikäs siinä. Antaa tuulikkien tuulipuvuissaan kammeta sitä litrasta mircaansa pakkasesta käyntiin jos siltä tuntuu.


      • tulossa.
        viherpiipitystä kirjoitti:

        Juuri tuli dokumentti jossa todettiin että oikeasti maapallo ei ole lämpenemässä normaalista poikkeavasti. Se siitä kasvihuoneilmiöstä(joka muuten kuuluu luontoon sellaisenaan).

        Jos jenkkityttö tahtoo ajaa turvallisella,luxusvarustellulla,tehokkaalla,tilavalla,tyylikkäällä autolla niin mikäs siinä. Antaa tuulikkien tuulipuvuissaan kammeta sitä litrasta mircaansa pakkasesta käyntiin jos siltä tuntuu.

        Päivitähän tietolähteesi.
        Kyllä ne jenkit joutuvat vielä ottamaan lusikan kauniiseen käteen!


      • Rukkikuski
        ristiin menee kirjoitti:

        Vai jenkkirekka joulukuusi joka seisoo huoltamon pihassa ja tehty yksinkertaisesta vanhasta tekniikasta.

        Kyllä kokemuksien mukaan yksinkertainen tekniikka on ajossa silloin kun se uusin tietokonesiruhimmelöity turbotekniikka lakoaa ja seisoo virrat pois joulukuusen valoista-periaatteella sen huoltamon pihassa.

        Koettakaa nyt päättä millä ylistätte sitä kenkälaatikkoanne. Se että jenkki tekee samalla rekkansa vielä hyvännäköiseksi ei pitäisi ongelma,voithan sä vaikka maalata kromimaskin muovinväriseksi jos tuntuu kodikkaammalta. Tää taitaa olla sama asia kun autojen maailmassa, omasta Ladasta survotaan maanteiden ykkönen vaikka millä saduilla. Tiedoksi että maailman suurin talousalue,maailman rikkain alue ja vaikutusvaltaisin alue,on yksi maa,USA. Sen talous on voimakkaampi kuin koko EU:n yhteensä, ja te pidätte saavutuksena kun Euroopassa myydään paljon jotain litrasta Micraa(Micra on nyt sitten paras auto vai?) verrattuna USAahan jossa on totuttu että alla on vähän enemmän varustelua,luxusta ja voimaa.

        Ei se maailman suurin talousalue vielä mitään takaa. Juuri luin eilisen Hesarista miten pohjois-amerikkalaiset autonvalmistajat ovat taas kärttämässä tukea ja verohelpotuksia hallitukselta. Ei kai siinä muukaan auta kun oma talous on kuralla ja japanilaiset valtaavat markkinat. Kovasti kuulemma valittavat sitäkin, että Etelä-Koreassa markkinat ovat suljettuja. Mitä tekee asialle maailman suurin talousmahti? Ei mitään, kun ei voi.

        Niin pitkään kuin rekkojen kokonaispituus lasketaan Euroopassa keulasta perään, ei jenkkinuppeja täällä nähdä. Kukaan (no ok, useimmat) ei hanki pitkänokkaista autoa, jos sen vuoksi joutuu lyhentämään kuormatilaa parilla metrillä. Mitä suuremmissa yksiköissä tavaraa kuljetetaan, sen halvemmaksi se tulee. Tottumus vaikuttaa varmasti myös; täällä on totuttu lättänokkaiseen, Amerikassa pitkään. Kai Paccar-DAF myisi jenkkimalleja Euroopassa jos niille olisi markkinoita. Tuote tehdään kysynnän mukaan.

        Tehoista sen verran, että jos puuta pystyy ajamaan metsästä 500 hevosella, niin kappaletavara-ajossa oleva puolikas kyllä varmasti liikkuu samalla ihan riittävästi. Ne joilla rahaa on saavat minun puolestani hankkia ihan millaiset pelit ja vehkeet lystäävät.

        Peterbiltin sivuilla muuten mainittiin, että 379:ään saa moottoreita 600 hv tehoon asti. Eihän semmosta nyt kehtaa esitellä edes ruotsalaiselle!


      • Että se
        ristiin menee kirjoitti:

        Vai jenkkirekka joulukuusi joka seisoo huoltamon pihassa ja tehty yksinkertaisesta vanhasta tekniikasta.

        Kyllä kokemuksien mukaan yksinkertainen tekniikka on ajossa silloin kun se uusin tietokonesiruhimmelöity turbotekniikka lakoaa ja seisoo virrat pois joulukuusen valoista-periaatteella sen huoltamon pihassa.

        Koettakaa nyt päättä millä ylistätte sitä kenkälaatikkoanne. Se että jenkki tekee samalla rekkansa vielä hyvännäköiseksi ei pitäisi ongelma,voithan sä vaikka maalata kromimaskin muovinväriseksi jos tuntuu kodikkaammalta. Tää taitaa olla sama asia kun autojen maailmassa, omasta Ladasta survotaan maanteiden ykkönen vaikka millä saduilla. Tiedoksi että maailman suurin talousalue,maailman rikkain alue ja vaikutusvaltaisin alue,on yksi maa,USA. Sen talous on voimakkaampi kuin koko EU:n yhteensä, ja te pidätte saavutuksena kun Euroopassa myydään paljon jotain litrasta Micraa(Micra on nyt sitten paras auto vai?) verrattuna USAahan jossa on totuttu että alla on vähän enemmän varustelua,luxusta ja voimaa.

        Hieno Ameriikka on yksi maailman velkaantuneimmista valtiosta.


    • rumuuteen

      Olisikohan tuo aloitus kuitenkin ollut vain provo!
      Kauneus on katsojan silmissä.
      Mutta varsinainen vastaus kysymykseesi on eurooppalaisten järkevämpi lainsäädäntö.

      • Raipe.

        Esim nykyiset Sisun uudet mallit on helvetin rumia
        siitä ei pääse mihinkään. Ainoastaan Volvolla on tyylikkäitä rekkoja euroopan valmistajista. Ja Volvon jenkkirekatkin on upeita eivät häviä yhtään
        jenkkien omille merkeille. Mutta tosi on että nuo seinään ajetun malliset nupit ei ole mitään hienoja.


      • stycke
        Raipe. kirjoitti:

        Esim nykyiset Sisun uudet mallit on helvetin rumia
        siitä ei pääse mihinkään. Ainoastaan Volvolla on tyylikkäitä rekkoja euroopan valmistajista. Ja Volvon jenkkirekatkin on upeita eivät häviä yhtään
        jenkkien omille merkeille. Mutta tosi on että nuo seinään ajetun malliset nupit ei ole mitään hienoja.

        Kauneus on katsojan silmässä. Tuohon kauneuteen voi vaikuttaa paljon pelkkä värin valinta, vaikka auto olisi ihan yksivärinen.

        Jollekulle se pitkä nokka voi tarkoittaa komeaa ulkonäköä. No massiivinenhan se on, mutta varsinaista hyötyä en siitä nokasta löydä. Kerran olen ajanut nokallista kuorma-autoa, T470 Scanialla heitin pienen lenkin. En keksinyt mitään iloa sille nokalle; kyseessä oli maansiirtoauto, ja jos ideana on saada kuorman paino sopivaan kohtaan, on vaihtoehtona nokan tilalle makuuohjaamo, jonka valitsisin itse paljon mieluummin. Vaikkei siellä autossa asuisikaan, niin on siellä makuuhytissä säilytystilaa esim. sadevaatteille ja kumisaappaille yms. paljon paremmin kuin pystyhytissä.

        Makuasia on myös ameuikkalainen ergonomia, joku voi tykätä kun kojetaulussa on 20 analogista mittaria, itse arvostan enemmän sitä että tähdellisimmät tiedot on analogisina mittareina ja loput keskusnäytölle haettavissa.


      • Rukkikuski
        stycke kirjoitti:

        Kauneus on katsojan silmässä. Tuohon kauneuteen voi vaikuttaa paljon pelkkä värin valinta, vaikka auto olisi ihan yksivärinen.

        Jollekulle se pitkä nokka voi tarkoittaa komeaa ulkonäköä. No massiivinenhan se on, mutta varsinaista hyötyä en siitä nokasta löydä. Kerran olen ajanut nokallista kuorma-autoa, T470 Scanialla heitin pienen lenkin. En keksinyt mitään iloa sille nokalle; kyseessä oli maansiirtoauto, ja jos ideana on saada kuorman paino sopivaan kohtaan, on vaihtoehtona nokan tilalle makuuohjaamo, jonka valitsisin itse paljon mieluummin. Vaikkei siellä autossa asuisikaan, niin on siellä makuuhytissä säilytystilaa esim. sadevaatteille ja kumisaappaille yms. paljon paremmin kuin pystyhytissä.

        Makuasia on myös ameuikkalainen ergonomia, joku voi tykätä kun kojetaulussa on 20 analogista mittaria, itse arvostan enemmän sitä että tähdellisimmät tiedot on analogisina mittareina ja loput keskusnäytölle haettavissa.

        En tiedä jenkkimallien kolariturvallisuudesta mitään, mutta eiköhän se nokka ole ainakin uudemmissa autoissa suunniteltu ottamaan vastaan törmäyksestä aiheutuvia voimia. Itse ainakin olisin mieluummin kolmen kuin puolen metrin päässä kallioleikkauksesta kun puskuri siihen osuu, jos sillä sitten enää on väliä... Eikös Scaniallakin ollut joku parinkymmenen sentin nokka näyttelyautossa juuri turvallisuussyistä?

        Se hyvä puoli pitkässä nokassa on, että konehuoneen puolelle päästäkseen ei tarvitse kipata koko hyttiä, vaan pelkkä konepeitto. Tasainen lattia on tietty mukava, eikä ohjaamo silti ole kovin korkealla.


      • ajaneena

        ensiksi oikaisu et nuo jenkkiveturit n 300-400 hv ja nämä meidän auton 450 -650 hv ja vastaavana autona ns meidän autot on n 2000-3000 kg kevyempiä ja huomattavan paljon tilavampia kuin nuo jenkit. Onhan ne jenkit tosi nättiä, mut ei ne työkaluiksi sovi meikäläisille.


      • jenkeistä
        ajaneena kirjoitti:

        ensiksi oikaisu et nuo jenkkiveturit n 300-400 hv ja nämä meidän auton 450 -650 hv ja vastaavana autona ns meidän autot on n 2000-3000 kg kevyempiä ja huomattavan paljon tilavampia kuin nuo jenkit. Onhan ne jenkit tosi nättiä, mut ei ne työkaluiksi sovi meikäläisille.

        Ulkonäöltään nuo vanhemmat jenkkivetäjät ovat 100x tyylikkäämpiä kun nämä eurooppalaiset vehkeet.

        Tehoja noista vehkeistä löytyy lähes poikkeuksetta saman verran kuin meidän normi "moduulin vetäjistä" eli n 400-500 hp, ja noilla jenkkivehkeillä vedetään pääsäntöisesti vain puolikkaita.

        Näissä vehkeissä myöskin nämä "sleeperit"= nukkumatilat ovat aivan omaa luokkaansa.

        Lisäksi nämä jenkkipelit (ainakin vanhemmat) kulkevat välityksistään johtuen helposti n. 130-140 km/h.

        Mutta toisaalta... näissä vehkeissä ohjaamon suunnittelu hallintalaitteineen on varmasti napattu jostain venäläisestä sotilasajoneuvosta

        Ja luultavastikin vain jossain intin Krazissa on yhtä huono näkyvyys ulos kun näissä vehkeissä.


      • jenkkimies
        ajaneena kirjoitti:

        ensiksi oikaisu et nuo jenkkiveturit n 300-400 hv ja nämä meidän auton 450 -650 hv ja vastaavana autona ns meidän autot on n 2000-3000 kg kevyempiä ja huomattavan paljon tilavampia kuin nuo jenkit. Onhan ne jenkit tosi nättiä, mut ei ne työkaluiksi sovi meikäläisille.

        Euro rekat on tosi ahtaita kokemuksen kera. Jenkeissähän saa jopa niin ison makuu boxin että siellä on jopa suihku ja vessa.


    • Kraz rules

      Mä en käsitä, että miten ne jenkkirekat on jonkun silmään komeita. Vastaavia sotakoneita pitkällä nokalla, samalla tekniikalla, samalla ergonomialla, mutta vähemmillä kromiosilla on käytetty puolustusvoimissamme toisesta maailmansodasta lähtien (tosin venäläisvalmisteisena).

      • Russiaa

        Kyllä venäjän rekat on kaikkein hienoimmat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4324
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      19
      3391
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      402
      2331
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2011
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1954
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1949
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1704
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1578
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1337
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1301
    Aihe