Tai kaverille? Voiko Tuulilasia (elokuu/netti) tulkita näin: ostan Saksasta auton, johon sisältyy 16 % alv:a Saksasta. Sitten myyn sen vaimolle tai kaverille. Kun mulla on kauppakirja, saan summasta Saksan alv:t takaisin, ja vaimo maksaa Suomen alv:t Suomeen. Ne on vain 6, kohta enää 5 % kovemmat. Tietysti elv tulee lisäksi kun se pitää (vielä) autoverosta maksaa. Muuten on niin, että maksamalla 6 % säästää 16 % eli saa 10 prosentin alennuksen autoon, kunhan vain joku MYY sen täällä. Etuna myös se, että voi myyjänä määritellä sen "arvon" etukäteen Tullille, eli ei tarvi maksaa liikaa autoveroakaan. Tuulilasin Matkailuauto-esimerkki on hyvä, koska siitä ei mene lainkaan autoveroa. Samoin ennen 3.5.1993 käyttööotettu VW-paku Saksasta kävisi alv-kierrätykseen "kaverien kesken". Kokeilkaa runsaassa mittakaavassa, eikö mahda taas verottaja tai tulli vetää HERNEET NOKKAAN!
Osta ja myy vaimolle, säästä alv?
4
1278
Vastaukset
Loistava idea. Nyt kaikki ostamaan ja säästämään. Koko perhe Saksaan, kaikki neljä ostavat auton ja sitten myyvät ne Suomessa toinen toisilleen. Säästöä tulee niin, että ropisee.
Master Eq- ingmar bergman
ostapa 5Ke auto saksasta niin suomessa sen verotusarvo on pahimmillaan jopa 20Ke! Ei oikein vaan pari prosenttia vero riitä lisäksi.
... kyse onkin siitä, MITEN auto tuodaan eikä millainen. Jos tuot varsinkin MATKAILUauton (TL-esimerkki), autoveroa ei mene. Silloin kannattaa ilmeisesti "trokata" se jollekulle toiselle, tai ostaa joltakulta toiselta. Ainakin toinen taho saa Saksan MWSt-(alv-)palautuksen, näin käsitän, eli kokonaisverorasitus loppupeleissä helpottaa kymmeneksen. (Osoitapa tämä vääräksi!) Itsekin ennen EU-Suomea sain MWSt-palautuksia kaikennäköisistä vempeleistä vaikken ole yrittäjä. Ehtona on nähtävästi, että auto on "MWSt ausweisbar" eli alv-vähenteinen. Tämä ehto taas ehkä sulkee sittenkin ikivanhat pakettiautot pois. Mutta uusien hlö-autojenkin kohdalla homma jyrää. Mitä taas tulee "Grey-Hen"-hinnoitteluun, siitä on mullakin kokemusta. Ei auta kuin odottaa KHO:ssa nyt kytevän pommin pamahtamista ja laittaa sitten oikaisupyyntö tulliin tai Helsingin HO:lle. Itse sain Hgin HO:sta bumerangina oman valituksen, vaikka olin löytänyt montakin esimerkkiä vapaiden markkinoiden pyyntihintatasosta Tullin hintatason alapuolelta.
Ilmeisesti asiaa auttaisi etsiä sellainen harvinainen auto, jonka hinnan voi "fiksata" tullille sopivaksi, kuten viralliset autontuojat tekee. Käynee myös käytetyn tapauksessa. (Myyjää suositaan?) Mutta tässä tapauksessa fiksaus sopivan alas. Sitten autontuojana toimiva taho toimii sulassa ystävyydessä ostajan kanssa ja molemmat hyötyvät: myyjä saa kaupan käymään, ostaja hyötyy halvemmasta hinnasta. Molempien apuna on alas fiksattu myyntihinta, joka on saanut loppuhinnan perusteella (sekä uuden&käytetyn!) maksettavan autoveron pienemmäksi.
Nykyisestä systeemistä hyötyvät vain autonmyyjät? Mutta kuka myisi vain kaveripohjalta auton? Missä on riittävästi kavereita takuuhuoltojen takaamiseen? Onko yksityistuoja enää yksityishenkilö jota kuluttajasuoja-vapautus ei koske? Kysymyksiä riittää, mutta Autovero sucks.- saksafaktaa
IngmarB kirjoitti:
... kyse onkin siitä, MITEN auto tuodaan eikä millainen. Jos tuot varsinkin MATKAILUauton (TL-esimerkki), autoveroa ei mene. Silloin kannattaa ilmeisesti "trokata" se jollekulle toiselle, tai ostaa joltakulta toiselta. Ainakin toinen taho saa Saksan MWSt-(alv-)palautuksen, näin käsitän, eli kokonaisverorasitus loppupeleissä helpottaa kymmeneksen. (Osoitapa tämä vääräksi!) Itsekin ennen EU-Suomea sain MWSt-palautuksia kaikennäköisistä vempeleistä vaikken ole yrittäjä. Ehtona on nähtävästi, että auto on "MWSt ausweisbar" eli alv-vähenteinen. Tämä ehto taas ehkä sulkee sittenkin ikivanhat pakettiautot pois. Mutta uusien hlö-autojenkin kohdalla homma jyrää. Mitä taas tulee "Grey-Hen"-hinnoitteluun, siitä on mullakin kokemusta. Ei auta kuin odottaa KHO:ssa nyt kytevän pommin pamahtamista ja laittaa sitten oikaisupyyntö tulliin tai Helsingin HO:lle. Itse sain Hgin HO:sta bumerangina oman valituksen, vaikka olin löytänyt montakin esimerkkiä vapaiden markkinoiden pyyntihintatasosta Tullin hintatason alapuolelta.
Ilmeisesti asiaa auttaisi etsiä sellainen harvinainen auto, jonka hinnan voi "fiksata" tullille sopivaksi, kuten viralliset autontuojat tekee. Käynee myös käytetyn tapauksessa. (Myyjää suositaan?) Mutta tässä tapauksessa fiksaus sopivan alas. Sitten autontuojana toimiva taho toimii sulassa ystävyydessä ostajan kanssa ja molemmat hyötyvät: myyjä saa kaupan käymään, ostaja hyötyy halvemmasta hinnasta. Molempien apuna on alas fiksattu myyntihinta, joka on saanut loppuhinnan perusteella (sekä uuden&käytetyn!) maksettavan autoveron pienemmäksi.
Nykyisestä systeemistä hyötyvät vain autonmyyjät? Mutta kuka myisi vain kaveripohjalta auton? Missä on riittävästi kavereita takuuhuoltojen takaamiseen? Onko yksityistuoja enää yksityishenkilö jota kuluttajasuoja-vapautus ei koske? Kysymyksiä riittää, mutta Autovero sucks.alv-vähennyskelpoinen auto saksasta = vanha taksi taikka autovuokraamokäytössä ollut, ja saadakseen alv-palautuksen autosta "ostajan" täytyy olla itsekkin alv-velvollinen = antaa myyjälle alv-tunnuksensa.
Joten ei kun taksia tai muuta vuokralinttaa ostamaan.
Säädökset kun ovat aivan samat kuin suomenkin alv-verolaeissa. Kas EU:ssa kun ollaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884