lämpenee

muutoksia

Keskustelu siitä lämpeneekö ilmasto ja onko syynä ihminen vai ei, tuntuu olevan usein "eipäs juupas" tasoa. Minun ei ole tarvinnut pohtia totuutta tilastollisiin käppyröihin perustuvista analyyseista. Ainoa mitä tarvitsee tehdä, on seurata luontoa ja säiden muutoksia. Paras vuodenaika on talvi, sillä siinä muutokset ovat havaittavissa helpoiten. Satun asumaan merenrannassa etelärannikolla. Merenranta on Suomessa paras alue, jolla havaita isompia säiden muutoksia, sillä täällä pienetkin muutokset talven lämpötiloissa ja tuulen suunissa muuttavat lumet vedeksi ja meren jäät avoimiksi ulapoiksi. Noin 25 vuotta olen asunut saman niemen kärjessä meren vieressä ja olen tehnyt seuraavia havaintoja. 1.Merivesi on nykyisin usein hyvin lämmintä pitkälle vuoden lopulle. Viimevuonna meri jäätyi rannasta helmikuun alussa. Muistan nuoruudestani kun pelasimme merellä jääkiekkoa usein kuukausia. Lisäksi jäällä näki usein autoja. 2.Pysyvä lumipeite on tullut usein tammi-helmikuussa ja silloinkin lunta on ollut vähän. Nuoruudessani lunta oli valtavasti enemmän. Omistimme lumilingon, jolle todella oli käyttöä puolen metrin hangissa.(myyty pois turhana) Muistan lisäksi kun odotimme usein päiväkausia kaupungin traktoreita avaammaan tiemme lumesta. Viime talvena lumityöt piti tehdä vaivaiset kolme kertaa! 3. Nurmikko vihertää nykyään jouluun asti, kuten tänäänkin. 4 Lehdet lähtevät puista hyvin hitaasti, ennen aloitimme haravoinnin elokuussa, nykyään haravoitavaa on eniten marraskuussa, ja vielä joulunakin voi usein haravoida lehtiä.
Tuntuu uskomattomalta, että on itse voinut todistaa näin suuria muutoksia muutamassa vuosikymmenessä. Kuten jo sanoin, on asuinpaikkani sellainen, että puolen asteen muutoskin on merkittävä, tai pitkäaikaisten tuulen suuntien muutokset. Kuulostavatko haivaintoni lapsuuttaan kaipailevalta hörhöilyltä vai uskottavilta näytöiltä imaston muutoksesta!? Mitä itse olette havainneet ympäristöstänne?

16

1031

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ____

Minä kylläkin muistan lapsuudestani, 80-luvun Helsingistä, että lämpötila keikkui aina nollan molemmin puolin ennen vuodenvaihdetta.
      Tulipa Helsingin taivaalta vettä myös 6.12.1917.
      Viime talvena Helsingin edustalla jäät olivat kyllin vahvoja kannattelemaan autoa.

http://www.fimr.fi/fi/palvelut/jaapalvelu/jaatalvi/2006.html

• skäribo

Havaintojesi uskottavuutta parantaisi huomattavasti se, jos kertoisit missä päin Suomea näin on tapahtunut, ja kuinka vanha itse olet.

• muutoksia

Kuten sanoin asun etelärannikolla ja tarkemmin sanottuna Helsingin Lauttasaaressa. Samat havainnot olisi varmasti voinut tehdä myös muualla etelä-Suomen rannikolla. Esimerkiksi mökilläni Turun saaristossa olen voinut havaita samankaltasia muutoksia. Olen tuon 25 vuotta vanha ja muuttanut kolme kertaa elämässäni muutamia satoja metrejä tässä samassa niemessä. Minulla ei ole mitään syytä keksiä tämän kaltasia havaintoja omassa päässäni ja huolestuttavinta on, että täälläpäin ei juuri kukaan tunnu kyseenalaistavan ilmaston muuttumista, joten en ole yksin ajatusteni kanssa. Lapsuuden muistot voivat tosiaan olla hieman värittyneitä, mutta myös minulla on valokuvia, jossa lunta on enemmän kuin olen ainakaan viiteen vuoteen nähnyt. Ja viimevuonna ne autoja kantavat jääpeitteet tulivat tosiaan, mutta vasta maaliskuussa, joka oli kylmin kuukausi. Taisi olla jo toinen vuosi peräkkäin, mikä sekin on outoa. Tuntuu, että vuodenajat ovat kaikki siirtyneet alkamaan myöhemmin. Nytkin on meneillään ehkä ainakin tuommoinen parin viikon jakso, jolloin keskilämpötila on täällä 6-7 astetta lämmintä yötä päivää, tänä aamuna 8. Viimekesä kuivin 168 vuoteen, ei tarvitse edes lapsuutta muistella. Uskallan myös väittää, että ilmaston muuttuminen vaikuttaa jo ihmisiin, stressi ja epävarmuus lisääntyvät kun edes luonnon normaaliin rytmiin ei voida luottaa tässä "kaikki nyt ja heti, mulle" yhteiskunnassa.

• lapsSuomen

Lapsuuden talvet ovat aina lumisia ja kylmiä; kesät kuumia ja aurinkoisia. Muistot mieltävät vuodenajat stereotyypppisesti.On totta että nyt on ehkä lämpimpi jakso ilmastossa....mutta kyllä viime keväänäkin oli kylmää, huhtikuussa nollakelissä hytistiin ja lunta oli vielä maassa Etelä-Suomessa.

• pirkanmaalla

auneena olen vuosikymmeniä seurannut säitä ja luontoa.Se on totaalisesti muuttunut.Muistan vielä 70 luvun puoliväliin asti jolloin nämä vuodenajat vielä oli jotenkin kohdallaan. Silloin syksy oli kuulasta raikasta pikkupakkasineen jo usein syyskuun lopullakin.Silloin oli vielä ennen lumentuloa maa jäässä ja järvet ja lammikot sai kirkkaan jään joissa sitten luisteltiin jo marraskuun alkupuolilla.Se pysyvä talvi muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tuli viimeistään joulukuun alkuviikoilla.Silloin joululahjat olivat pääasiassa luistimia-suksia-pulkkia ym.Valokuvanikin kertoo että lunta oli paljon enempi joka vuosi kun nyt.Oli ihania räntäkausia talvisin ja päälle pakkasta,niin hankikantoisilla mentiin lujaa potkukelkoillakin vajoamatta.(en ole hankikantoja nähnyt vuoden 80 jälkeen).Tätä nykyä on kummallista se että lumi pysyy maassa vaikka se sataa vesikelin päälle? Talvet on selvästi leudonneet ja lyhentyneet.Keväällä lumi sulaa laakista ja auringonpolte on todella pistävän kuuma.Muutamina keväinä maaliskuulla voi t-paita päällä huoleti käppäillä pihalla ja hiki lentää.Kesät ovatkin sitten oma lukunsa viimekesää ei meinannut kestää enää lainkaan.Meillä on luonnon monimuotoisuus enää pelkkä vitsi,luonto on yksinkertaistunut,kasvien ja eläinten kohdalla.Sen lisäksi meille ei vesi enää ole mikään itsestäänselvyys-ainakaan kasteluvesi,monilla kunnilla ei edes ole muita vesihoitomuotoja kun vesijohtovesi.Se on liian kallista käyttää tuon ruskean ruohon kasteluun.Mutta kelpaa kyllä asfalttien pesuun????No kaikenkaikkiaan minä olen erittäin peloissani tulevista kesistä.

• Tamperelainen2

Olen kolmekymppinen tamperelainen. Kaikenlaisia säitä on nähty ennenkin, mutta tilastot kyllä vahvistavat ilmaston hieman lämmenneen 2000 luvulla.

Minä nautin viime kesästä erittäin paljon. Oli hienoa käydä ulkoilemassa ja uimassa helteisinä päivinä. Terassilla istumista helteisinä iltapäivinä ja iltoina ei päihitä mikään. Lämpimät syksytkään eivät haittaa. Tuleepahan halvemmaksi ja pysyvät kilot kurissa, kun voi pyöräillä töihin melkein jouluun asti.

Eli tervetuloa vaan ilmaston lämpeneminen. En panisi pahakseni, vaikka Suomen ilmasto lämpenisi vaikka viisi astetta. Kyllä täällä sisämaassa silti vielä päästäisiin nauttimaan kunnon pakkastalvista hiihtokeleineen.

• miksuh.

Nurmikot on nytkin vihreät kuin kesällä ja tuossa yksi päivä huomasin että ainakin Espoossa osa puista on päättänyt alkaa kasvattaa uusia lehtiä. Puissa kun on uusia silmuja. Saman havainnon oli tehnyt joku toinenkin.

• muutos on tullut

näköjään jäädäkseen,ja pahenee lujaa.En tiedä mitä se tulee vaikuttamaan esim.luonnossa esiintyviin bakteereihin ym.jotka ennen oli pakkasten säätelemisen armoilla.Minä kerkiän kuoleen ennen kuin ihan pahin tulee eteen.Tulevaisuuden ihmisillä on joka vuodenaikana täysi tekeminen selvitä edes välttämättömistä työmatkoista,kuljetuksista ym.Minä olen laittanut merkille sellaisen ilmiön,ettei mikrobit enää talven-kevään-kesän aikana ehdi hajoittaa entisiä lehtiä ym kasviston pudottamia osia.Ne killuu poluilla ja muualla ympäristössä parikin vuotta.Säillä on nykyään 2 tilaa off ja on ei mitään välimuotoja päivää kauempaa.Pelottaa niin helv.ensi kesä ja mahdollinen kuumuus,että on investoitava kalliisiin siirrettäviin viilennyskoneisiin ym tuulettimiin pysyäkseen jotakuinkin siedettävässä asuinhuoneilmassa.Ja se taas aiheuttaa lisää kulutusta sähkö-vesi-ym.kierre on loputon aina joudutaan tuhlaamaan ja uhraamaan lisää kaikkea luonnon kustannuksella.Minun pelkkä valokuva-albumi kertoo että muutos on ollut hurja,ja ihan perusälykin sanoo,että jotain olisi tehtävä,mutta mitä?Uskon ettei ihmiskunta kykene muuttamaan elintapojaan,eikä ihmiskunnan olemassaolo voi perustua enää muulle kun talouden yhä kovemmalle kasvulle.Takaisinpäin ei kyetä ellei se koske jollakin tavoin jokaista ihmistä joka ikinen päivä vuodesta vuoteen.Minusta tulevaisuus kaikinpuolin luonnon suhteen on pelottava.Samalla murehdin,miten tämä laji oikein on pudonnut puusta alas.Se oli luonnolta paha virhe.

• puuhis

tämä on totta...nyt olis vielä mahdollisuus tehdä jotain että luonto säilyisi...vaan eihän noita valtionpäitä edes tunnu kiinnostavan ollenkaan tämän pallon tulevaisuus.ne haluaa rakentaa,aina vain lisää voimaloita,kaikkea mikä kuluttaa luonnonvaroja...metsää kaadetaan ihan liikaa,koko ajan enemmän ja enemmän.mitä meidän jälkipolvillemme jää kuin saastutettu ja tuhottu luonto...prkl päättäjät :(

• opastaja

"vaan eihän noita valtionpäitä edes tunnu kiinnostavan ollenkaan tämän pallon tulevaisuus.ne haluaa rakentaa,aina vain lisää voimaloita,kaikkea mikä kuluttaa luonnonvaroja...metsää kaadetaan ihan liikaa,koko ajan enemmän ja enemmän."

Emme elä missään Neuvostoliitossa, jossa nuo olisi valtion omistuksessa ja päätäntävallassa. Energiayhtiö ovat yksityisiä pörssiyhtiöitä, jotka tuottavat sitä, mitä niiltä ostetaan. Jos me ostamme jatkuvasti lisää, niin ne tuottavat myös lisää. Joten katsopa peiliin ja syytä siinä näkyvää henkilöä lisääntyvästä kulutuksesta!

Muuten - millä se sinun tietokoneesi toimii?

• ..huolestuttaa...

.. niin eiku tuumasta toimeen! Kannattaako sitä vaan möllöttää paikoillaan ja katella että huppista keikkaa, taitaa sää vähän muuttua. Se on just se ongelma varsinki täällä Suomessa. Kyllä me tiedostetaan asiat mutta mitään konkreettista asian eteen ei tee juuri kukaan.

Joo eli jatketaan vaan möllöttelyä seuraavat parikymmentä vuotta ja katotaan sen jälkeen tilanne uusiks.

• Matemaatikko Mutikainen

SUV's On Jupiter?
      Are humans responsible for climate change on the outer reaches of the solar system, or is it the sun?

Paul Joseph Watson
      Propaganda Matrix
      Thursday, November 16, 2006

Kofi Annan today slammed global warming skeptics as being "out of step" and "out of time," but how will altering human activity halt climate change when the evidence clearly indicates that the sun itself and not SUV's is heating up the entire solar system?

"The U.N. chief lamented "a frightening lack of leadership" in fashioning next steps to reduce global emissions. "Let us start being more politically courageous," he urged the hundreds of delegates from some 180 member nations of the 1992 U.N. climate treaty," reports Forbes.

But how do we square the fact that almost every planet in our solar system is simultaneously undergoing temperature change and volatile weather patterns. Does this not suggest that global warming is a natural cycle as a result of the evolving nature of the sun? Can Al Gore fill me in on this one?

- Space.com: Global Warming on Pluto Puzzles Scientists
      In what is largely a reversal of an August announcement, astronomers today said Pluto is undergoing global warming in its thin atmosphere even as it moves farther from the Sun on its long, odd-shaped orbit.

- Space.com: New Storm on Jupiter Hints at Climate Change
      The latest images could provide evidence that Jupiter is in the midst of a global change that can modify temperatures by as much as 10 degrees Fahrenheit on different parts of the globe.

- Current Science & Technology Center: Global Warming on Mars?
      A study of the ice caps on Mars may show that the red planet is experiencing a warming trend. If both Mars and Earth are experiencing global warming, then perhaps there is a larger phenomenon going on in the Solar System that is causing their global climates to change.

- United Press International: NASA looks at a monster storm on Saturn
      NASA says its Cassini spacecraft has found a hurricane-like storm at Saturn's South Pole, nearly 5,000 miles across -- or two-thirds Earth's diameter.

- Science Agogo: Global Warming Detected on Triton
      There may not be much industrial pollution on Neptune's largest moon, but things are hotting up nonetheless. "At least since 1989, Triton has been undergoing a period of global warming," confirms astronomer James Elliot, professor of Earth, Atmospheric and Planetary Sciences at Massachusetts Institute of Technology. "Percentage-wise, it's a very large increase."

- Associated Press: Study says sun getting hotter
      Solar radiation reaching the Earth is 0.036 percent warmer than it was in 1986, when the current solar cycle was beginning, a researcher reports in a study to be published Friday in the journal Science. The finding is based on an analysis of satellites that measure the temperature of sunlight.

- London Telegraph: The truth about global warming - it's the Sun that's to blame
      Global warming has finally been explained: the Earth is getting hotter because the Sun is burning more brightly than at any time during the past 1,000 years, according to new research.

The simple fact is that throughout the ages the earth has swung wildly between a warm, wet, stable climate, to a cold, dry and windy one - long before the first fossil fuel was burned. The changes we are now witnessing are a walk in the park compared to the battering that our planet has taken in the past.

This is not a defense of the oil cartels or the Neo-Con wreckers, who would have every motivation to ignore global warming whether it is man-made or not.

Nor is it a blanket denial of the fact that the earth is getting very gradually hotter, but how do we reconcile global warming taking place at the farthest reaches of the solar system with the contention that it is caused by human activity? Have our exhaust fumes left earth's atmosphere and slipped through a black hole to Triton?

The assertion that global warming is man made is so oppressively enforced upon popular opinion, especially in Europe, that expressing a scintilla of doubt is akin to holocaust denial in some cases. Such is the insipid brainwashing that has taken place via television, newspapers and exalted talking heads - global warming skeptics are forced to wear the metaphoric yellow star and only discuss their doubts in hushed tones and conciliatory frameworks, or be cat-called, harangued and jeered by an army of do-gooders who righteously believe they are rescuing mother earth by recycling a wine bottle or putting their paper in a separate trash can.

Fearmongering about an imminent climate doomsday also hogs news coverage and important environmental issues like GM food, mad scientist chimera cloning and the usurpation and abuse of corporations like Monsanto flies under the radar.

Global warming is cited as an excuse to meter out further control and surveillance over our daily lives, RFID chips on our trash cans, GPS satellite tacking and taxation by the mile, as well as a global tax at the gas pump.

The extremist wing of the environmentalist movement, characterized by people like Dr. Erik Pianka, advocate the mass culling of humanity via plagues and state sanctioned bio-terrorism, in order to "save" the earth from the disease of humanity. Nazi-like genocial population control measures and the environmental establishment have always held a close alliance.

The orthodox organized religion of global warming and its disastrous consequences for our freedom of speech, freedom of mobility and our right to remain outside of the system, needs to be questioned on the foundational basis that the phenomenon is solar-system wide and it is mainly caused by the natural evolution of the sun and not human activity.

• KUKAMITÄJAHÄHHH

Oma säähavainnointialueeni on varsin rajallinen, pääasiallisesti liikun välillä hki-keskusta/hyvinkää. Hyvin suuri ero lämpötiloissa on tullessa "pohjoisesta" "etelään". Tämän alkutalven lumentulon aikaan esim. lumimäärien vaihtelu oli suuri. Kun Tuusulan suunnalle satoi lunta yli 10cm, Helsingissä satoi vettä. Silloin kun Helsingissä oli lunta tämän talven huiput 5cm, silloin lunta Tuusulan/Hyhinkään seudulla oli noin 25cm. Välimatkaa Kaisaniemestä em. paikkoihin on n. 40-60km. Siis ilmasto Helsingin Lauttasaaressa on eri kuin puolentunnin junamatkan päässä KehäIII:lta. Itsekin säännöllisesti seuraan säiden kehittymistä asuinseuduillani, ja muutoksia olen havainnut! Esim. tämän "lämpenemisen"... Minusta pitäisi huomioida ilmaston paikallisien erojen muuttuminen, vaikkapa se, että samalla käsittääkseni säät mm. Islannissa ovat kylmenneet... Uskoisin, että ilmavirtauksien kuluissa on tapahtunut jotain erityisen merkittävää... ei ennen wanhaan tuulet puhaltaneet näin usein talvella etelän suunnalta... siis on ilmat muuttuneet, ja varsinkin ilmavirtausten suunnat.

• KUKAMITÄJAHÄHH

TARKOITIN, ETTÄ ENNEN PUHALSI LÄNSITUULET, NYKYÄÄN ETELÄTUULET

• muutoksia
        KUKAMITÄJAHÄHH kirjoitti:

TARKOITIN, ETTÄ ENNEN PUHALSI LÄNSITUULET, NYKYÄÄN ETELÄTUULET

Tosiaan nuo pitkäaikaiset ilmavirtaukset ovat muuttuneet. Ennen tuulia pyriörittivät matalapaineet jotka tulin säännöllisesti Suomen yli. Eli tuuli pyöri myötäpäivään kaakosta lounaan kautta pohjoiseen. Valitseva suunta oli tosiaan usein länsi-lounas. Nykyään yleisin tuntuu olevan kaakko tai etelä/kaakko. Tämähän tarkoittaa pitkiä jaksoja melko lämmintä ja etenkin kesällä kuivaa ilmaa kun tuulet tulevat enemmän mantereelta kuin Altantilta. Mannermaisempaan ilmastoonhan kuuluvat pitemmät jaksot samaa säätilaa. Perinteinen sään jatkuva ja nopea vaihtelu on siis mielestäni vähentynyt ja näemme nykyisin enemmän pitkiä äärijaksoja lämmintä, mutta joskus myös kylmää ilmaa.

• keletana
        muutoksia kirjoitti:

Tosiaan nuo pitkäaikaiset ilmavirtaukset ovat muuttuneet. Ennen tuulia pyriörittivät matalapaineet jotka tulin säännöllisesti Suomen yli. Eli tuuli pyöri myötäpäivään kaakosta lounaan kautta pohjoiseen. Valitseva suunta oli tosiaan usein länsi-lounas. Nykyään yleisin tuntuu olevan kaakko tai etelä/kaakko. Tämähän tarkoittaa pitkiä jaksoja melko lämmintä ja etenkin kesällä kuivaa ilmaa kun tuulet tulevat enemmän mantereelta kuin Altantilta. Mannermaisempaan ilmastoonhan kuuluvat pitemmät jaksot samaa säätilaa. Perinteinen sään jatkuva ja nopea vaihtelu on siis mielestäni vähentynyt ja näemme nykyisin enemmän pitkiä äärijaksoja lämmintä, mutta joskus myös kylmää ilmaa.

Mannerilmastoon ehkä kuuluu pitkäaikaiset jaksot samaa säätilaa, mutta eikös myös mannerilmaston talvet ole vastaavasti kylmiä?

Meren lämpötilalla on oleellinen merkitys (rannikolla) siihen, milloin lumet tulevat. Lämpimän kesän jälkeen todennäköisesti myös talvi tulee myöhään. Ainakin rannikolle?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4923
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      661
      4109
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2291
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2057
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1858
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1696
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1441
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1208
    9. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1134
    10. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      87