Räikeän värinen noin 6cm pitkä. Punertava pieniä valkoisia täpliä täynnä ja kyljissä useita keltaisia isoja pyöreitä täpliä rivissä. Pää punainen ja perä ja punainen piikki peräpäässä?? Käveli vastaan kun olin lenkillä. Mikä mahto olla tuo?????
Mikä toukka??
4
998
Vastaukset
- *Nilla
Hyles gallii eli matarakiitäjä.
Ja kertomasihan tapahtui joskus elo-syyskuussa, eikö? :)- Kiinnostunut2
Matarakiitäjän toukkia olen nähnyt kyllä ihan yllin kyllin ja eri värisävyjä. Tätä en ole lötyänyt vain mistään perhoskirjasta???????????? Tämä oli punertava punainen viiru selässä ja kyljissä useita isoja keltaisia täpliä?? ja pieniä valkoisia täpliä täynnä????????? Punainen piikki ja pää?????????? Tuli vastaan lenkkipolulla Syyskuun alussa. Eikös Matarakiitäjän toukalla mene kyljissävain yhdet isot keltaiset täplät!? Tällä niitä oli enemmän??? Matarankiitäjän toukkiahan on horsmat joskus täynnä mitä erillaisia muunnoksia??????? Edellekin epäselvä toukka????????
- *Nilla
Kiinnostunut2 kirjoitti:
Matarakiitäjän toukkia olen nähnyt kyllä ihan yllin kyllin ja eri värisävyjä. Tätä en ole lötyänyt vain mistään perhoskirjasta???????????? Tämä oli punertava punainen viiru selässä ja kyljissä useita isoja keltaisia täpliä?? ja pieniä valkoisia täpliä täynnä????????? Punainen piikki ja pää?????????? Tuli vastaan lenkkipolulla Syyskuun alussa. Eikös Matarakiitäjän toukalla mene kyljissävain yhdet isot keltaiset täplät!? Tällä niitä oli enemmän??? Matarankiitäjän toukkiahan on horsmat joskus täynnä mitä erillaisia muunnoksia??????? Edellekin epäselvä toukka????????
olen sitä mieltä, että otuksesi on matarakiitäjän (Hyles gallii) toukka. Koteloitumisvaellukselle lähdettyään se ei enää kaipaa suoja/pelotusväriään, vaan muuttuu hetkeksi vaelluksensa ajaksi hyvinkin eri väriseksi siihen toukkaan, jonka tavanomaisesti tapaamme horsmaa tai mataraa syömässä.
http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.pl?Hyles_Galii
Tänä vuonna löydettiin etelänpäiväkiitäjää toukkina todella paljon, löydettiinpä jopa pääkallokiitäjäkin monen vuoden tauon jälkeen.
Teoreettinen mahdollisuus olisi tietty, että toukkasi voisi olla Hyles euphorbiaen eli tyräkkikiitäjän toukka, mutta kova havainto se olisi. Kuva tai talteen otettu toukka olisi myös upeeta siinä tapauksessa.
http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.pl?Hyles_Euphorbiae
Oikeastaan mikään muu laji ei noilla tuntomerkeiilä tule kysymykseen.
- haaveilija
Hei! Mieleen tulee kyllä kieltämättä tyräkkikiitäjä. Itse olen kerännyt niitä Kanarialta, ja ovat juuri tuollaisia punakirjavia ja erittäin pilkullisia. On kai joskus vaeltanut Suomeenkin. Viime kesien poikkeuksellisuus kiertokiitäjine ja etelänpäiväkiitäjineen antaa olettaa kaiken olevan mahdollista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406983
- 323948
- 453330
- 402939
- 172716
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402048