Yule, Talvipäivänseisaus

Pakanainen

Miten vietätte Yulea?
Vietättekö pelkästään sitä, sitä ja joulua yhdessä, vai kumpaakin omina juhlinaan?

Itse vietän ne erillisinä juhlina, Talvipäivänseisauksen 21.12,
joulun mieheni ja lasteni kanssa.

Joulu vietetään meillä ilman kristillisiä merkityksiä, valon ja
perheen yhdessäolon juhlana.

5

926

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nightlord

Yule ja joulu osuvat minulla samalle päivälle. Yule oli ensimmäinen sapattini, joten se on siksi minulle hyvin tärkeä juhla.

Jouluna olen yhdessä suvun ja perheen kanssa, myöskin ilman kristillistä sisältöä.

Jouluna on vuorossa taas minulle suurta huvia, eli teologista väittelyä kristittyjen isovanhempieni kanssa. He kun eivät ole oikein sulattaneet pakanuuden ideaa.

Kun he kerran väen vängällä hakeutuvat keskusteluun Yulen ajan merkityksestä minulle, en vaivaudu piilottelemaan. Tekee heillekin hyvää vähän avartaa käsityksiään.

BB

Nightlord

• mikkom

omalta osalta yule on 21.12. Mutta saapahan väitellä isovanhempien kanssa 24.12, eivät tiedä että olen pakana. Saa nähdä tuleeko niiltä kommetteja. Jouluhevi soimaan, ulkotulet pihalle ja kynttilät sisälle. Löytyykö muita koristelu ehdotuksia?

• Embryona

Lähden heti aamusta koiran kanssa kävelemään, ja mietin samalla kaiken maailman asioita. Lisäksi koristelen kotini kasveilla.

Vietän Yulea ja joulua erikseen, ensimmäistä yksin, toista perheen ja ystävien kanssa.

• luminara

Yule perinteisessä merkityksessään 21.12 ja perinteisin menoin (rituaali, kynttilät, ja hyvä ruoka) joulua en vietä ollenkaan vaikka silloin usein käy sukulaisia... Ainoastaan haudoille vien silloin kynttilät.

• Ninianne

Joulu ei viittaa nimenä kirkkoon tai Jeesukseen joten saatan vietän Yulea Joulu-nimellä. Oisiskohan se siitä johdettukin? Ruotsin Jul ainakin kuulostaa selkeästi Yulelta ruotsalaisittain kirjoitettuna, ja olisi se suomessakin voinut muokkaantua niin.

Talvipäivänseisaus oli tänä vuonna 22.12, mutta talvipäivänseisauksen pimeys on kolmipäiväistä ja sama pimeys jatkuu aina kolme päivää. Siksi vietän Yulea vasta silloin joulun kanssa samaan aikaan, silloinhan se valoisampi päivä vasta on. Eikä se muutenkaan ole niin tarkkaa.

Paremman juhlatunnelman saa Jouluna, kun silloin ovat muutkin juhlatuulella ja tv'stä tulee lumiukko.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7085
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      49
      3406
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2137
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      41
      2090
    Aihe