Minkälainen tällainen ns. vanhan polven automaatti on toiminnaltaan. Nykyäänhän automaatit ovat lähes poikkeuksetta 5- tai 6-vaihteisia. Toimiiko laatikko esim. mäkisessä maastossa tai peräkärriä tai vaunua vetäessä asiallisesti vai arpooko esim. vaihteita tarpeettomasti. Dieseleissähän Citikkakin on siirtynyt 6-vaihteeseen. Asiallisia käyttökokemuksia kiitos?
c5 ja 4-vaihteinen automaatti
25
9187
Vastaukset
- Vitostelija
Ainakin C5:n facelift-mallin neliportainen tiptronic toimii yllättävän mukavasti 2.0l bensakoneen kanssa.
Uusitun VVT-koneen 200Nm:n vääntö vähentää automaatin vaihtamistarvetta ja turhaa vaihtelua ei juurikaan esiinny. Useimmat ohitustilanteet sujuvat väännön ansiosta sujuvasti, ilman turhaa vaihtamistarvetta pienemmälle.
Eroa entiseen 5-portaiseen automaattiini en ole käytännössä huomannut.- Vitostelija
Piti vielä manita, että tuossa on muuten helkkarin hyvin toimiva vakionopeudensäädin vakiona. Ylivoimaisesti paras vakkari jota olen koskaan käyttänyt. Ajossa ei huomaa mennäänkö mäkeä ylös vai alas, vauhti pysyy prikulleen säädetyssä ja automaatti pelaa hienosti yksiin tuon kanssa.
- Le Citroën
Vitostelija kirjoitti:
Piti vielä manita, että tuossa on muuten helkkarin hyvin toimiva vakionopeudensäädin vakiona. Ylivoimaisesti paras vakkari jota olen koskaan käyttänyt. Ajossa ei huomaa mennäänkö mäkeä ylös vai alas, vauhti pysyy prikulleen säädetyssä ja automaatti pelaa hienosti yksiin tuon kanssa.
toimii myös hyvin! En huomannut kokeillessani uutta C5 136 2,0 Hdi (sama teho kuin mun 2,2 Hdi:ssa), jossa uusi automaattilaatikko, juuri mitään eroa omaani!
En tosin ole vetänyt autolla peräkärryä, joten siitä puolesta en tiedä.
- faceliftiä ei hjuva
2003 mallissa en ole tykännyt, mutta faceliftmalleihin tuli parannuksia ja toimii erittäin hyvin.
- Ville Vaitelias
Minulla on C5 HDi 2.2 diesel vm. 2001 automaattivaihteella. Mielestäni toimii hyvin. Tosin ajelen näitä Etelä-Suomen tasamaita, joten mäkisistä maastoista ei ole kokemusta. Ei myöskään kärryn tai vaunun vedosta.
Vaihteessa on normaaliasennon lisäksi myös talvi- ja sporttiasento. Näiden lisäksi vaihdetta voi käyttää myös manuaalisesti, joten kuvittelisin, että se toimii myös erikoistilanteissa hyvin. - C 5 HDI AB
Minulla on -04 2l HDI Break automaattina, siis tämä 4-pykäläinen AL4. Minusta se pelaa oikein hyvin ja johdonmukaisesti. Käsinvaihtomahdollisuus on näppärä, se on hyvä asuntovaunun vedossa jossa vaionopeuden säätimellä ajettaessa vähän reilua 80 vaihteisto vaihtaa muutoin hyvin herkästi kolmoselle vaikka kone vetäisi puhtaasti nelosella.
Vaihteisto pelaa täsmällisesti ja nopeasti ja toisinaan jopa pehmeästi ja nykimättä. Toisinaan nykäykset kylää tuntuu, ajotilanteesta ja kaasujalan asennosta riippuen.- AL4?
Eli onko dieselissä AL4 vaihteisto? Ne on kuulemma huonoimpia laatikoita mitä markkinoilla on ollut.Miten se on kestänyt dieselin väännön? Paljonko autollasi on ajettu ja onko mitään vikaa ilmennyt vaihteistoon.
- Makuasia
AL4? kirjoitti:
Eli onko dieselissä AL4 vaihteisto? Ne on kuulemma huonoimpia laatikoita mitä markkinoilla on ollut.Miten se on kestänyt dieselin väännön? Paljonko autollasi on ajettu ja onko mitään vikaa ilmennyt vaihteistoon.
...mutta noissa aisin/warren vaihteistoissa on esiintynyt vielä enemmän vikoja kuin AL4:ssa, toki niitä on varmaan myös käytössä enemmän.
AL-nelosesta kehitettiin vahvempi versio vuonna 2003 ja se on suunniteltu kestämään paremmin juuri dieseleiden kovaa vääntöä, joka saattoi rikkoa vanhempia AL-nelosia.
Jotkut tykkäävät noista AW:n vaihteistoista, vaikka esim. Volvoissa niissä on esiintynyt vakavia kestävyysongemia. Toki AW:kin kehittää omia vaihteistojaan koko ajan, että kai ne uudemmat kestää jo paremmin. - C5 HDI AB
AL4? kirjoitti:
Kaksilitraisissa on AL4, 2,2 koneisissa on ZF. AL4:sta puhutaan paljon juttuja, mutta tähän mennessä ei itse varsinaisen vaihteistön kesto ole ollut ongelma (tai en ole siitä kuullut tai lukenut) vaan AL4:n murheet ovat olleet laatikon toimintaa ohjaavissa mangneettiventtiileissä ja hydrauliikkayksikössä. AL4 toimii ja kestää, mutta öljyt on syytä vaihtaa 50 tuhannen välein. Minun autolla on ajettu n.140 tuhatta. Tähän mennessä toiminut hyvin.
- pettynyt
C5 HDI AB kirjoitti:
Kaksilitraisissa on AL4, 2,2 koneisissa on ZF. AL4:sta puhutaan paljon juttuja, mutta tähän mennessä ei itse varsinaisen vaihteistön kesto ole ollut ongelma (tai en ole siitä kuullut tai lukenut) vaan AL4:n murheet ovat olleet laatikon toimintaa ohjaavissa mangneettiventtiileissä ja hydrauliikkayksikössä. AL4 toimii ja kestää, mutta öljyt on syytä vaihtaa 50 tuhannen välein. Minun autolla on ajettu n.140 tuhatta. Tähän mennessä toiminut hyvin.
itsellä 200 000 km ja kaks laatikkoa paskas
- Paremmaksi
pettynyt kirjoitti:
Mulla on 300 tuhatta ajettu Audi A6 ja 4 laatikkoa paskaks
- 240.000Km
C5 HDI AB kirjoitti:
Huolto-ohjelmaankin on merkitty jo nykyisin öljynvaihto 60.000km, ennen siitä ei ollut mainintaa lainkaan. Ei mikään automaatti kestä ikuisesti jos samoilla öljyillä ajelee.
- keski Euroopassa
pettynyt kirjoitti:
näitä hajoo tuhansia päivittäin..
Ei ymmärrä tätä ralli kansaa... - tietosi
240.000Km kirjoitti:
Huolto-ohjelmaankin on merkitty jo nykyisin öljynvaihto 60.000km, ennen siitä ei ollut mainintaa lainkaan. Ei mikään automaatti kestä ikuisesti jos samoilla öljyillä ajelee.
on peräisin? itse huollatin viime viikolla koivuhaassa ja kysyin öljyn vaihtoväliä. siellä vastattiin, että ei kuulu ohjelmaan, mutta kannattaisi vaihtaa 60000 km välein.
- jenkissä
240.000Km kirjoitti:
Kun ihmettelin että letukan huolto-ohjelmassa ei ole öljynvaihtoa niin merkkiliikkeessä huollossa sanoivat ettei tarvitse vaihtaa. Tuntuu pitävän paikkansa. Noin 12 vuotta ajettu ja vaihteistoöljy on yhä kauniin punertavaa mittatikussa.
C5 onkin tilattu että pitää tottua tuohon vaihtoon. - 240.000
tietosi kirjoitti:
on peräisin? itse huollatin viime viikolla koivuhaassa ja kysyin öljyn vaihtoväliä. siellä vastattiin, että ei kuulu ohjelmaan, mutta kannattaisi vaihtaa 60000 km välein.
Kohdassa tarkastus/vaihto se on merkitty tehtäväksi 60.000km:n välein, molempiin C5:ssa käytettäsiin automaattivaihteistoihin. Edellisessä 240000 ajetussa C5:ssa siitä ei muistaaksi ollut mainintaa laisinkaan ja huoltokin oli sitä mieltä, että automaatin öljynvaihto ei kuuluisi normaaliin huolto-ohjelmaan.
- C5 HDI AB
pettynyt kirjoitti:
... mikä niistä hajosi ja miten korjattiin ? Vaihdettiinko uusi laatikko ? Kuka maksoi viulut ja oliko kallista ?
- pettynyt
C5 HDI AB kirjoitti:
... mikä niistä hajosi ja miten korjattiin ? Vaihdettiinko uusi laatikko ? Kuka maksoi viulut ja oliko kallista ?
takuuseen, se hajos 100 000km jälkeen ,meni auton omistajan piikkiin. ei maahantuoja eikä tehdas osallistunut sentilläkään, omistajan vaihdos oli välissä siksi ei vaihdetulla laatikolla ollut takuuta enään.
- C 5 HDI AB
pettynyt kirjoitti:
takuuseen, se hajos 100 000km jälkeen ,meni auton omistajan piikkiin. ei maahantuoja eikä tehdas osallistunut sentilläkään, omistajan vaihdos oli välissä siksi ei vaihdetulla laatikolla ollut takuuta enään.
... että tutkittiinko mikä siellä hajosi ja miten vika ilmeni ? Paljonko maksoi ?
- tf 904
jenkissä kirjoitti:
Kun ihmettelin että letukan huolto-ohjelmassa ei ole öljynvaihtoa niin merkkiliikkeessä huollossa sanoivat ettei tarvitse vaihtaa. Tuntuu pitävän paikkansa. Noin 12 vuotta ajettu ja vaihteistoöljy on yhä kauniin punertavaa mittatikussa.
C5 onkin tilattu että pitää tottua tuohon vaihtoon.kyl suosittelen tomaattiin oli merkki mikä tahansa.ei se öljy ikuista ole ja halpa henkivakuutus laatikolle.toki vanhat 2,3 ja 4vaihteiset vaihtaa kuin unelma ja kestää isältä pojalle jenkkiautoissa...muuten miksi nykyautomaatit aina vain monimutkasempia ja aina ruikulla vaikka pykäliä 4 ylöspäin kait 7-8 nykyään.sama ilmiö manuaaleissa.lisää vaihteita vuosittain..miksi?jos moottorissa vääntöä niin 3-4 piisaa automaattiin ja 4-5 manuaaliin kun välitykset voi järkeistää vai onko se vaa nii mukavaa ku vaihtaa koko ajan ees taas...ei ihme ettei kestä.mun dodgessa ollut 40v sama loota avaamatta.öljyt vaihdettu toki ja ei nyi,ei sahaa eestaas ja toimii.kierrokset 65mailis 2000 suurimmalla eli 3lla eli ei meluakaan liiaksi.kertokaa siis miksi kaikki pitää aina vain tehä vaikeemmaksi ja löysemmäksi autoalallakin?
- baskeri
240.000 kirjoitti:
Kohdassa tarkastus/vaihto se on merkitty tehtäväksi 60.000km:n välein, molempiin C5:ssa käytettäsiin automaattivaihteistoihin. Edellisessä 240000 ajetussa C5:ssa siitä ei muistaaksi ollut mainintaa laisinkaan ja huoltokin oli sitä mieltä, että automaatin öljynvaihto ei kuuluisi normaaliin huolto-ohjelmaan.
mulla 2005 c-5 2.2 naku laatikko zf 4-lov
huoltok ei mainintaa laatikon öljynv. kysyin huolossa eikö tartte vaihtaa koskaan EI oli vastaus takuu säilyy kaikki ok
eri asia jos itse haluat määrätä et vaihdetaan
minä vaihdatin. vanhan tottumuksen mukaan tosin asentaja sanoi et turhaan vaihdoit öljy oli kuulemma puhtaan ja hyvän näköstä ajettu oli 80 tkm - 240.000
baskeri kirjoitti:
mulla 2005 c-5 2.2 naku laatikko zf 4-lov
huoltok ei mainintaa laatikon öljynv. kysyin huolossa eikö tartte vaihtaa koskaan EI oli vastaus takuu säilyy kaikki ok
eri asia jos itse haluat määrätä et vaihdetaan
minä vaihdatin. vanhan tottumuksen mukaan tosin asentaja sanoi et turhaan vaihdoit öljy oli kuulemma puhtaan ja hyvän näköstä ajettu oli 80 tkmUnohtui mainita, että tuo huoltokirjan informaatio koskee tietysti vain bensamalleja. Niihinkin saa näköjään kahta eri automaattia.
voisko ha-honda inssinght 1,3 hybrid olla 4. vaihteinen
lisäys siis: mielestäni siin ei ole kuin 4 tarkotan AT LAATIKKOA
- Anonyymi
minulla citroen c5 2.0 pensa ajettu 260tkm laatikko menee vikatilaan öljyt on vaihdettu kaksi kertaa nyt eikä ole auttanut.onko helppo vaihtaa itse nuo kaksi mangetti venttiiliä ja saako suodattimen vaihdettua samalla siitä kun irrottaa venttiilikoneiston,olisko seinäjoen suunnas ketään joka vois auttaa vaihdossa korvausta vastaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod223794- 162735
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3842096Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391909- 271751
- 311657
- 321619
- 141297
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai671212- 121151