mahtimylly.

Pekka

20

4706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jukkis

      Kyllä on iso möykky. Itse kerran hämmästeli erään laitoksen portilla valtavaa rautamötikkää joka selvästi näytti joltain koneelta (korkeus varmaan n. 3m) kyselin sitten mikä toi on ja vastaus oli laivan vaihdelaatikko. Oli jäänyt ylimääräiseksi ja pystytetty monumentiksi.

    • PetriK

      Saattaa olla vaan tavallisen kallis määräaikaishuolto tuossa koneessa, kun on noita pyttyjä ja laakereita noin paljon. Aika mielenkiintoinen linkki kaiken kaikkiaan.

      • masinisti

        >Saattaa olla vaan tavallisen kallis
        >määräaikaishuolto tuossa koneessa...

        Vaan eipä ole venttiilien säätöä. On se sentään kaksitahtikone!

        Veturista? Miten minä olen muistelevinani, että jossakin moottoriveneessä olisin nähnyt vastaavanlaisen? Tai hyökkäysvaunussa?

        Mahtaa tuo ääntää muuten kipeästi...


      • pekka
        masinisti kirjoitti:

        >Saattaa olla vaan tavallisen kallis
        >määräaikaishuolto tuossa koneessa...

        Vaan eipä ole venttiilien säätöä. On se sentään kaksitahtikone!

        Veturista? Miten minä olen muistelevinani, että jossakin moottoriveneessä olisin nähnyt vastaavanlaisen? Tai hyökkäysvaunussa?

        Mahtaa tuo ääntää muuten kipeästi...

        Muuan koulukomppis palveli laivastossa ja kertoi, että Taisto-luokan tykkiveneissä käytettiin kyseistä moottoria.


      • JH
        pekka kirjoitti:

        Muuan koulukomppis palveli laivastossa ja kertoi, että Taisto-luokan tykkiveneissä käytettiin kyseistä moottoria.

        Taisto-luokan tykkiveneissä on käytetty alunperin Isotta Fraschinin bensakoneita jotka olivat aiokoinaan mielettömän tehokkaita; aluksen huippunopeus oli jotain 50 solmua. Kulutus oli sen mukainen.

        Elokuvassa "laivaston monnit maissa"tai jotain sinnepäin... oli pääosassa tällainen vene. Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää...
        Pohjan malli oli sellainen, että huippunopeuksilla vain potkurit ja veneen keulaosa
        olivat vedessä.

        Olin tämän samaisen veneen kyydissä kun se oli partiolippukunnan käytössä turussa Neptunus-nimisenä Scanian Dieseleillä varustettuna. Olin mukana myös jäähyväismatkalla kun päädyttiin karille...


      • pekka
        JH kirjoitti:

        Taisto-luokan tykkiveneissä on käytetty alunperin Isotta Fraschinin bensakoneita jotka olivat aiokoinaan mielettömän tehokkaita; aluksen huippunopeus oli jotain 50 solmua. Kulutus oli sen mukainen.

        Elokuvassa "laivaston monnit maissa"tai jotain sinnepäin... oli pääosassa tällainen vene. Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää...
        Pohjan malli oli sellainen, että huippunopeuksilla vain potkurit ja veneen keulaosa
        olivat vedessä.

        Olin tämän samaisen veneen kyydissä kun se oli partiolippukunnan käytössä turussa Neptunus-nimisenä Scanian Dieseleillä varustettuna. Olin mukana myös jäähyväismatkalla kun päädyttiin karille...

        "Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää..."

        Moottoripervertikkona en voi kuvitella mitä en antaisi jos vain olisin voinut päästä kuulemaan tuon sävelen.

        Mutta sen Delticin sävelet löytyvät netistä. Jossain brittiläisissä videoklipseissä (löytyy tuolta aikaisemman meilini linkeistä) Deltic-veturi tulee asemalle ja jyly on mahtavaa..!


      • Deltic Fan
        pekka kirjoitti:

        "Siinä oli silloin alkuperäiset koneet ja vaimentamattomat suorat röörit pukkasivat kyljistä ulos jylinää..."

        Moottoripervertikkona en voi kuvitella mitä en antaisi jos vain olisin voinut päästä kuulemaan tuon sävelen.

        Mutta sen Delticin sävelet löytyvät netistä. Jossain brittiläisissä videoklipseissä (löytyy tuolta aikaisemman meilini linkeistä) Deltic-veturi tulee asemalle ja jyly on mahtavaa..!

        Linkki semmoinen kuin http://www.55s.co.uk/ ja sieltä kohta "Soundfiles"! Taitaa saada yhden jos toisenkin moottoripervertikon syömmen soimaan!

        Esikoispoikani taisi olla 3 kuukauden ikäinen, kun veimme hänet Svartvikin automuseoon Kirkkonummelle (äitienpäivänä, tietty!). Muut autot jättivät suht' kylmäksi, mutta Aulis Pakula -vainaan kaksi helmeä, Rolls Royce ja erityisesti kuvankaunis valkoinen Isotta Fraschini (1920-luvulta molemmat) saivat pikkumiehen viuhtomaan ja pörisemään aivan villisti!

        No, esikoispoika on nyt 26 eikä hänestä moottorimiestä tainnut sittenkään tulla – mikälie IT-DI ja tiedemies mahtaa vain sukeutua. Mutta nuoremmassa on sentään vielä lupauksia jäljellä!


    • Tapani

      Olen kuullut tarinan, jonka mukaan laivastolla on ollut neuvostovalmisteisia merimoottoreita, joissa on ollut 56 pyttyä eli motori on kuulemma ollut kahdeksan seitsemänsylinterisen tähtimoottorin yhdistelmä. Mahtaneeko pitää paikkaansa ja jos, niin löytyisikö kuvaa?

      • Johannes

        Jos tuo on totta, sen täytyy olla varsinainen kakkumoottori :o)

        Olispa tosiaan kuvia tuommoisesta laitteesta!


      • Matruusi2/83

        Tulee vähän myöhässä tämä tieto mutta totta on tuima-luokan ohjusveneissä oli tuollaiset moottorit peräti kolme kappaletta ja möly oli sanoinkuvaamaton niinkuin jytinä ja värinäkin vaikka itse en kyydissä ollutkaan vaan nämä olivat usein emälaiva louhen hinauksessa (jossa itse palvelin 1983-1984) koneiden ja polttoaineiden säästämiseksi. Googlaa vaikka OSA-II class boat millä nimellä se tunnetaan maailmalla tai vaikka Tuima-luokka millä se tunnetaan suomessa.


      • Matruusi2/83
        Johannes kirjoitti:

        Jos tuo on totta, sen täytyy olla varsinainen kakkumoottori :o)

        Olispa tosiaan kuvia tuommoisesta laitteesta!

        http://articles.maritimepropulsion.com/article/Two-new-50-m-Patrol-Boats-for-Vietnam-Navy13881.aspx
        http://articles.maritimepropulsion.com/image.axd?picture=2011/10/ZV_M534hr_56sw.jpg ja edeltäjä 42 sylinterinen http://en.wikipedia.org/wiki/Zvezda_M503


      • Anonyymi
        Matruusi2/83 kirjoitti:

        Tulee vähän myöhässä tämä tieto mutta totta on tuima-luokan ohjusveneissä oli tuollaiset moottorit peräti kolme kappaletta ja möly oli sanoinkuvaamaton niinkuin jytinä ja värinäkin vaikka itse en kyydissä ollutkaan vaan nämä olivat usein emälaiva louhen hinauksessa (jossa itse palvelin 1983-1984) koneiden ja polttoaineiden säästämiseksi. Googlaa vaikka OSA-II class boat millä nimellä se tunnetaan maailmalla tai vaikka Tuima-luokka millä se tunnetaan suomessa.

        Palvelin varusmiehenä Tuiskulla ja Tuulella. Taisivat kuluttaa täydellä teholla 2,5tonnia dieseliä tunnissa. Takakannella ihan roiskui nafta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palvelin varusmiehenä Tuiskulla ja Tuulella. Taisivat kuluttaa täydellä teholla 2,5tonnia dieseliä tunnissa. Takakannella ihan roiskui nafta.

        Sama. Olin konemiehenä kaikilla Tuima-luokan aluksilla ja kyllä tiedot pitävät paikkansa.


    • Huh

      ollut moottorinsuunnittelijalla mielikuvitusta :)

    • JH

      http://www.ptfnasty.com/ptfDeltic.html

      Upea moottori; täysalumiininen ja sitä on käytetty vetureissa (niistä paljonkin tietoa) ja merimoottoreina koskapa kuvista ilmenee mm. merikytkimet ja jopa peruutusvaihdemahdollisuudet.

      Veturiversio on dieselsähköinen jolloin moottori pyörittää generaattoria ja sähkömoottorit hoitavat itse veturin liikuttelun. Tällaisia ovat perinteisesti meidänkin ratapihoillamme liikkuvat järjestelyveturit. Sähköinen voimansiirto on nopea eikä vaadi mielettömän kalliitta ja järeitä mekaanisia kytkimiä ja vaihteistoja.
      Samankaltaista systeemiä käytetään mm. jäänmurtajissa.

    • sitroen.

      Neuvostoliiton ydinvoimaloissa noita Deltic -mootoreita käytettiin hätädieselmoottoreina eli mm hätäjäähdytyspumppujen ym sähkön tuottamiseen silloin, kun sähkön saanti muualta oli poikki. Sai ruveta kuormittamaan jo 1,5 minuuttia käynnistyskäskyn antamisesta.
      Loviisassa hommaa hoiti turboahdetut V16 -moottorit ja niile sai panna täyden kuorman muistaakseni noin 15 s käynnistyskäskystä.

      • Nopa

        Luokan aluksissa oli voimanlähteenä kolme 56-sylinteristä 3 500 kW:n tehoista tähtimoottoria. Niiden ääni oli niin voimakas, että ajon aikana sisätiloissa joutui käyttämään kuulosuojaimia. Koneiden säästämiseksi ne ajoivat omilla voimilla vain operaatioajossa, siirtokuljetukset tehtiin pitkään siten, että emälaiva Louhi hinasi niitä.


      • Anonyymi
        Nopa kirjoitti:

        Luokan aluksissa oli voimanlähteenä kolme 56-sylinteristä 3 500 kW:n tehoista tähtimoottoria. Niiden ääni oli niin voimakas, että ajon aikana sisätiloissa joutui käyttämään kuulosuojaimia. Koneiden säästämiseksi ne ajoivat omilla voimilla vain operaatioajossa, siirtokuljetukset tehtiin pitkään siten, että emälaiva Louhi hinasi niitä.

        Palvelin 88-89 kaikilla neljällä tuima-luokan aluksilla. Veneet kulkivat upeasti aallokossakin eikä konemiehiä lukuunottamatta kellään ollut kuulosuojaimia. Mökkiläiset eivät oilein tykänneet parimetrisestä peräaallosta joka tuolla 13000 hp teholla saatiin aikaiseksi. Kyllä niitä veneitä ajettiin ihan Kotkasta Kokkolaan.

        Suojaimet oli käytössä tykkiammunnoissa, jotka tärisyttivät lamputkin hajalle. Ohjuksen lähdettyä kannelta oli aina mukava huomata olevansa edelleen hengissä. Hiton vaarallisia nuo Termitit oli niin ampujille kuin kohteillekin.


    • Nopa

      Tuossa on ylhäällä faktaa koneista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4974
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      4025
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2351
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2174
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1968
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1858
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1557
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1481
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1205
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1134
    Aihe