Pesäkopista..

Gerbu*

Mä ostin eilen 2 gerbiiliä ja niillä on tuolla niiden terraariossa pesäkoppi. Se on sellanen pahvinen kaurahiutale paketti ( päällystetty kyllä muovilla, toiset on sitä mieltä ettei saisi pitää, minä pidän.) ja nyt mietin vain, että kun gerbiilit syöksyvät heti pesäänsä, kun laitan käden sinne terraarioon ja teen siellä jtn. Kyllä ne sieltä tulee nopeesti kattomaan, mutta taas kun teen jonkin liikkeen ( laitan ruokaa ym..) niin tytöt sinkoutuvat pesäkoppiin :o
Pitäiskö se ottaa niiltä pois, et tottuisivat liikkeisiin ja huomaisivat ettei se olekkaan niin pelottavaa ja vaarallista ? Vai pitäiskö vaan odottaa et tottuvat ja eivät enää mene pesäkoppiin ?

Ja sitten toinen "ongelma", kun laitan käden sinne ja pidän sitä paikallaan niin tytöt tulee heti haistelemaan sitä ja toinen juoksee siitä yli ym, mut toinen maistelee mun sormia :o Tiedän et gerbiilit voi tehdä niin, mut ei niitten pitäs sitä useesti tehä..Toi tekee joka kerta, ku laitan käden sinne. Aina maistaa oikeen käden nimetöntä tai pikkurilliä :'DD Lopettaako se sen, vai pitääkö mun kärsiä sen "näykkimisestä" ?

11

417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotakin vastauksia juu

Minusta on ihan hyvä että gerbiileillä on jotain turvaa,joten mielestäni pesäkopin pito kannattaa.

Sinulla täytyy vain olla hyvät hermot ja rauhallisia liikkeitä kun touhuat gerbiilejesi kanssa.Ja sitä paitsi piiloon syöksähtely ja piilosta syöksähtely on gerbiileille varsin yleistä ja NORMAALIA. Kyllä minunkin gerbiilit juostessaan sinkoutuvat ties mine kun säikähtävät jotain :D (Hassun näköistä kun jalat lähtevät pikkuisten gerbbujen alta :D)

Näykkiminen taas...Noh, luultavasti se katoaa ajan myötä. Tietysti jos kätesi tuoksuvat houkuttavalle tai jollekkin muulle, gerbiili saatta maistella. Mutta jos kyse on pienestä näykkimisestä, se voi johtua vain siitä ettei gerbiili vielä täysin luota sinuun. Näykkimistä on vaikea estää, joten kannattaa kiinnittää huomiota käden hajuihin ja yrittää vain kovasti saada gerbiilin luotettavuuden.

Kyllä sen pitäisi ajan myötä helpottaa.(Meillä on hamsteri joka PUREE jos laittaa sen terraarioon käden, mutta kun hamsteri on sylissä se ei ole moksiskaan.Luultavasti jotain reviiri tai uhkailu juttuja,vai tietääkö joku muu enemmän?)

• Gerbu*

Juu, jätin sen pesäkopin sinne kun tulin itekkin siihen tulokseen et ne tarvii vielä jotain suojaa ja turvaa itelleen. :)

Ja siitä näykkimisestä, ni se viel ainakin näykkkii melkein joka kerta ku laitan kättäni niiden terraarioon, mutta joskus vähemmän ja joskus enemmän..Ja kyl mäki uskon et se siitä sit varmaan loppuu, kun se alkaa luottamaan muhun ja huomaa, ettei mun kättä voi syödä :'D

Ja oon pessy käteni aina pelkällä kuumalla vedellä et niistä lähtis kaikki hajut pois..ja sitte viel ottanu niitten terrasta puruja käteen ja hangannu niitä et mun kädet haisee tutulta :'DD On ne ainaki tähän mennessä aina iloisesti tullu mun käteen, tosin nyt tuo toinen vähän näykkii, mutta tulee silti :)

Ja sit onks ihan normaalia kun noi kyhjöttää aika paljon tuol pesässä ? Ne vaan on suurimman osan ajasta siel :o Välillä hääräilee jtn siinä ulkopuolellakin.

Ja sitte ku ne molemmat tulee samaan aikaan ulos ( yleesä hääräilee yksin..) ni ne alkaa tappelee :o siis sillain painii ja hyppii ( ei näytä leikiltä )ym, ja sit toinen menee siitä pois ni ne lopettaa..en osaa kuvailla, mut vähän niinkunn tappelee. Eikä tosiaan näytä vaan leikkimiseltä.. Mut kai se on sitte vaan leikkiä.

• Osta häkkiin ihan oikee pesäkoppi.
      Kyllähän sitä saa pitää, mut ne voi järsii sen.
      Ja ois niist varmaa kivaa jos niitten häkis ois muutakin kuin pahvinen paketti.
      Ne on vaan arkoja. Mullakin mun gerbut
      syöksyy mökkiin välil jos teen jonku liikkeen.
      Älä ota sitä pahvi juttuu sielt pois. Niil ei oo siel sit mitään. Sit ne vasta on arkoja kun niil ei oo mitään paikkaa minne mennä.
      Anna niille kädeltä herkkuja niin ne sit aikanaan
      tottuu. Siihen tarvii vaan kärsivällisyyttä.
      Munki gerbut välil "maistelee" sormiani.
      Jos oot syönyt jotain herkullista niin pese kädet. Tai ne voi tuntee itsensä myös uhatuks.
      Toivottavasti auttoi sua.

• Gerbu*

Emmä kyllä niille osta sellasta muovista pesäkoppia ! Jos ne sellasen järsii ni sepä kiva..Mut aion ostaa niille saviruukun heti kun löytyy jostain :))

Ja juu en ottanu pois sitä pahvipakettia, et niil on joku suoja..Ne on niin arkoja viel ( ollu mulla 3 päivää.) :)

Ja siis kyl ne mun kädelle tulee ja ottaa herkun siitä, toinen vaan maistelee mun sormia..Muttei enään nii usei. Ja aluks huolestuin iha suotta, nyt se ei tee sitä enää nii usein :D Ja oon aina pessy kädet vedellä ( en saippualla ettei haisis siltä.) ja hangannu niitten puruja käteeni niin et mun käsissä olis niitten oma haju ;)

• hoitaja
        Gerbu* kirjoitti:

Emmä kyllä niille osta sellasta muovista pesäkoppia ! Jos ne sellasen järsii ni sepä kiva..Mut aion ostaa niille saviruukun heti kun löytyy jostain :))

Ja juu en ottanu pois sitä pahvipakettia, et niil on joku suoja..Ne on niin arkoja viel ( ollu mulla 3 päivää.) :)

Ja siis kyl ne mun kädelle tulee ja ottaa herkun siitä, toinen vaan maistelee mun sormia..Muttei enään nii usei. Ja aluks huolestuin iha suotta, nyt se ei tee sitä enää nii usein :D Ja oon aina pessy kädet vedellä ( en saippualla ettei haisis siltä.) ja hangannu niitten puruja käteeni niin et mun käsissä olis niitten oma haju ;)

Meillä on toinen gerbiili sukupolvi menossa ja nyt kerron kokemuksella että kookospähkinä "mökki"joita on saanut ostaa eläinkaupasta on ollut pidetyin koti.Siinä on muutama ulospääsy tien et tuntevat olonsa turvalliseksi,eivät saa purtua rikki.Meillä on ollut myös talo,sitä jyrsivät.Ja on meillä parhaillaankin ihan tavallinen keraaminen kukkapurkki varakotina.Viihtyvät siellä.Anna paljon tyhjiä vessapaperi hylsyjä,kaupasta ostettavaa kuivaa heinää.Rakenna vaikka kiipeilyteline.Liikkuvat ja touhuavat paljon kunhan "aktiviteetteja"piisaa.

• Gerbu* kirjoitti:

En tarkottanu muovist vaan voit ostaa
        vaik puisen kopin.

• Gerbu*
        hoitaja kirjoitti:

Meillä on toinen gerbiili sukupolvi menossa ja nyt kerron kokemuksella että kookospähkinä "mökki"joita on saanut ostaa eläinkaupasta on ollut pidetyin koti.Siinä on muutama ulospääsy tien et tuntevat olonsa turvalliseksi,eivät saa purtua rikki.Meillä on ollut myös talo,sitä jyrsivät.Ja on meillä parhaillaankin ihan tavallinen keraaminen kukkapurkki varakotina.Viihtyvät siellä.Anna paljon tyhjiä vessapaperi hylsyjä,kaupasta ostettavaa kuivaa heinää.Rakenna vaikka kiipeilyteline.Liikkuvat ja touhuavat paljon kunhan "aktiviteetteja"piisaa.

Juu, laitan niille sinne sellasen saviruukun kunhan pääsen ostamaan. :) Ja oon laittanu heinää, vessapaperin hylsyjä ym.. ( se heinä kylläkin tulee meen omasta pellosta tehyistä normaaleista kuivaheinä paaleista..)

Juu ja tiedän et ne touhuu ja liikkuu paljon. Kuhan saan jostain ison pahvilaatikon, ni laitan sinne paljon puruu, sitte heinää, pahvipaketteja, vessapaperi rullia ja kaikkee mahdollista kivaa :) Nii ja siis ne saa olla siel vaan valvotusti tietty ;)

Okei, mä kans ajattelin et tarkotitko muovista pesää :D Mut et siis ;D

• Gerbu*
        Gerbu* kirjoitti:

Juu, laitan niille sinne sellasen saviruukun kunhan pääsen ostamaan. :) Ja oon laittanu heinää, vessapaperin hylsyjä ym.. ( se heinä kylläkin tulee meen omasta pellosta tehyistä normaaleista kuivaheinä paaleista..)

Juu ja tiedän et ne touhuu ja liikkuu paljon. Kuhan saan jostain ison pahvilaatikon, ni laitan sinne paljon puruu, sitte heinää, pahvipaketteja, vessapaperi rullia ja kaikkee mahdollista kivaa :) Nii ja siis ne saa olla siel vaan valvotusti tietty ;)

Okei, mä kans ajattelin et tarkotitko muovista pesää :D Mut et siis ;D

aa. siis tarkotin maasamin viestii, tosta muovisesta pesäkopista en sun :D

• Aanx
        maasami kirjoitti:

En tarkottanu muovist vaan voit ostaa
        vaik puisen kopin.

Ois turvallisempaa ostaa heinää gerbulle kaupasta :P Pellolta otetuissa saattaa olla paljon punkkeja ja muita vaarallisia eliöitä ja bakteereita :)

• Gerbu*
        Aanx kirjoitti:

Ois turvallisempaa ostaa heinää gerbulle kaupasta :P Pellolta otetuissa saattaa olla paljon punkkeja ja muita vaarallisia eliöitä ja bakteereita :)

Se heinä on viime kesänä puitu ja paalattu, joten eiköhän ne bakteerit, punkit ym. ole kerinneet kuolla siinä välissä :D Noi heinät on säilötty meidän suulissa ja en ota sen paalin ulkoreunoilta, vaan sieltä ihan keskeltä, niin että jos vaikka siinä pinnalla on menny jtn ötököitä, niin ei tuu mitään tartuntaa niistä..Tolla heinällä pärjäävät kyllä :)

• Gerbu*

Nyt se gerbiili, joka aiemmin "puri" on lopettanut näykkimästä mua, mutta toinen on alkanu puree ihan kunnolla. Siis se ei vaan maistele, vaan puree ihan kunnolla. Ja se puree viel aina parista kohdasta kättä. Oon kerran joutunu jo vetää käteni äkkiä pois terrasta, kun se on alkanu puree niin lujaa :o Miks näin ??
      Kun laitan käteni sinne, niin pesen sen aina vedellä ja/tai hieron siihen niitten puruja..Et kädet ei haise miltään. Sitte pidän kättäni rauhallisesti terrassa, et ei voi johtuu siitä et pelästyis ja puris.. En tiiä, mut onks teen gerbut aluks purru ja lopettanu sitte myöhemmin ?

Ja ku noi on mulla nyt olleet 5 päivää, ni kai niitä saa jo ottaa silleen käteen ja sitte syliin ? ( Oon ottanu jo sillon ekan kerran syliin, kun olivat olleet mulla 3 tai 4 päivää..) Kättäni on tokana päivänä alkanu pitää siellä ja ottanu niitä jo siinä terrasssa käteen..)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7141
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4711
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4667
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      50
      3833
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3768
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      215
      3748
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3323
    8. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      50
      2703
    9. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      37