rintasyövän

perinnöllisyys

Onko teille tehty geenitutkimus? Oletteko suostuneet / kieltäytyneet...!
miten jatko?

41

2969

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heli

on tehty geenitutkimus.Olen geeni virheen kantaja.Suvussani on paljon munasarja-ja rintasyöpää.Tulevaisuudessa myös lapseni käyvät tutkimuksessa,mikäli itse haluavat.Heillä on 50% riski,että virheellinen geeni on myös heillä.Jos on geenivirheen kantaja,pääsee kontrolleihin,että mahdollinen syöpä löydetään ajoissa.Itse ehdin sairastua syöpään,vasta sen jälkeen menin testeihin.

• Secco

...mitenkään automaattisesti tehdä, vaan testille vaaditaan vahvat perusteet. Itse olin dna-tutkimuksessa, kun sekä veljeni että minä sairastuimme syöpään noin kolmekymppisinä ja suku oli muutenkin "syöpäläisiä" täynnä.

Yksityisellä tietty voi teettää mitä vaan, jos rahaa riittää.

• aloittaja

on ollut jo rintasyöpä ja lääkäri antoi lähetteen geenitutkimukseen koska suvussa on niin paljon nuoren iän rintasyöpää.

Muutama ystävä on kritisoinut sitä, ettei olisi pitänyt mennä tutkimuksiin, aiheuttaa kuulemma vain "paineita".

Itse olen sitä mieltä että jos saan sitä kautta tulevaisuudessa enemmän seurantaa, eikö siitä ole minulle hyötyä?

Lähinnä kiinnostaa, onko geenivirheen löytymisestä seurannut muuta, kuin että seurannant jatkuvat pitempään kuin normaalin protokollan kautta. Lääkäri puhui minulle mm. munasarjojen poistosta ( kohtu on jo poistettu joten munasarjatkin joutaisi mennä...).

• heli

poistettiin munasarjat ja myös toinen rinta,jossa ei ollut vielä syöpää.toinenhan poistettiin jon syövän yhteydessä. minulle laitettiin rinnat,ja olen tyytyväinen.ei tarvii pelätä uusiutumista ainakaan rintoihin. olen jo keski ikäinen,nuoremmat ei ehkä halua ihan näin radikaaleja toimenpiteitä.

• aloittaja
        heli kirjoitti:

poistettiin munasarjat ja myös toinen rinta,jossa ei ollut vielä syöpää.toinenhan poistettiin jon syövän yhteydessä. minulle laitettiin rinnat,ja olen tyytyväinen.ei tarvii pelätä uusiutumista ainakaan rintoihin. olen jo keski ikäinen,nuoremmat ei ehkä halua ihan näin radikaaleja toimenpiteitä.

tuosta rintojen poistostakin lääkäri puhui. Se kyllä mietityttää.... Jos minussa todetaan geenivirhe niin haluan kyllä tietää rintojen poiston hyödyt ja haitat ( minulla oli vain osapoisto ).

• heli
        aloittaja kirjoitti:

tuosta rintojen poistostakin lääkäri puhui. Se kyllä mietityttää.... Jos minussa todetaan geenivirhe niin haluan kyllä tietää rintojen poiston hyödyt ja haitat ( minulla oli vain osapoisto ).

rinta operaatiosta on nyt aikaa vajaa vuosi.siinä mielessä ratkaisu oli mun kohdalla helpompi,kun toinen rinta oli jo postettu.Lähi suvussani on useita geenivirheen kantajia,ja yhdelle heistä rintasyöpä levisi munasarjoihin.Minulle sanottiin,että koska minulla on virheellinen geeni,on syövän uusimis riski huomattavasti suurempi kuin muuten olisi.Syöpä hoidot oli minulle raskaat ja ajattelin että en jaksaisi niitä uudelleen.Syöpä olisi saattanut uusia nopeasti tai sitten vasta vuosien tai kymmenien päästä.Tämä geeni tutkimus on aika uutta,ja olen itsekin saanut vähän ristiriitaista tietoa.Tällä hetkellä olen tyytyväinen ratkaisuuni,en enää edes muista,ettei nämä rinnat ole aidot.Kovemmat ne on ja pientä arpea näkyy.Toisaalta ne ei ala roikkua,vaikka ikäni on jo lähes 50v. Munasarjojen poisto aiheutti hikoilua ja unettomuutta,mutta olen saanut siihen sopivan lääkityksen.Munasarjoissani oli kystia tai jotain,että senkin vuoksi oli ehkä hyvä ratkaisu poistaa ne tässä vaiheessa. Kuten edellisessä viestissä sanoin,tämä oli minun ratkaisuni.Ehkä nuoremmille tämä on vähän erilaista.

• aloittaja
        heli kirjoitti:

rinta operaatiosta on nyt aikaa vajaa vuosi.siinä mielessä ratkaisu oli mun kohdalla helpompi,kun toinen rinta oli jo postettu.Lähi suvussani on useita geenivirheen kantajia,ja yhdelle heistä rintasyöpä levisi munasarjoihin.Minulle sanottiin,että koska minulla on virheellinen geeni,on syövän uusimis riski huomattavasti suurempi kuin muuten olisi.Syöpä hoidot oli minulle raskaat ja ajattelin että en jaksaisi niitä uudelleen.Syöpä olisi saattanut uusia nopeasti tai sitten vasta vuosien tai kymmenien päästä.Tämä geeni tutkimus on aika uutta,ja olen itsekin saanut vähän ristiriitaista tietoa.Tällä hetkellä olen tyytyväinen ratkaisuuni,en enää edes muista,ettei nämä rinnat ole aidot.Kovemmat ne on ja pientä arpea näkyy.Toisaalta ne ei ala roikkua,vaikka ikäni on jo lähes 50v. Munasarjojen poisto aiheutti hikoilua ja unettomuutta,mutta olen saanut siihen sopivan lääkityksen.Munasarjoissani oli kystia tai jotain,että senkin vuoksi oli ehkä hyvä ratkaisu poistaa ne tässä vaiheessa. Kuten edellisessä viestissä sanoin,tämä oli minun ratkaisuni.Ehkä nuoremmille tämä on vähän erilaista.

lähempänä viittäkymmentä, eikä munasarjoista niin väliä. "Vaihdevuodet" minulla on joka tapauksessa syöpälääkityksen vuoksi. Rintojen poisto mietityttää, mutta ensin odotellaan tutkimuksen tulos.
        Mukava kuulla että on muitakin kohtalotovereita.

• heli
        aloittaja kirjoitti:

lähempänä viittäkymmentä, eikä munasarjoista niin väliä. "Vaihdevuodet" minulla on joka tapauksessa syöpälääkityksen vuoksi. Rintojen poisto mietityttää, mutta ensin odotellaan tutkimuksen tulos.
        Mukava kuulla että on muitakin kohtalotovereita.

käsittänyt,että näitä sukuja,joissa on tämä geenimutaatio,on tällä hetkellä vain muutamia.Tietysti niitä on enemmän,harvoja kun on tutkittu.Toivon ettei sinulta tätä virhettä löydetä niin et tarvitse miettiä asiaa sen enempää.Onhan tämä tutkimus siitä hyvä,että riskiryhmät pääsevät seulontaan,ja lääketiede kehittyy koko ajan.

• aloittaja
        heli kirjoitti:

käsittänyt,että näitä sukuja,joissa on tämä geenimutaatio,on tällä hetkellä vain muutamia.Tietysti niitä on enemmän,harvoja kun on tutkittu.Toivon ettei sinulta tätä virhettä löydetä niin et tarvitse miettiä asiaa sen enempää.Onhan tämä tutkimus siitä hyvä,että riskiryhmät pääsevät seulontaan,ja lääketiede kehittyy koko ajan.

myös niin, että tutkimuksesta on hyötyä paitsi minulle, niin myös suvun naisille ( jos haluavat tutkituttaa itsensä ).
        Olen kuitenkin saanut myös negatiivista palautetta asiasta " tieto lisää tuskaa " periaatteella...

• tietoa haluava
        heli kirjoitti:

Ehdottiko lääkäri sinulle geenitutkimusta vai jouduitko itse sitä pyytämään? Entä miten päädyit myös toisen rinnan poistoon? Ehdottiko lääkäri sitä vai sinä ? Jos ehdotit itse ,miten lääkäri siihen suhtautui? Pääsitkö helpolla leikkaukseen?Monta kysymystä vailla vastausta.....kiitos jos jaksat vastata.

• heli
        aloittaja kirjoitti:

myös niin, että tutkimuksesta on hyötyä paitsi minulle, niin myös suvun naisille ( jos haluavat tutkituttaa itsensä ).
        Olen kuitenkin saanut myös negatiivista palautetta asiasta " tieto lisää tuskaa " periaatteella...

kaikillehan on mielipiteensä.Minäkään en aluksi ollut yhtään innostunut menemään tutkimukseen.Lähiomaiseni kävivät testeissä ja heillä tämä virhe oli. Minä vain vitkuttelin,kunnes sairastuin itsekin syöpään.Jälkeenpäin kadutti,että jos olisin aiemmin mennyt tutkimukseen,olisin päässyt kontrolliin ja ehkä syöpäni olisi löytynyt varhaisemmassa vaiheessa,ja olisin päässyt helpommalla hoitojen suhteen..Muuten,myös minulla on tää 5.v.Arimidex lääkitys,kuten kai melkein kaikilla rintasyöpä potilailla. Vielä sen verran että minun suvussa on yksi sellainen,jolta virhe löyti,mut hän on terve.Siskoni tytöllä ei virhettä ollut ja sehän oli helpotus kuulla.Eikä kai kaikki,joilla virhe on,sairastu syöpään.ja toisekseen,hirveän moni sellainenkin,joilla virhettä ei ole,sairastuu,,Muuten,myös miehet voidaan testata,tää voi aiheuttaa miehille mm. eturauhassyöpää.Jos menee testii,siel ensin keskustllaan lääkärin kanssa asiat.Sitten lääkäri ehdottaa dana testiä.Itse sit päätetään,otetaanko se verikoe vai ei.

• heli
        tietoa haluava kirjoitti:

Ehdottiko lääkäri sinulle geenitutkimusta vai jouduitko itse sitä pyytämään? Entä miten päädyit myös toisen rinnan poistoon? Ehdottiko lääkäri sitä vai sinä ? Jos ehdotit itse ,miten lääkäri siihen suhtautui? Pääsitkö helpolla leikkaukseen?Monta kysymystä vailla vastausta.....kiitos jos jaksat vastata.

tähän tutkimukseen lääkärin suosituksella.Minun lähiomaisiani oli jo testattu,ja heiltä löytyi tämä mutaatio.Alkujaan sukuani alettiin tutkia,koska naiset sairastuivat aika nuorina syöpään.Rinnan poistoon päädyin syystä että lääkäri ehdotti hairkittavaksi joko tätä tai sitten vain kontrolleja.Ja syyn päätökseeni kerroin jo edellisissä viesteissä.Leikkaukseen pääsin aika nopeasti.Myös toivuin hyvin.En ole katunut päätöstäni.Samaan on päätynyt toinenkin suvussani ennen minua.Toisekseen jos 22v.tyttäreni menee aikoinaan testeihi,ja jos hänellä olisi tämä virhe,en suosittelisi hänelle mitään rinnan poistoa ainakkan nuorena.Riittäisi ,että hän kävisi usein kontrolleissa.Tämä geeni tutkimushan kehittyy koko ajan,ei tiedetä,mitä esim.10v.kuluttua suositellaan.Tai keksitäänkö keino,millä geenivirheet voi korjata,,,Ja tottakai toivon,etteivät lapseni peri tätä minulta,ja jatka eteen päin.

• aloittaja
        heli kirjoitti:

kaikillehan on mielipiteensä.Minäkään en aluksi ollut yhtään innostunut menemään tutkimukseen.Lähiomaiseni kävivät testeissä ja heillä tämä virhe oli. Minä vain vitkuttelin,kunnes sairastuin itsekin syöpään.Jälkeenpäin kadutti,että jos olisin aiemmin mennyt tutkimukseen,olisin päässyt kontrolliin ja ehkä syöpäni olisi löytynyt varhaisemmassa vaiheessa,ja olisin päässyt helpommalla hoitojen suhteen..Muuten,myös minulla on tää 5.v.Arimidex lääkitys,kuten kai melkein kaikilla rintasyöpä potilailla. Vielä sen verran että minun suvussa on yksi sellainen,jolta virhe löyti,mut hän on terve.Siskoni tytöllä ei virhettä ollut ja sehän oli helpotus kuulla.Eikä kai kaikki,joilla virhe on,sairastu syöpään.ja toisekseen,hirveän moni sellainenkin,joilla virhettä ei ole,sairastuu,,Muuten,myös miehet voidaan testata,tää voi aiheuttaa miehille mm. eturauhassyöpää.Jos menee testii,siel ensin keskustllaan lääkärin kanssa asiat.Sitten lääkäri ehdottaa dana testiä.Itse sit päätetään,otetaanko se verikoe vai ei.

minä kävin jo "haastattelussa" ja päätin että tutkitaan loppuun saakka.
        Itselläni on Tamofen ja Zoladex vielä neljä vuotta ( vuosi on jo takana ).

• tietoa haluava
        heli kirjoitti:

tähän tutkimukseen lääkärin suosituksella.Minun lähiomaisiani oli jo testattu,ja heiltä löytyi tämä mutaatio.Alkujaan sukuani alettiin tutkia,koska naiset sairastuivat aika nuorina syöpään.Rinnan poistoon päädyin syystä että lääkäri ehdotti hairkittavaksi joko tätä tai sitten vain kontrolleja.Ja syyn päätökseeni kerroin jo edellisissä viesteissä.Leikkaukseen pääsin aika nopeasti.Myös toivuin hyvin.En ole katunut päätöstäni.Samaan on päätynyt toinenkin suvussani ennen minua.Toisekseen jos 22v.tyttäreni menee aikoinaan testeihi,ja jos hänellä olisi tämä virhe,en suosittelisi hänelle mitään rinnan poistoa ainakkan nuorena.Riittäisi ,että hän kävisi usein kontrolleissa.Tämä geeni tutkimushan kehittyy koko ajan,ei tiedetä,mitä esim.10v.kuluttua suositellaan.Tai keksitäänkö keino,millä geenivirheet voi korjata,,,Ja tottakai toivon,etteivät lapseni peri tätä minulta,ja jatka eteen päin.

Kiitos vastauksestasi. Mietityttää vaan kun äidilläni ja siskollani on ollut rintasyöpä ja nyt minulla.Tosin olemme kaikki sairastuneet yli viisikymppisinä,mutta kun sanotaan,että uusiutumisriski on korkea,niin haluan ottaa kaikki vaihtoehdot huomioon.
        Onko geenitesti pelkkä verikoe?

• heli

Kiitos vastauksestasi. Mietityttää vaan kun äidilläni ja siskollani on ollut rintasyöpä ja nyt minulla.Tosin olemme kaikki sairastuneet yli viisikymppisinä,mutta kun sanotaan,että uusiutumisriski on korkea,niin haluan ottaa kaikki vaihtoehdot huomioon.
        Onko geenitesti pelkkä verikoe?

on geenitutkimusta tekevän henkilön haastattelu,sen jälkeen otetaan verikoe.Parin kuukauden kuluttua tulee kutsu kuulemaan tulokset.Minulle sanottiin,että geenivirheen takia uusiutumis prosentti on paljon korkeampi kuin muuten.Enkä usko,että näin kalliita testejä tehtäisiin,ellei niistä olisi mitään hyötyä.Olen itsekin yrittänyt saada lisä tietoa tästä,mutta etenkin netistä löytyy jokseenkin ristiriitaista tietoa.

• tietoa haluava
        heli kirjoitti:

on geenitutkimusta tekevän henkilön haastattelu,sen jälkeen otetaan verikoe.Parin kuukauden kuluttua tulee kutsu kuulemaan tulokset.Minulle sanottiin,että geenivirheen takia uusiutumis prosentti on paljon korkeampi kuin muuten.Enkä usko,että näin kalliita testejä tehtäisiin,ellei niistä olisi mitään hyötyä.Olen itsekin yrittänyt saada lisä tietoa tästä,mutta etenkin netistä löytyy jokseenkin ristiriitaista tietoa.

Kiitos vastauksestasi.
        Entä millainen operaatio oli rintojen uudelleen "rakentaminen". Tehtiinkö se melko pian poiston jälkeen ? Entä tehtiinkö se samassa sairaalassa kuin poistokin?

Missä vaiheessa sinulle tehtiin tämä geenitesti? Hoitojen aikana vai hetikö syövän toteamisen jälkeen?

• heli

Kiitos vastauksestasi.
        Entä millainen operaatio oli rintojen uudelleen "rakentaminen". Tehtiinkö se melko pian poiston jälkeen ? Entä tehtiinkö se samassa sairaalassa kuin poistokin?

Missä vaiheessa sinulle tehtiin tämä geenitesti? Hoitojen aikana vai hetikö syövän toteamisen jälkeen?

loppuvaiheessa otettiin testi. Muutama kuukausi hoitojen loputtua poistettiin rinta ja samassa leikkauksessa tehtiin proteesit.Kaikki tapahtui nopeasti ja toivuin aika hyvin.

• tietoa haluava
        heli kirjoitti:

loppuvaiheessa otettiin testi. Muutama kuukausi hoitojen loputtua poistettiin rinta ja samassa leikkauksessa tehtiin proteesit.Kaikki tapahtui nopeasti ja toivuin aika hyvin.

Kiitos sinulle kun jaksoit vastata kysymyksiini.
        Toivotan Sinulle Oikein Hyvää Uutta Vuotta.

• heli

Kiitos sinulle kun jaksoit vastata kysymyksiini.
        Toivotan Sinulle Oikein Hyvää Uutta Vuotta.

sinulla on jotain vielä,niin vastaan mielelläni sellaiseen,mitä itse olen kokenut.Jos harkintasi jälkeen käyt testeissä,ja mikä onkaan tulos,niin ota tällä palstalla yhteyttä mun nimellä.Voitaisi sitten vaihdella kokemuksi,onhan näitä geeni mutaation kantajia aika vähän,ainakin Suomessa.Ja on itsellenkin terapiaa päästä kertomaan,mitä on kokenut.Hyvää uuttavuotta myös sinulle!

• heli
        heli kirjoitti:

sinulla on jotain vielä,niin vastaan mielelläni sellaiseen,mitä itse olen kokenut.Jos harkintasi jälkeen käyt testeissä,ja mikä onkaan tulos,niin ota tällä palstalla yhteyttä mun nimellä.Voitaisi sitten vaihdella kokemuksi,onhan näitä geeni mutaation kantajia aika vähän,ainakin Suomessa.Ja on itsellenkin terapiaa päästä kertomaan,mitä on kokenut.Hyvää uuttavuotta myös sinulle!

toivotan hyvää uuttavuotta tielle molemmille nimimerk. aloittelia ja tietoa haluava.Luin nämä viestit ja muistin,että täs olikin kaksi keskustelijaa tästä aiheesta.

• tietoa haluava
        heli kirjoitti:

toivotan hyvää uuttavuotta tielle molemmille nimimerk. aloittelia ja tietoa haluava.Luin nämä viestit ja muistin,että täs olikin kaksi keskustelijaa tästä aiheesta.

Kiitos ystävällisyydestä.Mielelläni vaihdan ajatuksia kanssasi.Hyvää Uutta Vuotta Sinullekin.

• ALOITTAJA
        heli kirjoitti:

että muistit minutkin. Minähän olen jo käynyt verikokeissa ja nyt odotellaan tuloksia..

Hyvää alkanutta vuotta sinullekin!

• Sinun asemassani en varmaan kauaa miettisi, vaan menisin poistattamaan munasarjat...olen nimittäin vähän tällainen radikaali tyyppi.Poistatin toisen rinnankin hartiasäryn vuoksi, kun toinen rinta oli poistettu jo syövän vuoksi. Päivääkään en ole katunut, vaikka silloin kun menin leikkaukseen niin viimeiseen asti tuntui, että teenkö nyt oikein.Lääkäri lohdutteli leikkaussalin ovella, että kaikki naiset jotka ovat tähän päätyneet, ovat olleet jälkeenpäin tosi tyytyväisiä. Näitä asioita ei ratkaista tunteella, vaan järjellä!

• Syövän sairastaneena olen saanut luennoilla kuulla, että syöpä on geenivirhe.Haluatko siis kuulla onko sinulla geenivirhe, vai olla siinä epätietoisuudessa että puhkeaako se koskaan syöväksi ja ehkä tulet turhaan pelänneeksi asiaa koko elinikäsi!

• aloittaja

Minä olen jo suostunut dna-testiin ja käynyt verikokeissa. Nyt odottelen tuloksia. Munasarjat saa ilman muuta mennä, rintojen poistoa mietin sitten tarkkaan, jos todetaan että syöpäni on perinnöllistä.
        Se, mitä tässä etsiskelen on ne kohtalotoverit joilla on todettu perinnöllinen rintasyöpä.

• aloittaja kirjoitti:

Minä olen jo suostunut dna-testiin ja käynyt verikokeissa. Nyt odottelen tuloksia. Munasarjat saa ilman muuta mennä, rintojen poistoa mietin sitten tarkkaan, jos todetaan että syöpäni on perinnöllistä.
        Se, mitä tässä etsiskelen on ne kohtalotoverit joilla on todettu perinnöllinen rintasyöpä.

Tee vaan niinkuin itsestäsi hyvältä tuntuu.Nämä sytostaatti hoidotkin ovat niin rankat ihmisen terveydelle, että jos voi jollain syövän välttää, niin siitä vaan.Hyvää jatkoa sinulle!

• aloittaja
        seija1944 kirjoitti:

Tee vaan niinkuin itsestäsi hyvältä tuntuu.Nämä sytostaatti hoidotkin ovat niin rankat ihmisen terveydelle, että jos voi jollain syövän välttää, niin siitä vaan.Hyvää jatkoa sinulle!

taistelen keinolla millä hyvänsä. Sisareni kuoli rintasyöpään 49-vuotiaana ja hänenkin puolestaan ajattelin 50-vuotis juhlat viettää!
        Mietityttää eniten rinnanpoistojen hyödyt ( syöpä ei tule VARMASTI, onko näin?) entä haitat?

Päivä kerrallaan tässä eteenpäin mennään. Voimia sinullekin!

• hmg

Otto Warburg sai jo 1930 luvulla Nobelin palkinnon löydöistään koskien syöpää. Eikä geenit olleet siinä mitenkään avain-asemassa. Warburgin teorioita ei ole taidettu kumota vieläkään. Warburg osoitti miten terve solu muuttui syöpä soluksi, ja mikä oli allaoleva mekanismi. Lyhyesti se on sitä että eri syistä johtuen solu muuttuu aerobisesta anaerobiseksi. Terve solu elää happirespiraatiosta (eng. oxygen respiration). Syöpäsolu muodostuu kun happirespiraatio lakkaa (elimistön pH:n alenemisesta & solun happivajeesta johtuen) ja solu rupeaa elämään glukoosikäymisestä (yleinen eng. kielen termi "sugar fermentation"). Eli avainasemassa ovat elimistön pH sekä happi. Kun pH on sillä tasolla missä pitääkin olla niin happea myös riittää, eikä terveet solut muutu anaerobisiksi.

Toistan, syöpäsolu on anaerobinen ja elää sokerikäymisestä, ei happirespiraatiosta kuten terve solu. Tämä on kiistaton totuus. Jos haluaa ruokkia syöpäsoluja niin syököön ihminen nopeita hiilihydraatteja ja pelkistettyjä hiilihydraatteja ja muutenkin paljon hiilihydraatteja. Eli, muun muassa valkosokeri ja sitä sisältävät tuotteet ruokkivat syöpäsoluja ja näin edistävät syövän leviämistä kehossa. Samalla tällaiset haitalliset hiilihydraatit enemmän ja enemmän laskevat syöpäsairaan elimistön pH tasoa (ryöstämällä elintärkeitä emäksisiä mineraaleja kuten kalsium, magnesium), mikä mm. muokkaa maaperää syövän metastatisoinnille. Muita haitallisia aineita jotka edistävät syövän leviämistä ja syntyä ovat mm. teolliset trans-rasvat, joita mm. Tanska on vähän aikaa sitten kieltänyt. Transrasvahappo-molekyylit tahtovat päästä osaksi solujen seinämiä, missä sitten muun muassa estävät hapen (ynnä muiden elintärkeiden aineiden/ravinteiden) pääsyä terveisiin soluihin, mikä taas vahingoittaa niitä jolloin ne voivat mutatoitua syöpäsoluiksi.

Jos syöpäsairaan kohdalla onnistutaan lisäämään hapen saanti niin paljon syöpäsoluille että happi pääsee soluun (esim. cesiumin, rubidiumin, kaliumin, avulla) niin ne tuhoutuvat. Eli happi on syöpäsolulle kuolemaksi. Ellen väärin muista tämä riippuu siitä että hapen sisääntulo keskeyttää syöpäsolun elämänkaaren (joka riippuu sokerikäymisestä), eli tulee regressio takaisin alkuperäiseen tilaan, jolloin tapahtuu nk. apoptosis, eli ohjelmoitu solu-kuolema (programmed cell death).

Muita mahdollisuuksia eliminoida syöpäsoluja on myös olemassa. Mutta happi on varteenotettava "myrkky" niille. Amygdaliini on toinen, mutta sen toimintamekanismi on hieman erilainen, mutta yhtä lailla tehokas. Muitakin on. Happi ja amygdaliini eivät vahingoita terveitä soluja lainkaan, kuten useimmat konventionaaliset hoitomenetelmät kiistattomasti tekevät.

• brsa2.
        aloittaja kirjoitti:

geenimutaation kantaja. Suvussani on useita( mm. kolme siskoani) rintasyöpään sairastuneita.Myös äidilläni on rintasyöpä,hänellä kylläkin vasta 70.v. ikäisenä.Kun nuorin sisareni,silloin 44v.sairastuirintasyöpään,alettiin sukuani testata. Meitä on 5.sisarusta,ja neljältä meistä löytyi tämä virheellinen geeni.Ja hän,joka ei ollut virheen kantaja,ei myöskään ole sairastunut syöpään.Hän on vanhin sisaruksista.Minä menin testiin vasta sitten,kun sairastuin rintasyöpään itsekin.Minulle tehtiin säästävä leikkaus. Hoidot olivat todella rankat,ja uusiutumisen estämiseksi poistatin molemmat rintani. Naistenklinikalla minulle laitettiin rintaproteesit saman leikkauksen yhteydessä,kun rintani poistettiin.En ole katunut ratkaisuani,minulta poistettiin myös munasarjat,koska tämä geenivirhe aiheuttaa syövän uusimise munasarjoihin. Geenitutkimus on vielä uutta,tämän ajan tietämyksen mukaan tein mielestäni oikean ratkaisun.Elää keinotekoisten rintojen kanssa,tai pelätä syövän uusiutumista,ja ehkäpä mennä hautaan alkuperäisten rintojen kanssa,,,,

• syöpä
        aloittaja kirjoitti:

taistelen keinolla millä hyvänsä. Sisareni kuoli rintasyöpään 49-vuotiaana ja hänenkin puolestaan ajattelin 50-vuotis juhlat viettää!
        Mietityttää eniten rinnanpoistojen hyödyt ( syöpä ei tule VARMASTI, onko näin?) entä haitat?

ei tule rintoihin,kun ne on poistettu..minulle sanottiin,että jos pienikin,vaikkapa finniä muistuttava näppylä tulee arven kohdalle,on parempi mennä näyttämään.Itsekin olen vielä alle 50v. ja minä täysin luotan siihen,ettei minulle enää tule rintasyöpää. Jos en olisi poistanut rintojani,pelkäisin varmaankin uusiutumista koko ajan.Vaikkakaan en tunne näitä proteeseja,jotka laitettiin,ihan "omikseni",on tämä parempi vaihtoehto,kuin pelätä syövän uusimista.kyllähän nämä on vaikeita asoita kenelle vaan,mieliala vaihtelee,,,Toisekseen,tässä iässä,lähellä 50.onhan niiden alkuperäisten rintojenkin kanssa ehditty elää.Ei kai kukaan voi sanoa,ettei syöpä varmasti tule enää! ei kai kukaan täysin tervekään voi sitä tietää.Vielä sanon,ja tämä on vain minun oma mielipiteeni, parempi näin, jos saisin valita uudelleen,valitsisin rintojen poiston ja proteesit.En kadu,vaikka välillä epäröin.

• aloittaja kirjoitti:

riski on pieni, koska jos se rintarauhanen tulee kokonaan pois niin mihinkäs se tulee.Se on eri asia, jos rinnasta on poistettu syöpä kasvain, niin ilmeisesti siihen arpikudokseen voi tulla ja kyllähän sitä mammografiassa käydään vielä ja kainaloa tarkkaillaan.Jos se syöpä on ollut duktaalinen, niin silloin sen ei pitäisi tulla niin herkästi toiseen rintaan.

• aloittaja
        seija1944 kirjoitti:

riski on pieni, koska jos se rintarauhanen tulee kokonaan pois niin mihinkäs se tulee.Se on eri asia, jos rinnasta on poistettu syöpä kasvain, niin ilmeisesti siihen arpikudokseen voi tulla ja kyllähän sitä mammografiassa käydään vielä ja kainaloa tarkkaillaan.Jos se syöpä on ollut duktaalinen, niin silloin sen ei pitäisi tulla niin herkästi toiseen rintaan.

tietää asiasta (rintojen poisto) mahdollisimman paljon, koska jos syöpäni osoittautuu perinnölliseksi, on silloin niin paljon muutakin sulateltavaa.
        Kiitos, että olet jaksanut vastailla.

• heli

on BRCAI 1 geenivirhe.Olen käsittänyt että tälläisen virheen kantajilla on suurempi todennäköisyys sairastua rinta-ja munasarjasyöpään.Itsekin olen kyseisen virheen kantaja ja olen sairastanut rinta syövän,kuten useat sukuuni kuuluvat joilla tämä virhe on.

• heli

edelliseen viestiin.Suvussani on BRCA 2 geenivirhe. En tiedä mikä ero on näil ykkösellä ja kakkosella!

• sanoisin
        heli kirjoitti:

edelliseen viestiin.Suvussani on BRCA 2 geenivirhe. En tiedä mikä ero on näil ykkösellä ja kakkosella!

vielä, en ole koskaan polttanut, en juurikaan käytä alkoholia.Myös syön mielestäni terveellistä ruokaa,ja kaikin puolin pidän itsestäni huolta.Siitä huolimatta sairastuin rintasyöpään,ja luulen,että minulla,kuten sisaruksillani,joilla on tämä geenivirhe,on tämä virhe syöpien aiheuttaja.

• äitini
        sanoisin kirjoitti:

vielä, en ole koskaan polttanut, en juurikaan käytä alkoholia.Myös syön mielestäni terveellistä ruokaa,ja kaikin puolin pidän itsestäni huolta.Siitä huolimatta sairastuin rintasyöpään,ja luulen,että minulla,kuten sisaruksillani,joilla on tämä geenivirhe,on tämä virhe syöpien aiheuttaja.

ja myös minä sairastuimme rintasyöpään. Isoäitini kuoli 60.luvulla syövän levittyä munasarjoihin ja kohtuun. Äitini kuoli v.1980 kun syöpä uusiutui .Olen tupakoimaton,ulkoilen, syön terveellisesti.. miten voin välttää, ettei minunkin syöpä uusiudu?

• aloittaj
        sanoisin kirjoitti:

En ole koskaan tupakoinut, olen hoikka, olen kasvissyöjä, liikun päivittäin ( koira ) ja silti sairastuin rintasyöpään. Koska sisareni on menehtynyt rintasyöpään, tutkitaan geenivirhettä...

• aloittaja
        äitini kirjoitti:

ja myös minä sairastuimme rintasyöpään. Isoäitini kuoli 60.luvulla syövän levittyä munasarjoihin ja kohtuun. Äitini kuoli v.1980 kun syöpä uusiutui .Olen tupakoimaton,ulkoilen, syön terveellisesti.. miten voin välttää, ettei minunkin syöpä uusiudu?

jos sinussa on "geenivirhe" niin 80 % ko. ihmisistä sairastuu vaikka eläisi kuinka terveellisesti! Ainoa keino on säännölliset tutkimukset ( jotta syöpä löydetään ajoissa ) ja munasarjojen / rintojen poisto !

• muuta sinua
        äitini kirjoitti:

Onko sinulla stressiä elämässäsi?
        Jos on, niin poista kaikki stressiä aiheuttavat jutut elämästäsi!
        Ja tutki netistä, mitä lisäravinteita (saa myös apteekista) on saatavilla syöpäpotilaalle. Itse koen, että en ole pelkästä ruuasta saanut kaikkea mitä elimistöni tarvitsee.

• Anonyymi

Syöpäalttiusoireyhtymäpotilaiden osalta tietyt syövät todetaan tavallisesti keskivertoväestöä nuorempana, ja sama henkilö voi sairastua toistuvasti syöpään. Suvun oireyhtymä altistaa tyypillisesti useita perheenjäseniä tietyille syöville useassa sukupolvessa. Jos suvussa esiintyy vähän tapauksia, epäilyn perinnöllisyydestä voi herättää nuori sairastumisikä tai histologia (esimerkiksi medullaarinen rintasyöpä). Esimerkiksi rintasyövän osalta nuori ikä on alle 35 vuotta ja eturauhassyövän osalta alle 60 vuotta. Ikäkriteeri riippuu syöpätyypistä ja suvun syöpätapauksien määrästä.

• Anonyymi

Rintasyövän riskitekijät, toteaminen ja alatyypit
      Lääkärikirja Duodecim
      26.4.2024
      Syöpätautien ja sädehoidon erikoislääkäri, LT Leena Vehmanen

Yleistä
      Rintasyövän riskitekijät
      Rintasyövän oireet
      Rintasyövän toteaminen ja seulonnat
      Rintasyövän alatyypit
      Rintasyövän ennusteeseen vaikuttavat tekijät
      Kirjallisuutta
      Keskeistä
      Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. Se alkaa yleistyä vaihdevuosi-iän lähestyessä.
      Rintasyövän syntyyn vaikuttavat monet tekijät. Rintasyövän riskiä lisäävät mm. ikääntyminen, ylipaino, vaihdevuosioireiden hormonihoito ja perinnöllinen alttius.
      Rintasyövän tavallisin oire on kyhmy rinnassa. Uuden rintaoireen tai -löydöksen yhteydessä on aina tärkeää hakeutua tutkimuksiin.
      Syöpäseulonnoilla voidaan havaita rintasyöpä varhaisvaiheessa jo ennen oireiden ilmenemistä.
      Varhaisvaiheen rintasyövän ennuste on hyvä.
      Yleistä
      Rintasyöpä on naisten tavallisin syöpä, johon sairastuu vuosittain noin 5 000 suomalaisnaista. Lisäksi rintasyövän esiasteita (intraduktaalinen karsinooma, DCIS) todetaan yli 500 naisella. Miehillä rintasyöpä on harvinainen, ja uusia tapauksia todetaan vuosittain 25–30.

Syöpärekisterin tilastojen mukaan 13 % suomalaisista naisista sairastuu rintasyöpään. Vaikka rintasyöpä alkaa yleistyä vasta vaihdevuosi-iän lähestyessä, sitä esiintyy myös nuorilla naisilla.

Rintasyövän riskitekijät
      Rintasyövän syntyyn vaikuttavat monet tekijät. Syöpäriskiä lisääviä tekijöitä tunnetaan useita, mutta yksittäisen potilaan kohdalla ei voida tietää syytä sairastumiselle. Ikä on tärkein riskitekijä, ja rintasyövän yleistyminen liittyykin paljolti väestön ikääntymiseen.

Elintapojen arvioidaan selittävän noin kolmanneksen rintasyöpätapauksista. Ylipaino lisää todennäköisyyttä sairastua vaihdevuosi-iän jälkeiseen rintasyöpään, ja runsas alkoholinkäyttö on riskitekijä kaikenikäisille. Toisaalta säännöllinen liikunta, normaalipainossa pysyminen ja terveellinen kasvisvoittoinen ruokavalio vaikuttavat jossakin määrin suojaavan sairastumiselta.

Vaihdevuosioireiden hormonihoito lisää rintasyöpäriskiä erityisesti, jos hoito jatkuu yli 5 vuoden ajan. Emättimen kuivuusoireiden paikallishoito estrogeenilla ei kuitenkaan lisää syöpäriskiä. Hormonaaliseen raskaudenehkäisyyn (e-pillerit ja hormonikierukka) liittyvä riski lienee melko pieni.

Varhainen kuukautisten alkamisikä ja myöhäiset vaihdevuodet lisäävät sairastumisriskiä, kuten myös synnytysten vähäisyys sekä ensisynnytys yli 30 vuoden iässä. Nuoruudessa esimerkiksi imukudossyövän vuoksi annettu rintakehän sädehoito voi aiheuttaa myöhemmin rintasyövän.

Osa rintasyövistä liittyy periytyvään sairastumisalttiuteen. 5–10 prosenttia rintasyövistä selittyy suuren sairastumisriskin geenimuutoksilla, kuten BRCA1/2- tai PALB2-mutaatioilla. Periytyvään rintasyöpäalttiuteen viittaavat sairastuminen nuorella iällä ja useiden lähisukulaisten rinta- tai munasarjasyöpätapaukset.

Rintasyövän oireet
      Rintasyövän tavallisin oire on kyhmy rinnassa. Syöpäkyhmy on usein kivuton, mutta se voi myös aiheuttaa rinnassa ja kainalossa kipua tai pistelyä.
      Muita mahdollisia oireita ovat
      ihon tai nännin vetäytyminen sisäänpäin
      poikkeava nännierite
      sitkeä rinnan tai nännin seudun ihottuma
      rinnan turvotus ja punoitus.
      Joskus rintasyöpä todetaan vasta etäpesäkkeen aiheuttaman oireen pohjalta syövän levittyä esimerkiksi luustoon tai keuhkoihin.
      Rintasyövän toteaminen ja seulonnat
      Epäilyttävän rintalöydöksen jatkoselvittelyyn kuuluvat lääkärin suorittama rintojen tarkastelu ja tunnustelu, mammografia- ja/tai ultraäänitutkimus sekä biopsia (paksuneulanäyte). Rintojen magneettikuvausta käytetään muutoin vaikeatulkintaisissa tilanteissa.

Poikkeavasta kainalon imusolmukkeesta otetaan joko ohut- tai paksuneulanäyte. Nännierityksen selvittelyssä voidaan käyttää edellä mainittujen tutkimusten lisäksi maitotiehyen varjoainekuvausta eli duktografiaa.

Syöpäseulonnoilla voidaan havaita rintasyöpä varhaisvaiheessa jo ennen oireiden ilmenemistä. Suomessa seulotaan 50–69-vuotiaita naisia kahden vuoden välein tehtävin mammografiakuvauksin. Mammografiaseulonta vähentää siihen osallistuvien rintasyöpäkuolemia noin kolmanneksella.

Suomessa todettavista rintasyövistä 40 % löytyy mammografiaseulonnoissa. Merkittävä osa syövistä ilmaantuu seulontaikää nuoremmille tai sitä vanhemmille naisille, ja toisaalta seulottujen naisten rintoihin voi ilmaantua kahden vuoden kuvausvälin aikanakin syöpä. Huolestuttavan rintaoireen tai -löydöksen yhteydessä onkin aina tärkeää hakeutua tutkimuksiin.

Rintasyövän alatyypit
      Rintasyövät voidaan jakaa karkeasti neljään biologiseen alatyyppiin.

Luminaaliset A-syövät
      Luminaaliset B-syövät
      HER2-positiiviset syövät (HER2 = ihmisen epidermaalisen kasvutekijän reseptori 2)
      Kolmoisnegatiiviset alatyypit
      Geeniprofiilianalyysit eivät ole laajassa käytössä, joten jaottelu biologisiin alatyyppeihin tehdään useimmiten syöpäkudoksen estrogeeni- ja progesteronireseptorien (ER ja PR), HER2-kasvutekijän sekä syöpäsolujen jakautumisvilkkauden pohjalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      253
      3482
    2. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3474
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2014
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1696
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1409
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1231
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1159
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe