mitä kokkailette

ja ostatte

yleensä americasissa....mikä on paras ns. elintarvike kauppa, josta haette murkinat?
Hotellihuoneessa kun on pieni keittiö on niin kaipa siellä jotain täytyy töhertää...säästä kai siinäki muutaman euron :))
Mites hinta taso esim. leivät,kurkku,tomaatti,juomat ym...?

46

2831

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AyRes

Ainut marketti mistä mitään kannattaa ostaa on MERCADONA. JA sieltä saa kaikkea mitä Suomestakin, samaan tai hieman edullisempaan hintaan.
      Niin no, ruisleipää tai HK:n sinitä ei toki saa. Niitä saat sikahintaan turistimarketeista. Älä ostaa - pärjäät viikon ilmankin.

• eipä kiinnosta

että lomalla ja kokata itse???? älä unta näy ja miksi hemmetissä lähteä lomalle ja laittaa itse ruokaa???

• miks ei

vaikka itse en olekkaan innokas etelänmatka kokkaaja mutta mökillä lomalla tai viikonloppuina kokkaan jota en taas kotona yleensäkkään tee koska ei oikein jaksa ja kiinnosta paneutua kokkaukseen töiden jälkeen mutta lomalla on aikaa.
        Niin että miksi ei myös etelän lomalla kokattaisi tosin tilat ja välineet on yleensä aika puutteelliset

• äitisi

vielä sullekin kokkailla ja lomankin ohjelman taitaa vielä päättää.

• PalmasNalle

Kyllä ihmiset saa elää ja lomailla miten haluaa! En ymmärrä ihmisiä ja sinua, jotka ovat sanomassa miten me saadaan olla ja elää lomaamme. Itse aion kokata ens viikolla ja se ei ole sinulta tai yhtään keneltäkään muulta pois!?

• Ukki

Tiedän Americasissa ainakin 3 Mercadonaa ja Cristianoksessa on hyvä Treboil. Jotkin isommat Spar.kaupat ovat myös OK. Minne päin olette menossa?

• menossa

Apartments California
        Avenida Noelia Afonso 2, Playa de las Americas, Tenerife, Canary Islands 38660, Spain

kaippa siinä lähellä joku kauppa on..... :)

• Ukki
        menossa kirjoitti:

Apartments California
        Avenida Noelia Afonso 2, Playa de las Americas, Tenerife, Canary Islands 38660, Spain

Lähin Mercadona taitaa olla n. kilometrin päässä koilliseen hotellien Atlantico- Azahara - Mar Ola Park kulmilla. Tässä kartta
        http://www.eurosol.com/map_p3.htm

• granifani
        menossa kirjoitti:

Apartments California

Toisella puolen katua hyvä market, en muista nimeä 3-vuoden jälkeen. Vieressä myös california niminen ruokapaikka jossa edulliset ja hyvät sapuskat jos ei kuitenkaan itse viitti laittaa.

• keskustassa

lähellä bussien pysäkkejä on edullinen hedelmä-vihanneskauppa. Avokadot,munakoiso, kurkku, tomaatti ja paprika ovat ainakin siellä halvempia kuin meillä. Avokadot ovat vielä parempilaatuisia kuin Suomessa. Ostin vähän kovia avokadoja ja annoin olla huoneessa ja kun ne oli sopivan pehmeitä niin marketista majoneesia ja pakasteesta katkarapuja ja herkuttelu alkoi, eikä tarvinnut pelätä salmonellaa niikuin ravintoloissa. Los Chirstinanosin keskustassa pääkadun (joka on nyt työn alla) varrella on edullinen ja monipuolinen market. siellä on mm. pieniä pulloja maustettua oliiviöljyä (basilika, valkosipuli paprika), jotka on käteviä lyhyellä matkalla. Esim. mainituista vihanneksista saa hyvää wokkia. Olen keittänyt myös perunoita, kun ranskikset alkoi kyllästyttää. Meillä on yleensä (jos vain muistetaan)mukana suomalaisia juustoja ja poron savulihaa, maito kun ei maistu ja leikeleitäkään en juuri paikan päältä viitsi ostaa. Käymme toki ravintolassakin syömässä, kun lihan himo yllättää. Mutta annokset siellä ovat aika samanlaisia joka paikassa joten vaihtelua ei tule tarpeeksi.

• Jepson

mä ainakin tykkään lomalla kokota. Ehkä vkon lomalla ei niin ihmeempiä mutta jos oon 2 tai 3 viikkoa niin kyllä on ihanaa vaihtelua sen perusmätön jälkeen mitä rafloissa tarjotaan. Fetasalaatti tuoreen patongin kanssa, tonnikalapastaa, jauhelihapihvejä ja perunoita kermakastekkeella, kanaa ym ym. Kyllä tulee jonkun verran tehtyä, kalaa en oo kokeillut, sen syön mieluumin ravintolassa. Ite kokkailen Inglesissä, joten en tiedä Americasin kaupoista, ite käyn samoissa missä paikalliset. Aivan törkeitä hintoja joissain hotellien mercadoissa. Se ei kyllä oo tyhmä joka pyytää vaan..
        Hauskaa reissua!

• juanna 54

saa todella hyviä pihvilihoja. Niitä suosittelen. Ja hinta on naurettavan halpa suomeen verrattuna. Sisäfilee pihvit (isot) neljälle hengelle maksoi noin neljä-viis euroa.

• Vuosia asunut

Sisäfilee eli solomillo on Kanariallakin kallista. Ikinä en ole löytänyt sitä alle 20 euron, tavallisesti se maksaa 23-26€/kg eli neljä pihviä a´200g maksaa noin 20 euroa.

Jos neljä pihviä maksaisi neljä-viisi euroa pitäisi kilohinnan olla 6 euroa. Sillä hinnalla et saa kuin huonoa jauhelihaa.

• juanna54
        Vuosia asunut kirjoitti:

Sisäfilee eli solomillo on Kanariallakin kallista. Ikinä en ole löytänyt sitä alle 20 euron, tavallisesti se maksaa 23-26€/kg eli neljä pihviä a´200g maksaa noin 20 euroa.

Jos neljä pihviä maksaisi neljä-viisi euroa pitäisi kilohinnan olla 6 euroa. Sillä hinnalla et saa kuin huonoa jauhelihaa.

viime vuonna americaksessa sellaista saimme siihen hintaan. En kyllä enää muista mistä kaupasta. oikein hyvää oli ja myyjä leikkoi pihvit vielä toiveiden mukaan sopivan kokoisiksi.

• Vuosia asunut
        juanna54 kirjoitti:

viime vuonna americaksessa sellaista saimme siihen hintaan. En kyllä enää muista mistä kaupasta. oikein hyvää oli ja myyjä leikkoi pihvit vielä toiveiden mukaan sopivan kokoisiksi.

Joko keksit koko jutun tai sitten olet syönyt ihan jotain muuta kuin solomilloa. Tuohon hintaan ei sitä saa koskaan - mistään.

• Löytyy americasista ja ympäri kanariansaaria monestakin paikasta. Pikkuisia kioski dinoja sekä isompi market löytyy samasta rakennuksesta sparin yläkerrasta läheltä local policiaa. Laitoin jollekin kirjoitukselleni jopa osoittenkin sinne. googleta hiperdino ja löytyy nettitarjouksia yms. Itsepidin dinosta ja olin pettynyt tammikuussa americasissa käydessäni että monia edellisen reissun aikaisia ruokakauppoja oli suljettu ja remontin alla. Ja muutamassa kaupassa oli hyllyt niin tyhjillään että näytti siltä että kiinni oli menossa tai sitten vasta avattu.

• muuttolintu43

Asun Playa del Inglesin takana rannasta katsoen. Olen huomannut, että on suuri ero turistialueiden hinnoilla ja espanjalaisten hinnoilla. Kävin katsomassa, mitä on pakastimessa:
        lampaankyljyksiä, 855 gr hinta 5,90 Eur (chuletas de cordero),
        vasikan filettä, 1270 gr hinta 19,05 Eur(solomillo de novillo, vacuno) Vacuno=nautaa,
        sian filettä, 455 gr hinta 3,58 Eur (solomillo de cerdo)
        naudan marmoroitua entrecot 1355 gr, hinta 13,21 (lomo anojo entrecot) KILOHINTA VAIN 9,75 Eur!
        Näillä hinnoilla saa vain suurista espanjaisalueiden Hipermercadoista, itse ostin Vecindariosta Atlanticon yläkerrasta ja Le Tableronesta. Turistialueiden kaupoissa maksaa ehkä n.20% enemmän.
        Älyttömän halpoja ja hienoja vihanneksia saa torikaupasta, esim. joka toinen sunnuntai San Fernandosta uimahallin vierestä. Hinnat vain puolet kauppojen hinnoista.

• muuttolintu43
        muuttolintu43 kirjoitti:

Asun Playa del Inglesin takana rannasta katsoen. Olen huomannut, että on suuri ero turistialueiden hinnoilla ja espanjalaisten hinnoilla. Kävin katsomassa, mitä on pakastimessa:
        lampaankyljyksiä, 855 gr hinta 5,90 Eur (chuletas de cordero),
        vasikan filettä, 1270 gr hinta 19,05 Eur(solomillo de novillo, vacuno) Vacuno=nautaa,
        sian filettä, 455 gr hinta 3,58 Eur (solomillo de cerdo)
        naudan marmoroitua entrecot 1355 gr, hinta 13,21 (lomo anojo entrecot) KILOHINTA VAIN 9,75 Eur!
        Näillä hinnoilla saa vain suurista espanjaisalueiden Hipermercadoista, itse ostin Vecindariosta Atlanticon yläkerrasta ja Le Tableronesta. Turistialueiden kaupoissa maksaa ehkä n.20% enemmän.
        Älyttömän halpoja ja hienoja vihanneksia saa torikaupasta, esim. joka toinen sunnuntai San Fernandosta uimahallin vierestä. Hinnat vain puolet kauppojen hinnoista.

vakinaisille asujille on Al Campo. Se sijaitsee Playa del Inglesistä tullessa moottoritien vasemmalla puolella ennen Teldeä. IKEA taas on vielä sitä ennen oikealla puolella. Näihin tuskin turistit tulevat sattumalta.
        Al Campon ruokavalikoimat ovat tosiupeat ja hinnat miellyttävät. Dorada maksoi 1,90/kpl=n.650 gr.,
        oli muitakin kaloja runsaasti, taskurapuja ja langostiineja ja lihapuolelta ei puuttunut kuin lampaanjauheliha, eikä mikään kallista, saattaa eläkeläinenkin pistellä poskeen upeita herkkuja.
        Kuka muuten sattuisi tietämään täällä Kanarialla turkkilaisen tai arabien kaupan, josta saisi myös lampaan jauhelihaa, kun siitä naudan jauhelihasta tulee kunnolla maustamalla tosi hyvät jauheliharuoat?

• hh

En yleensä lomalla kokkaile, vaan pyrin syömään paikallista ruokaa. Toki aamupalan teen, jos hotellista sitä ei saa. Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka kokkailee, koska rahasta on monesti huutava pula varsinkin nuorilla. Aikanaan, kun liftailin Israelia ympäri, niin elin ranskanleivällä ja kokispullolla. Ne olivat minun ruokaa 2 viikon ajan. Nyt, kun olen jo eläkeukko, niin minun ei tartte enään juurikaan pihtailla! Kaupasta muuten löytyy kaikkea, mitä Suiomestakin. Viini ja olut ovat tosin vähän halvempaa. Hyvää lomaa!

• Lorenzo3

on helmee lomalla! Vielä kun viitsii/jaksaa roudata ruokatavarat kotoSuomesta, niin avot! Aamu alkaa mukavasti kotoisalla kaurapuurolla ja voisilmällä. Niiden voimalla jaksaakin köllötellä rannalla monta tuntia.

Aamulla kun laittaa kuivatut vihannekset ja juurekset likoamaan, niin niistä pyöräyttää makoisan keiton käden käänteessä kun tulee beachilta. Kuivatut sienet ovat myös tosi kätsyjä. Samoin verijauhe. Saa pyöräytettyä oikein tuhdit veriletut juhlahetkiin!

Ruispaljoa ja näkkäriä pitää olla monta pakettia mukana. Ainut asia mitä on pakko ostaa on vesi. Sitä kun ei voi kuivata;)

Olen kolunnut niin monet 'etelän keittiöt' että ravintolaan meno ruokailumielessä ei kiinnosta.

• jaakko 3
        Lorenzo3 kirjoitti:

on helmee lomalla! Vielä kun viitsii/jaksaa roudata ruokatavarat kotoSuomesta, niin avot! Aamu alkaa mukavasti kotoisalla kaurapuurolla ja voisilmällä. Niiden voimalla jaksaakin köllötellä rannalla monta tuntia.

Aamulla kun laittaa kuivatut vihannekset ja juurekset likoamaan, niin niistä pyöräyttää makoisan keiton käden käänteessä kun tulee beachilta. Kuivatut sienet ovat myös tosi kätsyjä. Samoin verijauhe. Saa pyöräytettyä oikein tuhdit veriletut juhlahetkiin!

Ruispaljoa ja näkkäriä pitää olla monta pakettia mukana. Ainut asia mitä on pakko ostaa on vesi. Sitä kun ei voi kuivata;)

Olen kolunnut niin monet 'etelän keittiöt' että ravintolaan meno ruokailumielessä ei kiinnosta.

en ole varma vetäisitkö vitsinä,mutta kukin tekee tavallaan.Minusta on joskus ihan kiva laittaa pientä purtavaa porukalle,vaikka paljon ulkona syödäänkin.Loma on loma ja kukin taplaa tyylillään.Meitsi lähtee huomenna viikoksi maspalomakseen ja kyllä,kokkailenkin,mutta ennenkaikkea aion nauttia auringosta(toivottavasti auringonmolluska porottaa koko viikon)

• Arkihenkseli
        jaakko 3 kirjoitti:

en ole varma vetäisitkö vitsinä,mutta kukin tekee tavallaan.Minusta on joskus ihan kiva laittaa pientä purtavaa porukalle,vaikka paljon ulkona syödäänkin.Loma on loma ja kukin taplaa tyylillään.Meitsi lähtee huomenna viikoksi maspalomakseen ja kyllä,kokkailenkin,mutta ennenkaikkea aion nauttia auringosta(toivottavasti auringonmolluska porottaa koko viikon)

Ei kai kukaan nyt Suomesta asti roudaa safkaa Granille?

HALOO! Nyt on vuosi 2010. Sielläkin on supermarketit ja valuuttakin on sama.

Tyhmä ja säästäväinen saa olla mutta, että yksinkertainen ja pihi.

• nipottaa
        Arkihenkseli kirjoitti:

pilata immeisten iloja...ei se sinulta pois ole jos joku vie itelle mieluisia juttuja...vakio vastaus HANKI OMA ELÄMÄ JA JÄÄKAAPPI....ei kehata nipottaa...nautitaan kanarian auringosta kaikki omalla tavallamme...

• Arkihenkseli kirjoitti:

Vakiovarustus on muutama teepussi ensihätään.

Tuo kuivatuotetyyppi on ollut palstalla aiemminkin ja itse asiassa en usko ollenkaan koko tarinaa.

Itse inhoan lomakokkaamista; maksan mielelläni siitä, että joku tekee ruokani. Ei hampurilaisia tai muuta roskaa, gracias, vaan ihan kunnon ateria.

Jos joku haluaa/viitsii vääntää sapuskaa hotellihuoneessa kuivatuotteilla tai Supermercadosta ostetuista raaka-aineista, mikäs siinä. Päivän aloituksen "huippuhetki" on föönata tukkaa hotelliaamiaiselle lähtiessä, kun naapurista tulee mukava kahvin, paistettujen munien ja pekonin tuoksu.

• Arkihenkseli
        Sotavento kirjoitti:

Vakiovarustus on muutama teepussi ensihätään.

Tuo kuivatuotetyyppi on ollut palstalla aiemminkin ja itse asiassa en usko ollenkaan koko tarinaa.

Itse inhoan lomakokkaamista; maksan mielelläni siitä, että joku tekee ruokani. Ei hampurilaisia tai muuta roskaa, gracias, vaan ihan kunnon ateria.

Jos joku haluaa/viitsii vääntää sapuskaa hotellihuoneessa kuivatuotteilla tai Supermercadosta ostetuista raaka-aineista, mikäs siinä. Päivän aloituksen "huippuhetki" on föönata tukkaa hotelliaamiaiselle lähtiessä, kun naapurista tulee mukava kahvin, paistettujen munien ja pekonin tuoksu.

Paljon jauhetaan nyt näillä hiilijalanjäljillä ja ekologisuudella. Suomalaisiahan on helppo syyllistää, sillä meillä on ehdottomasti maailman huonoin itsetunto.

Tuli vaan mieleen, että eikö voitais tehdä ekoteko ja A. jättää ne safkat himaan kun sielläkin on ihan ruokakaupat ja tosiaan B. käyttää sitä rahaa vähän paikanpäälläkin. Turismi elättää Kanarian saaria.

En itseasiassa edes ymmärrä sitä ruoalla mässäilyä kanarian saarilla. Meikäläisellä on yleensä niin tuskaisen kuuma siellä, että sipulikeitto tms. lounaalla ja joku salaatti illalla piisaa mainiosti.

Paljon jauhetaan nyt näillä hiilijalanjäljillä ja ekologisuudella. Suomalaisiahan on helppo syyllistää, sillä meillä on ehdottomasti maailman huonoin itsetunto.

Tuli vaan mieleen, että eikö voitais tehdä ekoteko ja A. jättää ne safkat himaan kun sielläkin on ihan ruokakaupat ja tosiaan B. käyttää sitä rahaa vähän paikanpäälläkin. Turismi elättää Kanarian saaria.

En itseasiassa edes ymmärrä sitä ruoalla mässäilyä kanarian saarilla. Meikäläisellä on yleensä niin tuskaisen kuuma siellä, että sipulikeitto tms. lounaalla ja joku salaatti illalla piisaa mainiosti.

Kun nyt parilla reissulla on katsonut yhden kaupungin ravintolatarjonnan hiipumista, se pistää kyllä löystämään kukkaron nyörejä paikallisille palveluille. Yrittäjän kansallisuudesta riippumatta. Siellä ne kuitenkin skabaavat vähenevästä turistimäärästä keskenään. Pavihan raportoi lukuja ihan hiljakkoin - reilun miljoonan vähennys vuositasolla saarilla yhteensä.

Tuli kylmät väreet, kun mainitsit sipulin - viite: joku aiempi kommenttini sipuliallergiasta...

Mutta jees, kanarialaisista keitoista tykkään yli kaiken ja niitä on ilahduttavan monessa paikassa tarjolla.

• Arkihenkseli
        Sotavento kirjoitti:

Kun nyt parilla reissulla on katsonut yhden kaupungin ravintolatarjonnan hiipumista, se pistää kyllä löystämään kukkaron nyörejä paikallisille palveluille. Yrittäjän kansallisuudesta riippumatta. Siellä ne kuitenkin skabaavat vähenevästä turistimäärästä keskenään. Pavihan raportoi lukuja ihan hiljakkoin - reilun miljoonan vähennys vuositasolla saarilla yhteensä.

Tuli kylmät väreet, kun mainitsit sipulin - viite: joku aiempi kommenttini sipuliallergiasta...

Mutta jees, kanarialaisista keitoista tykkään yli kaiken ja niitä on ilahduttavan monessa paikassa tarjolla.

Fernandon puolella käyn päivittäin nauttimassa juurikin Kastilialaisen sipulikeiton lounaaksi. Ellen sitten ala riehakkaaksi ja syö tapasbaarista "bugurooneja" ja salaattia.

Sori, mutta mä rakastan sipulia. Kaikissa muodoissaan. Samoin tuoretta chiliä.

Fernandon puolella käyn päivittäin nauttimassa juurikin Kastilialaisen sipulikeiton lounaaksi. Ellen sitten ala riehakkaaksi ja syö tapasbaarista "bugurooneja" ja salaattia.

Sori, mutta mä rakastan sipulia. Kaikissa muodoissaan. Samoin tuoretta chiliä.

Sipulihan on terveellistä ja noilla leveysasteilla kuulemani mukaan miedompaa kuin tämä pohjolan lyhyen kesäkauden tuotos. Espanjan lyhyt oppimäärä kohdallani on alkanut nimenomaan yksinkertaisesta ilmaisusta "sin sebolla". Mutta sekään ei aina auttanut. Piti opetella vielä "sin puerro", koska hyvin usein sitten esim. salaatteihin oli survottu purjoa korvaamaan sipulia. Oma jälkikasvuni rakastaa sipulin lisäksi myös chiliä, joten ymmärrän "taudin" oireet.

• vilperi57
        Sotavento kirjoitti:

Sipulihan on terveellistä ja noilla leveysasteilla kuulemani mukaan miedompaa kuin tämä pohjolan lyhyen kesäkauden tuotos. Espanjan lyhyt oppimäärä kohdallani on alkanut nimenomaan yksinkertaisesta ilmaisusta "sin sebolla". Mutta sekään ei aina auttanut. Piti opetella vielä "sin puerro", koska hyvin usein sitten esim. salaatteihin oli survottu purjoa korvaamaan sipulia. Oma jälkikasvuni rakastaa sipulin lisäksi myös chiliä, joten ymmärrän "taudin" oireet.

lähinnä kyse; kun noilla reissuilla on sillointällöin tullut kokkailtuakin, niin vihannestiskit ovat tulleet tutuksi ja sitäkautta on tullut maisteltua sipuleitakin raakana, niin pääsääntöisesti tämä "kanariansipuli" on verrattavissa salaattisipuliin jota on itsekin tullut viljeltyä mökillä. Suomessa on kuitenkin tämä "keltasipuli" eniten viljeltyä ja vahvassa maassa siihen tulee erittäin voimakas maku ja se salaattisipulin makeus jää puuttumaan. Sipulifriikkinä itsekin on tullut pidettyä pientä sipulimaata mökillä ja esim. valkosipulista tulee paljonkin stydimpää kaupan valkkariin verrattuna kun sen kaupan valkkarin on syksyllä pistänyt kynsiksi ja kynnet istuttanut maahan vartoomaan seuraavaa syyskesää. Lisäksi niistä kesän mittaan saa hyviä salaattiaineksia kun käy vähän varsia kurnuttamassa sieltä täältä. Itse kun en ole noiden lehtisalaattien ystävä, niin tulee sitten sen tomaatin ja kurkun seuraksi käytyä kasvimaalla saksien kanssa keräämässä sipulin ja valkkarin varsia salaatin joukkoon ja myös jotain sapuskaa tehdessä leikeltyä niitä sinne sapuskan joukkoon.
        Nyt on jääkaapissa vartoomassa yksi Kanarianperuna kevättä ja maahanlaittoa, niin tulee sekin testattua että minkälaista perunaa tulee saarten potusta kun se kasvaa suomen kesässä.
        Ps. Kyllä sen valkkarin kerkii keväälläkin laittaa, mutta tuotos jää vain pienemmäksi kuin syksyllä istutettu. :)

• vilperi57 kirjoitti:

lähinnä kyse; kun noilla reissuilla on sillointällöin tullut kokkailtuakin, niin vihannestiskit ovat tulleet tutuksi ja sitäkautta on tullut maisteltua sipuleitakin raakana, niin pääsääntöisesti tämä "kanariansipuli" on verrattavissa salaattisipuliin jota on itsekin tullut viljeltyä mökillä. Suomessa on kuitenkin tämä "keltasipuli" eniten viljeltyä ja vahvassa maassa siihen tulee erittäin voimakas maku ja se salaattisipulin makeus jää puuttumaan. Sipulifriikkinä itsekin on tullut pidettyä pientä sipulimaata mökillä ja esim. valkosipulista tulee paljonkin stydimpää kaupan valkkariin verrattuna kun sen kaupan valkkarin on syksyllä pistänyt kynsiksi ja kynnet istuttanut maahan vartoomaan seuraavaa syyskesää. Lisäksi niistä kesän mittaan saa hyviä salaattiaineksia kun käy vähän varsia kurnuttamassa sieltä täältä. Itse kun en ole noiden lehtisalaattien ystävä, niin tulee sitten sen tomaatin ja kurkun seuraksi käytyä kasvimaalla saksien kanssa keräämässä sipulin ja valkkarin varsia salaatin joukkoon ja myös jotain sapuskaa tehdessä leikeltyä niitä sinne sapuskan joukkoon.
        Nyt on jääkaapissa vartoomassa yksi Kanarianperuna kevättä ja maahanlaittoa, niin tulee sekin testattua että minkälaista perunaa tulee saarten potusta kun se kasvaa suomen kesässä.
        Ps. Kyllä sen valkkarin kerkii keväälläkin laittaa, mutta tuotos jää vain pienemmäksi kuin syksyllä istutettu. :)

Olen kuullut monien tuovan kotiin nimenomaan Kanarianperunoita, mistä sitten yrittävät kasvattaa kotipihalla tai mökillä uutta satoa. Ajattelin kokeilla samaa. Sipuliakin voisi perhesovun kannalta yrittää; itse asiassa meidän kesäplantaasilla on ollut mittava sipuliviljelmä edellisen omistajan aikana.

Reissu lähenee uhkaavasti, kyllä täältä liukkaudesta ja "lumivyöryvaarasta" mielellään lähtee sinne, missä kuulemma nyt pitää pelätä luteita. Jää nähtäväksi. Jos yhdenkin ötökän näen, tuikkaan surutta hiuslakkaa päälle. Varmasti ajaa saman asian, kuin hyönteismyrkky. Noissa kaupunkihotelleissa ei yleensä näe kuin korkeintaan ampiaisia kattoterassilla tai parvekkeella vähän sijainnista riippuen.

• vilperi57
        Sotavento kirjoitti:

Olen kuullut monien tuovan kotiin nimenomaan Kanarianperunoita, mistä sitten yrittävät kasvattaa kotipihalla tai mökillä uutta satoa. Ajattelin kokeilla samaa. Sipuliakin voisi perhesovun kannalta yrittää; itse asiassa meidän kesäplantaasilla on ollut mittava sipuliviljelmä edellisen omistajan aikana.

Reissu lähenee uhkaavasti, kyllä täältä liukkaudesta ja "lumivyöryvaarasta" mielellään lähtee sinne, missä kuulemma nyt pitää pelätä luteita. Jää nähtäväksi. Jos yhdenkin ötökän näen, tuikkaan surutta hiuslakkaa päälle. Varmasti ajaa saman asian, kuin hyönteismyrkky. Noissa kaupunkihotelleissa ei yleensä näe kuin korkeintaan ampiaisia kattoterassilla tai parvekkeella vähän sijainnista riippuen.

mitä luteita tarkoittavat!? Ainakin mulla mökillä noita metsäluteita tulee sillointällöin vaatteiden mukana tupaankin ja ne sitten vain kauniisti siirretään ulkotilohin takaisin. Ainahan noilla reissuilla joitakin ötököitä näkee hämähäkkejä myöten, mutta tilanteesta riippuen otetaan paperin päälle ja ohjataan ulkotiloihin. :)
        Torakat on sitten vähän eri asia; niille tulee useimmiten noutaja välittömästi tosin sekin vähän paikasta riippuen.

• Arkihenkseli
        vilperi57 kirjoitti:

mitä luteita tarkoittavat!? Ainakin mulla mökillä noita metsäluteita tulee sillointällöin vaatteiden mukana tupaankin ja ne sitten vain kauniisti siirretään ulkotilohin takaisin. Ainahan noilla reissuilla joitakin ötököitä näkee hämähäkkejä myöten, mutta tilanteesta riippuen otetaan paperin päälle ja ohjataan ulkotiloihin. :)
        Torakat on sitten vähän eri asia; niille tulee useimmiten noutaja välittömästi tosin sekin vähän paikasta riippuen.

Ei ole navetta-raidin voittanutta. Kuka OIKEASTI jättäisi loman väliin, sillä syyllä että JOKU on nähnyt luteita kohteessa? Huh huh. Viittaan nyt siis eri ketjuun.

Kanarian pottu ei varmaan kasva samanmakuiseksi Suomessa kuin siellä. Esimerkiksi kotoisa tillihän on välimeren maissa ihan roskakasvi. Siellä se kasvaa niin väkeväksi, ettei sitä syö erkkikään.

Sain kerran eräältä asiakkaalta ruotsinpyhtäällä kasvanutta valkosipulia, oli kyllä herkkua. Hakkas mennen tullen kiinalaiset tehokasvatetut huttusipulit.

• vilperi57
        Arkihenkseli kirjoitti:

Ei ole navetta-raidin voittanutta. Kuka OIKEASTI jättäisi loman väliin, sillä syyllä että JOKU on nähnyt luteita kohteessa? Huh huh. Viittaan nyt siis eri ketjuun.

Kanarian pottu ei varmaan kasva samanmakuiseksi Suomessa kuin siellä. Esimerkiksi kotoisa tillihän on välimeren maissa ihan roskakasvi. Siellä se kasvaa niin väkeväksi, ettei sitä syö erkkikään.

Sain kerran eräältä asiakkaalta ruotsinpyhtäällä kasvanutta valkosipulia, oli kyllä herkkua. Hakkas mennen tullen kiinalaiset tehokasvatetut huttusipulit.

nähdään nyt tulevan suven aikana, joten siitä sitten tarinaa vaikka ens syksynä. :)
        Valkkaria nyt voi kasvattaa pieniä eriä vaikka omalla parvekkeella; käy kävelyreissullaan kattomassa jonkun mestan jossa nokkoset hyvin viihtyvät ja plokkaa sieltä kassillisen multaa matkaansa ja laittaa parvekelaatikkoonsa sitten muutaman kynnen kymmenen sentin välein, niin syksyn makunautinto on taattu! :)
        Muistojen mukaan olen vissiin kerran törmännyt luteen näköiseen elukkaan saarella, joten taitaa olla yhtä harvinainen kuin noi siilitkin joihin viime reissulla "törmäsin".
        Joku varmaan kohta huutaa niistäkin; "suoranainen maanvaiva mokomatkin elukat".

• vilperi57 kirjoitti:

nähdään nyt tulevan suven aikana, joten siitä sitten tarinaa vaikka ens syksynä. :)
        Valkkaria nyt voi kasvattaa pieniä eriä vaikka omalla parvekkeella; käy kävelyreissullaan kattomassa jonkun mestan jossa nokkoset hyvin viihtyvät ja plokkaa sieltä kassillisen multaa matkaansa ja laittaa parvekelaatikkoonsa sitten muutaman kynnen kymmenen sentin välein, niin syksyn makunautinto on taattu! :)
        Muistojen mukaan olen vissiin kerran törmännyt luteen näköiseen elukkaan saarella, joten taitaa olla yhtä harvinainen kuin noi siilitkin joihin viime reissulla "törmäsin".
        Joku varmaan kohta huutaa niistäkin; "suoranainen maanvaiva mokomatkin elukat".

Viimekertaisen asumukseni ainoa riesa oli parvekkeelle tunkevat kyyhkyset, jotka tulivat kerjäämään ruokaa.
        Sama lintulaji oli häiriönä myös Mazaroco -nimisessä kivassa Puerton paikalliskuppilassa linja-autoaseman lähellä.
        Yksi saksalaispariskunta syötti niille siipiveikoille suolapähkinöitä. Kuulin myöhemmin, että ainakin Sta Cruzissa lintujen ruokkimisesta kaupunkialueella voi saada huomattavan suuren sakon, muistaakseni summa oli 150 €.
        Arkihenkselille jo kiukuttelin sipulista, mutta unohdin sanoa, että valkosipuli menee pieninä annoksina. Olen ihan heikkona valkosipulileipiin ja aliolikastikkeeseen. Joten voisipa sitä kasvatusta kokeilla. Kiitos ohjeesta.

• lutikka2
        Sotavento kirjoitti:

Viimekertaisen asumukseni ainoa riesa oli parvekkeelle tunkevat kyyhkyset, jotka tulivat kerjäämään ruokaa.
        Sama lintulaji oli häiriönä myös Mazaroco -nimisessä kivassa Puerton paikalliskuppilassa linja-autoaseman lähellä.
        Yksi saksalaispariskunta syötti niille siipiveikoille suolapähkinöitä. Kuulin myöhemmin, että ainakin Sta Cruzissa lintujen ruokkimisesta kaupunkialueella voi saada huomattavan suuren sakon, muistaakseni summa oli 150 €.
        Arkihenkselille jo kiukuttelin sipulista, mutta unohdin sanoa, että valkosipuli menee pieninä annoksina. Olen ihan heikkona valkosipulileipiin ja aliolikastikkeeseen. Joten voisipa sitä kasvatusta kokeilla. Kiitos ohjeesta.

Noista ihmisverellä ruokailevista luteista, joista em. ketjussa käsittääkseni keskustellaan. Ne ovat aktiivisia lähinnä öisin, ja pystyvät ruokailemaan huomaamatta, kun ihminen nukkuu. Kaikille eivät aiheuta edes oireita. Päivät ne viettävät tavallisesti erittäin hyvässä jemmassa, koska välttelevät luontaisesti auringonvaloa. Siksipä niitä harvoin silmiin sattuu, vaikka niitä olisikin. Aikuinen on kooltaan 4-5 mm. Pystyvät elämään ruokailematta yli vuoden jossain jemmassa ja niistä eroon pääseminen voikin olla kai aikamoinen projekti. Sinänsä vaarattomia, koska tauteja niiden ei ole todettu levittäneen.

• Arkihenkseli
        lutikka2 kirjoitti:

Noista ihmisverellä ruokailevista luteista, joista em. ketjussa käsittääkseni keskustellaan. Ne ovat aktiivisia lähinnä öisin, ja pystyvät ruokailemaan huomaamatta, kun ihminen nukkuu. Kaikille eivät aiheuta edes oireita. Päivät ne viettävät tavallisesti erittäin hyvässä jemmassa, koska välttelevät luontaisesti auringonvaloa. Siksipä niitä harvoin silmiin sattuu, vaikka niitä olisikin. Aikuinen on kooltaan 4-5 mm. Pystyvät elämään ruokailematta yli vuoden jossain jemmassa ja niistä eroon pääseminen voikin olla kai aikamoinen projekti. Sinänsä vaarattomia, koska tauteja niiden ei ole todettu levittäneen.

"Lipsui kynnet lutikan, putkistossa hetekan".

Täytyy kokeilla valkosipulin kasvatusta.

• Total Verde
        Arkihenkseli kirjoitti:

"Lipsui kynnet lutikan, putkistossa hetekan".

Täytyy kokeilla valkosipulin kasvatusta.

näitä kuivatuotteita? Saako netistä? Suunnittelen reissua kanarialle, ja
        ruokapuoli mietityttää.

• Arkihenkseli
        Total Verde kirjoitti:

näitä kuivatuotteita? Saako netistä? Suunnittelen reissua kanarialle, ja
        ruokapuoli mietityttää.

Kiinalaisia kuivattuja kanttarelleja, lohta, kananmunaa yms jne etc.

Itse suosin 10 litran kattilassa tehtyä burgundinpataa joka jätetään viikoksi keittiön pöydälle, siitä vuollaan taltan ja vasaran kanssa sellaisia "annospaloja" jotka pannaan minigrippusseihin. Olen pruukannut viedä lomakohteeseen myös kotoista päijänteen vettäkin, esikeitän sen kotona joten perillä ei haittaa jos huoneistossa olisikin vain mikro, pelkkä lämmitys riittää niin saan kiehuvaa vettä!

• Verde tambien
        Arkihenkseli kirjoitti:

Kiinalaisia kuivattuja kanttarelleja, lohta, kananmunaa yms jne etc.

Itse suosin 10 litran kattilassa tehtyä burgundinpataa joka jätetään viikoksi keittiön pöydälle, siitä vuollaan taltan ja vasaran kanssa sellaisia "annospaloja" jotka pannaan minigrippusseihin. Olen pruukannut viedä lomakohteeseen myös kotoista päijänteen vettäkin, esikeitän sen kotona joten perillä ei haittaa jos huoneistossa olisikin vain mikro, pelkkä lämmitys riittää niin saan kiehuvaa vettä!

ei minkään muunlaisia vastauksia voi odottaakkaan. Sorry vaan!

Netistä tilaan. Luomukaupoista.

• Arkihenkseli
        Verde tambien kirjoitti:

ei minkään muunlaisia vastauksia voi odottaakkaan. Sorry vaan!

Netistä tilaan. Luomukaupoista.

Mitäs sitten kyselet mistä saa jos tiedät netistä tilaavasi?

• verde22
        Arkihenkseli kirjoitti:

Mitäs sitten kyselet mistä saa jos tiedät netistä tilaavasi?

olla täysin tuntematonta vastata asiallisesti.
        Joku kysyi ja minä vastasin.

• Arkihenkseli
        verde22 kirjoitti:

olla täysin tuntematonta vastata asiallisesti.
        Joku kysyi ja minä vastasin.

Tasapuolisuuden nimissä, vaadin vittuilua myös nimimerkeille

eipä kiinnosta
        miks ei
        äitisi
        Vuosia asunut
        hh
        nipottaa
        lutikka2

koska hekään eivät vastanneet asiallisella tai informaatiopitoisella viestillä.

Itseasiassa, nimimerkki "lutikka2" vastasi tyystin eri aiheeseen.

Kiusaa heitä äläkä minua.

• nublo r....
        Arkihenkseli kirjoitti:

Tasapuolisuuden nimissä, vaadin vittuilua myös nimimerkeille

eipä kiinnosta
        miks ei
        äitisi
        Vuosia asunut
        hh
        nipottaa
        lutikka2

koska hekään eivät vastanneet asiallisella tai informaatiopitoisella viestillä.

Itseasiassa, nimimerkki "lutikka2" vastasi tyystin eri aiheeseen.

Kiusaa heitä äläkä minua.

???????????????

• Arkihenkseli
        nublo r.... kirjoitti:

???????????????

Ei yhtään kirjainta viestissä. Taitaa rikkoa phuket-ketjussa olevan viestin jossa ei ole yhtään sanaa ilman kirjoitusvirhettä.

Ei yhtään kirjainta viestissä. Taitaa rikkoa phuket-ketjussa olevan viestin jossa ei ole yhtään sanaa ilman kirjoitusvirhettä.

Kuten jossain viestissäni sanoin, olen seurannut eri palstoja vähän suurennuslasin kanssa. Tuo on jäänyt noteeraamatta.
        Monestihan viestit kirjoitetaan kiireessä, valitettavasti myös pikaistuksissa, jolloin kieliasusta tulee tingittyä. Eipä haitanne, tärkeintä on tehdä itsensä ymmärretyksi.

Tässä kuuleppas Arkihenkseli on Sotiksella jo matkalaukku nostettu tuulettumaan yläkerran parvekkeelle. Vielä kun löytäisi sen ihmisen, joka silittäisi matkavaatteeni. Lupaan ostaa pullon vino tintoa sille, joka suorittaa sen ikävän homman. Todennäköisesti joudun ostamaan sen itselleni...

• Arkihenkseli
        Sotavento kirjoitti:

Kuten jossain viestissäni sanoin, olen seurannut eri palstoja vähän suurennuslasin kanssa. Tuo on jäänyt noteeraamatta.
        Monestihan viestit kirjoitetaan kiireessä, valitettavasti myös pikaistuksissa, jolloin kieliasusta tulee tingittyä. Eipä haitanne, tärkeintä on tehdä itsensä ymmärretyksi.

Tässä kuuleppas Arkihenkseli on Sotiksella jo matkalaukku nostettu tuulettumaan yläkerran parvekkeelle. Vielä kun löytäisi sen ihmisen, joka silittäisi matkavaatteeni. Lupaan ostaa pullon vino tintoa sille, joka suorittaa sen ikävän homman. Todennäköisesti joudun ostamaan sen itselleni...

Kyllähän näppäilyvirheita sattuu. Sitten on se porukka joka suoltaa menemään tyystin ilman välimerkkejä, yleensä ne samat ihmiset joilla ei ole mitään "annettavaa" ketjulle. Eli nämä 5 2 tyyppiset nimimerkit "olet köhä junttti"-viesteineen. Tietysti jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

Jos olet punaviinin ystäviä niin kokeileppa kanarialla Prado Rey-nimistä viiniä. Ei välttämättä löydy supermarketista, mutta hyvällä onnella Fernandon puolen ravintoloista. Palmasiin taisitkin olla menossa, siellä voi olla paremmat "tsäänssit" löytää.

Pistän vielä alkon nettikuvaston linkin ko. tuotteeseen.
        http://www.alko.fi/tuotteet/fi/005193

Erittäin hyvä tuote.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      317
      8153
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      99
      6389
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3683
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      72
      2569
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2470
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2313
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2186
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      103
      2026
    9. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196