Jakeluajon taloudellinen kannattavuus

Kyselijä

Onko jakeluajo taloudellisesti kannattavaa?

Kustannusrakenne ainakin erilainen kuin pitkillä linjoilla yhdistelmän kanssa. Auto voi seisoa paikallaan suurimman osan työpäivästä ja polttoaineen kulutus on pienempi. Verot ja muut maksut käsittääkseni myös huomattavasti alhaisemmat. Pienet kilometrimäärät aiheuttavat myös sen, että auton käyttöikä voi monessa tapauksessa olla pidempi. Toisaalta haittana se, että auton käyttöaste jää helposti pieneksi. Ja monesti tarvitaan kallis kylmäkori, jos käyttöastetta halutaan nostaa.

Onko jakelu kannattavaa kun luulisi olevan hankalampi saada porukkaa töihin kuin pitkiä linjoja ajamaan? Ainakin hiki tulee välillä ja joissakin hommissa usein ;)

Vai onko homma tuossakin kilpailtu aivan mitättömyyksiin ja siksi osa ajaa vanhoilla romuilla?

Kertokaa tietäjät!

3

2197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2007

      Olet selvästi renki.Jos luulet että kuormauto jakelussa ei kulu. Mieti ite jos ajat 500km suoraan vai 500km ja 200 jakelupaikkoja.Kilpailu on kovaa suorastaan naurettavan kova. Tuli sen jälkeen kun liikenneluvat vapautui ja monta kuskia otti luvat ja rupesi tinkimään hinnoissa jotta sais ajoa.Onhan alalla jotain kummallista kun esim Speedin autoja kattelee niin löytyy 15-20v vetureita.Jakelupuolella sentään on vähän uudempaa kalustoa, jollakin jopa uudet autot.Mitä tulee autonhintaan niin totuus on että FRC jakeluauto maksaa paljon enemmän kun rekkaveturi.Samoin palkka jakoautossa on reilusti isompi siis kuskille.Jakoautot ovat ylensä sopimusajossa ja minuutti aikataulu ja se jo kertoo että ihan paskalla ei voi esim.FRC kuljetusta tehdä. Rekkaveturi voi olla korjaamolla ylensä päivän mutt jakoauto ei.

      • tottahan toki

        Ensinnäkin kerron, että autot jakelussa kuluvat aivan saa..nasti, älytön määrä startteja päivässä, hirveästä kiireestä johtuvaa jatkuvaa "kaahausta" ja harvoin kukaan ehtii/jaksaa huoltaa. Siihen vielä lisäksi kuljettajapulasta johtuva epäpätevien kuljettajien ajotyyli (kytkimen luistatus, kytkimen on/off-käyttö rasittaa vetolaitteistoa, väärät vaihteet, kuormakorin "reitys" jne.). Jakoautossa on myös muutakin kuluvaa, erityisesti liftit ja kuormakorin ovensaranat joutuvat koetukselle kun niitä käytetään miltei koko ajan.

        Toiseksikin kerron, että suurin osa niistä, jotka ajaa uudella kalustolla, ajavat leasing-autoilla. Helppoa ja vaivatonta. Omalla kalustolla tekee tietysti paremman tilin, mutta kukapa sitä ketä tahansa haluaisi päästää oman auton rattiin? Kuskeja on silloin vaikeampi löytää.

        Jakoautossa tienaa yleensä paremmin sekä kuski että isäntä, mutta yleensä se johtuu mahdollisimman tiukaksi vedetystä aikataulusta.


    • asiakkaita että on hyvinkin

      Itse olen sillä kannalla että enemmin kaupunkijakelua kuitenkin kuin tylsää suoraa tietä jatkuvasti. Onhan fyysisemmässä hommassa just se hyvä puoli että on pakko liikkua ja pomppia pitkin poikin, pysyy edes jonkunlainen kunto yllä.

      Moni jakeluauto vaan on tosi paska kuljettajan kannalta kuten penkki ja siis ajoergonomia. Hyviäkin on ja aivan loistavia kuten rellun midlum automaatilla.

      Kyllä aika monet jakeluajoa harjoittavat ajaa melko hyvällä kalustolla. Syy varmaan se että kilometrit tulee täyteen melko nopeesti ja ajo on ajoneuvoa rasittavaa ja siksi se kannattaa uusi ajoissa ennen kuin alkaa vikoja olla liikaa. Toki ne jotkut yksityiset ajaa vaikka minkälaisilla ikälopuilla, uusi on todella kallis hankinta. Mutta niin on huollotkin kalliita.

      Mutta en ole mikään asiantuntija ollenkaan että kumpi on kannattavempaa, molemmissa kai jotakuinkin sama palkka paitsi yhdistelmään tarvii lisää kirjaimia ja varmaan siten palkkain parempi.

      Jakeluajossa se hyvä puoli että paljon se on vain virka-akoina että työaika on hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4074
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      18
      3116
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      390
      2201
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1929
    5. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1881
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1777
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1629
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1397
    9. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1250
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1211
    Aihe