turboautolla ajamisen

ehdot/säännöt?

Juu eli olen tässä hankkimassa ensimmäistä turboautoa tuolta tampereen suunnasta. Aiempaa kokemusta ei turboautoista ole kun suoraan tommosesta perheautosta meinasin hypätä viritetyn turbovehkeen puikkoihin.

Nyt kysyisinkin että onko turboautolla muita "ehtoja" kuin että sitä pitää käyttää vähän aikaa ennenkuin sammuttaa, varsinkin jos on vedättänyt enemmänkin?

17

8980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LiQuiD35

      Kylmällä ilmalla kannattaa antaa moottorin lämmetä ennen kuin alkaa vedättämään ja käyttämään moottoria korkeilla kierroksilla. Eihän ahtamatontakaan moottoria kannata kylmänä huudattaa, mutta ahdetussa juuri ahtimen ja muiden härpäkkeiden voitelun kannalta tärkeää odottaa moottorin lämpenemistä.

      • alkup.

        Kiitos tiedosta. Kaikki tiedot ovat tervetulleita jos vaan tulee mieleen. Ensimmäisessä autossani tein sen virheen että huudatin kylmänä niin tuloksena oli että öljyä alkoi syömään ja paljon. :( No onneksi se oli halpa auto, mutta kalliiksi se öljyn jatkuva ostaminen tuli.


      • vielä erityisesti
        alkup. kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Kaikki tiedot ovat tervetulleita jos vaan tulee mieleen. Ensimmäisessä autossani tein sen virheen että huudatin kylmänä niin tuloksena oli että öljyä alkoi syömään ja paljon. :( No onneksi se oli halpa auto, mutta kalliiksi se öljyn jatkuva ostaminen tuli.

        kannattaa huomioida että turbokoneeseen kannattaa käyttää vain hyvälaatuisia öljyjä, ja ne kannattaa vaihtaa usein, sillä lujaa pyörivä, kuumana käyvä ahdin, jossa öljykanavat ovat usein vielä aika pieniä, kaipaa kyllä hyvälaatuista ja tuoretta öljyä.


      • alkup.
        vielä erityisesti kirjoitti:

        kannattaa huomioida että turbokoneeseen kannattaa käyttää vain hyvälaatuisia öljyjä, ja ne kannattaa vaihtaa usein, sillä lujaa pyörivä, kuumana käyvä ahdin, jossa öljykanavat ovat usein vielä aika pieniä, kaipaa kyllä hyvälaatuista ja tuoretta öljyä.

        Ilmeisesti täyssynteettistä öljyä vain voi turbomoottorissa käyttää? Ainakin näin olen kuullut


      • ja vaparissa
        alkup. kirjoitti:

        Ilmeisesti täyssynteettistä öljyä vain voi turbomoottorissa käyttää? Ainakin näin olen kuullut

        Riippuu monesta seikasta. Jos kyseessä on vanha 70-80-lukujen turboauto, siinä voi käyttää melko huoletta nykyisiä hyvälaatuisia mineraali (osasynteettisiä) ölppiä, sillä autotkin on suunniteltu mineraaliöljyjen aikakaudella. Mineraalista ei kannata yleensä vaihtaa täyssynteettiseen, sillä joissain harvoissa tapauksissa on tiivisteillä taipumuksena ottaa nokkiinsa ja vuotaa. Eli hyvälaatuinen mineraali(kisa)-öljy käy vanhoihin turboautoihin, uusiin hyvä täyssynteettinen.


    • WilleHeikki

      turbon olemassaoloa yleensä kannata edes muistella.
      Normiajon jälkeen voit sammuttaa auton heti ajon jälkeen, aivan kuten turbottomankin. Ylimääräiset käyttelemiset ovat näissä olosuhteissa ihan turhia.

      Eriasia sitten jos vedät esim. asuntovaunua pitkää ylämäkeä tai rasitat muuten moottoria erittäin paljon. Silloin kannattaa antaa turbon hetki jäähtyä, ennen sammuttamista.

      Öljynvaihdot aivan kuten vapaastihengittävissä.
      Käyttääkö joku vielä mineraaliöljyä moottorissa?

    • ile D4D

      Pitää muistaa,, että turbo pyörii vain ja antaa tehoa kun se saa tarpeeksi pakokaasuja. Eli ei kannata tiruuttaa pintakaasulla ja pienillä vaihteilla kiihdyttäen, vaan antaa kunnolla kaasua ja turbon murista. Ylämäkeen siis suurempaa silmään ja kaasu pohjaan edellyttäen kuitenkin että kone käy suurimman vääntömomentin alueella. Näin ainakin alhaalta vääntävissä turbodieseleissä.

    • alkup.

      Kun siinä ei ole dumb valvea eikä bypassia tms. niin kannattaisiko semmoinen sitten hommata? ärsyttää vaan se ääätssuh ääni siinä sitten. Mutta olen kuullut että niitä saa melkein äänettömiäkin?
      Vai jätänkö sen hankkimatta?

      • GTC

        Tarkoitit kai dump valvea?

        Se on ihan sama onko autossa sellaista vai ei. Oikein toimiessaan tuollaiset voivat pidentää turbon käyttöikää, mutta amisasennuksena en suosittelisi.

        Se dumpin pitämä aivastus on todellakin naurettavan kuuloinen, siinä toinen syy olla vaivaamatta päätään koko asennuksella.


      • alkup.
        GTC kirjoitti:

        Tarkoitit kai dump valvea?

        Se on ihan sama onko autossa sellaista vai ei. Oikein toimiessaan tuollaiset voivat pidentää turbon käyttöikää, mutta amisasennuksena en suosittelisi.

        Se dumpin pitämä aivastus on todellakin naurettavan kuuloinen, siinä toinen syy olla vaivaamatta päätään koko asennuksella.

        unohdan sitten koko dumpin =) Kiitos vastauksesta


      • kyllä ahtimen
        alkup. kirjoitti:

        unohdan sitten koko dumpin =) Kiitos vastauksesta

        uudelleen heräämistä vaihdon jälkeen, kyseiset kapistukset.


      • saa kyllä hyvällä
        kyllä ahtimen kirjoitti:

        uudelleen heräämistä vaihdon jälkeen, kyseiset kapistukset.

        by-passillakin.


    • Turbolla kannattaa odottaa ...

      Mikäli turbolla ei ole riittävä öljynpaine kierrosten noustessa tulee laitteesta lyhytikäinen.
      Suomessa ei yleensä voi ajaa nopeuksia joilla turbo olisi niin kuuma että se vatisi pitkää jäähdyttämistä. Saksassakin ajellessani tapaan rullata vapaalla Autobahn Raststättelle niin ettei tarvitse istua käyttämässä tyhjäkäynnillä.
      Öljyt kannattaa vaihtaa riittävän usein.
      Näillä eväillä on pisin yhden auton ongelmaton ajokertymä ollut 285 000 km SAAB Turbolla. Ajorupeama katkesi kun auto varastettiin :)
      Venedieselillä on ajettu 17 vuotta = 1700 tuntia parhaimmillaan.
      Eli turbot kestävät asiallisesti kohdeltuina pitkään. Vertaa raskasta kuljetuskalustoa. Niillä ajetaan helposti 1 - 1,5 miljoonaa kilometriä yhdellä turbolla.

      • alkup.

        kuinkahan kauan sillä sitten pitäisi odottaa? Nykyisellä perheautolla tälläisellä pakkasellakin (5-10 astetta) niin odottelen sen verran että tupakin polttelen (n.5min) ennenkuin lähden edes ajamaan sillä =) Tosin en sillä autolla vedättelekään vaan rauhallisesti ajelen ja maks 3500rp/m ennenkuin koneen lämpötila alkaa olemaan enemmän. Ilkeä vaan kun tästä kotontani kun lähden töihin päin painamaan niin melkein heti pitää isolle valtatielle liittyä jossa yleensä joutuu aika napakasti kiihdyttämään.


      • yksinkertaisesta
        alkup. kirjoitti:

        kuinkahan kauan sillä sitten pitäisi odottaa? Nykyisellä perheautolla tälläisellä pakkasellakin (5-10 astetta) niin odottelen sen verran että tupakin polttelen (n.5min) ennenkuin lähden edes ajamaan sillä =) Tosin en sillä autolla vedättelekään vaan rauhallisesti ajelen ja maks 3500rp/m ennenkuin koneen lämpötila alkaa olemaan enemmän. Ilkeä vaan kun tästä kotontani kun lähden töihin päin painamaan niin melkein heti pitää isolle valtatielle liittyä jossa yleensä joutuu aika napakasti kiihdyttämään.

        asiasta monimutkaista. Ei muuta kuin ajoa.


      • Kierrokset eivät yksinään r...
        alkup. kirjoitti:

        kuinkahan kauan sillä sitten pitäisi odottaa? Nykyisellä perheautolla tälläisellä pakkasellakin (5-10 astetta) niin odottelen sen verran että tupakin polttelen (n.5min) ennenkuin lähden edes ajamaan sillä =) Tosin en sillä autolla vedättelekään vaan rauhallisesti ajelen ja maks 3500rp/m ennenkuin koneen lämpötila alkaa olemaan enemmän. Ilkeä vaan kun tästä kotontani kun lähden töihin päin painamaan niin melkein heti pitää isolle valtatielle liittyä jossa yleensä joutuu aika napakasti kiihdyttämään.

        kaasuläpän asento. Eli paljonko menee ilmaa turboon. 3500 rpm ja moottorijarrutus on eri asia kun läppä auki ja 2000 rpm. Mikäli autossasi on ahtopainemittari niin siitä sen parhaiten näkee. Kylmällä moottorilla ei korkeita ahtopaineita.
        mikäli autossa on lohkolämmitin riittää 1 minuutti tyhjäkäynnillä siihen että öljypaine on noussut ja ennenkaikkea että turbon laakereillakin on riittävä öljynpaine ja öljyä.
        Ja kun alussa avaa kaasuläppää selälleen niin kyllä kestää.
        Muuten kesällä on aivan yhtä tärkeätä odottaa että öljynkierto on kunnossa turbolla ennenkuin antaa turbolle kierroksia. Kuumasta turbosta on öljyt valuneet pois yön aikana ja taas odotellaan että öljyä on laakereilla.
        Siitä tulee äkkiä tapa johon ei tarvitse kiinnittää sen enempää huomiota.
        Kun menet autoon käynnistät moottorin ensimmäisenä ja sitten alat kiinnittämään turvavöitä ja teet muuta valmistekut. Kun ne on OK onkin jo aika lähteä liikkeelle.


    • 007

      Minkä turbo auton meinaat hommata?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5194
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4378
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2501
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1607
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1267
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe