Mitä pitäisi tehdä

ensimmäiseksi?

Ystäväni haluaisi muutta Saksasta takaisin omaan kotimaahansa Suomeen. Hänellä on kaksoiskansalaisuun ja pojallaan myös. Mistä maahanmuutto pitäisi aloittaa. Hän halisi työtä hoitoalalta Helsingistä ja etsii samalla vuokra-asuntoa sieltä. Hän hallitseen molemmat kielet. Sukulaisia ei ole kenen luokse voisi alussa muuttaa..mitä siis tehdä?

5

630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iso muutos..

vaatii ainakin oma-aloitteisuutta, sitä alkaisin hankkia (jos ei jo ole)

• Peppi

On se nyt kumma jos ei enää omaan kotimaahan osaa tulla ilman tätä keskustelupalstaa.

• Tommi ja Annika
        Peppi kirjoitti:

On se nyt kumma jos ei enää omaan kotimaahan osaa tulla ilman tätä keskustelupalstaa.

Tämän keskustelun aloittaja esitti asiallisen kysymyksen ja tällä vain purraan ojennettua kättä.

Ei kyllä innosta Suomeen muutto jos muutkin suomalaiset ovat samanlaisia.

Valitettavasti minäkään en voi auttaa, mutta. Lukeeko tätä palstaa kukaan ihminen.. siis joka haluaa ja joka osaa antaa neuvoja paluumuuttajalle?

• Kokemusta on

Saksasta Suomeen muutto tapahtuu samalla tavalla kuin Suomesta ulkomaille muutettaessa. Koska molemmat ovat EU maita, ei suuret byrokratiat ole esteenä. Vielä pari vuotta sitten Eu-kansalaiset tarvitsivat Suomessa oleskeluluvan vaikka työlupaa ei enää tarvittu. 2005 astui kuitenkin uusi laki voimaan, jossa ei enää edes oleskelulupaa tarvita. Kuitenkin pitäisi ilmeisesti pystyä todistamaan, että pärjää taloudellisesti, ettei heti ole menossa sossun luukulle. Saksassa ei sitten muuta tarvita kuin siirtää kirjat Suomeen ja sanoa heippa.

Suurin ongelma, mitä ystäväsi tulee kokemaan on asunnon saanti. Etenkin Helsingissä, jossa paikkakuntalaisillakin on vaikeuksia!! Asutko itse Suomessa? Voisitko kenties auttaa? Hänhän voisi asua ainakin ensialkuun Hesan lähettyvillä olevilla pienemmillä paikkakunnilla, esim. Nummela, Järvenpää, Kerava, josta asunnon saa varmasti helpommin. Hoitoalalla riittää Helsingissä töitä. Ainakin ensialkuun saa saman tien sijaisuuksia, jos haluaa pärjätä taloudellisesti. Sen jälkeen voi etsiä jotain vakituista paikkaa. Tässä linkki pääkaupunkiseudun työvoimapalvelusta, jossa etsitään jatkuvasti hoitoalalle sijaisia. Itse olen tehnyt samaa hommaa ja sain sen kautta sijaisuuksia ainakin 4 päivänä viikossa. www.seure.fi.

Kun muutin Suomesta Saksaan, tein ensin paljon töitä Suomessa ja säästin rahaa, jotta pärjäisin pari kuukautta ilman töitä ja voisin maksaa vuokratakuut jne. Minulla oli tosin se hyvä puoli, että sain asua ystävän luona ensimmäisen kuukauden. Toisena kuukautena sainkin jo asunnon ja kolmantena työpaikan. Täytyy vain olla aktiivinen! Itse otin selvää mahdollisista asunnoista ja työpaikoista ihan Suomesta käsin, joten uskon, että ystäväsi pärjää kyllä, jos tekee samalla tavalla!

• Markus

Ei Suomen kansalaisen paluumuutto ole mikään ongelma, esimerkiksi Kelan vakuutuksen piirissä olet heti kotimaaha palattuasi, aivan sama oletko heti työelämässä vai työttömänä. Minäkin vähän ihmettelen kysymystä, jos ulkomailla asut osaat kyllä kotiakin palata. Hoitoalalla on varmasti työpaikkoja, vain asuminen Helsingissä on järkyttävän kallista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7725
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4283
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3755
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2906
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2636
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2508
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58