vetopöydän paikka

ruutiukko

ajatuksena rakentaa mahdollisimman lyhyt kärry ja rajana 3m aks väli veturintaka ja kärrynetuakselin välillä eikä vetopituus siis rajoita hommaa mitenkään, eli pöytä pitäis olla mahdollisimman takana, kuitenkin niin ettei akseli/telimassat veturissa ylity. silmämääräisesti 3aks takateli autoissa pöytä on n.20cm vetoakselin takana mutta väliteli vehkeissä näkyy olevan väliakselin päältä telin keskelle ja kaikkea siltä väliltä.eli kertokaas miten taakse sen pöydän voi siirtää

6

4641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cursori

      Käy katsastusasemalta kysymässä.Täältä saat mutuohjeita ja pettymys on suuri kun käyt katsastamassa.

    • rokkeri

      mutta nyt olen kännissä,etten muista...
      auton keulasta(tai sitten perästä)mitattuna vetopöytän keskikohta täytyy olla tietyn mitan...
      se ompi laissa määrätty,mutta nyt olen syyntakeiton sitä mittaa sanomaan...

    • möys täydet painot

      kysymyksesi oli vähän tulkinnan varainen ja myös minä kännissä.
      Mutta kun ajatellaan mittoja niin suurin sallittu kuorma-auton pituus 12 metriä siis vetopöytä voi olla n. 11,5m auton puskurista ja suurin sallittu puoliperä yhdistelmän pituus 16,5m siis jää tapista perään varaa n. 5m.
      Tällä ohjella tulee tosi hullu vehje joten eiköhän se siltasääntö ole kuitenkin ratkaiseva kun tiedät minkä kokonaispainon haluat.

      • ruutiukko

        kirjoitin kai epäselvästi,mutta yritämpä selvittää jutun juonta lisää. eli jos katsotaan vaikkapa 3 aks kippirekkaa joka on tehty 2aks veturille, on mitta tapista kärryn 1.akseliin n350cm. eli kun alle ajetaan 2aks. veturi jossa pöytä on 50cm akselin etupuolella jää akseliväliksi juuri lain vaatima 300cm ja kok painoa saa olla 42 ton. mutta jos alle työnnetäänkin 3aks.veturi jossa pöytä n120cm VIIMEISEN akselin etupuolella jääkin kärryn ja vetäjän akseleiden väliksi vain n.230cm ja silloinhan kokonais paino putoaa 40 tonniin. siltasääntöähän aletaan soveltaa vasta yli 44 ton. yhdistelmissä joten ainoa pituusmitta jota täytyy miettiä on kärryn ja vetäjän 300cm. väli. Eli asia jota alkujaan hain oli pöydän sijainti 3aks 26ton. veturissa siten että telille tulis täysi 19 ja eteen 7ton. ja vielä jotta vetokyky olisi paras mahdollinen jakautuisi telin massat vetävälle 11,5 ja nousevalle jäisi 7,5ton telin sisäistä painon jakoahan ilmajousisessa vehkeessä pystynee asiaa ymmärtävä säätämään?


      • Diesel-fani
        ruutiukko kirjoitti:

        kirjoitin kai epäselvästi,mutta yritämpä selvittää jutun juonta lisää. eli jos katsotaan vaikkapa 3 aks kippirekkaa joka on tehty 2aks veturille, on mitta tapista kärryn 1.akseliin n350cm. eli kun alle ajetaan 2aks. veturi jossa pöytä on 50cm akselin etupuolella jää akseliväliksi juuri lain vaatima 300cm ja kok painoa saa olla 42 ton. mutta jos alle työnnetäänkin 3aks.veturi jossa pöytä n120cm VIIMEISEN akselin etupuolella jääkin kärryn ja vetäjän akseleiden väliksi vain n.230cm ja silloinhan kokonais paino putoaa 40 tonniin. siltasääntöähän aletaan soveltaa vasta yli 44 ton. yhdistelmissä joten ainoa pituusmitta jota täytyy miettiä on kärryn ja vetäjän 300cm. väli. Eli asia jota alkujaan hain oli pöydän sijainti 3aks 26ton. veturissa siten että telille tulis täysi 19 ja eteen 7ton. ja vielä jotta vetokyky olisi paras mahdollinen jakautuisi telin massat vetävälle 11,5 ja nousevalle jäisi 7,5ton telin sisäistä painon jakoahan ilmajousisessa vehkeessä pystynee asiaa ymmärtävä säätämään?

        Ei niitä telisuhteita ainakaan täydellä kuormalla voi muutella. Punnitseppa autosi etu ja takapää, jonka jälkeen suorita muutama yläasteella opetettu momenttilasku. Näin saat tarkimman lopputuloksen. Kokemukseni perusteella 3-akselinen rekkaveturi kannattanee mitoittaa täydelle etuakselimassalle ja takapää jättää hieman vajaaksi jos mahdollista. Tälläisen yhdistelmän voi saada risteyksissä jopa kääntymään.


    • Anonyymi

      Paras paikka vetopydälle on kaksiakselisessa veturissa taka-akselin päällä. Kolme-akselisessa vetoautossa optimaalinen paikka on taka-akselien välissä. Näin kääntyminen sujuu parhaalla mahdollisella tavalla.

      t. Oolofi-83

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4444
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3585
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2387
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2081
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1984
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1959
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1784
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1648
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1467
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1331
    Aihe