Minua on jo jonkin aikaa kiinnostanut, tuo niin paljon puhuttava, puhelinmyyjän työ. Olen ammattikorkeakoulusta valmistunut, mutta oman alan hommat on tosi hakusessa. Nyt mietin siis olisikohan ideaa lähteä puhelinmyyjäksi...
Hommat vaikuttaa ihan mukavilta ja hyville palkoillekin on siis ymmärtääkseni mahdollisuus päästä. Minulla on paljon kokemusta myyntityöstä kaupoissa, mutta puhelinmyyjänä en ole ollut koskaan.
Entä onko kenelläkään tällaisista yrityksistä kokemusta; Nicolex, Suoramarkkinointi Mega ja Nordic Online? Kiitos vastauksista!
Puhelinmyyjäksikö?
17
4177
Vastaukset
- puhelinmyynnistä
Puhelinmyyjän ammatti on sellainen, et sitä ei arvosta monikaan, sellainen, et sitä ei oikeasti edes tartteis olla olemassa, ihmiset pärjäis ilman sitäkin. Monet alentuu sitä tekemään, kun ei ole muutakaan, just kun oman alan hommaa ei ole, se on surkeaa tämä mihin on menty. Jotkut täällä sönköttää, niin et sylki suusta lentää, et se on työtä missä muukin työ, muusta työstä se eroaa juuri siinä, et puhelinmyyjää ei paljoa kaivata, jos puhelinmyynti lopetettaisiin, niin kukaan ei edes huomaisi mitään, toisin kuin lähes kaikki muut ammatit on arvostetuimpia paitsi maailman vanhin ammatti. Palomies, lääkäri, poliisi, putkimies, talonrakentaja, muurari, mikrotukihenkilö, kaupan myyjä, paskakuski, siivoja jne jne, näitä kaivataan jossain aina joka päivä, mut puhelinmyyjää ei kaipaa kukaan, päinvastoin, moni toivoisi, että ei tartte soitella, puhelinmyyjät on eräänlaisia puhelinhäiriköitä, jotka tulevat puhelimeesi aina kun niitä vähiten kaivataan ja soittelevat vaan, vaikka kuinka sanoisi ei. Puhelinmyyjät ovat moraalittomia, ne huijaavat vanhuksia, vajaakuntoisia, helposti höynäytettäviä jne. Jotkut "hyvät puhelinmyyjät" myös täällä nimittää niitä, jotka ei pärjää puhelinmyynnissä, häviäjiksi, häh! hemmetin typerykset, miten jotain voi sanoa häviäjäksi, sehän joku voi olla voittaja jossain muussa hommassa, ja voittaja on jo sellainen, joka ei alennu moista ala- arvoista hommaa tekemään, edes mistään hinnasta! Sitten nämä puhelinmyyntifirmat, ne lupaa kuun ja tähdet taivaalta, suurimmalle osalle käy kuitenkin niin, et todellisuus on karuakin karumpaa, palkka ei tulekaan sitä määrää ihan niin helposti kuin on annettu ymmärtää jne, töitä onkin tehtävä kovasti, perse ja selkänahka ruvella. On tietysti näitä, jotka sillä hommalla pärjää hyvin ja helposti, mutta se on prosentuaalisesti pieni määrä ja he ovat sitten niin olevinaan jotain, mutta ei se huijaamalla tehty maallinen mammona tee ihmisestä parempaa, päinvastoin!
- Piällikkö
No niin, sillälailla. Olispa vaan mielenkiintoista tietää minkä verran yleensä olet myyntityöhön perehtynyt? Onnistuit vaahtoamisessas aika hyvin ilmaisemaan tietämättömyytesi koko alasta.
Sinällään se, olet myyntineuvottelija puhelimessa (puhmyyjä) tai myyntiedusta, mikä vain, ei ole oleellista. Tuotetta myydään aina sillä tavalla kuin se on tehokkainta, ei häiritäkseen ihmisiä. Jos tuotetta voi myydä puhelimitse, ja myynti osataan, miksi yrityksen (esim. lehdenkustantaja) pitäisi satsata vain kalliisiin mainoksiin ja odottaa, haetaanko lehtiä kaupan lehtihyllyistä.
Mitä puhelinmyyntifirmojen ilmoituksiin tulee, yleensä kerrotaan keskiansio. Lähes jokaisessa ilmoituksessa painotetaan ahkeruutta, tuloshakuisuutta ja kunnianhimoa. Harva lupaa hyvää palkkaa helpolla, se on yleensä työnhakijan muodostama mielikuva (=toive). Jokainen myyntihommaa vähänkään pidempään tehnyt ja siinä jollain tavalla pärjännyt (ihan sama onko puhelimessa vai kentällä) tietää, että työ on vaativaa mutta kunnon työnteolla pääsee usein hyviin ansioihin (kts. SMKJ palkkatutkimus).
Snaoit puhmyynnistä, että pitää tehdä töitä perse ruvella. Suunnilleen samassa yhteydessä puhut "voittajasta muussa ammatissa". Missä ammatissa olet voittaja tekemättä ahkerasti töitä (vaikka p--se ruvella), voittajat kun eivät yleensä vierasta kovaa työntekoa.
Viestiketjun aloittajalle: Myyntityö ei ole VAIKEAA, mutta se on sinnikkyyttä, oppimisenhalua ja keskittymistä vaativaa työtä. Et ole lähdössä helppoon duuniin, mutta helpolla duunilla harvoin pääsee hyvillle liksoille ennenkuin on näyttöä siitä osaamisesta. Yleensä se haetaan ensin kovalla työllä.
Tässä joitain ajatuksia myynnistä. Anna mennä, äläkä luovuta heti. Sillä parhaat tuntemani myyntiedustajat ovat kokeneet aika vaikean alun ja vaihtoehtoina on ollut joko oppia tai lopettaa =)
Onnea duunissasi
nimim. 4 vuotta puhmyyjänä, 6 v. edustajana ja nyt 3 v. kouluttajana - hhhh
Piällikkö kirjoitti:
No niin, sillälailla. Olispa vaan mielenkiintoista tietää minkä verran yleensä olet myyntityöhön perehtynyt? Onnistuit vaahtoamisessas aika hyvin ilmaisemaan tietämättömyytesi koko alasta.
Sinällään se, olet myyntineuvottelija puhelimessa (puhmyyjä) tai myyntiedusta, mikä vain, ei ole oleellista. Tuotetta myydään aina sillä tavalla kuin se on tehokkainta, ei häiritäkseen ihmisiä. Jos tuotetta voi myydä puhelimitse, ja myynti osataan, miksi yrityksen (esim. lehdenkustantaja) pitäisi satsata vain kalliisiin mainoksiin ja odottaa, haetaanko lehtiä kaupan lehtihyllyistä.
Mitä puhelinmyyntifirmojen ilmoituksiin tulee, yleensä kerrotaan keskiansio. Lähes jokaisessa ilmoituksessa painotetaan ahkeruutta, tuloshakuisuutta ja kunnianhimoa. Harva lupaa hyvää palkkaa helpolla, se on yleensä työnhakijan muodostama mielikuva (=toive). Jokainen myyntihommaa vähänkään pidempään tehnyt ja siinä jollain tavalla pärjännyt (ihan sama onko puhelimessa vai kentällä) tietää, että työ on vaativaa mutta kunnon työnteolla pääsee usein hyviin ansioihin (kts. SMKJ palkkatutkimus).
Snaoit puhmyynnistä, että pitää tehdä töitä perse ruvella. Suunnilleen samassa yhteydessä puhut "voittajasta muussa ammatissa". Missä ammatissa olet voittaja tekemättä ahkerasti töitä (vaikka p--se ruvella), voittajat kun eivät yleensä vierasta kovaa työntekoa.
Viestiketjun aloittajalle: Myyntityö ei ole VAIKEAA, mutta se on sinnikkyyttä, oppimisenhalua ja keskittymistä vaativaa työtä. Et ole lähdössä helppoon duuniin, mutta helpolla duunilla harvoin pääsee hyvillle liksoille ennenkuin on näyttöä siitä osaamisesta. Yleensä se haetaan ensin kovalla työllä.
Tässä joitain ajatuksia myynnistä. Anna mennä, äläkä luovuta heti. Sillä parhaat tuntemani myyntiedustajat ovat kokeneet aika vaikean alun ja vaihtoehtoina on ollut joko oppia tai lopettaa =)
Onnea duunissasi
nimim. 4 vuotta puhmyyjänä, 6 v. edustajana ja nyt 3 v. kouluttajanaKaupassa tehtävä myyntityö ei ole myyntityötä.
- Vanha kettu
Piällikkö kirjoitti:
Onnea duunissasi
nimim. 4 vuotta puhmyyjänä, 6 v. edustajana ja nyt 3 v. kouluttajanaSuomessa yhdenkään puhelinmyyntifirman koko henkilökunnan keskiansio ei kestä lähempää tarkastelua.
- Myyjä itsekkin
Eniten tuossa mielekkyydessä ratkaisee se että mitä myyt.Jos myyt samaa mitä kaikki muutkin firmat,vaikka apu-lehteä tai vastaavaa niin onhan siinä tekemistä.
Harva tulee ajatelleeksi että puhelimessa voi myydä muutakin kuin lehtiä.Uskoisin että kaikilla esim.elintarvikealan yrityksillä on puhelinmyyntiyksikkönsä.Aina vaan puhelinmyynnin yhteydessä puhutaan lehtien myymisestä - kuvitellaan
että olet vaikkapa jonkun tutun juhlissa, ja siellä, "no kato, Esko... pitkästä aikaa, mitäs duunat nykyään",
sää rupeet siinä täpinöissäs :
"Joo, mää oon kuule nykyään puhelinmyyjänä, se homma on tosi nastaa..."
Hah hah ... Eiks tuukin aika nolo tilanne :D
Siis sellanen olo, että voi vittu kun olis ihan missä tahansa muualla... - jääkukka
Älä missään nimessä lähde puhelin myyntityöhön se on perseestä.itse olin myös kiinostunut mutta 2kk olin ja sanoin itseni irti siinä ei tienaa kuin kipeen selän ja pään.ja se palkka pohjapalkka luvataan hyvä mutta kun oletkin lupautunut työhön sitä et saakkaan.ja kun suulisesti luvataan niin sekin vielä ei päde.ja provisiohin pitää saada myötyä hirveesti .pisteytys on perseestä.smarcontaktin työt ei enää koskaan kiitos
- supervisor
Eli suomeksi sanottuna. Paska paikka koska en saanut myytyä mitään :) Mutta se ei tarkoita että koko ala on sellainen.
supervisor kirjoitti:
Eli suomeksi sanottuna. Paska paikka koska en saanut myytyä mitään :) Mutta se ei tarkoita että koko ala on sellainen.
Itse en ainakaan julkeaisi tunnustaa olevani puhelinmyyjä tai ovelta ovelle kauppias, siinähän saa hävetä silmät päästään. Enemmän arvostusta saa vaikka ilmoittamalla ammatikseen stripparin tai prostituoidun. Siinä ei sentään kaupitella omaa "tuotetta" puoliväkisin soittelemalla. Jos joku kansanedustajaehdokas on puhelimyyntiä vastaan, niin äänestän ilman muuta häntä näissä tulevissa vaaleissa. Pitäis joku haittavero säätää näille myyjähäiriköille, vaikka veroprosentti tuplana.
- Puhelinmyyjä
james_burton kirjoitti:
Itse en ainakaan julkeaisi tunnustaa olevani puhelinmyyjä tai ovelta ovelle kauppias, siinähän saa hävetä silmät päästään. Enemmän arvostusta saa vaikka ilmoittamalla ammatikseen stripparin tai prostituoidun. Siinä ei sentään kaupitella omaa "tuotetta" puoliväkisin soittelemalla. Jos joku kansanedustajaehdokas on puhelimyyntiä vastaan, niin äänestän ilman muuta häntä näissä tulevissa vaaleissa. Pitäis joku haittavero säätää näille myyjähäiriköille, vaikka veroprosentti tuplana.
Mitä sitten? Mikä oli pointtisi?
- sinua täysin
james_burton kirjoitti:
olet saanut varmasti paljon rakkautta kummaltakin vanhemmaltasi,mukavia miehiä kumpainenkin..
- whirl79
itse olen nyt ollut liittymämyyjän hommissa 2 eri paikassa 2 kuukautta ja voin sanoa, että riippuu siitä, että mihin menee töihin. nyt olen töissä sellaisessa firmassa, jossa maksetaan tuntipalkkaa ja provikat tulee päälle saaduista liittymistä. työpaikalla jengi on huumorintajuista ja rentoa. kaikki kannustaa kaikkia ja toisten hyvät myynnit antavat itsellekin puhtia, kun kerran kaikki ovat kiinni samassa soittolistassa.
enää ikinä en kyllä kynä paperi hommalla ala puhelinduunia tekemään, sillä se on aikaaviepää ja siinä tulosta ei tule.
jos soitat 50 puhelua ja 2 ottaa liittymän, niin se on jo ihan hyvin. mitä enemmän jaksat soittaa, niin paremmin tulee tulosta.
sille hörhölle, joka tuossa kutsui puhelinmyyjiä häviäjiksi, niin olisiko parempi, että kävisin joka kuussa sossussa käsi auki pyytämässä rahaa, kun en kehtaa häiritä ihmisiä, jotka ihan itse työpaikoillaan vastavat puhelimeen kaiken kiireen keskellä???
itse pidän kännyn äänettömällä työaikana ja siihen en vastaile. paussin aikana sitten soittelen mahd. tärkeitä asioita enkä muuta.
numeronsa saa kyllä listoilta pois, jos haluaa, niin turha valittaa, että häiritään.
puhelintyössä tulee kiitosta sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät itse ole jaksaneet nähdä vaivaa oman etunsa puolesta ja me kun tarjoamme sitä ja kerromme faktat (annamme vielä jopa miettiä useamman kerran ennen kuin asiakas tilaa), niin kiitosta on tullut paljon.
helppoa hommaa tuo ei ole, koska pitää osata olla hieman röyhkeä, mutta samalla ystävällinen ja asiallinen. ihmiset, joille soitamme ovat joskus todella törkeitä ja asiattomia. helpoin tapa päästä puhelinmyyjästä (myi mitä tahansa) on lyödä luuri korvaan. näin säästät omaa, sekä myyjän aikaa. jos päätät kuunnella sen pari minuuttia oikeasti, niin olethan sinäkin asiallinen. jos myyjä myy väkisin, eikä usko ei:tä, niin lopeta puhelu äläkä vittuile. niin minäkin olen tehnyt, kun ei ole joku myyjä uskonut.
itse olen lempeimmästä päästä ja en halua häiritä liikoja. asiakkaan omaa tyhmyyttä on, jos vastaa puhelimeen ja sanoo, että nyt ei kerkeä millään. jos ei kerkeä millään puhumaan, niin älä vastaa!! nimimerkillä "mulla on tässä nyt potilas, niin en ehdi juttelemaan.." -soiton joskus soittanut... - --kk-
Pääsääntöisesti 3 erituote ryhmää myynnissä.
1. Lehdet ja kirjat
2. Liittymät
3. Ilmoitustila
Olen myynyt kaikkea kolmea, tossa järjestyksessä. Ilmot on kaikkein parasta ja
parhaimman palkan maksavaa.
Ja kuulostaa hyvältä: olen mediamyyjä - mari-anne83
Minulla on ainakin vielä, hyviä kokemuksia telemarkkinoinnista.
Aluksi kyllä epäilin koko hommaa onko minusta sellaiseksi ja mihin olen oikeastaan sotkeutunut.
Nyt kuukauden olen palveluneuvojana ollut, enkä ole katunut pätkääkään.
Olen viihtynyt hyvin töissä ja sinne on aina ilo mennä.
Joustavat työajat, jos tarttee vapaata, sitä saa. Työkaverit on kans todella kivoja.
Vielä pari vuotta sitten ajattelin, etten ikinä menisi puhelinmyyjäks, mutta tässä sitä ollaan :)
Lehtiä onneks ei tuossa firmassa myydä, enkä niitä kyllä edes suostuis myymään.
Ja onneks vaihtuu väliajoin aina projektit, niin ei tartte sitä samaa tehdä montaa kuukautta peräkkäin.
Joten kyllä minusta kannattaa edes kokeilla tuota puhelinmyyntiä. Sittenhän sen vasta tietää onko se oma ala vai ei.
Onhan se fyysisesti ja henkisesti raskasta puuhaa, mutta palkitsevaa.- pppp_
Allekirjoitan että voi olla henkisesti joskus raskasta mutta itse paljon myös oikeasti fyysisesti raskasta työtä tehneenä voin sanoa että telemarkkinointi ei todellakaan sitä ole. Ellei sitten teillä on 10 kiloa painava headsetti tai enterin painanuminen alas vaati muutaman kilon voiman tai sitten todella epämukavat tuolit. Jos vastasit yhteenkin kysymyksistä myöntävästi niin aika äkkiä kannattaisi huomauttaa asiasta vastaavalle :)
- mari-anne83
pppp_ kirjoitti:
Allekirjoitan että voi olla henkisesti joskus raskasta mutta itse paljon myös oikeasti fyysisesti raskasta työtä tehneenä voin sanoa että telemarkkinointi ei todellakaan sitä ole. Ellei sitten teillä on 10 kiloa painava headsetti tai enterin painanuminen alas vaati muutaman kilon voiman tai sitten todella epämukavat tuolit. Jos vastasit yhteenkin kysymyksistä myöntävästi niin aika äkkiä kannattaisi huomauttaa asiasta vastaavalle :)
Tarkoitan tuolla fyysisellä puolella ihan sitä, kun joutuu sitä tietokoneen ruutua katsomaan jatkuvasti, nin silmät/pää menee kipeäksi (ellei ole tottunut tuijottamaan 7 tuntia päivässä sitä ruutua), samoin menee niskat äkkiä jumiin ja jos ei istu ergonomisesti, niin selkäkin saattaa mennä jumiin.
Kuitenkaan sitä ei voi noin vaan lähteä omalta työpisteeltä pois. Ellei oo tekemässä sopparia..
Eli kyllä se on fyysisestikin "rankkaa".. - pppp_
mari-anne83 kirjoitti:
Tarkoitan tuolla fyysisellä puolella ihan sitä, kun joutuu sitä tietokoneen ruutua katsomaan jatkuvasti, nin silmät/pää menee kipeäksi (ellei ole tottunut tuijottamaan 7 tuntia päivässä sitä ruutua), samoin menee niskat äkkiä jumiin ja jos ei istu ergonomisesti, niin selkäkin saattaa mennä jumiin.
Kuitenkaan sitä ei voi noin vaan lähteä omalta työpisteeltä pois. Ellei oo tekemässä sopparia..
Eli kyllä se on fyysisestikin "rankkaa"..Itse tein melko kauan telemarkkinointia ja voin kyllä kertoa että verrattuna vaikka metsurin hommiin (moottorisahan kanssa) se ei ole fyysisesti rankkaa.
Jos et usko niin lähdehän kokeilemaan. :)
Parhaiten tuohon niskojen jumimiseen auttaa muuten kun harrastaa säännöllisesti liikuntaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565360Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141607
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2321564- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3101116- 721047