Tulimäntä tulen tekoon

taula

12

1901

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miesetäsävaan

Veikee peli,vaan en viittiny jättää tarjousta!
      Ihmettelen vaan ,mikä sen taulan sytyttää, vai perustuneeko johonkin paine/kitka-juttuun...

• minä..

retkilläni turvaudun mieluimmin tulitikkuihin. Tuollaisen tulimännän hinnalla niitä saan ainakin 500 laatikkoa. että se siitä.

• on vähän

niinkuin Leatherman: tällainen pitää saada. vaikka sillä ei ole mitään virkaa. Tämäkin on siis yksi niistä turhista tavaroista, joita markkinamiehet syytävät.

• gentle76

Eikös se olisi helpompaa tehdä sytkärillä? ;)) no ee.. aika veikee verme. Hinta oli tosin aika huikee puupalikasta. Varmaan joku tosi hoocee travelleri sen siitä ehkä vois maksaa, mutta ei se tavoita yleistä ostajakuntaa :)

• perinnetietoiselle

Ei ole mikään markkinamiesten keksintö! Tulimäntä on vanha tulentekoväline. Suomessa tulimäntää ei ole käytetty, mutta etelän maissa kylläkin. Sylinterin päähän asetettava taula saadaan kytemään paineessa syntyvän lämmön avulla. "Tulitikuilla/sytkärillä saa helpommin tulet" on vakiolause perinteitä tuntemattomilta aina kun puhutaan vanhoista tuluksista. Samoin voisi sanoa että mönkijällä kiertää kairat helpommin kuin kävellen!

• tulimäntä

Tulimäntä on hyvä väline tulenteossa paine sytyttää pienen kipinän männän kärkeen laitettavaan syttyyn.

• yksitikku

Monta vuotta selvinnyt yhden tikun taktiikalla, kun tulia teen. Tekee vaan hyvät kiehiset ja tarpeeksi pienempää puun sälää, niin kyllä lähtee palamaan ja sytyttää puukasan päältä.

• dhetj

Dieselmoottorin periaate keksittiin juuri tulimännästä.

• tulimäntä

tulitikuilla kyllä pärjää tuo tulimäntä on vaan vaihtoehto tulen tekoon ja niitä on helppo itse valmistaa

• tulimäntä

itse valmistin nuita parikappaletta 10mm alumiini putkesta ja 8mm alutangosta ja hyvin syttyy nuotiot kalareissulla

• qe42t

Mulla on firesteel ja sytytysgeeliä, hyvin toimii.

• Anonyymi

11 kg.n kosapullo ja räpsy on aina repussa kun vaeltelemaan lähden..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6885
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3888
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3270
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2834
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2652
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      2040
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2027
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      34
      1920
    Aihe