Stilo sekosi pesun jälkeen

sdgfdsa

Pesetin Stiloni (JTD) sunnuntaina ennen kovia pakkasia (joo - tiedän että oli tyhmästi tehty). Voitelin kyllä lukot ja tiivisteet huolellisesti jotta ei tulisi ongelmia.

Eikä tullutkaan lukko-ongelmia ja maanantaina auto kyllä käynnistyi mutta alkoi sekoilla. Elektroniikka oli varmaan saanut kosteutta pesussa ja jäätynyt. Ensin molemmat etuikkunat avautuivat ajoestolaitetta painaessa. Pysäköidessä mottori (JTD) ei sammunutkaan vaikka otin avaimen virtalukosta. No siitä selvittiin kun nostin kytkintä nelosvaihteella. Sitten huomasin ettei jäädyttimen tuuletin (siis ei Webasto) sammu lainkaan vaikka odotin 15 min. Piti irroittaa akku yöksi muuten se olisi tyhjentynyt.

Tiistaiaamuna akkunapa kiinni ja kone käyntiin. Vähän matkaa ajettuani huomasin että "Engine fault" valo palaa ja vastaava teksi tulee näyttöön. Kaiken kukkuraksi välillä syttyy "Car security" hälytys. Kerran mottori sammui mutta käynnistyi kyllä kun ajonestoanappia painiskelin.

Auto on nyt ollut 12 tuntia lämmpimässä tallissa mutta "Engine fault" ja "Service Due" virheet tulee käynnistettäessä.

-uskaltaako ajaa?
-saako vikamuistin jotenkin itse nollattua?

18

3725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • StiloJTD

      Sinun tulisi viedä auto huoltoon..vain siellä voidanan ottaa vikakoodit pois.
      Paljonko on autolla ajettu?
      "Service Due" tarkoittaa että on määräaikasen huollon paikka.

      • sdgfdsa

        Kyllähän minä tiedän mitä tuo tarkoittaa mutta nämä ongelmat tulivat nimenomaan pesun seurauksena. Huollettu 6 tkm sitten. ajetti 92tkm.


      • sfghdgykj
        sdgfdsa kirjoitti:

        Kyllähän minä tiedän mitä tuo tarkoittaa mutta nämä ongelmat tulivat nimenomaan pesun seurauksena. Huollettu 6 tkm sitten. ajetti 92tkm.

        Ajokilometreista päätellen JTD:llä lienee takuuta jäljellä. Vie DA:lle ja vaadi sijaisauto siihen asti, kunnes auto on KUNNOSSA. Kyllä auton pitää pesua kestää.
        Kovia hermoja ja taistelutahtoa DA:n kanssa asioiminen voi vaatia...


      • stilo abarth
        sfghdgykj kirjoitti:

        Ajokilometreista päätellen JTD:llä lienee takuuta jäljellä. Vie DA:lle ja vaadi sijaisauto siihen asti, kunnes auto on KUNNOSSA. Kyllä auton pitää pesua kestää.
        Kovia hermoja ja taistelutahtoa DA:n kanssa asioiminen voi vaatia...

        ja mahdollisesti hapettumaa moottorin johtosarjan sähköliittimissä. Kokemuksesta tiedän. Mulla jäi kanssa samanlailla flekti huutamaan eikä sammunut kuin akunkengän irrotuksella.


    • fsj

      hassun hauskaa

    • delta1

      tiedän yhden tapauksen jossa pesun jälkeen jtd stilo sekos samalla lailla...moottorin ohjainlaite hajosi....halpaa ei kyl ollu...

    • Vikamuistin nollaus?

      Koska on hiihtoloma ja olin pari päivää liikkeellä toisen kyydissä, sain Stilon lämpimään talliin yöksi. Se auttoi kaikkiin muihin vaivoihin paitsi vikamuistiin (engine fault jakoavain symbooli).

      Eli saako tuon itse nollattua jotenkin vai pitääkö maksaa "mafiarahaa" Deltalle?

      • StiloJTD

        Fiatin testerillä vikakoodien nollaus..eli nokka Delta-Autoon päin..


    • ölgkhfjf

      Mulla oireili lähes samoin kun omaa tyhmyyttäni ajelin 80 km lumimyräkässä ilman akkukotelon kantta.

      Oli mättänyt rantää koko kotelon ja siellä olevan sulaketaulun täyteen.

      Syy miksi akkukotelon kansi oli auki oli se että lentoasemalla jouduttiin apukaapeleilla käynnistämään kun Webasto oli kuivannut huonokuntoisen akun. Olisi pitänyt surkea alkuperäisakku vaihtaa parempaan jo aiemmin...

      No, kuivailin kotelon ja sulaketaulun hiustenkuivaajalla ja pistin sähkö-CRC:tä kaikkiin sulakkeen ja releen kantoihin (irroittelin kaikki yksi kerrallaan), ja ongelmat katosivat. Eikä ole muuten sen jälkeen sähköongelmia ollut muitakaan.

      Ilmeisesti jos Luigi viitsisi Torinossa käyttää CRC:tä sulaketauluihin ja liittimiin jo asennusvaiheessa, sähköongelmat voisivat olla lähes tuntemattomia...

      • sdgfdsa

        Täsmälleen sama stoory paitsi että akkukotelon kansi oli kiinni. Oli toki ollut auki yön yli kun latasin akkua (miinusnapa irroitettuna).

        Tuon jälkeen on tapahtunut:
        -Vein auton huoltoon (varmuuden vuoksi). Ei vikaa ja nollasivat vikamuistin. Huollossa sain tietää että akkukotelon sisällä oleva sulake/relekotelo on herkkä kosteudelle ja liittimet saattavat hapettua pahemman kerran. Tuo CRC käseittely myös ennakoivanana toimenpiteenä on siis suositeltava.
        -Vikamuistin nollauksen jälkeen eräänä märkänä päivänä kone ei sammunut avainta poistettaessa. Piti sammuttaa kone nostamalla kytkintä nelosvaihteella.... Tiettävästi myös rattilukon koskettimet ovat herkkiä kosteudelle...
        -Alkuperäisakku ei todellakaan kestä Webaston käyttöä. 2004 vuosimallin täyteen ladattu alkuperäisakku tyhjeni jos pakkaspäivänä käytti Webastoa täydet 30 min. Ostin uuden Exiden ja kokeilin Webastoa 2 kertaa 30 min peräkkäin -15 asteessa. Eipä ollut moksiskaan...

        Eli, eivät nuo akkutehtaan Luigi tai Guido todellakaan ole testanneet niitä tekeleitään Milanon pohjoispuolella. Stiloni käynnistyi uudella akulla Webastokäytön jälekkeen kiltisti -22 aseteessa. Ne Fiatin kaverit ovat vissinn käyneet alppien pohjoispuolella testeissä.

        Mutta onhan se toisaalta taas JTD!


    • sdgfdsa

      Tänään töistä tullessani "vika" uusintui taas. JTD kone ei sammunut avaimella ja näytölle ilmeistyi ensin "Car Security" ja sitten "Engine Fault" hälytykset. Räntää satoi ulkona!

      Eli kuivilla keleillä sinniteltiin ilman ongelmia pari viikkoa ja nyt sitten taas ollaan kusessa.

      Vika taitaa olla siinä akkukotelon sulakerasiassa. Yksi releistä (se suuri keskellä) oli aivan kuuma. Käsittääkseni se liittyy ilmastoinnin tuullettimen ohjaukseen. Diagnostiikka huomaa ettei se toimi ja hälyttää.

      Kaveri huollossa sanoi että sulakerasian liittimien syöpyminen on "tyyppivika". Se on aika kallis mutta onneksi helppo vaihtaa.....

      Mitä sanovat muut ??

      • lhjgfjhgjjf

        Mulla noita oireita tosiaankin oli sulakerasian kastuttua.

        Ne katosivat kuivaamalla sulaketaulu hiustenkuivaajalla ja sitten nykimällä joka rele ja sulake irti ja voitelemalla kosketinpinnat huolellisesti WD-40:llä (vai käytinkö vastaavaa CRC:tä). Suihkutin myös puristusliittimet taulun takana samalla aineella.

        Ei ole sen jälkeen kenkkuillut. Joskus se on ilmeisesti pienestä kiinni, tuokin olisi pitänyt autolle tehdä jo tuotantolinjalla.


    • sdgfdsa

      Onko kellään kokemusta noista kiinalaisista OBD II vikakoodin lukijoista?
      Tästä niitä löytyy:
      http://search.ebay.ie/search/search.dll?cgiurl=http://cgi.ebay.ie/ws/&fkr=1&from=R8&satitle=obd reader&category0=

      Niitähän on monenlaisia. Jotkut lukee vaan koodit ja niillä voi nollata viat. Toisilla voi imuroida vaikka mitä dataa auton sähköaivoista.

      Onko kokemuksia?

      Ajattelin hankkia tuollaisen ettei tarvii joka toinen kuukausi käydä nollaamassa viat. Varsinkin kun niitä vikoja ei ole (ellei sadekeli lasketa sellaiseksi).

      Joo, joo - tiedän että juurisyy pitää selvittää. Mutta kahdella huoltokerralla se EI selvinnyt joskin olen itse vakuuttunut että jokin liitiin on herkkä kosteudelle. Mutta mikä! Olen käsitellyt kaikkia sulakerasian liittimiää vaikka millä aineella. Jotkut oli aika lailla hapettuneita ja ne pitää vaihtaa (sitten kesällä).

      Ei ole muuten ainoa ongelma Stilo JTD:ssä! Mutta en ole vaihtamassa....

    • Heikki145

      Alun perin tyhmästi tehty, kun olet hankkinut tuon auton:-)

      • hidas_sytytys

        Tulihan se valopää tero tietämystään esittelemään 10 vuotta vanhaan ketjuun.

        No, ei voi kalenteri olla ajan tasalla, jos yhä luottaa essonbaarin perinnetietoon ja jollain tojolla tms. itäautolla ajaa.


      • Antakeeolla
        hidas_sytytys kirjoitti:

        Tulihan se valopää tero tietämystään esittelemään 10 vuotta vanhaan ketjuun.

        No, ei voi kalenteri olla ajan tasalla, jos yhä luottaa essonbaarin perinnetietoon ja jollain tojolla tms. itäautolla ajaa.

        Ja himmepää Esa vielä kaveriksi laukomaan.


    • Mersumiäs

      Mitä romuja kyl mersun voi pestä vaikka ois -50 eikä tuu mitää sähkövikoja. Työnnä se stiilos vaikka lähimpää monttuu

      • Hiivatisti

        Parempi onkin pestä märsy pakkasella. Vesi jäisenä ei ruostuta niin pahasti.
        Ihan vihjeenä viton ja spinterin omistajille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5164
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4358
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2471
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2254
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1597
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1257
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe