tee itse

koti

Kenellä olisi kokemuksia itsetehdystä toimivasta biokompostista? Mistä materiaalista olet tehnyt? Miten ilmanvaihto toteutetaan salaojaputkellako? Olisiko järkevää vuorata esim. styroksilla talvi pakkasia varten, jotta toimisi myös talvella. Haluaisin kierrättää omakotitalossa ruuantähteet kasvimaalle, Harrastukseni on alussa eikä ajatuksena ole ostaa kallista kompostoria. ideoita

3

860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oimii talvella

Tein ylijääneistä uretaanilevyistä.Seinämänpaksuus on 300 mm eikä talvella jäädy kun laittaa maahan ympärille 50 mm levyt.Styrox on huomnoa kun siinä ei ole umpisoluakennetta ja silloin se imee kosteutta.Sisäpuolen vuorasin sokkelilevyllä ja ulkopuolelle laitoin minkkiverkon.Kokemus opetti.Kun kompostini oli käytössä 2 viikkoa niin jostakin oli tullut rotta ja söi seinään reiän ja teki pennut kompostiin.Kompostoin nepennut ja laitoin minkkiverkon myös seiniin ulkopuolelle.Pohjassa oli jo ennestään.Vanerin laitoin ulkopuolelle.Tilavuus ei tarvitse olla iso koska se toimii talvellakin.Niin,kansi tarvitsee olla myös paksu ja huulloksella rakennettu.

• sama

Uretaanilevyt voit liimata pullouretaanilla kiinni samoin kannen levyt.

• kierrätys kunniaan

Minä tein vanhoista ikkunanpokista ( kaksi ruutuinen)ladoin 5 kerrosta päällekäin pohjalle laitoin tiiliä ja ilmastoinniksi salaoja-putken .sisäpuolivuorattu muovilla jottei kosteus lahota puuta, kantena vesivaneri ja pohjalla lisäksi minkkiverkkoa ettei rotat mene..Ei ole eristetty mutta jostain kumman syystä ei jäätynyt talvella. lapioin vain runsaasti lunta seinämille ( silloinkun sitä oli).Toki järkevämpää olisi eristää esm uretaanilevyllä mutta silloin kun sai n idean sitä ei ollut varaa ostaa... minulla komposti ei sijaitse varjossa vaan aurinkoisessa paikassa. Jätettä tulee 6 henkiseltä perheeltä aikapaljon joten ehkäpä siinä syy miksi ei jäätynyt . en talvenaikana sitä möyhinyt vasta maaliskuussa jolloin pohjalla oli jo todella hyvin kompostoitunutta jätettä. kuivikkeena käytän haravointi jätettä jota keräään syksyllä pusseihin.Kompostini on toiminut mainioisti nyt 3 vuotta sen on kaksi lokeroinen toisessa säilytän kuivikkeet ja toisessa jätteet. loppukompostoin kehikossa( pitää olla jo hyvin palanut) kompostin olen tyhjentänyt aina keväisin ja syksyisin , maalishuhtikuussa ja elo-syyskuussa. onnena kompostoinnille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2038
    Aihe