Kartiokytkimen hionta

Allu

Aikaisemman kyselyni perusteella on selvinnyt, että kartiokytkin vaatii uusimista tai hiontaa, kun perävetolaite lähtee välillä "vetämään" vasta kierrosten noustua. Vetolaitteella on ajettu noin 600 tuntia, joten hionta ymmärtääkseni voisi riittää.
Kysymykseni onkin, onnistuuko tällainen hionta "tee-se-itse"-mieheltä vai tarvitaanko oikein ammattimies? Ja jos onnistuu, niin löytyykö jostakin ohjeita hionnan tekemiseen?

16

5295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perämeren-veneilijä

      Et kertonut kovinkaan tarkasti millainen kytkin ja missä laitteessa? Näillä puutteelisilla tiedoilla on aika vaikeaa arvioida työn tekemistä.

      Onkohan kytkimesi sellainen kuin oli aikoinaan Vire moottoreissa? jos niin ei se pidäkään ennen kuin kierroksilla saadaan potkurin työntövoima painamaan kartio kiinni, voi tietysti olla että kartioon on päässyt rasvaa ja se ei pidä sen takia, koska sen kartio pintojen pitää olla lähes rasvattomat, elikä sellaiset että se hyvin irroittaa mutta sitten taas veto päällä pitää hyvin ja rasvanmäärän ainakin Viremoottorissa sai selville kokeilemalla.

      Sen verran voisin kuitenkin arvailla että ilman sorvia et saa kytkintä kunnolla hiottua jos se on kulunut urille taikka soikeaksi tai muuten pilalle, ja ei se ehkä paljonkaan riipu miehestä joka sen hioo vaan paremminkin mitä koneita on käytettävissä.

      Tuntimäärä ei mielestäni juurikaan kuvaa kuluneisuutta/kestävyyttä vaan paremminkin kytkimen käyttökerrat ja miten sitä on käytetty?

      Ellei tästä ollut apua niin kirjoita ja kerro tarkemmin lisää.

    • R K-S

      joka voi onnistua tai sitten ei. Jos sinulla on sail-drive vetolaite, niin unohda koko juttu.
      Sen uudelleen avaaminen ja korjaaminen on liian hankalaa.
      Jos sinulla on tavallinen mekaaninen merikytkin ja olet tottunut "konemestari", niin voit kokeilla.

    • lukkoperäöljyä

      Itse sain yanmarinin merivaihteen oireettomaksi Mobilin SHC LS öljyllä ja kaverilla Nesteen vastaava tuote paransi volvopentan 270 vetolaitteen toimintaa siten, että kykin alkoi purra normaalikäytössä hyvin, mutta jos joutui monta kertaa nykimään edes takaisin alkoi ottaa epävarmasti.

    • Wepa

      Moro!

      Mulla teki syksyllä tota samaa laituriin tullessa. Eli kun pakkia olin vetämässä pysäyttääkseni veneen niin mitään ei tapahtunutkaan...vasta kun annoin hieman kierroksia, kytkin nappasi kiinni. Aika raju kytkentä ja samalla vene ampaisi sitten taaksepäin. Kytkin vapaalle jonka jälkeen yritin eteenpäin ja taas sama juttu, vasta kun nosti hieman kierroksia nappasi kytkin kiinni. Erittäin ikävä ominaisuus/vika. Varsinkin tuulisissa olosuhteissa ahtaassa paikassa vois alkaa harmittamaan ;) Kylmiltään lähdettäessä samaa ilmiötä ei ollut havaittavissa. Edellinen omistaja sanoi hioneensa ne kartiot melko äskettäin...Syksyllä ko. veneen vasta ostin. Paketti on Marino 8000 aqad41 dp290 -89 ja tunteja rapiat 1400.
      Alkuperäisen kysyjän viestistä ymmärsin että kyseessä olis myös perävetolaite.

    • heleppo korjata...

      Minä hioin kytkimen kartion niin että laitoin ihan tavalliseen poraan kartion pyörimään ja sitten erittäin karkealla hiomapaperilla (80) "rikoin" kiillottuneen pinnan. Tietenkin jos kytkin kulunut urille, niin näin ei voi toimia, mutta jos pinta on kuin kromattu niin ainakin mulla auttoi ja kytkin puree todella hyvin.

      Kartion hionta ei varsinaisesti niin vaikea toimenpide ole etteikö normi suhari sen osaa tehdä, mutta osien niputtaminen niin että myöskin hammasvälykset tulee oikein, voi olla vaikeaa...

      Eihän vain vetarissa ole liikaa öljyä...

      • Allu

        Kiitos kommenteista.
        Alkuperäinen kysymykseni oli vähän epätarkka, kuten muutkin vastanneet ovat huomanneet.
        Eli kysymyksessä on Volvo Pentan DuoProp vetolaite-91 200 hv:n VP:n dieselkoneessa.
        Kerroit, että on "heleppo korjata", mutta löytyykö esim. netistä tai muualta ohjeistusta miten kytkimen purkaminen ja varsinkin haasteellinen kokoaminen onnistuu.Eli mistä lähdetään purkamaan.


      • 33670
        Allu kirjoitti:

        Kiitos kommenteista.
        Alkuperäinen kysymykseni oli vähän epätarkka, kuten muutkin vastanneet ovat huomanneet.
        Eli kysymyksessä on Volvo Pentan DuoProp vetolaite-91 200 hv:n VP:n dieselkoneessa.
        Kerroit, että on "heleppo korjata", mutta löytyykö esim. netistä tai muualta ohjeistusta miten kytkimen purkaminen ja varsinkin haasteellinen kokoaminen onnistuu.Eli mistä lähdetään purkamaan.

        Itse veisin Volvon huoltoo ja pyytäisin laittamaan kuntoon, kustannusarvion pyytäisin myös.
        Mikään ei olen ikävämpää kuin hajonnut kone lomalla, varsinkin, kun sen korjaaminen kestää pitkään ja maissa oleminen parhaana veneilyaikana vie hermot.
        Korjauksesta saat lisäksi takuun.


    • Anonyymi

      Kartiokytkimen hinta vaikuttaa olevan 393 e nykypäivänä.

      Mitä muita osia menee vaihtoon, kun tuon vaihtaa ?

      • Voiko. olla niin halpa ? Hioin meidän kartiokytkimen, AQ 280 vetolaite, keväällä 2019 ja vaikutti tulleen kuntoon (kuluu lonksahdus kun vaihtaa).Joko en hionut tapeeksi tai en tiedä syytä mutta ei lonksua enää.Ensi keväänä pitää mierriä mitä tehdä.
        Hionnossa käytin karkketa venttilinhiontapastta.Mielestäni se ei "purrut" tarpeeksi.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Voiko. olla niin halpa ? Hioin meidän kartiokytkimen, AQ 280 vetolaite, keväällä 2019 ja vaikutti tulleen kuntoon (kuluu lonksahdus kun vaihtaa).Joko en hionut tapeeksi tai en tiedä syytä mutta ei lonksua enää.Ensi keväänä pitää mierriä mitä tehdä.
        Hionnossa käytin karkketa venttilinhiontapastta.Mielestäni se ei "purrut" tarpeeksi.

        Noi volvon vetarit on myös öljynsuhteen todella kranttuja, kauden aikana saa väärällä voitelulla kartion pilalle.

        En tarkoita, että purkissa tarvitsee lukea volvo, mutta laatu ja viskoosi pitää olla oikea.

        Jos sait sen klonksahtavaksi onnistui työ, tuo hionta on tekohengitystä, koska se suurentaa pikkuruisesti myös kartion välystä ja mitä raskaampi vene/vääntävä moottori, sitä nopeammin alkaa luistaa.

        Parempi tahnana olisi sopivan karkea timanttitahna, leikkaa ihan toisella tapaa, kuin venttiilitahna joka on tarkoitettu pehmeämpien materiaalejen pikku työstöön vs timanttitöhnä joka puree kaikkia teräksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noi volvon vetarit on myös öljynsuhteen todella kranttuja, kauden aikana saa väärällä voitelulla kartion pilalle.

        En tarkoita, että purkissa tarvitsee lukea volvo, mutta laatu ja viskoosi pitää olla oikea.

        Jos sait sen klonksahtavaksi onnistui työ, tuo hionta on tekohengitystä, koska se suurentaa pikkuruisesti myös kartion välystä ja mitä raskaampi vene/vääntävä moottori, sitä nopeammin alkaa luistaa.

        Parempi tahnana olisi sopivan karkea timanttitahna, leikkaa ihan toisella tapaa, kuin venttiilitahna joka on tarkoitettu pehmeämpien materiaalejen pikku työstöön vs timanttitöhnä joka puree kaikkia teräksiä.

        http://www.netkonttori.fi/tuotteet/11858165/timanttitahnat-vesiliukoiset

        Tällaista töhnää....


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuolta löytyi marginaalihintaan vs ensimmäinen tietysti laaduissa voi olla eroa suhteessa timantti/tahna ja laatueroja timantien koossa, mutta tuossa käytössä sillä ei varmaan kauheasti väliä.

        Karkeinta kannattaa hankkia

        https://www.je-nettiverstas.fi/puutyokalut/teroitus/hiontapastat-ja-paperit/timanttitahna-5g.html

        Kiitoksia kaikille kommenteista.Tuo hionta menee uusiksi ensi keväänä, samalla uusin paljeen.Muutta mutta käytin öljynä Teboilin 20-50 mineraaliöljyä, Kertokaa.mitä olisi pitänyt käyttää ?


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kiitoksia kaikille kommenteista.Tuo hionta menee uusiksi ensi keväänä, samalla uusin paljeen.Muutta mutta käytin öljynä Teboilin 20-50 mineraaliöljyä, Kertokaa.mitä olisi pitänyt käyttää ?

        Sun täytyy katso mitä ohjekirja sanoo.
        Joissain vanhemmissa vetareissa öljy on samaa, kuin koneessa ja joissain on vetareille oma öljy jossa lisäaineistus paineelle ja viskoosi poikkeaa moottoriöljyistä.

        En jaksa googletaa, mutta löytyy netistä (ei suomesta)

        Itse sain maksaa kalliin hinnan 290dp vetareissa, kun huoltomies töpeksi öljyjen kanssa ja kummastakin vetarista kesken kautta remontti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun täytyy katso mitä ohjekirja sanoo.
        Joissain vanhemmissa vetareissa öljy on samaa, kuin koneessa ja joissain on vetareille oma öljy jossa lisäaineistus paineelle ja viskoosi poikkeaa moottoriöljyistä.

        En jaksa googletaa, mutta löytyy netistä (ei suomesta)

        Itse sain maksaa kalliin hinnan 290dp vetareissa, kun huoltomies töpeksi öljyjen kanssa ja kummastakin vetarista kesken kautta remontti...

        Jäi vaivaamaan tuossa linkki https://www.manualslib.com/manual/1200875/Volvo-Penta-Aquamatic-280.html?page=18#manual

        Löydät oikean öljyn sivulta 18 alkaen kun tiedät tarkanmallin vetaristasi.



    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      56
      2208
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1704
    3. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1509
    4. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1504
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1337
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    9. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      93
      1043
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe