turbo corollaan

kanattaako...

laittaa turboa toyota corolla dx -86 1.3 koneeseen vai sitten muuten yrittää saaha tehoa irti siitä esim. pakoputkistolla ja suodattimille.

19

6185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantsii

      Myös uudet istunpäälliset kannattaa laittaa.

      • kannattaako...

        ok........??


    • moottori jossa yli 100 heppaa

      ei tartte tehdä leimallekkaan hirmu muutoksia ja halvempi varmasti kuin ahtaminen.
      Oon ajanut yhdellä semmosella ja juoksutteli ihan kivasti.

      • kannattaako...

        semmosen sais halvalla ja tiiätkö minkään kolaroitujen autojen liikkeen netti sivua ja missä olis lähin Rovaniemeä.


      • kaasari

        kone.pitääkö siinä muuttaa bensan paineita entäs ruiskukoneessa.


    • rekkamiäs

      että ei todellakaan kannata laittaa turboa eikä muutenkaan virittää,ainakaan rahallisesti. jos taas tehoa haet ja paljon,laita turbo.

    • TurbotOn

      Jos tietämyksesi turbomoottorin tekemisestä ja auton virittämisestä on sitä luokkaa minkä kuvan kirjoituksestasi saa,on sinulle vain yksi neuvo.Unohda koko juttu.
      Osta jo vakiona tehokas auto.Säästät varmasti pitkänpäälle suuren summan rahaa,aikaa ja vaivaa.Lisäksi todennäköisyys tienpäälle jäämisestä "teknisen keskeytyksen" vuoksi pienenee.
      Ja itse kysymykseen vielä,että kannattaako 1.3-litrasta Corollaa turbottaa?Ei varmasti kannata!
      Pakoputken ja suodattimet vaihtamalla
      voit hyvissä olosuhteissa saada 1-2 hv:aa lisää.Tosin auton kestävyys ja luotettavuus ei niiden vaihdosta huonone.Ja lisääntyneen moottorin pörinän ansiosta tuntuu,kuin moottorissa olisi huomattavasti enemmän tehoa.

    • B.B.Virtanen

      Nimimerkille kuin myös muille turbotuksen eli ahtamisen kyselijöille vastaisin vähäisten tietojeni mukaan seuraavasti:

      Turbo eli turboahdin eli pakokaasuahdin on, yksinkertaisesta toimintaperiaatteestaan huolimatta kallis ja hienomekaaninen laite, joka vaatii, ei vain korkeata ammattitaitoa asennukseen , vaan myös laajaa kokemusta ahtamisesta. Ja tätä ei ole kylän huoltoaseman asentajapojilla vaan erikoispajoilla, jotka osaavat myös hinnoitella työnsä.

      Markkinoilla ei ole laajasti saatavissa turbokittejä, joka vain ostetaan ja perjantai-iltana ruuvataan autoon paikoilleen ja, jes! käytössä on 50% enemmän tehoa. Asia ei mene näin. Vaikka jostain jonkun merkki- ja mallikohtaisen kitin löytäisikin, ei pelkkä ahtaminen sinänsä nosta tehoa vaan samalla on huolehdittava siitä, että kone myös ns. saa soppaa. Tämä edellyttää muutoksia kaasariin tai ruiskuun tai sen vaihtamisen kaikkine säätöineen.

      Sitten: moottorin alakerta ei kestä nousseita tehoja ja vääntöä. Ellei mäntiä ole suunniteltu ahtamiseen, ensimmäiseksi moottori nakuttaa ja toiseksi männät sulavat.

      Seuraavaksi paukahtaa voimansiirto eli kytkin ja vaihteisto ja takavetoisissa perä.

      Lyhyesti: turbottaminen eli ahtaminen on autotehdastason hommaa. Jos on joku matalaviritteinen (jenkki)kone, johon löytyy valmis kitti ja hyvä verstas ja 3 kk aikaa, asia on helpompaa. Mutta jos joudut tämänkin rahalla teettämään, tulevat hevosvoimat hintoihinsa.

      Ja ihan oma lukunsa ovat säädökset ja katsastus. Isompi jäähdytin (ei tietysti vaadita katsastuksessa mutta muuten vaan syytä vaihtaa), levyjarrut kaikkiin pyöriin, isomman mallisarjan muita osia ja päälle muutoskatsastuksen vaivat ja hinta.

      Vain siinä tapauksessa, että osaat purkaa moottorin itse ja vaihtaa vaihteiston ja koota paketin uudelleen uusituista osista, jotka nekin maksavat maltaita, on tuloksena, ehkä muutaman version jälkeen, ahdettu auto, jolla pestään muiden kavereiden ritsat ja näytetään liikennevaloista pahaa-aavistamattomille ns. närhen munat, mutta joka häviää silti kiihdytyksessä kylän vanhojen äijien Bemareille, isoille Mersuille ja turbo-Volvoille.

      Homma on mahdollista mutta vaatii taitoa, aikaa ja paljon rahaa, vaikka tekisikin kaiken itse. Eräskin keskihämäläinen nuorimies otti vanhasta diesel-Golfista 165 hv penkissä (ei ole urbaani legenda). Tulos on suorastaan loistava, mutta silti paremman suorituskyvyn omaavia autoja on.

      Lyhyesti: jos autojen virittely muutakin kuin teippaamalla on harrastus ja taidot riittävät, ahtaminen on varmasti kiintoisaa puuhaa. Ellei, kannattaa varmaan tutkailla isompaa ja nopeampaa autoa ja isokoneisen, vanhemman Bemarin tuontimahdollisuuksia.

      Rakentavasti,


      B.B.Virtanen

      • ensimäinen ja viimenen M5

        konneiset paljon parmempia ole, perät hajoo ja koneet ei kestä ajaa lujaa. heti alkaa venttiili koneistosta bmw musiikki soida napu napu kili kili ja on nokkaakseli ja kaikki mut hilkket paskana.


      • ***
        ensimäinen ja viimenen M5 kirjoitti:

        konneiset paljon parmempia ole, perät hajoo ja koneet ei kestä ajaa lujaa. heti alkaa venttiili koneistosta bmw musiikki soida napu napu kili kili ja on nokkaakseli ja kaikki mut hilkket paskana.

        Hah..hah..haa!


      • kfgos

        eiköhän mekaanikkona pärjää noissa ahtamis vehkeissä.


    • weetun kaveri

      weetu kuulemma pisti huuveriturpon einhellin lehtipuhaltimesta.
      Vaatii invertterin 1500 w minimi joka maksaa parisataa ja hiukan askartelua siihen imusarjaan lyhyen väliputken.
      Välijäähdytintä ei tarvita huuveriturpossa koska kuumat pakokaasut ei lämmitä imuilmaa.

      • TurbotOn

        Ja pirun hyvin toimii "Huuveri" joo!! Olis hauska nähdä se moottori joka toimii kunnolla kun "turbo" työntää sisään ilmaa täydellä teholla kokoajan,oli moottorin kuormitus/kierrokset mikä tahansa.
        Toinen urbaanilegenda kertoo kaverin laittaneen hitsaushappipullon takaluukkuun ja sieltä letkut sisätilojen kautta kaasarille.Väliin vain pieni hana.Ja hyvin kuulemma sekin toimi.Ihan varmasti!!
        Huumoria.Huumoria pitää olla!! ; )


      • kjpöjökkk
        TurbotOn kirjoitti:

        Ja pirun hyvin toimii "Huuveri" joo!! Olis hauska nähdä se moottori joka toimii kunnolla kun "turbo" työntää sisään ilmaa täydellä teholla kokoajan,oli moottorin kuormitus/kierrokset mikä tahansa.
        Toinen urbaanilegenda kertoo kaverin laittaneen hitsaushappipullon takaluukkuun ja sieltä letkut sisätilojen kautta kaasarille.Väliin vain pieni hana.Ja hyvin kuulemma sekin toimi.Ihan varmasti!!
        Huumoria.Huumoria pitää olla!! ; )

        jos et urpo tiennyt.
        Ja huuveriturpon teho on maailman yksinkertaisin asia säätää . sähköä on helppo säädellä kuumia pakokaasuja ei.


      • tunkenu
        TurbotOn kirjoitti:

        Ja pirun hyvin toimii "Huuveri" joo!! Olis hauska nähdä se moottori joka toimii kunnolla kun "turbo" työntää sisään ilmaa täydellä teholla kokoajan,oli moottorin kuormitus/kierrokset mikä tahansa.
        Toinen urbaanilegenda kertoo kaverin laittaneen hitsaushappipullon takaluukkuun ja sieltä letkut sisätilojen kautta kaasarille.Väliin vain pieni hana.Ja hyvin kuulemma sekin toimi.Ihan varmasti!!
        Huumoria.Huumoria pitää olla!! ; )

        pullosta happea mopon moottoriin sillä seurauksella että oli sulanut koko moottori. Alumiini taitaa palaa puhtaassa hapessa aika mukavasti.


      • kalaa
        tunkenu kirjoitti:

        pullosta happea mopon moottoriin sillä seurauksella että oli sulanut koko moottori. Alumiini taitaa palaa puhtaassa hapessa aika mukavasti.

        yksinkertaisesti HUONO liikaa happea np


    • rassaaja

      Itse en vakio konettaa lähtisi turbottamaan, mutta noihin corolliin on saatavana tehdastekoisia 1.3litrasia turbokoneta.

      • Pieni kone

        En minäkään ja sitäpaitsi, kone on niin pieni että yleensäkään todella rajoilla kannattaako virittää. 1.3L kone... no tietysti jos haluaa vain ripeän kotteron nii mikä ettei, joku 111 hv, aika korkea viriaste 1.3L koneelle. ennemmin vaikka sitte joku vapariGTi kone keulille, kai niitä toyotallaki on ku kerta nissanillaki. esimerkki: 132hv 1.6L CA16DE kone (nissanin), jos sitten meinataan alkaa nyhtämään ykskolmosesta nuhakoneesta edes saman verta heppoja nii johan on kone lujilla...
        blaa blaa ja niin edelleen , lähdenkin tästä vihastelemaan CA20DET nissan sunny projektiani...


    • dggdmngdn

      Joo suosittelen minäki jättämään sen turbottamisen niille kuuraketti insinööreille ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5194
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4378
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2501
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2264
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1607
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1267
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe