Noniin, onko kokemuksia Mahlen takomännistä turbokäytössä? onko männän laki kuinka paksu?(pystyykö tekemään ammeet). Ja mitä noi mahlet yleensäkin kestää kun säädöt on kaikki kohdallaan eikä kone nakuta ja soppaa saa takuu varmasti. Nouseeko puristukset paljonkin mahleilla? vai haittaako se edes kun laitan terästiivisteet(boxeri kone, ei vw). Tehotavoitteena on 300hp joista 200 jo saatu ulos. tulossa isompi turbo ja ois tarkoitus laittaa 1,5bar painetta myllyyn, jota vakiomännät ei kestä(kokeiltu on).
Miten kestää Mahle takomännät?
10
11280
Vastaukset
- nano-nano
Osta valmiit turbo käyttöön tarkoitetut Mahlet, alkuperäisillä puristussuhteella tarkoitetut ei kestä kotona tehtyä ammetta, männän laki menee liian ohueksi, kokeiltu on Volvo B21.
- virittelijä
No nyt tiedetään sekin asia, kokemus on parasta tietoa.
- jazu-75
Mulla oli Ford ohc:n motissa ne halvat mahlet. Ahtopaineet noin 1 bar ja tehoa 300 hv. Männän laen vahvuus on jotain 10 mm.
Spinneri lehdessä oli juttu Jyri Soljan Toyota mark 2:sta, jossa oli juuri ne kuplan takomännät. Ahtopaineet 2 bar ja maksimi kierrokset 9200.
Autolla vedetty 10.84 sekunnin varttimailirykäisy. Eikä ole Toyotan matka koskaan katkennut mäntien takia, joten kyllä ne kestää.- virittelijä
Kuulostaa hyvältä! ja noista ei paljon köyhdykkään. Saakohan noita Mahlen mäntiä sit semmosia missä olisi ne ammeet jo valmiina, onko jollakin tietoa?Hintoja?
Mutta käy mulle varmaan noi halvemmatkin. Männän ku männän saa paskaksi jos säädöt on vituralleen.
Mua vaan rupes ketuttaan noi massakannentiivisteet, kun eivät kestä juuri yhtään painetta, niin arvelin teettää terästiivisteet ja samalla menee uudet männätkin paikoilleen ja Mahlelta löytyy soppelit. - jazu-75
Eli mulla oli siis juuri turbokäyttöön tarkoitetut männät. Vaparikoneeseen tarkoitetussa männässä luultavasti ohuempi laki.
- virittelijä
jazu-75 kirjoitti:
Eli mulla oli siis juuri turbokäyttöön tarkoitetut männät. Vaparikoneeseen tarkoitetussa männässä luultavasti ohuempi laki.
Onko ne siis saman näköisiä, mutta turbokäyttöön tarkoitettu vain vahvempi vai onko muoto eroja?
- MAHLE
virittelijä kirjoitti:
Onko ne siis saman näköisiä, mutta turbokäyttöön tarkoitettu vain vahvempi vai onko muoto eroja?
Molemmat ovat pyöreän mallisia, elikkä ylhäältä kattonuna ihan niinkuin nollan näköisiä, kattopeitteen voi helposti mitata, vaikkapa sytkärillä, mitä nää oikeen haet? Olekko jumisko vai hakkeri,et ainakaan ole koskaan nähnyt Mahlen mäntiä.
- Ilkka82
MAHLE kirjoitti:
Molemmat ovat pyöreän mallisia, elikkä ylhäältä kattonuna ihan niinkuin nollan näköisiä, kattopeitteen voi helposti mitata, vaikkapa sytkärillä, mitä nää oikeen haet? Olekko jumisko vai hakkeri,et ainakaan ole koskaan nähnyt Mahlen mäntiä.
Luulen että kysyjä tarkoitti muodolla sitä että onko turbon männissä ne valmiit kolot, jos et sitä vielä hokannut. Ja minun tietääkseni niitä koloja ei ole.
Nää amispellet sais painua helvettiin provosoimasta tätä palstaa.
- ford
jos puhut fordin ohc moottorista,niin joissain mahlen turbomäntäsarjoissa pitää käyttää saabin veivejä.
- Esku-
Kyllähän se poijat niin on ettei oo nuo kuplaan tarkoitetut Cima-mahlet takomäntiä nähnykkään. Edelleen huvittaa nuo myyntipuheet, kun mäntiä kaupataan takomäntänä! perus valua ne ovat, eikös sen nää jo silmällä? Joissakin on vaan paksumpi laki (turbovolvon ja -saabin orkkis männät valmistaa mahle)..
Ei siinä etteikö Mahlen männät olisi laadukkaita; yhden turboahdetun 2.0 tc (18rg) moottorin olen mahleilla kasannut, ja moni muukin ajellut ilman ongelmia. Samankaltaisella kokoonpanolla Soljan Jyri ajoi aikanaan matalia kymppejä... Mutta kyllä niitä cima-mahlejakin saattoi mennä kesässä useampi sarja!
Toinenkin "hyvä" ominaisuus noilla on: Ne harvemmin hajottaa moottoria, jos ja KUN mäntävaurio iskee, nuo vaan sulaa laen läpi kiltisti.
Jos epäilet onko mahlesi takomäntiä, lyö männän helmaan vasaralla, jos se on takoa kimpoaa vasara otsaasi, jos ei niin menee tuhannen muruiksi.
Enää en säästä mukeissa (enkä moottorinohjauksessa), tuoreimpaan evo-versioon ostin Virtalalta fulldome wisecot. Ja ero mahleihin/perus takowisecoihin on huomattava, niin hinnassa, kuin laadussakin. Tosin niin kauan kun polttoaineen annostelusta vastaa kaasuttimet, aijon käyttää mahleja.
Niin ja ihan ensimmäiseen kysymykseen vastatakseni:
ahdetuissa saabeissa (ainakin 99 turbo) ja volvoissa on noita mahleja käytetty ihan tehdasasennuksena ja noissa on yleensä laki ammeen muotoinen. Millä porauksella se sun moottori on? Kenties Subarun kone?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465397Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561957Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens781125Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53951- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748