kiipeilijän ja varmistajan painoero?

isä ja tytär seinälle

Mikä on prosentteina suurin sallittu painoero kiipeilijän ja varmistajan välillä? voiko 50 kiloinen tyttäreni varmistaa minua kun itse painan 85kg, vai lähteekö kohti hallin kattoa kun rojahdan köyteen. tarkoitus on kiipeillä yläköydellä ja taidon karttuessa sitten liidailla. Yläköydellä "vapaa" pudotus on kyllä lyhyempi kuin liidatessa, mutta arvelluttaa kuitenkin.

6

6842

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukaan

Eroa saisi olla suunnilleen 2/3 painavamman painosta eli turvallisempaa olisi jos 50 kiloisen pari olisi max 75-kiloinen ja 85-kiloiselle vähintään muutama kilo vajaa 60-kiloinen. Näin ainakin itse olen oppinut.

• isä tytär seinälle

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

• kalliolla
        isä tytär seinälle kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

tai sisäseinällä on mahdollisuus niin laita tytär tai varmistuslaite (jos käyttämänne varmistuslaite siihen sopii) vaikkapa slingillä puuhun tai muuhun kiinteään paikkaan.

• isä ja tytär...
        kalliolla kirjoitti:

tai sisäseinällä on mahdollisuus niin laita tytär tai varmistuslaite (jos käyttämänne varmistuslaite siihen sopii) vaikkapa slingillä puuhun tai muuhun kiinteään paikkaan.

Hyvä idea! Täytyypä kokeilla.

• apina
        isä ja tytär... kirjoitti:

Hyvä idea! Täytyypä kokeilla.

Kannattaa muistaa sitten, että sitä kiinnitystä EI kannata laittaa valjaitten taakse, vaan nimenomaan se slingi jolla tytär kiinnitetään laitetaan belay-looppiin varmistuslaitteen kaveriksi. Muuten käy kyljille köpelösti.

Ja kannattaa laittaa tyttärelle jokin automaattivarmistuslaite, kuten grigri.

Toisaalta tuo paino-suhde mitä aikaisemmissa viesteissä tuli ilmi on lähinnä aloittelijoille suunnattu. Hyvä varmistaja pystyy varmistamaan melkein tuplasti itsensäkin painoista. Oma 50 kiloinen vaimoni on varmistanut 95 kiloista kaveria aika hyvin. Tosin tarkkuus on valttia siinä hommassa, kuten kokemuskin.

• nyt kävi näin

olen ainakin itse pystynyt helposti varmistamaan 90 kiloisen hepun laskeutumisen (itse painan 60 kg).
        ja se slingi (naru joka on varmistajan valjaissa kiinnitettynä) niin siihen kannattaa myös laittaa lisäpainoa, niin ei tarvitse kiinnittää slingiä.
        eli vaikkapa 20 kilon pussi slingiin kiinni, eikä tarvitse huolehtia.

näin minulle on sanottu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe