hyvistä tavoista

n.vm.-83

Kuuluuko miesten mielestänne avata ovi naiselle ja vaikkapa kantaa kauppakassit autoon? Sekä toimia muutoinkin samantyyppisissä tilanteissa kohteliaasti naista kohtaan - naisen toki kiittäessä? Kotonani tuollaiset asiat olivat itsestäänselvyyksiä ja sitä tulee odotettua muiltakin. Havaintojeni mukaan erityisesti nuorilla miehillä (alle 30v.) tavat ovat hivenen hakusessa ja vaikka kyse ei ole isosta asiasta, kiinnittää siihen toisiaan huomiota varsinkin omassa ystäväpiirissä. Jos 85v. sotaveteraanikin pitää ovea auki, luulisi jokaisella -70 luvun jälkeen syntyneellä olevan saman verran lihaksia; vai onko tämä nyt varsinaista modernisaation ja tasa-arvon huipentumaa:D?

18

1651

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oven avausten suhteen en erottele naisia tai miehiä vaan minusta se on yleensäkin kohteliasta ja suotavaa. Mutta en minä kilometrin päästä juokse ihmisille ovia avaamaan.

Kauppakassit: riippuu varmaan fysiikasta. Jotenkin vaikea kuvitella 152 cm miehen kantamassa 175 cm bodaaja naisen kauppakasseja. Mutta juu itse kannan.

Mutta voi iällä olla asian kanssa tekemistä. Kait tilan antaminen bussissakin on nykyisin harvinaisempaa.

• Herrasmies/Pelimies_85

Mä olen aina pitänyt noita juttuja jotenkin itsestäänselvyytenä. Multa tulee ihan luonnostaan tuo naisten huomioiminen, enkä todellakaan odota niistä edes mitään kiitosta. Mä aina oletan että myös nainen pitää miehen huomaavaisuutta itsestäänselvyytenä eikä siitä sen takia kannata mitään numeroa tehdä.

Ehkä mussa on vähän sellaista wanhan ajan ritarillisuutta..haluan aina naisen seurassa toimia tyylikkäästi ja sillai herrasmiesmäisesti. Ei mitään lipevää don juan-meininkiä, vaan sellaista normaalia huomaavaisuutta. Mikäs sen mukavampaa kuin kohdella kaunista neitoa hyvin ja huomaavaisesti. Tulee kiva olo itselle ja naisetkin tuntuvat tykkäävän. =)

• (N)

"Mikäs sen mukavampaa kuin kohdella _kaunista_ neitoa hyvin ja huomaavaisesti"

Tämäpä hauskasti muistutti Itseä siitä BBC:n dokumentista, missä oli testattu tätä miesten "herrasmiesmäisyyttä".

Oli tukeva, arkisen näköinen tumma nainen ja hehkeä, solakka blondi (englantilaisille vaaleus on jotenkin harvinaista ja siksi tavoiteltavaa) jotka kumpainenkin tarvitsivat apua rautatieasemalla laukkujensa kantamisessa.

Kumpi mahtoi saada apua?

Kysymys kuuluu, kuinka herrasmiesmäistä on olla kohtelias kauniille ja epäkohtelias rumalle naiselle?

• Tietä!
        (N) kirjoitti:

"Mikäs sen mukavampaa kuin kohdella _kaunista_ neitoa hyvin ja huomaavaisesti"

Tämäpä hauskasti muistutti Itseä siitä BBC:n dokumentista, missä oli testattu tätä miesten "herrasmiesmäisyyttä".

Oli tukeva, arkisen näköinen tumma nainen ja hehkeä, solakka blondi (englantilaisille vaaleus on jotenkin harvinaista ja siksi tavoiteltavaa) jotka kumpainenkin tarvitsivat apua rautatieasemalla laukkujensa kantamisessa.

Kumpi mahtoi saada apua?

Kysymys kuuluu, kuinka herrasmiesmäistä on olla kohtelias kauniille ja epäkohtelias rumalle naiselle?

Vähän samantapainen koe tehtiin Suomessa.Siinä testattiin miesautoilijoiden kohteliaisuutta.Lopputoteamus oli,että kauniille naiselle annetaan helpommin tilaa ylittää katu.Ruma sai pitkäänkin odottaa vuoroaan.Oliko yllätys?

• (N)
        Tietä! kirjoitti:

Vähän samantapainen koe tehtiin Suomessa.Siinä testattiin miesautoilijoiden kohteliaisuutta.Lopputoteamus oli,että kauniille naiselle annetaan helpommin tilaa ylittää katu.Ruma sai pitkäänkin odottaa vuoroaan.Oliko yllätys?

Kuintenkin, todellinen herrasmies auttaa yhtälailla satavuotiasta mummoa kuin Scarlett Johanssonia.

• meidän
        (N) kirjoitti:

Kuintenkin, todellinen herrasmies auttaa yhtälailla satavuotiasta mummoa kuin Scarlett Johanssonia.

kaikkien, myös naisten, pitäisi auttaa 100 vuotiaita mummoja ja ketä tahansa joka apua tarvitsee. Sitä kutsutaan ihmisyyden edustamiseksi.

Ja mitä ovien avaamiseen tulee, niin ainakin Helsingissä ihmiset ovat niin unessa etteivät edes kaupan ovesta mennessään viitsi vilkaista tulisiko joku takana ja pitäisi vähän ovea. Voi vain kuvitella että kyseiset ihmiset heräävät vanhempina...."mitä teinkään nämä kaikki vuodet?"

• m.vm -80

asioihin jotka tulevat luonnostaan tai ei,minun mielestä

• kaikki tapakasvatus lähtee kotoa! meillä on ainakin itsestään selvyys,et mä avaan oven kullalleni ja kannan kauppakassit tms. mun mielestä se vaan kuuluu olla niin! kuten myös sanojen `kiitos`ja `olehyvä` käyttö jokapäiväisessä kanssakäymisessä KAIKKIEN ihmisten kanssa!

• ...........

Tekisi mieli sanoa, että sitä saa mitä tilaa...ja niin sanonkin. Kiitos suomalaisten naisten, Suomessa ei ole enää niin vahvoja sukupuolieroja- ja rajoja. Te haluatte asettaa joka asiassa itsenne samaan asemaan miehen kanssa, miksi siis juuri naisia pitäisi kohdella noin? Te ette mielestänne ole enää se heikompi sukupuoli, joten kohtelu sen mukaan. Onneksi tämä tilanne ei päde muissa maissa. Ennen kaikki oli paremmin, miehet olivat miehiä ja naiset naisia.

• ...

No tässä ainakin on yksi nuori jannu, joka tykkää huomioida naista kaikin tavoin ilman, että homma kuitenkaan menee yli-imelyyden puolelle. Musta on mahtavaa jos esim. istun tytön kanssa kesäisellä nurmikolla, nousen ylös ja sitten tyttö ojentaa kätensä sillai viehkeästi jotta auttaisin hänetkin ylös.

Mun mielestä naisilla on lupa odottaa miesten taholta vähän sellaista prinsessakohtelua. Tietenkään en tarkoita mitään asennevammaisuutta, mutta kyllä se kuuluu asiaan, että mies kantaa kantamukset, avaa ovet jne. jne. Naisia pitää kohdella hyvin!

• naisille ovia pidellä. Eilen jäin kaupan ovea pitämään kun takana marssi noin 40v(nainen?)harppu alkaa puoli huutaen haukkumaan sovinistiksi kun kuvittelen ettei nainen osaa itse ovea avata joten kiskaisin luukun kiinni sen nenän edestä.

• ^állu^

Minä ainakin kohtelen naisia tasa-arvoisesti. En minä avaa miehillekkään ovia, niin miksi sitten naisille.
      Kun naiselle avaa oven, on se osoitus siitä, että pitää naista jotenkin avuttomampana oliona.
      Oven avaus ei vaadi suurta voimaa ja kauppakassin kantaminen käy hyötyliikunnasta naiselle.
      Lisäksi jotkut naiset ovat miestä voimakkaampia, treenauksen tai jopa perimän vuoksi.

• Mr. Notsoperferct

Klassiset turhat hyvät tavat ovat kuolleet.

Se ei tee ketään vittumaiseksi, jos tarvit apua - pyydä sitä. Jos et niin älä odota prinsessakohtelua koska kukaan muukaan ei sitä saa. Jos haluat hyvää kohtelua niin sitten kannattaa alkaa se ihan itse ensin eikä odottaa heti vastakaikua...

Itse tunnistan heti kuvaukseni "tavattomasta" miehestä. En ole vittumainen, en ilkeä, ynseä, välinpitämätön tai koe edes olevani huonotapainen. Vaan ennemminkin annan kaikkien elää omaa elämäänsä lähinnä omillaan ja autan jos joku oikeasti vaikuttaa apua tarvitsevan tai tilanne oikeasti vaatii jotain joustoa, esmes bussissa lastenvaunujen kanssa olevalle pitää automaattisesti antaa paikka mahdollisimman lähellä vaunuja.

Joten viljellään mielummin järkevää ja tahdikasta käytöstä ja tarpeiden huomioimista kuin että tehtäis ns. hyvistä tavoista jonkinlaista itseriittoista toimintaa. Kiitos.

• ---

Alunperin "naiset ensin" -periaate syntyi joskus keskiajalla väkivallan vaaran vaaniessa liki kaikkialla. Kun vähempiarvoinen nainen astui ensin käytäviin ja huoneisiin, mahdollinen salamurhaaja tai muu päällekarkaaja napsautti naisen ensin antaen takana tulevalle miehelle aikaa puolustaa itseään. Monilla vaeltavilla luonnonkansoilla nainen yleensä kantoi tavarat miehen kävellessä kantamuksitta vierellä. Mikäli joku villipeto olisi hyökännyt, olivat miehen kädet jo valmiiksi vapaat puolustamaan perhettä. Hauska kuriositeetti molempien tapojen sekoitusta liittyy julkiseen liikenteeseen: Bussien -britanniassa erityisesti korkeampien kaksikerrosmallien- yleistyessä nainen on sisäänmennessä kävellyt ensin ja mies takana, alaspäin tultaessa toisinpäin. Syy on simppeli: jos on horjahtannut kulkiessa, mies on voinut kopata kiinni:) Harva nykyään odottaa mitään apuja tuntemattomilta, mutta kyllä turha välinpitämättömyys lähentelle epäkohteliaisuutta.

Käykääpä joskus vaikka Pietarissa ihan vain maitopurkkiostoksilla tavallisessa kaupassa. Hyvä ettei lähtiessä perään syljetä kansallisuudesta riippumatta:) Eivätkä he sillä pahaa tarkoita, kiitos ja näkemiin -kulttuuri ei vain ole sama juttu kuin Suomessa.

• Nainen.

Minä en ainakaan kaipaa mitään erityiskohtelua. Osaan ihan itse avata oven ja kantaa kauppakassit. Jos joku mies kuitenkin haluaa minulle oven avata niin mikäs siinä, mutta en sitä kuitenkaan vaadi.

Poikkeuksena pidän kuitenkin sitä, jos ovi on erityisen painava tai henkilö ei itse pysty ovea avaamaan. Kerran olin erään miehen kanssa ulkona ja kuljimme ovesta, joka oli todella painava. Sain siinä sitten itsekseni vaivan kansa kammeta ovea auki, miehen odotellessa takana. Valitettavasti kiinnostus kyseiseen mieheen lopahti siihen.

• voi oppia

mutta..

Mielestäni hyvät tavat ovat ja tulevat selkäytimestä - ja ne tulevat automaattisesti tilanteen mukaan! Kohtelias miehen pitää olla, mutta liikaa yli ei saa ampua - siinä se naisen kunnioitus miestä kohtaan varmaan tulee - rajansa kaikella. Mutta pienetkin päivittäiset asiat ja eleet ovat tärkeitä - ja niitä ei saisi toinen koskaan pitää itsestäänselvyyksinä. Se on sitä toisen arvostamista/kunnioittamista - se ruokkii elämäniloa ja antaa kummasti energiaa!

• ;l;ll;klkl

johtuisiohan se siita etta naiset lopettivat hyvat kaytostavat ensin ja miehet ovat sitten katsoneet etta kannattaako enaan olla kohtelias yksipuolisesti naille ylimielisille hapan-naamoille.

• jo myöhäinen yö

Ovea voi pitää auki, mutta riippuu tilanteesta. Usein tilanne on semmoinen, että oven availu vaikuttaisi vain lipevältä, limaiselta ja vaivaannuttavalta kaikille osapuolille.

Jos itse olen kävelemässä ovesta pihalle, ja sisään on muutamien askelien (ei kymmenien metrien) päässä harppomassa IHMINEN sisälle, niin toki pidän ovea auki.

Eipä tulisi mieleen ventovieraalta riipiä kauppakassia kädestä ja alkaa kiikuttamaan sitä uhrin kotterolle. Seurueessa olevan hennomman henkilön puolesta toimenpide käy laatuun luonnolilsestikin.

Vanhuksia, vammaisia yms. yms. autan harkinnan mukaan - välttäen holhoamista, koska itsekin pitäisin sellaista alistavana.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2087
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1193
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94