Nyt on sitten venepaikkakin saatu. Ko. venepaikka on itselleni oudohko aisapaikka. Miten kiinnitys (lähteminen ja tuleminen) onnistuu helpoiten? Keula kiinni tietysti normaalisti laituriin, mutta kun aisat ovat lyhemmät kuin vene, niin mitä virityksiä kannattaa kokeilla? Peräköydet keulan knaapeihin kiinni ja sieltä aisan takaosaan? Onko yksin tuleminen ja lähteminen pirun vaikeaa vai peräti mahdotonta?
Vinkkejä kaipaillaan..
Aisakiinnitys
25
10623
Vastaukset
- veneestäsi
Minulla kun on puinen parraslista niin lisäsin siihen toiset klyyssit metrin eteenpäin peräklyysseistä niin saan perästä vedon taaksepäin ettei keula töki laituriin jos satun lyhyeen aisapaikkaan kuten esim Kasnäsissä tai Airistolla. Ainakin aisoista, joilla voi kävellä, on lähteminen todella helppoa.
- on aisassa
noviisipurjehtija kirjoitti:
on vene.
mutta ei oikein näy miten. Saahan tuohonkin knaapeja lisää mutta entä pitempi aisapaikka?
http://www.finnlake.com/vuokraus/veneet/finn-26pai.jpg
- Luxu
on venettäni lyhyempi aisapaikka.
Toinen keulaköysi on etuviistoon laiturille ja toinen takaviistoon aisalle. Näin keula asettuu ja pysyy kohdallaan. Aisan pää on nostinvinssien kohdalla. Pleissasin kiinnitysköyteen lenkin vinssiä varten ja toiseen päähän haka. Myös keulaköydet ovat samoin varustetut. Ei mitään säätämistä. Tullessa ensin koneella seis kohdalleen ja klik-kylki on paikallaan. Sitten rauhassa keulaan ja valmiiksi keulaknaapeissa olevat köydet kiinni, klik, klik. Yksi lepuuttaja aisaa vasten ja pari naapurin puolelle, varmuuden maksimointia. Se on siinä. Poijun jälkeen helpoin kiinnittyminen.- yks albinisti
Jos ei ole ylimääräisiä knaapeja veneen keskiosassa ei saa takaköysia mitenkään kiinni että ne vetäisivät taakse päin. Mantookin tolpat ei ole ratkaisu.
- aisasta keulaan
yks albinisti kirjoitti:
Jos ei ole ylimääräisiä knaapeja veneen keskiosassa ei saa takaköysia mitenkään kiinni että ne vetäisivät taakse päin. Mantookin tolpat ei ole ratkaisu.
Et mitään ylimääräisiä knaapeja tarvitse. Vedä ´springi´ aisan nokasta keulaknaapiin niin veneesi ei töki laituriin. Toinen köysi aisan nokasta peräknaapiin niin, ettei vene mene ulospäin laiturista. Sitten laitat vielä keulaköydet laituriin ja siinä se pysyy. Helppoa se on.
Vene on kahdella köydellä kiinni? Toinen keulaköysi keulaknaapissa kiinni ja siitä aisan päähän? Onko vinssillä kiinnityksen kanssa mitään tekemistä vai mainitsitko vinssin vain aisan kiinnityskohtaa kuvataksesi?
- Luxu
noviisipurjehtija kirjoitti:
Vene on kahdella köydellä kiinni? Toinen keulaköysi keulaknaapissa kiinni ja siitä aisan päähän? Onko vinssillä kiinnityksen kanssa mitään tekemistä vai mainitsitko vinssin vain aisan kiinnityskohtaa kuvataksesi?
keulassa kaksi ja sivulla yksi. Se sivuköysi tulee kohtisuoraan aisan päästä vinssille. Silmukka heitetään vinssiin ja haka aisaan-klik. Selitinkö niin huonosti, ettei mielikuvitus riitä.
- näin kiinne
perä köydet aisan takalenkkeihin ja toinen keulaköysi aisan keulaknaapia taaemmaksi aisaan kiinne, jottei keula kolhiinnu laituriin.
- purjehduksen harrastaja
Itse käytän juuri tuota tapaa jossa kaksi keulaköyttä kiinni laituriin ja kolmas takaviistoon aisaan estämään veneen nyökkiminen laituria vasten.
Joskus käy niin että fendari kiertyy pois aisan ja veneen kyljen välistä. Parempi tapa on kiinnittää aisan sivuun jokin pehmuste. - SpK
purjehduksen harrastaja kirjoitti:
Itse käytän juuri tuota tapaa jossa kaksi keulaköyttä kiinni laituriin ja kolmas takaviistoon aisaan estämään veneen nyökkiminen laituria vasten.
Joskus käy niin että fendari kiertyy pois aisan ja veneen kyljen välistä. Parempi tapa on kiinnittää aisan sivuun jokin pehmuste.Tässä taitaa nyt olla vastauksia sekä yhden, että kahden aisan kiinnitykseen. Kysyjä taisi mainita, että hän kiinnittyy aisojen väliin.
2 aisan väliin kiinnitytään neljällä köydellä (kun vene pidempi kuin aisat): perästä köydet etuviistoon aisojen päihin ja keulasta köydet takaviistoon aisoihin. Tällöin aisoissa pitää olla kiinnityslenkit tai vastaavat pari metriä laiturista. Takakäydet vetää siis venettä kohti laituria ja etuköydet vetää venettä irti laiturista. SpK kirjoitti:
Tässä taitaa nyt olla vastauksia sekä yhden, että kahden aisan kiinnitykseen. Kysyjä taisi mainita, että hän kiinnittyy aisojen väliin.
2 aisan väliin kiinnitytään neljällä köydellä (kun vene pidempi kuin aisat): perästä köydet etuviistoon aisojen päihin ja keulasta köydet takaviistoon aisoihin. Tällöin aisoissa pitää olla kiinnityslenkit tai vastaavat pari metriä laiturista. Takakäydet vetää siis venettä kohti laituria ja etuköydet vetää venettä irti laiturista.kyse on nimenomaan 2 aisan väliin kiinnittyminen. Mitenhän käytännössä niksit tähän toimivat? Täytyy käydä katsomassa, missä kohtaa kiinnityspisteet aisoissa ovat.
np- SpK
noviisipurjehtija kirjoitti:
kyse on nimenomaan 2 aisan väliin kiinnittyminen. Mitenhän käytännössä niksit tähän toimivat? Täytyy käydä katsomassa, missä kohtaa kiinnityspisteet aisoissa ovat.
npTässä vielä pari helpotuskikkaa, lähinnä yksin rantautujalle.
- Laituriin voi laittaa pehmikkeen ja rantautuessa ajaa veneen keulan laituria vasten. Voi jättää vaikka koneeseen vedon päälle siksi aikaa kun kiinnittää rauhassa takaköydet. Kun takaköydet on kiinni niin vene ei pääse enää karkaamaan ja voi kaikessa rauhassa mennä keulaa kiinnittämään.
- Aisojen päistä tai n.- puolivälistä voi vetää pysyvästi köydet kiilaksi laituriin, paikan keskelle. Toimii ohjurina laituriin ajettaessa eikä keula/kyljet pääse kolhiintumaan aisoihin. - Henkka
noviisipurjehtija kirjoitti:
kyse on nimenomaan 2 aisan väliin kiinnittyminen. Mitenhän käytännössä niksit tähän toimivat? Täytyy käydä katsomassa, missä kohtaa kiinnityspisteet aisoissa ovat.
np"Täytyy käydä katsomassa, missä kohtaa kiinnityspisteet aisoissa ovat."
Etpä ollut viitsinyt asiaa juurikaan itse miettiä, kun et ollut vaivautunut edes kiinnityspisteiden paikkaa katsomaan. Onneksi täällä on avuliaita kanssaihmisiä. Pidäthän nettiyhteyden päällä aina, kun liikut veneellä. Henkka kirjoitti:
"Täytyy käydä katsomassa, missä kohtaa kiinnityspisteet aisoissa ovat."
Etpä ollut viitsinyt asiaa juurikaan itse miettiä, kun et ollut vaivautunut edes kiinnityspisteiden paikkaa katsomaan. Onneksi täällä on avuliaita kanssaihmisiä. Pidäthän nettiyhteyden päällä aina, kun liikut veneellä.että kiinnityspaikat on nyt käyty katsastamassa. Laiturilla on keskellä yksi rengas, aisojen päässä renkaat ja laiturista n. metrin päässä renkaat. Aisat 5-6m pitkät, vene 8m pitkä.
ps. et varmaan huomannut, millä nimimerkillä kirjoitan?- helpompaa!
noviisipurjehtija kirjoitti:
että kiinnityspaikat on nyt käyty katsastamassa. Laiturilla on keskellä yksi rengas, aisojen päässä renkaat ja laiturista n. metrin päässä renkaat. Aisat 5-6m pitkät, vene 8m pitkä.
ps. et varmaan huomannut, millä nimimerkillä kirjoitan?Tarvitset kolme kiinnitysköyttä: toinen keulaköysi laituriin, toinen keulaköysi aisaan, peräköysi aisaan. Siinä pysyy. Vähemmän naarmuuntuu, jos panet fenderit aisan ja veneen väliin. Kyllä pärjäät, älä jännitä!
- Aisapaikan kannattaja
Muööa on kaksi köyttä keulassa, jotka ovat "sopivassa pituudessa". Perästä klyyssin kautta yksi aisan päähän ja yksi köysi aisalle valmiiksi. Tähän köyteen pikahaka/jousihaka tms, joka kiinni parraslistaan kääntöplokiin. Vinssillä sitten kireäksi.
- Anonyymi
Näiden ohjeiden jälkeen voin sitten laittaakin köyden jo kaulaan.
- Anonyymi
Ps. Olisi vene myytävänä. Vain köysi puuttuu.
- Anonyymi
Miten sen köyden saa sinne aisaan kiinni? Ei ylety laidan yli kurottamaan.
- Anonyymi
Samalla tavalla kuin poijuun johon ei laidan yli kurottamalla yllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samalla tavalla kuin poijuun johon ei laidan yli kurottamalla yllä.
Eli miten? En ole ikinä kiinnittänyt venettä poijuunkaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli miten? En ole ikinä kiinnittänyt venettä poijuunkaan
Hommaa poijuhaka tai poijuhaalla varustettu venehaka. Sillä ylettää.
Hommaa pari eriväristä köyttä kotisatamaa varten ja teet niistä sopivan mittaiset niin, että omalle paikalle tullessa ei tarvitse säätää köysiä.
Mulla on keulassa toinen köysi knaapissa, se tulee ulkokautta sitloodaan, sen päässä on poijuhaka. Perässä on toinen köysi, haka siinäkin.
Vielä katolla olevalta vinssiltä mulla on kolmas köysi.
Kun tulen aisalle, keulasta tuleva haka menee aisan päähän kiinni, saman tien perästä tuleva siihen samaan lenkkiin ja sitten ehtiikin laittaa sen suoraan sivulle menevän katon vinssiltä aisalle.
Sen jälkeen on aikaa kaikessa rauhassa kiinnitellä keulaköydet ja roudata kamat laiturille.
Virrat pois, luukut kiinni ja se on siinä.
Sen katon vinssille menevän otan laiturista lopuksi irti, kun ei sen veneen tarvitse viidellä köydellä kiinni olla.
- Anonyymi
16 vuotta sitten aloitettu. Jokohan alkuperäinen kysyjä on oppinut?
- Anonyymi
Aina tulee uusia kysyjiä, mutta ehkä alkuperäinen kysyjä jo osaa neuvoa mikäli on linjoilla. Sitähän tarkoitit?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 477675
- 334253
- 573735
- 503200
- 172886
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons652591- 562455
- 512398
- 402349
- 162286