Fiat 2300 S coupe

rivikuutonen

Fiat 2300 S coupe vuodelta 1963 oli Mobilisti lehden n:o 6/1996 koeajossa, josta tässä on lyhennelmiä:
" Italiassa autoiluun liittyy vielä paljon suurempia intohimoja kuin täällä protestanttisessa Pohjois-euroopassa. Tämä tunneperäinen, jopa fanaattinen suhtautuminen on vuosikymmenten mittaan synnyttänyt autohistorian nopeimmat ja mielikuvitusta kiihottavimmat urheiluautot..hienostuneiden kaarien heijastumat yhdistyvät tyylikkääksi (ja kalliin näköiseksi) kokonaisuudeksi.."
" Ratin taakse päästyäni huomaan ajoasennon olevan kovin epäitalialainen. 2300 S:ssä ajoasento on oikein onnistunut. Alumiinipuolainen ja puukehäinen Nardin ratti on juuri oikealla korkeudella ja sopivassa kulmassa. Aidolla nahalla verhoiltu istuin tuntuu erittäin miellyttävältä ja mukavalta..
Charmia autosta ei sen sijaan puutu: kansaa näyttää kovastikin kiinnostavan lokakuiselle kehätielle tupsahtanut italialainen lämminverinen.. Matkantekovälineeksi Askolaan valitsen tietysti ison Fiatin, ovathan tiet hyväpintaisia nopeita väyliä, joiden pitäisi soveltuman tällaisen auton omimpien ominaisuuksien testaamiseen. Runsaan kahdeksankympin nopeudessa tämä kohtalaisen raskas auto istuu tiukassa kaarteessa kuin liimattuna. Ennen mutkan oikenemista vaihdan kolmoselle ja annan oikean jalkani pudota kohti lattiaa. Kahden tupla-Weberin käheät imuäänet ja venttiilikoneiston kimeä tremolo sekoittuvat tuplattujen pakoputken päiden ilmoille purkamaan tiukkasävyiseen parkaisuun. Hellitän kaasun nopeasti kierroslukumittarin neulan lentäessä kohti 5000:n viivaa..Fiat pyrkii jatkuvasti viettelemään kuljettajansa nostamaan marssivauhdin jonnekin puolentoista sadan ja lain tuolle puolen. Aavistelen auton omimman matkanopeuden asettuvan jonnekin 160-170:n heitteille.Siirtäessäni jalkani jarrulle totean Girlingin valmistetta olevien tehostettujen levyjarrujen (kaikissa neljässä pyörässä) kestävän vertailun mihin hyvänsä nykyautoon.
Auton kiihtyvyys moottoritienopeuksilla on todella vaikuttavaa. Suomalaisen maantien pitkissä kaarteissa on italialainen urheilucoupe elementissään. Täällä olisi paljon enemmän käyttöä (ainakin kesäisin) nopealle matkailuautolle kuin vaikkapa Pohjois-italian ruuhkaisilla autostradoilla. Suurillakin nopeuksilla ajaminen on hyvin vaivatonta ja miellyttävää. Taika piilee mainioissa nopean ajon ominaisuuksissa, joiden ansiosta sadatkin toisiaan seuraavat kilometrit taittuvat hymynkare suupielessä. Ymmärrän nyt täysin, mitä arvostetun englantilaisen the Motorin toimittaja tahtoi sanoa vuonna -65 luonnehtiessaan Fiat 2300 S coupeta autoksi, jonka voi pukea ylleen kuin laadukkaan puvun."
"Fiat 2300 S coupe tarjoaa tavalliselle kuolevaiselle mahdollisuuden päästä hyvin lähelle sitä supermergantroidista elämystä, jonka vanhat Ferrarit, Maseratit tai Lamborghinit vosivat tarjota. Nekin myönnytykset, jotka vauhdin ja eksotiikan alueella joutuu superautoihin nähden tekemään, tulevat korkojen kera takaisin hieman helpomman ylläpidon ja edullisemman hankintahinnan muodossa ilman että ratkaisussa olisi tippaakaan kompromissin makua. Lisäksi Fiat coupet ovat kokoonpanotyönsä laadun puolesta todennäköisesti edellä kaikkia edellä lueteltuja himoituimpia aikalaisiaan".

Elikkä aika edistyksellisiä autoja Fiat on tehnyt jo vuosikymmeniä sitten. Lehdessä on kerrottu myös erilaisia tietoja Fiat 2300 S Coupesta:
Moottori 6-sylinterinen (rivi) 150 hv/SAE
Paino 1290 kg
Huippunopeus n.205 km/h
Kulutus 10,44 l/100 km 90 km/h nopeudella
21,04 l/100 km 190 km/h nopeudella
Kilpailijoita Suomessa v.1965:
Fiat 2300 S 32 900 mk
Alfa Romeo 2600 Sprint 38500 mk
BMW 3200 CS n.50 000 mk
Ford Mustang V8 20700 mk
Jaguar MKII 2,4 L 22900 mk
Jaguar E type 4,2 L 35900 mk
Volvo P 1800 S 23900 mk
Taulukossa on muitakin autoja ja lisäksi tuolloin kansan kestosuosikki
VW Kupla 1200 DELUXE 7250 mk

Fiat 2300 oli tuotannossa 1961-1968

7

689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Livio Berruti

      Kukahan muistaa oliko Lenita Airistolla juuri tämä 2300 malli -60 luvulla.Lenitahan taisi olla oikea Fiat-fani.Fiat Suomessa kirjassa Lenita poseeraa muistaakseni juuri Fiat 2300-mallin vieressä.

      • rivikuutonen

        Minulla on tuo kyseinen kirja, jossa Lenita poseeraa juuri 2300 S Coupen vieressä. Kirjassa Lenita Airisto toteaa:
        "Koska olen kiireinen ihminen, on tärkeää omistaa luotettava auto. Sen täytyy lähteä liikkeelle aina kun haluan ja käyttäytyä toivomallani tavalla. Fiatilla olen ajanut jo monen monta vuotta, enkä ole nähnyt syytä vaihtaa merkkiä. Fiatin laajasta mallistosta on aina löytynyt uutuus, joka on miellyttänyt minua ja tyydyttänyt tarpeeni. Erityistä kiitosta ansaitsee loistavasti toiminut huolto."


      • dghkfjkdfgha
        rivikuutonen kirjoitti:

        Minulla on tuo kyseinen kirja, jossa Lenita poseeraa juuri 2300 S Coupen vieressä. Kirjassa Lenita Airisto toteaa:
        "Koska olen kiireinen ihminen, on tärkeää omistaa luotettava auto. Sen täytyy lähteä liikkeelle aina kun haluan ja käyttäytyä toivomallani tavalla. Fiatilla olen ajanut jo monen monta vuotta, enkä ole nähnyt syytä vaihtaa merkkiä. Fiatin laajasta mallistosta on aina löytynyt uutuus, joka on miellyttänyt minua ja tyydyttänyt tarpeeni. Erityistä kiitosta ansaitsee loistavasti toiminut huolto."

        "Erityistä kiitosta ansaitsee loistavasti toiminut huolto."
        Se oli Autonovon aikaa se. Lenita lienee nyttemmin vaihtanut automerkkiä.


    • korimallit..

      ..2300 Lusso sedan ja farmari. Olen nähnyt yhden farmarin eräällä pellolla autonromujen seassa (jossa on ilmeisesti vieläkin). Omistaja kertoi että oli ajamalla sen ajanut sinne. Varaosat ovat kuulemma melko kalliita esim. lokasuojat ja jarrulevyt. Hän kertoi muutama vuosi sitten että jos sen entisöisi täydellisesti, sen voisi vaihtaa mihin tahansa uuteen Fiatiin päikseen. Itse vähän epäilen että hyvittäiskö Delta sellaisesta niin paljon.

    • Anonyymi

      Hei Ari,

      Tässä lyhennelmä Mobilisti lehden koeajosta minun autollani vuodelta 1996.

    • Anonyymi

      OLIKO SAMA AUTO KLASSIKOT LEHDESSÄ
      JOKIN AIKA SITTEN

    • Anonyymi

      Se ei tietääkseni ollut sama.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6915
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3898
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2092
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      38
      1963
    Aihe