Muuttuva geometrisen turbon

puhdistus???

Niin voiko ja jos voi niin onko jollain kokemuksia siivekkeiden puhdistamisesta kysyy hän...

9

2577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saetkae

      Minulle on jäänyt hieman epäselväksi miksi pitäisi "puhdistaa" turbon siivekkeet. Jos vehje on säädöissään ja sitä välillä rääkkää vähäsen, ei mitään "puhdistuksia" mielestäni tarvita. Sen ymmärrän, että kun turbo huolletaan se samalla putsataan jotta voidaan todeta sen kunto ja saadaan tasapainoitettu.

      Imuputkisto/välijäähdytintä saattaa joskus olla aiheellista putsata jo vehkeellä on taipumusta tuottaa öljylimaa. Limanerityksen saa kyllä loppumaan jos vain tahtoa riittää.

      • ÜberMonteur

        Et ilmeisesti ole ollut tekemisissä muuttuvageeometristen kanssa?..

        Säätösiivekkeet saa puhtaaksi ainakin siten että koneen ollessa käyntilämpöinen ja käynnissä, kaatelee turbon imupuolelle pari litraa puhdasta vettä samalla reippaasti kaasutellen.. Ja varmaan oheisesta ohjeesta joku besserwisser alkaa päätään aukomaan, niin sanon vain että oletkos kokeillut..


      • Saetkae
        ÜberMonteur kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole ollut tekemisissä muuttuvageeometristen kanssa?..

        Säätösiivekkeet saa puhtaaksi ainakin siten että koneen ollessa käyntilämpöinen ja käynnissä, kaatelee turbon imupuolelle pari litraa puhdasta vettä samalla reippaasti kaasutellen.. Ja varmaan oheisesta ohjeesta joku besserwisser alkaa päätään aukomaan, niin sanon vain että oletkos kokeillut..

        Joo, kaada sinä vaan vettä moottoriisi :) Niin teki mopopojat seiskytluvullakin... Varmista myös ennen vedenkaatoa että varaosakauppa on auki...

        En ole vieläkään vakuuttunut että turboa tarvitsee puhdistaa muulloin kun korjauksen yhteydessä.


      • esa_
        Saetkae kirjoitti:

        Joo, kaada sinä vaan vettä moottoriisi :) Niin teki mopopojat seiskytluvullakin... Varmista myös ennen vedenkaatoa että varaosakauppa on auki...

        En ole vieläkään vakuuttunut että turboa tarvitsee puhdistaa muulloin kun korjauksen yhteydessä.

        siipiset saattavat tarvita puhditusta, jos ei puhdista siipien säädöt menevät jumiin.


      • ÜberMonteur
        Saetkae kirjoitti:

        Joo, kaada sinä vaan vettä moottoriisi :) Niin teki mopopojat seiskytluvullakin... Varmista myös ennen vedenkaatoa että varaosakauppa on auki...

        En ole vieläkään vakuuttunut että turboa tarvitsee puhdistaa muulloin kun korjauksen yhteydessä.

        Mulla on tuolla pihalla turboahdettu Land Rover, jossa on vesiruiskutus, ei minun ainakaan ole tarvinnut varaosakauppaan kiiruhtaa aina sitä käyttäessäni, päinvastoin; koneen kun ottaa auki niin männät, venttiilit, ynnä muut normaalisti karstaiset osat kiiltävät kuin uudet.. Ja turbona on muuttuvageometrinen Garretin GT28, säätösiipien kanssa ei ole ollut ikinä ongelmaa..


      • Saetkae
        ÜberMonteur kirjoitti:

        Mulla on tuolla pihalla turboahdettu Land Rover, jossa on vesiruiskutus, ei minun ainakaan ole tarvinnut varaosakauppaan kiiruhtaa aina sitä käyttäessäni, päinvastoin; koneen kun ottaa auki niin männät, venttiilit, ynnä muut normaalisti karstaiset osat kiiltävät kuin uudet.. Ja turbona on muuttuvageometrinen Garretin GT28, säätösiipien kanssa ei ole ollut ikinä ongelmaa..

        Hallittu vesiruiskutussysteemi on ihan eri asia kun veden kaataminen koneeseen suoraan. Vieläkään kukaan ei ole esittänyt yhtään syytä miksi KUNNOSSA OLEVAAN turboahdettuun moottoriin pitäisi tehdä säätösiipien puhdistusta.

        Jos T.S.I. virittäjät ovat olleet vauhdissa netistä saatujen ohjeiden perusteella tai halpisboksien kanssa, ymmärrän kyllä. Mutta silloin saattaa olla muutakin syytä purkaa konetta kun puhdistus... ;)


      • ÜberMonteur
        Saetkae kirjoitti:

        Hallittu vesiruiskutussysteemi on ihan eri asia kun veden kaataminen koneeseen suoraan. Vieläkään kukaan ei ole esittänyt yhtään syytä miksi KUNNOSSA OLEVAAN turboahdettuun moottoriin pitäisi tehdä säätösiipien puhdistusta.

        Jos T.S.I. virittäjät ovat olleet vauhdissa netistä saatujen ohjeiden perusteella tai halpisboksien kanssa, ymmärrän kyllä. Mutta silloin saattaa olla muutakin syytä purkaa konetta kun puhdistus... ;)

        No ei sitä vettä kannata sinne ihan ämpärillä heittää, mutta semmonen reipas noro voi olla eikä tunnu missään, reipas sumu on tietty parempi..
        No ne säätösiivethän on pakokaasun kanssa tekemisissä ja mikään moottori (ei edes käyttämätön/uusi/kunnossa oleva) ei kaikissa tilanteissa toimi niin puhtaasti etteikö pakokaasuissa olisi nokea, öljyä/polttoainetta ynnä muuta köhnää joka takertuu säätösiipiin ja lopulta saa ne takertelemaan. Siipien koneistukset/sovitukset ovat vielä niin tiukat, ettei paljoa tarvitse takertuakseen.. Jumittuneet siivet saa aikaan kaikkea mukavaa, ahdin sakkaa, ahdot tai pakopaineet nousee pilviin yms. etenkin meidän diy ukkojen systeemeissä, tehdasvalmisteisissa on yleensä "konttaa kotiin" toiminnot kyseisen kaltaisia vikoja varten..

        *poks*


      • Saetkae
        ÜberMonteur kirjoitti:

        No ei sitä vettä kannata sinne ihan ämpärillä heittää, mutta semmonen reipas noro voi olla eikä tunnu missään, reipas sumu on tietty parempi..
        No ne säätösiivethän on pakokaasun kanssa tekemisissä ja mikään moottori (ei edes käyttämätön/uusi/kunnossa oleva) ei kaikissa tilanteissa toimi niin puhtaasti etteikö pakokaasuissa olisi nokea, öljyä/polttoainetta ynnä muuta köhnää joka takertuu säätösiipiin ja lopulta saa ne takertelemaan. Siipien koneistukset/sovitukset ovat vielä niin tiukat, ettei paljoa tarvitse takertuakseen.. Jumittuneet siivet saa aikaan kaikkea mukavaa, ahdin sakkaa, ahdot tai pakopaineet nousee pilviin yms. etenkin meidän diy ukkojen systeemeissä, tehdasvalmisteisissa on yleensä "konttaa kotiin" toiminnot kyseisen kaltaisia vikoja varten..

        *poks*

        Onhan se näin, että mitä enemmän liikkuvia osia jossain vehkeessä on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä jokin vikaantuu. Mielestäni suurin osa jumeista johtuu moottorin huonoista/pieleenmenneistä säädöistä. Pääasiallisesti siivekkeet jumittavat koska ovat käyneet liian kuumana. Syyt kuumana käymiseen voidaan poistaa säätämällä, tai ajotyyliä muuttamalla.

        On sekin totta että karstaa lähtee lorottamalla vettä moottoriin, mutta jos motti on niin karstainen että sitä lähtee irti, siinä on jotain vikaa.

        Touhuan enemmän työkoneiden parissa ja niissä on onneksi yleensä (vielä) yksinkertaisempi ja varmempi tekniikka. Mutta en silti laittaisi vinhasti pyörivään tuboon mitään mikä EI mene ilmansuodattimien läpi. Olen niitä pölyä, muttereita, trasselia ja puukon syönetä turboja nähnyt jotta tiedän mistä ne eivät tykkää... ;)


    • mää ite

      kun ajaa kuumalla koneella sellasii kunnon kiihdytyksii , että ne liikkuvat siivet menee "laidast--laitaan"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5307
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      542
      1848
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe