Kiinne vs. Fiksatiivi

Print24

Hei, osaatteko auttaa yhdessä asiassa joka askarruttaa?

Onko vahva hiuskiinne spraypullossa yhtä hyvä 'fiksatiivi' piirroksiin kuin taiteilijatarvikekaupoissa myytävä varsinainen samaan tarkoitukseen myytävä fiksatiivi? Toiset sanoo että on, toiset sanoo että ei missään tapauksessa... joten en tiedä oikeaa ratkaisua.

Olen kokeillut tuota hiuskiinnettä sekä hiili-, pastelli- että lyijykynäpiirroksiin, ja se tuntuu kyllä toistaiseksi pitävän ihan hyvin. En sitten tiedä ajan myötä jos se aiheuttaa jotain piirroksille...

8

13492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S.Halttunen

Hiuskiinnettä käytetään aika paljon fiksatiivina, mutta epäilen, että kaikki hiuskiinteen sisältävät aineet eivät ole hyväksi jos töitä aikoo säilyttää pitkään. En tiedä fiksatiivin nykyisiä hintoja, mutta olen myynyt omaa pikku varastoani 5€/400ml purkki (Beckersin "A"). Paljon lienee tuollaisen vahvan hiuslakkapurkin hinta...

• Print24

Hiuskiinne on suunnilleen samoissa hinnoissa. Sama oli mielessä että pitkällä tähtäimellä saattaa hiuskiinne aiheuttaa jotain komplikaatioita. Olisikohan muilla empiirisiä kokemuksia...?

• tent
        Print24 kirjoitti:

Hiuskiinne on suunnilleen samoissa hinnoissa. Sama oli mielessä että pitkällä tähtäimellä saattaa hiuskiinne aiheuttaa jotain komplikaatioita. Olisikohan muilla empiirisiä kokemuksia...?

Muistan jostain reseptin fiksatiivin tekoon:shellakkaa ja tenua? Voisi jopa toimia, ei ole tullut kokeiltua.

• Print24
        tent kirjoitti:

Muistan jostain reseptin fiksatiivin tekoon:shellakkaa ja tenua? Voisi jopa toimia, ei ole tullut kokeiltua.

mut millähän tollasen seoksen sais sitten suikutettua vaikka piirroksiin...?

• noviisimaalari
        Print24 kirjoitti:

mut millähän tollasen seoksen sais sitten suikutettua vaikka piirroksiin...?

niitä myydä ns. fiksatiiviruiskuja, joista aine leviää puhaltamalla paperille.

Halpaa spray-fiksatiivia sai ainakin Bauhausista, mutta laadusta en tiedä.

• ammattilainen

fiksatiivista; hiuslakka varmaan yhtä kallista kuin
      piirustuksiin tarkoitettu kiinnitekin, käytä
      mieluimmin jälkimmäistä. Voit olla ainakin huolettomampi
      ettei työsi vuosien mittaan kellastu. Jos vielä
      löydät jostain irtofiksatiivia, siis itse puhallettavaa, niin vielä parempaa kuin nuo spraykamppeet.

• Anonyymi

Vastaus tulee vähän viiveellä, mutta yleisesti tiedoksi: hiuslakka kellastuttaa paperia, todettu on käytännössä..vuosien saatossa työ sitten kellastuu. Suosittelen käyttämään oikeaa fiksatiivia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7735
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4283
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3765
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2906
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2636
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2518
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58