Entinen elämä valokuvissa

Tuulinna

Häiritseekö teitä puolisonne entinen elämä?

Tiedän, että kaikilla on menneisyys, ja että pitää katsoa tulevaan. Minulla on hyvä mies ja olen onnellinen hänen kanssaan. Molemmilla on ollut aiempia suhteita, tosin hänellä paljon vakavampia kuin minulla. Olemme kuitenkin olleet jo usemman vuoden yhdessä ja rakentaneet oman talonkin. Luotan häneen täysin ja kaikki on ihan hyvin.

Silti taas äsken siivotessani tuli katsottua hänen vanhoja valokuviaan.. Kiinnitin huomioni erityisesti kuviin, joissa oli hänen exiään, sekä varsinkin niihin jotka oli kuvattu mieheni luona.
Mietin, mitä samoja tavaroita meillä on?
Kuvissa näkyvät lakanat olen heittänyt pois jo aikaa sitten. En halua nukkua samoissa, missä hänen entisensä. Astiat, matot, huonekalut, koriste-esineet yms. asiat, joita meillä on kotona nytkin, löytyvät myös noista kuvista. Tekisi mieli hävittää kaikki. Monesti olen kysynyt hänen tavaroistaan: "Kuka tämän on ostanut?" Haluaisin olla ainoa nainen joka sisustaa tätä taloa.

Onko kellään muilla samanlaisia ajatuksia? Tiedän, että tämä on hullua!! Hyväksyn sen, että ne naiset ovat olleet joskus minun mieheni kanssa. Sitä vaan on vaikea hyväksyä, että tavallaan he kummittelevat täällä vielä tavaroineen edelleen.
Kuinka monen puoliso ylipäätään säästää kuvat existään? En ole kyllä itsekään hävittänyt kaikkia omia kuviani, lähinnä siitä syystä, kun miehellänikin on vastaavia.

Lapsellista, tiedän.

14

2647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hullu mikä hullu

Häiritsee. Minulla myös samoja oireita. Katselen miehen vanhoja kuvia ja huomaan niissä samoja tavaroita ja samoja vaatteita mitä mieheni pitää edelleen ja tekisi mieli polttaa ne kaikki. Mutta olen itselleni vakuutellut että tämä johtuu vaan siitä että mies on minulle ensimmäinen, mutta miehellä on jo takana avioliitto ja lapsia entisestä elämästään. Tunnen itseni riittämättömäksi ja mitättömäksi. Tuntuu että ex on ollu mieheni elämän rakkaus ja minä olen vaan korvike. Tiedän että mieheni rakastaa minua ja tulevaisuus näyttää valoisalta mutta silti minulla on näitä hulluja ajatuksia! Auttakaa! :(

• niitäkin saa

• Dress Mannillä?

"samoja vaatteita mitä mieheni pitää edelleen "..

Ootsä tosissas?

• niitäkin saa kirjoitti:

Pitäsköhän ne edellisen suhteen lapsetki hävittää? ajatella, se mieshän joutuu näkee sitä edellistä naistaa paljo jos on yhteisiä lapsia. suhteet poikki niihin siis!! kyllä on hullua, sanon ma.

• hullu...

Jos alkuperäistä ja sinua vaivaa koriste-esineet, valokuvat ym.. niin mitä perhanaa niitä vanhoja rojuja esillä pitämään???Jaa siksi,ettei puoliso pidä vainoharhaisena..?? Siis, ihmiset sisustaa ja vanhoja kamoja ei todella tarvii pitää esillä. Pistä pakettiin vanhat kamat, osta uudet tilalle. Heleppoo ku heinänteko. Ei tarvii skitsoillla sit!

• elänyt ennenkin

On kyllä hyvä että te kaksi ensimmäistä ymmärrätte sentään että ongelma on todella teidän oma. Tunteet sinänsä ovat tietysti luonnollinen asia. Ja varsinkin, jos toisella on takana pitkä suhde josta lapsiakin, ja toisella ei, niin varmaan se vaatii työstämistä. Mikäli ei tosiaan halua valita neitseellistä miestä (niinkuin ei ilmeisesti halua, jos on kokeneeseen rakastunut), on paras hyväksyä. Eihän se mies todella ole niin ihanana syntynyt kuin mitä hän nykyään on. Kasvuunsa hän on tarvinnut koko menneisyytensä, kaikki ne suhteet, hyvät ja huonot ajat.

Minulla on sillai helpompaa, että elän suhteessa missä meillä molemmilla on pitkä suhde takana, lapsia edellisistä liitoista. Niin no siis toisaalta, todellakaan ei helppoa... mutta tuon asian suhteen ollaan samalla viivalla, tavallaan. Asiasta voi puhua sen rakkaimman kanssa, ja ymmärretään toisen impulssit ja tunneliikkeet niissä suhteissa hyvin. On asioita joita ihmettelee toisen menneisyydessä (puolin ja toisin) mutta ne ovat toisen, sillä siisti. Rakastamme toisiamme menneisyyksinemme, ehkä jopa pitkälti niiden takia, ne kun ovat meidän tällaisiksi muotoilleet ja lopulta tuoneet toistemme luo.

• näin päin..

Olen ollut avokkini kanssa reilu vuoden yhdessä. Ollaan oikeesti tosi onnellisia ja rakastetaan toisiamme. Meillä on ikäeroa 8vuotta.

Mies on ollut muutamassa pitemmässä suhteessa, itselläni yksi vakavempi suhde takana, mutta sekään ei läheskään niin pitkä kuin mieheni aiemmat suhteet ja elämiset exien kanssa..

Avokkini on onneksi(?) sitä sorttia, että muuton yhteydessä heittää lähes kaiken ylimääräisen ja vähänkään turhan tavaran pois. Että rompetta ei ole niin paljoa hänellä. Tietysti on esineitä, jotka ovat olleet näiden kahden exänkin kotona. Ne ei niinkään häiritse, kun ei sitä tavaraa niin paljoa tähän yhteisen kotiin ole tullut.

Valokuvia on - paljon!! Mieheni harrastaa valokuvausta enemmän tai vähemmän tosissaan.. Vanhoja kuvia on albumissa eräässä kaapissa.. Eikä ne niin häiritse. Vaan ehkä enemmän ne, jotka hän on ottanut digiaikaan ja siirtänyt koneelle. Josta myöhemmin (jo meidän yhdessä ollessa) sitten polttanut levylle saaden tilaa koneelle. Sitä vain, että eikö ne exien kuvat voisi heittää hiiteen? Itsellä ei kuvia ole tallessa. Tarvittavat kuvat on muistoissa.

Vaan se rakkaus. Toisinaan mietin onko hän onnellinen minun kanssa oikeasti. Tai onko hänellä ikävä exiä tai sitä niiden yhteistä elämää. Vaikka olen saanut suuresti huomiota ja hellyyden osoituksia, niin jostain omituisesta syystä saatan epäillä rakkautta. Ei mitään järkeä. Tiedän senkin.

• ...

Mielestäni on todella erikoista vaivata päätään joillain vanhoilla valokuvilla. Eiköhän se olisi aina parasta keskittyä suhteessa siihen nykyisyyteen, eikä hakea ongelmia etenkään sellaisesta menneisyydestä johon ei itse ole ollut osallisena?

Jokaisella on oma meneisyytensä, toisilla vain aktiivisempi kuin toisilla. Jos elää tasa-arvoisessa ja todelliseen rakkauteen pohjautuvassa suhteesa, ei tarvitse antaa menneisyyden mörköjen viedä yöunia.

Voihan olla että perimmäisenä syynä vanhojen valokuvien pähkäilyyn on oma epävarmuus ja suoraan sanoen itsetunnon puute. Mutta ne ovat asioita jotka eivät parane valokuvia ja vanhoja paitoja polttamalla.

Minä ja mieheni olemme olleet onnellisesti yhdessä jo yli kymmenen vuotta. Molemmilla on menneisyytensä, tietenkin. Samoin molemmilla on valokuvia "todisteena". Mitäs siitä sitten? Emme me niitä yhdessä selaile, mutta eivät ne mitenkään tabu aihe ole.

Antakaa meneisyyden olla siellä mihin se kuuluu, eli muistoissa (olivatpa muistot sitten vaikka valokuvia), arvostakaa ja kunnioittakaa nykyhetkeä ja ennen kaikkea, suunnatkaa katseenne tulevaisuuteen. Monen naisen helmasynti on vatvoa menneitä ja nähdä siellä todellakin vain mörköjä.

• Miinykki

On asioita, jotka kuuluvat menneisyyteen, mutta niitä haluaa ehkä joskus muistella. Itselläni meni vähän aikaa sitten poikki vakava seurustelusuhde (asuimme yhdessä). Olisi kauheaa, jos tuleva tyttöystäväni olisi samanlainen vainoharhainen vajokki kuin sinä. Ne asiat kuuluvat menneisyyteen, mutta ei mennyttä tarvitse aina unohtaa. Ja mitä kalusteihin tukee, onko se nyt niin vakavaa? Itse en koskaan ole ymmärtänyt, miksi suhteen poikki mennessä pitäisi tuhota kaikki valokuvat jne.

• Maiza

Kyllä tuollainen ajattelu on tosiaan lapsellista ja kuullostaa siltä että olet epävarma suhteessasi.
      Oletko itse hävittänyt kaikki huonekalut, valokuvat muut jutut erosi jälkeen? Mun ois pitänyt varmaan polttaa talokin, kun on ex-ukko ollut tekemässä.
      Menneisyys on takanapäin ja meillä kaikilla on luojan kiitos elettyä elämää muistoineen. Sitä ei saa poistettua. Ja kun on elettyä elämää, on myös elämänkokemusta, joka varmasti auttaa uudessa parisuhteessa, ei ehkä tule tehtyä samoja virheitä.
      Mielestäni vakaalla pohjalla olevassa suhteessa, ei eletty elämä kummittele.

• alkup.

Otin asian mieheni kanssa puheeksi. Hän ymmärsi minua hyvin. Katsoimme yhdessä läpi hänen valokuvansa, ja laitoimme kaikki hänen exiään esittävät kuvat erilliseen kirjekuoreen. En todellakaan pyytänyt häntä hävittämään yhtään kuvaa, toivoin vaan voivani selata kuvia ilman, että tietyt kuvat tulevat esiin.

Minun kuviani ei käyty läpi, mutta aion tehdä saman karsinnan niille. Ei minua itseänikään huvita katsoa kuvia omista pieleen menneistä parisuhteista.

Olkoon lapsellista ja johtukoon huonosta itsetunnosta. Nyt kuitenkin se asia on loppuun käsitelty eikä vaivaa enää. :)

• mainiota

ettei tästä tullut teille suurta ongelmaa :)

minullakin on kuvia eksästä, koneella kun digikamera minulla vain on ollut. Miksikö pidän niitä koneella? En sen takia että muistelisin kaiholla niitä aikoja, vaan sen takia että kuvat herättävät minussa paljon tunteita, sellaisia joista opin jotain itsestäni, enkä puhu edelleenkään mistään "vanha suola janottaa" tunteista. En kyllä katsele niitä, mutta haluan säilyttää kuvat, rakastan valokuvia! Menneisyys on osa minua, tykkään tutkiskella menneisyyttäni ja muistella ja ihmetellä miten sitä ihminen ja elämä voi muuttua. Kyllä ne oman kullan kuvat ovat niitä joita katselen kun hän on poissa

• .......................

Tuo on kyllä todella naurettavaa. Avomieheni asunnosta löytyi seurustelumme alkuvaiheessa kaikenlaista tavaraa mikä oli kuulunut jollekin entiselle heilalle/tyttöystävälle: meikkejä, gillette-höylää, hiusharjaa (valokuvat sentään jossain piilossa). Mies yritti vielä ensin väittää että osa niistä on hänen ostamansa, kuten esim se harja, vaikkei hänen tukkansa harjaa kaipaa :D Myönsi sitten myöhemmin että jonkun naisenhan se oli. Mutta ei se mua haittaa, olen ottanut harjan omaan käyttööni ja se on ihan hyvä harja! Varsinkin nyt kun ollaan oltu yhdessä lähes kolme vuotta, millään tuollaisella ei ole mielestäni juurikaan väliä.

• Ainotiina

Ei ollenkaan vainoharhaista tai lapsellista. Vaan tavallista elämään ja suhteeseen liittyvää huolta. Seurustelen myös miehen kanssa joka on aiemmin ollut naimisissa. Järkytys oli kova, kun kerran selasin (salaa) hänen vanhoja avioliiton aikaisia valokuva-albumeja ja siellä oli valokuvia samoista lomapaikoista missä olin mieheni kanssa ollut, niissä poseerasi vain hänen entinen vaimonsa. Vielä kamalampaa oli tajuta että olimme olleet viettämässä mökkilomaa samassa vuokramökissä missä hän ja entinen vaimonsa olivat aikoinaan olleet. Valokuvissa entinen vaimo paistaa makkaraa saman takan ääressä, missä minä ja mieheni mökkilomalla makkaraa saunan jälkeen paistelimme. En tiedä, ehkä on parempi vaieta koko asiasta kun ottaa asia puheeksi, se olisi kiusallista. Mutta ikävä tunne jäi sisimpään kalvamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4923
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      661
      4109
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2291
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2057
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1858
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1696
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1441
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1208
    9. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1134
    10. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      87