http://www.vn.fi/tiedostot/julkinen/eu-briefit/2007/20070516/autovero.pdf
Mahtaa olla pojat ylpeitä tuotoksestaan.
Suomen vastaus
30
4392
Vastaukset
- vastaus?
Ei kai tuo ollut virallinen vastaus?
Edellisen vastineen EU komission autoverokyselyyn oli allekirjoittanut Erkki the red. Eikö Ile kehdannut allekirjoittaa moista uppaduppaa?- ehdotus
eli ehdotus EU-ministerivaliokunnalle, mutta siis käytännössä leimaa vaille valmis vastaus (ymmärtääkseni).
Semmoinen pikku juttu taisi siitä unohtua, että autonhan saa ostaa, tuoda maahan ja omistaa täällä verottomana. Verot pitää maksaa vasta kun auton ottaa käyttöön eli rekisteröi.
Eli tilanne on kuitenkin sama kuin jo käsitellyssä tanskan tapuksessa, vero liittyy rekisteröintiin, ja ei näin ollen pitäisi kuulua arvonlisäveron perusteeseen.
Eli ilmeisesti vastauksen lähtökohtana on se, että "ainoa oikea tapa" ostaa auto on ostaa se suomalaisesta autoliikkeestä verollisena.
Ja niinhän tämä systeemi suomessa on rakennettu, että autoliike voittaa aina yksityiseen tuojaan nähden. - Niin...
ehdotus kirjoitti:
eli ehdotus EU-ministerivaliokunnalle, mutta siis käytännössä leimaa vaille valmis vastaus (ymmärtääkseni).
Semmoinen pikku juttu taisi siitä unohtua, että autonhan saa ostaa, tuoda maahan ja omistaa täällä verottomana. Verot pitää maksaa vasta kun auton ottaa käyttöön eli rekisteröi.
Eli tilanne on kuitenkin sama kuin jo käsitellyssä tanskan tapuksessa, vero liittyy rekisteröintiin, ja ei näin ollen pitäisi kuulua arvonlisäveron perusteeseen.
Eli ilmeisesti vastauksen lähtökohtana on se, että "ainoa oikea tapa" ostaa auto on ostaa se suomalaisesta autoliikkeestä verollisena.
Ja niinhän tämä systeemi suomessa on rakennettu, että autoliike voittaa aina yksityiseen tuojaan nähden.Eikös Suomen edustaja vastannut jossakin vaiheessa aiemmassa kiistassa EYT:lle, että Suomen harrastama autoverotus ei ole tuonnin este, koska tuoda saa ilman veroakin. Vasta liikenteeseen saaminen rupeaa maksamaan. Nyt sitten kääntyi kelkka 180 astetta...
- meitä kusetetaan
Niin... kirjoitti:
Eikös Suomen edustaja vastannut jossakin vaiheessa aiemmassa kiistassa EYT:lle, että Suomen harrastama autoverotus ei ole tuonnin este, koska tuoda saa ilman veroakin. Vasta liikenteeseen saaminen rupeaa maksamaan. Nyt sitten kääntyi kelkka 180 astetta...
mitään päätöksiä tee vaan Valtion palkkaamat Virkamiehet.Joiden päätökset voi olla mistään piittaamattomia.Jos tämä tapahtuisi yksityisellä puolella niin eiköhän virkailija joutuisi vastuuseen?
- kumminkin
meitä kusetetaan kirjoitti:
mitään päätöksiä tee vaan Valtion palkkaamat Virkamiehet.Joiden päätökset voi olla mistään piittaamattomia.Jos tämä tapahtuisi yksityisellä puolella niin eiköhän virkailija joutuisi vastuuseen?
niin, että virkamiehen tehtävä on ajaa työnantajansa etuja.
Valtiolla kun on aikamoinen etulöyntiasema monen asian hoitamisessa ja jos hoitamisen hidastaminen on valtion intresesseissä toimii virkamies valtion tavoitteiden mukaisesti. Ei virkamies toimi väärin jos se toimii kuten pomo käskee, vaikka kansalaisen mielestä päätöksessä ei olisi järjenhiventäkään. Kun pomo käsekee toimia toisin virkamies toimii toisin. VM:n päätöksistä nämä asiat lähtevät ja jalkautuvat virkamiestaholle.
Ykstyisenpuolen intressi on hyvin harvoin samanlainen, mutta joitain esimerkkejä löytyy. - että...
kumminkin kirjoitti:
niin, että virkamiehen tehtävä on ajaa työnantajansa etuja.
Valtiolla kun on aikamoinen etulöyntiasema monen asian hoitamisessa ja jos hoitamisen hidastaminen on valtion intresesseissä toimii virkamies valtion tavoitteiden mukaisesti. Ei virkamies toimi väärin jos se toimii kuten pomo käskee, vaikka kansalaisen mielestä päätöksessä ei olisi järjenhiventäkään. Kun pomo käsekee toimia toisin virkamies toimii toisin. VM:n päätöksistä nämä asiat lähtevät ja jalkautuvat virkamiestaholle.
Ykstyisenpuolen intressi on hyvin harvoin samanlainen, mutta joitain esimerkkejä löytyy.virkamiehen tehtävä on ajaa työnantajansa etuja.
Valtio olemme me. Me olemme verorahoillamme työllistäneet virkamiehet.
Virkavala
"Minä N.N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä (vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta), että minä virassani noudatan perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan parhaaksi." - Totta puhut
meitä kusetetaan kirjoitti:
mitään päätöksiä tee vaan Valtion palkkaamat Virkamiehet.Joiden päätökset voi olla mistään piittaamattomia.Jos tämä tapahtuisi yksityisellä puolella niin eiköhän virkailija joutuisi vastuuseen?
Mutta EYT haastaa Suomen ja Suomen nimissä vastineetkin annetaan. Siitäkin huolimatta, että aika moni suomalaisista (minä heidän mukanaan) on eri mieltä.
"Komissio on antanut Suomelle 23.3.2007 virallisen huomautuksen,..."
"Komissio katsoo, että Suomi on jättänyt täyttämättä..."
"Suomen kanta ja vastauksen päälinjat..." - jzzz
Totta puhut kirjoitti:
Mutta EYT haastaa Suomen ja Suomen nimissä vastineetkin annetaan. Siitäkin huolimatta, että aika moni suomalaisista (minä heidän mukanaan) on eri mieltä.
"Komissio on antanut Suomelle 23.3.2007 virallisen huomautuksen,..."
"Komissio katsoo, että Suomi on jättänyt täyttämättä..."
"Suomen kanta ja vastauksen päälinjat...", en missään tapauksessa ole samaa mieltä virallisen Suomen kanssa!!!
Hakatkoot päätään seinään, mutta mieluusti omilla rahoillaan.
Sanat eivät riitä kertomaan.
Tuskin niitä tarvitaan.
Tällaista ziisustelua voi harrastaa vain Suomen valtio:
***********
Julkisasiamies Kokott toteaa tältä osin asiassa De Danske Bilimportører antamassaan
ratkaisuehdotuksessa, että verojen tulee olla niin läheisesti yhteydessä tavaroiden
luovutukseen, että ne ovat tulleet alv-direktiivin 73 artiklan mukaisesti sisällytetyiksi
kyseisen luovutuksen arvoon. Ratkaiseva testi tässä suhteessa on se, onko luovuttaja tai
suorittaja maksanut maksun omissa nimissään ja omaan lukuunsa. Jos näin on, veron
perusteen kannalta ratkaiseva vastike käsittää kyseisen maksun määrän.
*************
Tuo selittely "Ratkaiseva testi..." on suomalaisten UM:ssa itse kehittelemää, etten sanoisi "piece of ****" tyyppistä juridiikka-parodiaa.
Kyseessä on epätoivon vimmalla tehty selittely-yritys, että koska SUOMESSA maahantuoja ei aina ole välttämättä loppukäyttäjä (huom. esim. itse OLEN!!!!!!) niin Tanskan tapausta ei voi soveltaa Suomessa. Hävetkää, hävetkää, älkää hyväksykö tätä suomalaiset! Älä sinäkään, hyvä lukija, usko että EY tähän tyytyisi!Nyt on oikea aika viestiä Jyrkille. Hänen on aika näyttää, kuka talossa on johdossa: hän vaiko joukko keskinkertaisia sosiaalidemokraattisia virkamiehiä, joille jopa yhteenlasku tuntuu välillä olevan vähän vaikeaa ;-)
PS osoitehan on saatavissa www.eduskunta.fi- vastaa
Ile Punerva (ulkoministeri)
- direktiivin mukaan
Mitä itse asiaan tulee, se on harvinaisen yksinkertainen. Kannattaa ensiksi katsoa mitä alv-direktiivissä sanotaan. Siellähän periaate on, että alvin veropohjaan pitää lukea kaikki tavarasta aiheutuvat kustannukset, verot mukaan lukien. Tämä koskee niitä veroja, jotka alv-velvollinen maksaa omissa nimissään. Jos vero maksetaan toisen puolesta (mikä siis tarkoittaa, että joku toinen olisi verosta vastuussa), niin silloin tällaista erää käsitellään vain läpikulkueränä, jota ei ole luettava alvin veropohjaan. Tämä löytyy alv-direktiivistä.
No niin, ehkä yllä sanottu on ymmärretty. Ainakin kuvitellaan niin. Tanskan autoverotuksessa autoverovelvollinen on se, jonka nimiin auto rekisteröidään, siis kuluttaja. Tuomioistuin katsoi tietenkin, että autokaupan kannalta autovero on kuluttajan puolesta maksettu läpikulkuerä. Jotta asiasta ei tarvitsisi tässä ketjussa jankuttaa, tämä määräytyy suoraan sillä perusteella, että tanskalainen autokauppias maksaa autoveron asiamiehenä eikä verovelvollisena. Eli tämä on suoraan juridinen asia, eikä mikään tunnejuttu.
Entäs Suomessa? Autoverolain mukaan autojen maahantuoja taikka valmistaja on autoverotuksessa verovelvollinen. Kauppa siis maksaa autoveron meillä omissa nimissään, vaikka tietysti perii sen hinnassa auton ostajalta. Ero Tanskaan on siinä, ettei meillä kuluttaja ole juridisesti autoverovelvollisena.
Alv-direktiivin kannalta asia on selvääkin selvempi: suomalaisessa järjestelmässä autovero rinnastuu mihin tahansa veroon, joka on luettava alv:n veropohjaan, suoraan pääsäännön mukaan. Ei tässä mitään venkoilemista ole, ja komissio todellakin on selkeästi aivan metsässä.
Olisikohan Suomen vastine laadittu näillä eväillä? Jos on, niin Suomihan tämän skapan voittaa mennen tullen.- näin...
aia on juridisesti. Lisättäköön vielä, että asia ei miksikään muutu jos auton tuoja on yksityinen henkilö. Suomessa maahantuoja on verovelvollinen, ei se, jonka nimiin auto rekisteröidään.
Yksityisesti tuodun auton voi, joko myydä täällä eteenpäin tai rekisteröidä tuojan nimiin. Kummassakin tapauksessa tuoja on edelleen verovelvollinen. Alv:n maksuajankohdalla ennen rekisteröintiä ei ole merkitystä, tai sillä, että tuoja on sama henkilö, jonka nimiin auto rekisteröidään.
Suomalainen virkamies ei voi tehdä muuta kuin noudattaa Suomen lakia, muuten kysmyksessä on virkavirhe. - vastailee itselleen
näin... kirjoitti:
aia on juridisesti. Lisättäköön vielä, että asia ei miksikään muutu jos auton tuoja on yksityinen henkilö. Suomessa maahantuoja on verovelvollinen, ei se, jonka nimiin auto rekisteröidään.
Yksityisesti tuodun auton voi, joko myydä täällä eteenpäin tai rekisteröidä tuojan nimiin. Kummassakin tapauksessa tuoja on edelleen verovelvollinen. Alv:n maksuajankohdalla ennen rekisteröintiä ei ole merkitystä, tai sillä, että tuoja on sama henkilö, jonka nimiin auto rekisteröidään.
Suomalainen virkamies ei voi tehdä muuta kuin noudattaa Suomen lakia, muuten kysmyksessä on virkavirhe.Yksityishenkilö ostaa saksalaisesta autokaupasta auton. Ostohinnassa on 19% Mehrwertsteueria, eli ALVia. Kuluttaja tuo auton Suomeen. Verotusarvo arvotaan yleisen markkinahinnan mukaan. Siis sen hinnan mukaan, mikä SISÄLTÄÄ arvonlisäveron, eli lopullisessa verotuksessa maksaa alvista elviä. Tuosta yleisestä markkina-arvo-hinnasta lasketaan autovero ja ARVONLISÄvero.
Kuluttaja ei saa vähennettyä centtiäkään elviä missään vaiheessa.
Entäs autokauppias? ALV-velvollisena hän ostaa samaisesta autokaupasta vaikkapa samanlaisen auton. Tuo Suomeen ja verottaa auton, hankintahinnan mukaisesti. Huomaa,autoverolain 86§ pykälän mukaan; Autoverotusta varten annetut tai esitetyt tiedot ja asiakirjat on pidettävä salassa. Tuosta saksalaisen autokaupan HANKINTA- eli OSTOhinnasta autokauppias maksaa vero ja elvialvin, jonka saa vähentää verotuksessa.
Kun kauppias myy auton kuluttajalle, syntyy tuloutettavaa alvia, jonka kauppias vähentää verotuksessaan.
Alvielvi-verovähennyspeli: Kuluttaja 0- autokauppias 3
Eipä kovin tarvitse ihmetellä, mikä tässä "kauppateiden uudelleen järjestelyssä" mättää. - asiavirheitä
Autoverosta maksettava arvonlisävero ei liity mitenkään maahantuontiin tai kauppaan, vaan se on sidoksissa rekisteröintiin kuten autoverokin.
Näin kommission lakimiehet ovat viisaita ja oikeassa, kun taas suomalaiset virkamiehet ovat tyhmiä - vero velvollisuus
asiavirheitä kirjoitti:
Autoverosta maksettava arvonlisävero ei liity mitenkään maahantuontiin tai kauppaan, vaan se on sidoksissa rekisteröintiin kuten autoverokin.
Näin kommission lakimiehet ovat viisaita ja oikeassa, kun taas suomalaiset virkamiehet ovat tyhmiäAina auttaisi, jos viitsisi hiukankin lukea lakia, kuten yllä on jo todettu. Tällä kertaa kannattaisi katsoa autoverolain 4 §:ää. Ei siinä sanota, että verovelvollinen olisi se, jonka nimiin auto tullaan rekisteröimään. Verovelvollinen autoverotuksessa on se, joka on tuonut auton Suomeen. Tästä huolimatta kyse EI ole kielletystä tuontiverosta, koska verotusta ei toimiteta rajalla tai sitä ylitettäessä, vaan vasta myöhemmin verovelvollisen valitsemana ajankohtana.
Rekisteröintiin autovero liittyy vain siinä, että autoveron pitää olla maksettu ennen kuin auto voidaan rekisteröidä. Kyse on siis vain ajankohdasta, mihin mennessä autoveron pitää olla maksettu, eikä tällä tietenkään ole mitään tekemistä verovelvollisuuden kanssa.
Edellä tulkittiin direktiiviä aivan oikein. "Pahoja asiavirheitä" näyttää pelkästää tunteilevan, ilman mitään liittymää oikeudellisiin faktoihin. Luulisi kuitenkin, että asia ratkeaa faktojen eikä fiktion perusteella. - tax-free
vero velvollisuus kirjoitti:
Aina auttaisi, jos viitsisi hiukankin lukea lakia, kuten yllä on jo todettu. Tällä kertaa kannattaisi katsoa autoverolain 4 §:ää. Ei siinä sanota, että verovelvollinen olisi se, jonka nimiin auto tullaan rekisteröimään. Verovelvollinen autoverotuksessa on se, joka on tuonut auton Suomeen. Tästä huolimatta kyse EI ole kielletystä tuontiverosta, koska verotusta ei toimiteta rajalla tai sitä ylitettäessä, vaan vasta myöhemmin verovelvollisen valitsemana ajankohtana.
Rekisteröintiin autovero liittyy vain siinä, että autoveron pitää olla maksettu ennen kuin auto voidaan rekisteröidä. Kyse on siis vain ajankohdasta, mihin mennessä autoveron pitää olla maksettu, eikä tällä tietenkään ole mitään tekemistä verovelvollisuuden kanssa.
Edellä tulkittiin direktiiviä aivan oikein. "Pahoja asiavirheitä" näyttää pelkästää tunteilevan, ilman mitään liittymää oikeudellisiin faktoihin. Luulisi kuitenkin, että asia ratkeaa faktojen eikä fiktion perusteella.Aina auttaisi, jos viitsisi hiukankin lukea lakia, kuten yllä on jo todettu. Tällä kertaa kannattaisi katsoa autoverolain 4 §:ää. Ei siinä sanota, että verovelvollinen olisi se, jonka nimiin auto tullaan rekisteröimään. Verovelvollinen autoverotuksessa on se, joka on tuonut auton Suomeen. Tästä huolimatta kyse EI ole kielletystä tuontiverosta, koska verotusta ei toimiteta rajalla tai sitä ylitettäessä, vaan vasta myöhemmin verovelvollisen valitsemana ajankohtana.
Milloin tahansa voin ostaa Suomasta tax-free-tuontiauton ja verottaa sen Suomeen. Enkä tasan tarkkaan ole tuonut autoa Suomeen. näin... kirjoitti:
aia on juridisesti. Lisättäköön vielä, että asia ei miksikään muutu jos auton tuoja on yksityinen henkilö. Suomessa maahantuoja on verovelvollinen, ei se, jonka nimiin auto rekisteröidään.
Yksityisesti tuodun auton voi, joko myydä täällä eteenpäin tai rekisteröidä tuojan nimiin. Kummassakin tapauksessa tuoja on edelleen verovelvollinen. Alv:n maksuajankohdalla ennen rekisteröintiä ei ole merkitystä, tai sillä, että tuoja on sama henkilö, jonka nimiin auto rekisteröidään.
Suomalainen virkamies ei voi tehdä muuta kuin noudattaa Suomen lakia, muuten kysmyksessä on virkavirhe.Ns. virallisten vastausten ongelma (VM ja Tulli), johon kategoriaan tämä "näin..." on laskettava, käsiteltäessä liikenteen verotusta yleisesti ja autoveroa erityisesti on, että VM ja Tulli ovat menettäneet täysin uskottavuutensa asiassa.
Ongelma on muodustunut siten, että pyrittäessä suojaamaan toimintatapamalleja, jotka eivät ole EU-sopimusten mukaisia, on välillä erehdytty totuudenvastaisiin vedätyksiin. Näin kukaan ei enään usko mitään, mitä VM tai Tulli asiasta kirjoittaa. Kävin aiheesta Arveluttavan sähköpostinvaihdon vähän aikaa sitten, enkä ole viitsinyt edes vilkaista, onko Tulli korjannut sivuiltaan selvästi tahallaan sinne laitetut virheelliset tiedot.
Jälikimmäisistä huomauttaessani sain varsinaisen selityksen vastaukseksi :-) Tullin tiedottajan periaate oli, että me valehdellaan vain vähän - myönsi kuitenkin tiedon virheelliseksi.
Kun uskottavuden on kerran menettänyt, on sen voittaminen uudestaan pitkäaikainen prosessi ja uskoisin tässä tapauksessa vaativan sukupolven vaihdoksen ainakin VM:ssä.- uskottavuus
KPy kirjoitti:
Ns. virallisten vastausten ongelma (VM ja Tulli), johon kategoriaan tämä "näin..." on laskettava, käsiteltäessä liikenteen verotusta yleisesti ja autoveroa erityisesti on, että VM ja Tulli ovat menettäneet täysin uskottavuutensa asiassa.
Ongelma on muodustunut siten, että pyrittäessä suojaamaan toimintatapamalleja, jotka eivät ole EU-sopimusten mukaisia, on välillä erehdytty totuudenvastaisiin vedätyksiin. Näin kukaan ei enään usko mitään, mitä VM tai Tulli asiasta kirjoittaa. Kävin aiheesta Arveluttavan sähköpostinvaihdon vähän aikaa sitten, enkä ole viitsinyt edes vilkaista, onko Tulli korjannut sivuiltaan selvästi tahallaan sinne laitetut virheelliset tiedot.
Jälikimmäisistä huomauttaessani sain varsinaisen selityksen vastaukseksi :-) Tullin tiedottajan periaate oli, että me valehdellaan vain vähän - myönsi kuitenkin tiedon virheelliseksi.
Kun uskottavuden on kerran menettänyt, on sen voittaminen uudestaan pitkäaikainen prosessi ja uskoisin tässä tapauksessa vaativan sukupolven vaihdoksen ainakin VM:ssä.Kenen silmissä tullin uskottavuus on mennyt? Muutaman nettipalstoilla roikkuvan lippalakkipojan silmissä. Lippalakkipojilla ei ole mitään uskottavuutta koskaan ollutkaan, joten ei ole mitään menetettävää näiden palstojen itkijöillä. Yrittäkää ymmärtää, että sen tietokoneruudun ulkopuolellakin on elämää.
- se on mennyt
uskottavuus kirjoitti:
Kenen silmissä tullin uskottavuus on mennyt? Muutaman nettipalstoilla roikkuvan lippalakkipojan silmissä. Lippalakkipojilla ei ole mitään uskottavuutta koskaan ollutkaan, joten ei ole mitään menetettävää näiden palstojen itkijöillä. Yrittäkää ymmärtää, että sen tietokoneruudun ulkopuolellakin on elämää.
nimittäin tullin uskottavuus. Tulli ostaa ilmaa sunkin veromarkoilla.
- uppaa-dupa
uskottavuus kirjoitti:
Kenen silmissä tullin uskottavuus on mennyt? Muutaman nettipalstoilla roikkuvan lippalakkipojan silmissä. Lippalakkipojilla ei ole mitään uskottavuutta koskaan ollutkaan, joten ei ole mitään menetettävää näiden palstojen itkijöillä. Yrittäkää ymmärtää, että sen tietokoneruudun ulkopuolellakin on elämää.
Olet sinäkin varsinainen ihme, joka puolustat sellaista laitosta, joka toiminnallaan ylläpitää keinotekoisia kaupan esteitä.
Yritä nyt edes sen verran ajatella, jotta tajuaisit että tullin, valtiovallan ja autokaupan intressit käyvät yhteen. Tullin tehtävänähän on ylläpitää korkeaa käytettyjen hintatasoa, jotta välirahat uusiin autoihin eivät kasvaisi liikaa. Kun uusien autojen kauppa käy, saa valtio verotuloja ja autokauppiaat ovat tyytyväisiä. uskottavuus kirjoitti:
Kenen silmissä tullin uskottavuus on mennyt? Muutaman nettipalstoilla roikkuvan lippalakkipojan silmissä. Lippalakkipojilla ei ole mitään uskottavuutta koskaan ollutkaan, joten ei ole mitään menetettävää näiden palstojen itkijöillä. Yrittäkää ymmärtää, että sen tietokoneruudun ulkopuolellakin on elämää.
Mutta ihan vakavasti ottaen pelkään, että tällä kriisillä on valitettavasti negatiivista vaikutusta myöhemminkin.
- elvin virheet
vaikka siinä ei elvistä mitään mainitakaan, niin alv:n perusteet kyllä on oikein kirjattu - eli alv:iin ei sisälly autovero auton hintaa nostavana tekijänä, vaan auton hinta lasketaan ilman autoveroa ja siitä toki joutuu maksamaan alv:n - OK
mutt Suomessahan ei näin oo toimittu, vaan alv on korvattu elv:llä, jonka määrään vaikuttaa noiden alv-perusteiden lisäksi Suomen perimä autovero...
ja se on ollut laitonta koko ajan ja siitä epäkohdastahan tuossa näkyy olevan kyse. - uppaa-dupa
Jos kerran maahantuoja on aina eli 100-prosenttisesti verovelvollinen, niin voisko joku fiksu, vaikkapa kK, kertoa miksi näistä www.nettiauto.com luokassa taxfree-autot mainituista autoista on jääneet verot maksamatta ?
http://www.nettiauto.com/listCategory.php?id=13
Vai onko niin, että kuviteltaessa että maahantuoja on aina verovelvollinen, on kuitenkin ajateltu hieman putkiaivoisesti ja mietitty ainoastaan sitä tilannetta, jossa jokin lasipalatsi tuo auton maahan ja rekisteröi sen myytäväksi.- kylmis vastaa
MUTTA unohtaa tosiseikkan, että tullin tietojärjestelmän mukaan kaupallinen rekisteröity verovelvollinen voi katsastaa ja rekisteröidä auton Suomeen maksamatta autoveroa, eli saa auton välittömästi myyntirivistöön.
Toki autovero pitää maksaa, mutta JÄLKIKÄTEEN. - uppaa-dupa
kylmis vastaa kirjoitti:
MUTTA unohtaa tosiseikkan, että tullin tietojärjestelmän mukaan kaupallinen rekisteröity verovelvollinen voi katsastaa ja rekisteröidä auton Suomeen maksamatta autoveroa, eli saa auton välittömästi myyntirivistöön.
Toki autovero pitää maksaa, mutta JÄLKIKÄTEEN.Ilmeisesti kysymyksellä verovelvollisuudesta ei ole ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa tätä alvilaskenta-valvontailmoitusta. Mielestäni Suomi vastineessaan johtaa komissiota harhaan vetoamalla siihen, että verovelvollisuus olisi ratkaiseva.
uppaa-dupa kirjoitti:
Ilmeisesti kysymyksellä verovelvollisuudesta ei ole ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa tätä alvilaskenta-valvontailmoitusta. Mielestäni Suomi vastineessaan johtaa komissiota harhaan vetoamalla siihen, että verovelvollisuus olisi ratkaiseva.
Juuri näin asia on tietysti nähtävä. Pallottelemalla kysymystä - kuten nähtävästi jotkut VVM:n ehkäpä hyvinkin masinoimat juristit tai muut juristerian tartuttamat tällä sivulla - kysymykseksi verovelvollisesta kierretään itse kysymystä: liittyykö tämän "alv:n" eli ei-alvin eli elvin tuominen auton rekisteröintiin. Koska liittyy, se lienee direktiivin vastainen. Sitä paizi asia ei suinkaan ratkea virtuaalisesti Suomessa vaan ihan todellisesti Brysselissä. MOT.
- liity
IngmarB kirjoitti:
Juuri näin asia on tietysti nähtävä. Pallottelemalla kysymystä - kuten nähtävästi jotkut VVM:n ehkäpä hyvinkin masinoimat juristit tai muut juristerian tartuttamat tällä sivulla - kysymykseksi verovelvollisesta kierretään itse kysymystä: liittyykö tämän "alv:n" eli ei-alvin eli elvin tuominen auton rekisteröintiin. Koska liittyy, se lienee direktiivin vastainen. Sitä paizi asia ei suinkaan ratkea virtuaalisesti Suomessa vaan ihan todellisesti Brysselissä. MOT.
alvin maksuvelvollisuus rekisteröintiin mitenkään. Vain ajallinen järjestys on olemassa.
- Ihanko totta?
liity kirjoitti:
alvin maksuvelvollisuus rekisteröintiin mitenkään. Vain ajallinen järjestys on olemassa.
Tullin sivuilta:
"Ennen ajoneuvon käyttöönottoa tai rekisteröintiä Suomessa ajoneuvosta on suoritettava autovero."
"Autovero, autoverosta kannettava arvonlisävero ja mahdollinen uuden kuljetusvälineen yhteisöhankinnan arvonlisävero on maksettava 10 päivän kuluessa verotuspäätöksen tekemisestä. Verot voidaan maksaa pankkiin tai tullitoimipaikan kassaan. Verojen maksun jälkeen tulliviranomainen antaa ajoneuvolle rekisteröintiluvan, joka välittyy koneellisesti AKEn järjestelmään."
Aika selvästi minusta tuosta ilmenee, että alvin maksu on edellytys rekisteröinnille. - edellytys
Ihanko totta? kirjoitti:
Tullin sivuilta:
"Ennen ajoneuvon käyttöönottoa tai rekisteröintiä Suomessa ajoneuvosta on suoritettava autovero."
"Autovero, autoverosta kannettava arvonlisävero ja mahdollinen uuden kuljetusvälineen yhteisöhankinnan arvonlisävero on maksettava 10 päivän kuluessa verotuspäätöksen tekemisestä. Verot voidaan maksaa pankkiin tai tullitoimipaikan kassaan. Verojen maksun jälkeen tulliviranomainen antaa ajoneuvolle rekisteröintiluvan, joka välittyy koneellisesti AKEn järjestelmään."
Aika selvästi minusta tuosta ilmenee, että alvin maksu on edellytys rekisteröinnille.juuri niinkuin sanoin. Vain ajallisesti riippuu, eli on maksettava ennen rekisteröintiä.
Mutta alv:n maksuvelvollisuus on täysin riippumaton siitä, kenen nimiin tai kuka auton rekisteröi.
Maksuvelvollisuus on tuojalla - ei rekisteröijällä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197526Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista776494- 955244
- 524595
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494256- 2304159
- 444065
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283938- 583080
- 482576